Friday, December 31, 2010

Masalah...masalah...!!

Aku pernah menulis di blog ini, menanyakan apakah persediaan yang dibuat oleh DPPP dalam menghadapi kemungkinan PAS dan Pakatan Rakyat memerintah Malaysia selepas PRU13 nanti?

Aku cuma menanyakan soal hiburan sahaja. Polisinya bagaimana? RTM tu nak buat macam mana? Astro tu nak buat macam mana? Muzik, apa yang boleh apa yang tak boleh? Sampai ke la ni aku tak nampak apa2....Tak kan dah menang baru nak gaduh?

Dr. Mujahid melihat dalam konteks PAS jadi parti mainstream dan dia memberi cadangan. 194 mukasurat dia menulis. Teruk brother ni kena bantai. DPP Pusat dan negeri balun terus. Nak bantai bukan tak boleh...tapi panggillah dia. Buat discourse...bincang. Satu parti beb...Apa kelaslah??

Masalah...masalah..!!

Dr Mujahid terbuka terima kritikan buku ‘Menuju PAS Baru’
December 31, 2010




Gambar fail Dr Mujahid Yusuf Rawa
GEORGE TOWN, 31 Dis — Ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat Dr Mujahid Yusuf Rawa berkata beliau bersikap terbuka terhadap kritikan daripada mana-mana pihak berhubung buku terbarunya “Menuju PAS Baru: Krisis, Peluang dan Dinamisme”, yang dihasilkannya dengan hasrat untuk memperbaiki organisasi parti.

“Jika ia baik untuk parti saya berbangga kerana telah menjalankan tanggungjawab saya tetapi sekiranya tidak diterima sekalipun saya bersyukur kerana telah berusaha ke arah melihat masa depan PAS yang pastinya akan menjadi parti arus perdana dalam negara ini,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata menjadi tanggungjawabnya untuk menjelaskan segala kekeliruan yang timbul hasil daripada penulisan bukunya itu termasuk keputusan Dewan Ulama PAS Kedah yang menolak pandangannya dalam buku itu sepertimana yang disiarkan beberapa akhbar tempatan baru-baru ini.

Dewan Ulama PAS Kedah dalam satu kenyataan pada Rabu lepas berkata dewan itu menolak tulisan Dr Mujahid dalam buku itu yang antara lain mahu mengubah konsep kepimpinan ulama dalam parti itu dan bahawa PAS perlu berpijak di bumi nyata dan harus “dinasionalkan”.

Dr Mujahid berkata buku tulisannya itu merupakan usaha untuk melihat masa depan PAS dengan mengambil kira aset perjuangan parti sejak lebih 50 tahun lepas.

“PAS juga melalui fasa-fasa kepimpinannya dan buku “Menuju Pas Baru” hanyalah garapan saya terhadap masa depan organisasi parti yang perlu difikir oleh generasi muda.

“Kekeliruan dari sudut istilah-istilah yang digunakan dalam buku tersebut boleh dijelaskan dengan mengadakan wacana dan diskusi yang sihat bagi membudayakan sikap keterbukaan kepada pandangan-pandangan yang berbeza,” katanya. — Bernama

Thursday, December 30, 2010

Cakap serupa bikin...Syabas Mahfuz.!!

Dalam zaman orang gila nak pegang jawatan itu dan ini walaupun confirm tak perform, Alhamdulillah... ada juga orang macam Mahfuz.

Sebagai ahli PAS, aku bangga dengan Mahfuz. Nak jadi pemimpin...bikin mesti serupa cakap...

Mahfuz: Biar Kedah jelaskan mengapa saya letak jawatan


December 30, 2010KUALA LUMPUR, 30 Dis — Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata beliau telah pun memaklumkan kepada Menteri Besar dan pengurusan Kedah Sato Sdn Bhd secara rasmi apabila memutukan untuk meletakkan jawatan sebagai pengerusi anak syarikat kerajaan negeri itu baru-baru ini.

Sehubungan itu kata Mahfuz, keputusannya adalah muktamad dan menyerahkan kepada pucuk kepimpinan negeri untuk mendedahkan sebab beliau berbuat demikian.



“Keputusan saya muktamad. Dalam surat itu saya mengatakan bahawa saya meletakkan, saya bukan kata saya pohon mahu berhenti.

“Kalau saya pohon bermakna mereka akan mempertimbangkan surat saya, tidak . . . saya sudah letak jawatan, keputusan muktamad,” kata beliau sambil menambah, ia berkuat kuasa serta-merta.

The Malaysian Insider difahamkan beliau berbuat demikian berkuat kuasa 20 Disember lalu.

Ketika ditanya sebab berbuat demikian, Mahfuz berkata, dalam suratnya Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyebut beliau meletakkan jawatan “atas sebab yang semua orang sudah tahu”.

Bagaimanapun beliau enggan menghuraikan sebab-sebabnya.

“Terpulang kepada mereka (pengurusan dan kerajaan negeri) mendedahkan sebab mengapa saya memutuskan untuk meletakkan jawatan,” kata Mahfuz (gambar) yang juga timbalan pesuruhjaya PAS Kedah.

“Saya mahu dengar apa mereka hendak berkata,” katanya lagi.

Dalam ulasan kepada The Malaysian Insider yang disiarkan pagi ini, Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata beliau tidak tahu apa-apa kononnya Mahfuz telah meletakkan jawatan sebagai pengerusi anak syarikat kerajaan negeri, Kedah Sato.

Laporan media lewat petang semalam menyebut Mahfuz telah menghantar surat kepada pihak pengurusan syarikat itu dan juga kepada Menteri Besar Kedah.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Azizan berkata, pihaknya masih belum menerima sebarang maklumat berhubung keputusan Mahfuz itu.

Mahfuz berkata, surat peletakan jawatan telah diserahkan kepada pihak pengurusan Kedah Sato minggu lalu yang merupakan anak syarikat Bina Darulaman Berhad (BDB).

Beliau berkata memandangkan berita itu sudah tersebar sama ada melalui internet ataupun dari mulut ke mulut, beliau mengambil sikap terbuka dengan tidak menafikannya kerana tidak mahu berbohong kepada umum.

Desas-desus tentang peletakan jawatan Mahfuz sebagai Pengerusi Kedah Sato tersebar sejak akhir-akhir ini dikatakan berpunca daripada Mahfuz yang tidak bersetuju dengan penganugerahan projek pembinaan kampus Kolej Universiti Insaniah kepada pihak yang tidak mengambil bahagian dalam tender dan tidak mengikut peraturan.

Februari lalu, Azzian menyaksikan majlis meterai kemudahan pembiayaan bernilai RM330 juta antara Bank Islam Malaysia dengan Kedah Sato bagi pembinaan dan pembangunan kampus tetap Kolej Universiti Insaniah di Kuala Ketil, Baling.

Wednesday, December 29, 2010

Harap2lah...ini semua cerita fitnah....

Tapi...Pak Bakaq jugalah dulu yang dituduh fitnah pasal rundingan gelap sampai nak kena saman. Akhirnya Pak Lah pecah tembelang...

Kali ni aku harap cerita Pak Bakaq ni cuma fitnah sajalah. Kalau betul aku dah tak tau nak cakap apa....!!?

dari blog Penarik beca...

TGNA diperdaya hadiri majlis mempakyetkan PAS?

Dalam catatan hari minggunya pada 26/12/10 yang bertajuk "Pertemuan penting itu sudah berlangsung?", Mohd Sayuti Omar menulis:

Tanggal 23 Disember lepas saya ada postkan satu catatan yang membayangkan sesuatu peristiwa yang mungkin akan mengembirakan semua orang di dalam negara ini khasnya orang Melayu. Saya sangat berharap agar ianya berlaku. Ramai yang tertanya-tanya apapakah peristiwa berkenaan.

Mengambilkira apa yang Sayuti dakwa "akan mengembirakan semua orang di dalam negara ini khasnya orang Melayu" (aku pun Melayu jugak dan saya bangga ditaqdirkan Allah s.w.t. menjadi Melayu), saya mahu bertanya:

1. Tak habis-habis lagikah agenda durjana untuk memaksa PAS menjadi pak yet Umno di dalam apa yang dibohong dan dibangangkan sebagai perpaduan dan kepentingan ketuanan Melayu?

2. Jika benar wujudnya pemimpin-pemimpin PAS yang gatal merenyam sangat dan gian sangat nak jadi pak yet Umno setelah tidak berpuas hati setakat menjadi hamba Allah sahaja, mengapa tidak pergi sendiri-sendiri sahaja dan tidak cuba mengheret jemaah orang-orang Islam sekali? Kenapa, kalau pergi sendiri sahaja harga akan jatuh lebih rendah dari kupang tembaga (wang syiling satu sen) dan Umno pun tak ingin?

3. Benarkah orang pangkat tertinggi digunakan untuk memperdayakan Tok Guru Nik Abdul Aziz supaya mengadapnya?

4. Benarkah setelah TGNA sampai ke tempat yang diarahkan beliau pergi itu, sudah menanti di sana Presiden dan Timbalan Presiden PAS serta Presiden dan Timbalan Presiden Umno? Benarkah Tun Abdullah Ahmad Badawi yang menjadi pak yet tukang hantar surat kepada TGNA pun ada sama?

5. Benarkah dalam pertemuan itu TGNA mengulang-ulang bahawa Umnolah punca masalah yang ditanggungi oleh orang-orang Melayu kini?

6. Benarkah apabila TGNA mengulang-ulang perkara itu, orang pangkat tertinggi kelihatan tidak senang lalu meninggalkan pertemuan itu?

7. Benarkah selepas orang pangkat tertinggi itu keluar dari majlis pertemuan itu, TGNA memberitahu bahawa beliau uzur (khabarnya sakit belakang) dan datang semata-mata kerana arahan orang pangkat tertinggi itu dan kemudiannya serta-merta meninggalkan majlis itu?

8. Benarkah TGNA yang khabarnya kecewa ditipu sedemikian rupa telah memberikan taklimat mengenai perkara itu kepada beberapa pemimpin tertinggi PAS Kelantan di dalam satu mesyuarat?
Jika anda memerlukan detail mengenai perkara ini, sila bertanya sendiri kepada TGNA, Presiden PAS atau Timbalan Presiden PAS. Saya tidak ada kepentingan untuk berbohong atau mereka-reka cerita. Tak dapat apa satu pun. Lebih dari segala-galanya, Allah Yang Maha Menghakimkan sentiasa memerhatikan perbuatan saya.

Kepentingan saya hanyalah untuk memastikan negara yang akan diwarisi anak cucu kita ini tidak terus dikerjakan oleh kedurjanaan dan kebuasan nafsu mereka yang jahat dan terbukti jahat.

Selangor perlukan ketenangan...

Gambar di atas sekodor hiasan. Ada orang kata yoga baik untuk kesihatan...tetapi Majlis Fatwa kata yoga haram!!

Tuesday, December 28, 2010

Kisah lembu...

Beberapa purnama yang lalu, ada seorang juru kuliah telah menyampaikan kuliahnya di Surau Ulul Azmi.

Antara yang menarik perhatian aku ialah lembu telah dijadikan benchmark tahap fikiran orang melayu. Katanya orang melayu adalah bangsa yang paling mudah digormal oleh pemerintah. Bagi kain pelekat sehelai dan beras secupak, sudah cukup untuk membeli undi mereka.

"Tahap bengong orang melayu ini lebih rendah dari tahap seekor lembu!" Katanya....

"Bayangkan...macam mana kita nak jinakkan lembu untuk dijadikan lembu bajak tanah sawah? Kita nak cucuk hidung mereka...!!" Tambah ustaz itu lagi.

"Nak tangkap satu hal...kena hendap dulu. Silap2 kena terajang..lepas tu dapat ikat leher...cuba tarik masukkan kepalanya di tempat yang disediakan untuk masukkan tali. Kalau kat kampung, mahu 4 atau 5 orang saiz badang yang buat kerja ni...lepas tu bukan boleh terus masukkan tali tu kat dalam hidung dia...kena bakar besi panas dulu...Mau kena buat kenduri satu kampong bila kerja dah selesai tuan2...!!" Panjang explanation ustaz tu....

"Tapi orang melayu cuma bagi kain pelikat dengan beras secupak dah cukup. Lembu tu bagi rumputpun dia makan jugak tapi kalu nak dicucuk hidung tak semudah umpan melayu mengundi BN...!!" He he..

Di bawah ni cerita pasal melayu yang menurut perintah....

Yang atas dia pulak...menurut perintah boss dia...

Lebih lembu dari lembu mangkok2 ni....

I’m only following orders, says Jais director
By Syed Mu’az Syed Putra
December 28, 2010

Khalid, still not informed officially of Khusrin's promotionKUALA LUMPUR, Dec 28 — Newly-minted Selangor state secretary Datuk Mohd Khusrin Munawi defended his appointment today saying he was just abiding with federal government orders.

“I am only following orders which were issued to me. I do not want to comment any further,” Mohd Khusrin told The Malaysian Insider today.

Mohd Khusrin, who is state Islamic Religious Department (Jais) director is scheduled to begin his duties as state secretary on January 1, as a debate over his appointment rages on.

The Selangor palace has confirmed Datuk Mohd Khusrin Munawi as Selangor state secretary. Datuk Mohamad Munir Bani, who is private secretary to the Sultan of Selangor said Sultan Sharafuddin Idris Shah has blessed the decision by the Public Services Department, to appoint Khusrin.

“In my view, the decision has been confirmed as His Highness has given his blessings to the appointment,” Sinar Harian quoted Mohamad Munir as saying today.

He added that according to the state constitution, the appointment of the state secretary was under the purview of the Public Services Commission.

Mohd Khusrin’s appointment is seen to be against the stand of the Selangor Pakatan Rakyat (PR) government, where claimed yesterday that the decision not yet been finalised despite Tan Sri Mohd Sidek Hassan’s announcement.

The state government insisted however that Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim has yet to be officially informed.

It is understood that the Selangor MB has sent an official letter to the Sultan of Selangor informing him of the state’s stand on the matter. The state government had gone through a “selection process” for the post by assigning a panel of judges to interview potential candidates. The panel has already shortlisted three names most suitable for the post.

“The mentri besar has sent the three names to the Sultan of Selangor for his approval. In light of this the mentri besar will also be having an audience with the Sultan on December 29,” the statement said yesterday.

The announcement by Mohd Sidek also stated that that the Jais director would be taking over the state secretary duties from Datuk Ramli Mahmud, who leaves on December 31.

The post of Jais director, vacated by Khusrin, will be filled by Sabak Bernam District Officer Marzuki Hussin, 56, also on Jan 1, according to the Chief Secretary.

Mohd Sidek had also said the appointments of Mohd Khusrin and Marzuki had received the consent of the Sultan of Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Apa pendirian rasmi PAS Selangor mengenai perlantikan Khusrin sebagai SUK?

Menanti kenyataan Hasan Ali...

Pelantikan Khusrin tak muktamad, MB jumpa Sultan

Dis 27, 10: Baru beberapa jam pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai setiausaha kerajaan negeri Selangor diumumkan, kerajaan negeri mengeluarkan kenyataan bahawa perkara itu belum muktamad.

Menurut kenyataan daripada Pejabat Menteri Besar Selangor, cadangan melantik ketua pengarah Jabatan Agama Islam Selangor ke jawatan itu tidak pernah dimaklumkan oleh ketua setiausaha negara kepada Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Justeru itu, menteri besar telah menghantar surat kepada DYMM Sultan Selangor memaklum bahawa beliau tidak dihubungi tentang cadangan tersebut," demikian menurut kenyataan itu.

Pagi tadi, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan mengumumkan pelantikan Khusrin ke jawatan itu berkuatkuasa 1 Januari.

PAS sambut sin is lantikan Isa ketuai Felda

Dis 28, 10: Perlantikan bekas menteri besar Negeri Sembilan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi FELDA yang baru disambut sinis oleh PAS.

Ketua penerangannya Idris Ahmadn berkata, mereka hairan, ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terkenal dengan pelbagai slogan perubahan, tiba-tiba melantik Isa yang pernah disabitkan dengan rasuah pada tahun 2005 oleh Lembaga Disiplin Umno sendiri.

"Pemilihan ini menggambarkan Datuk Seri Najib seolah-olah tidak nampak (calon lain) di kalangan ahli Umno seramai 3.5 juta orang, melainkan beliau hanya nampak insan yang bernama Tan Sri Isa Samad sahaja.

"Apa rahsianya beliau dipilih hanya Allah dan Datuk Seri Najib sahaja yang tahu," kata Idris lagi.

Semalam, Pejabat Perdana Menteri mengumumkan lantikan itu berkuatkuasa pada 1 Januari 2011.

Pelantikan itu dibuat berdasarkan keyakinan kerajaan terhadap kemampuan Isa untuk memberi perkhidmatan yang cemerlang dan efektif.

Isa menggantikan Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor yang dilantik sebagai penasihat kepada menteri yang bertanggungjawab ke atas FELDA. Pelantikan ini juga berkuatkuasa pada 1 Januari 2011.

Mohd Sidek dilaporkan berkata, pelantikan itu dikatakan mendapat perkenan Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Menurut kenyataan pejabat Khalid awal petang ini pula, selepas sesi temuduga, panel yang ditubuhkan kerajaan negeri sebelum ini memilih tiga nama yang difikirkan sesuai untuk menjawat jawatan tersebut.

"Menteri besar kemudiannya telah menghantar tiga nama tersebut kepada DYMM Tuanku Sultan untuk mendapat perkenan.

"Sehubungan itu, menteri besar akan mengadap DYMM Tuanku Sultan pada 29 Disember 2010 (Rabu depan)," kata kenyataan itu.

Setakat ini, tidak pasti sama ada Khusrin antara tiga nama yang dicadangkan kerajaan negeri kepada Sultan Selangor.

Siapa rogol Robengah??

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30050:kes-perkosa-bermula-bila-adik-mangsa-buat-aduan&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

Harakahdaily menyiarkan kisah amah diperkosa pak menteri kita pada tahun 2007.

Namun blog ini mengambil pendirian bahawa segala tuduhan dan sebagainya perlulah disiasat dengan teliti dan adil.

Sekiranya ada bukti yang jelas, bawalah ke muka pengadilan bagi memberi keadilan kepada kedua-dua belah pihak.

Character assassination kepada sesiapapun tidak wajar dilakukan walaupun terhadap musuh politik kita.

Yang membimbangkan aku cuma, apakah sistem kehakiman negara kita dan pengamalnya competent enough? Adakah mereka bersih dan jujur dalam menjalankan tanggungjawab? Itulah sebenarnya penyakit negara kita yang wajib kita tangani terlebih dahulu.

Jika tidak, tokoh penyamun negarapun dianggap suci.

Monday, December 27, 2010

Hadiah penyapu buruk Najib kepada rakyat Selangor dan warga Felda...

Aku pernah tulis di sini, kalau ikut aku...paling kuat Khusrin cuma layak jaga muzium. Sebabnya, apa yang ada dalam muzium adalah benda lama dan benda mati. Khusrin tak boleh jaga benda hidup...sebab dia kayu. Tapi BN nak sabotaj Pakatan Rakyat di Selangor, Khusrin juga yang dipilih jadi SUK. Niat sebenor KSU letak Khusrin di kerusi SUK kerana nak jaga kepentingan UMNO di Selangor dan nak jatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat. Semua mangkok dalam dunia nipun tahu niat suci KSU ni..he he!!

Satu lagi cerita yang ada nilai berita hari ini ialah kisah Md Isa Samad, VP Umno yang dikenakan tindakan kerana rasuah dalam parti itu (parti itu memang rasuah dah) sebagai Pengerusi FELDA.

La la la la....

Aku sebebenonye seronok dengan apa yang Najib buat ni.

Dia lupa, PRU12 dulu Khir Toyo bagi penyapu kepada PBT Hulu Selangor. Apa jadi? BN bukan sahaja kehilangan Selangor malah hampir kehilangan kerajaan pusat.

Hari ni dia bagi Khusrin kepada Selangor. Aku percaya BN bakal tersungkur lebih teruk di Selangor.

Dia bagi Md Isa Samad kepada FELDA. dia bakal kehilangan undi FELDA pada PRU13 akan datang.

Pada aku...Khusrin dan Md. Isa Samad lebih teruk dari penyapu buruk Khir Toyo. He he...

Saturday, December 25, 2010

TGNA: BN usah jadi gangster, PR mampu laksana Program 100 Hari

KOTA BARU, 25 Dis — Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata Program 100 Hari yang dikemukakan Pakatan Rakyat pada konvensyen mereka Ahad lepas hanya akan dilaksanakan setelah pakatan pembangkang mengambil alih pentadbiran negara.

“Kita akan laksanakan bila pakatan dapat memerintah negara... tunggulah dulu... jangan nak jadi gengster,” kata Nik Aziz kepada pemberita selepas majlis perkahwinan perdana anjuran kerajaan negeri melibatkan 101 pasangan baru di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan di sini hari ini.

Dipetik Bernama, beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyidin Yassin semalam yang mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya melaksanakan kenaikan gaji bagi pegawai-pegawai awam di negeri-negeri yang ditadbir oleh pakatan pembangkang dahulu sekiranya pembangkang benar-benar prihatin dengan nasib penjawat awam.

Malah, Timbalan Perdana Menteri juga menolak dakwaan Anwar bahawa beliau memperlekehkan peranan guru apabila mempertikaikan tawaran pembangkang untuk memperkenalkan imbuhan khas RM500 seorang setiap bulan.

Kelmarin Anwar menegaskan negara tidak akan muflis hanya dengan Pakatan membayar RM500 kepada setiap guru.

Sehubungan itu, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan meminta kerajaan Barisan Nasional (BN) menunggu sehingga pakatan pembangkang menerajui negara untuk melaksanakan resolusi itu.

Resolusi itu mengandungi sembilan perkara termasuk pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari jika pakatan pembangkang menang pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Antaranya mengarahkan Khazanah Nasional Berhad dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyempurnakan pengambilan alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol, merombak struktur subsidi bagi mengurangkan subsidi kepada swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat, menaikkan imbuhan perguruan RM500 sebulan dan melupuskan Felda Plantations bagi membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

Nik Aziz berkata apa yang penting dalam mentadbir negara ialah memerintah untuk rakyat dan menjamin kesejahteraan mereka.

Beliau juga berkata PAS akan melaksanakan pentadbiran Islam mengikut acuannya seperti yang ditetapkan dalam Islam.

Mengenai perkahwinan, beliau menasihatkan pihak keluarga wanita mengenakan hantaran atau mas kahwin yang rendah serta berpatutan kepada pihak lelaki dan bukan membebankan mereka.

“Saya kahwin dulu hantaran RM100 sahaja untuk isteri saya. Malahan siapa nak kahwin anak saya, saya minta RM1,000 saja,” katanya.

Beliau berkata perkahwinan penting bagi mengelakkan gejala sosial buang anak dan zina dalam masyarakat.

Projek Umno rakyat Tanggung...baguih, baguih...!!

Mak datuk...kalau kroni UMNO buat biz...yang pasti rakyat kena tanggung...baca ni...

Cadangan pengambilalihan oleh UEM-EPF JV bernilai RM23b rupanya melibatkan tax relief (pengecualian cukai) sehingga 2030 bernilai RM430 juta setahun (hampir RM9b dalam tempoh 20 tahun). Alasannya, dalam tempoh ini kadar toll tidak akan dinaikkan.

Yang lebih membimbangkan, deal seperti ini akan diikuti oleh deal yang lain yang mungkin melibatkan TNB dan syarikat konsesi utiliti yang lain.

Akhirnya negara dinafikan pungutan cukai yang banyak dan rakyat akan menanggung... hmm seperti biasa...pemotongan subsidi!!

Sementara Jelas Ulung, sebuah syarikat RM2 khabornya menawarkan harga yang lebih baik dari UEM-EPF..ie RM26b. Orang di belakang syarikat ini tidak dikenali. Ada yang mengatakan ianya adalah milik Halim Saad. Wallahu'alam.

Financing...seperti biasa gunakan OPM (use other people's money)...

Kalau terlungkup...apa susah? Rakyat tanggung..

Hai rakyat Malaysia....lu fikirlah sendiri...

PLUS takeover, tax waiver and strategic assets — Dr Dzulkefly Ahmad

DEC 25 — That PLUS Expressway is out for grab is an open secret. Already the largest and most lucrative highway owner PLUS Expressway Berhad, has seen offers come and go. In May, Asas Serba Sdn Bhd, believed to be the brainchild of Tan Sri Halim Saad, made a RM50 billion offer to the government to take over 23 tolled roads and highways in the country. Asas Serba’s deal was sweetened by its undertaking that it would slash toll rates by 20 per cent and commit to no further rate increases until 2038.

In a move to ensure the seriousness and credibility of bidders for PLUS Expressways, the company said it wants bidders to put down a refundable deposit of RM50mil by Jan 10, 2011. PLUS said the deposit would form part of the purchase consideration to be paid by the successful bidder for its business.

Be that as it may, there are some serious considerations that must be looked into to safeguards all interest especially that of minority shareholders and as not to set new dangerous precedent subsequent to the acquisition.

PLUS Expressways Berhad has been mulling over the offer by the UEM-Employees Provident Fund (EPF) Joint Venture group which will see a 51:49 special purpose vehicle (SPV) incorporated for the proposed takeover. The JV is offering RM23 billion or RM4.60 per share for all the group’s business undertakings ie to take over the assets and liabilities of PLUS.

Besides, the group is also seeking a waiver of all taxes incurred in respect of the highway concession assets for the rest of the concession period, which expires in 2030 ie relief from all stamp duties, real property gains taxes and other taxes and levies that may arise from the acquisition.

It must be strongly reminded that should the exemption for a tax waiver be given, the government will have to give up on taxes that average RM430 million a year based on PLUS’ income for FY2008and FY2009. This shall amount to a whooping RM9 billion loss of tax revenue over the next 20 years of the concession.

Argument for the tax waiver is premised on the fact that the compensation due to PLUS for not allowing toll rate hikes is much more than its tax expenses. It is also argued that part of PLUS’ compensation is already paid by deducting the tax liabilities.

Of utmost concern is the fear that should a blanket tax waiver be given, it would set a dangerous precedent to others, the like of Tenaga Nasional Berhad and other utility concessionaires who are similarly being deprived of passing its cost to consumers.

What would stop them from asking a tax waiver too? The precedent may encourage other major players in mega mergers and acquisitions in the property sector to ask for tax waivers as well? This may very well open-up a flood-gate for an endless tax waiver application. What would that lead to?

At a time when the government is on an ‘austerity drive’, selectively depriving the rakyat of subsidy due to them, you would not be deemed as business-unfriendly to regard this exemption as really foolhardy!

Enter Jelas Ulung

Just as PLUS is about to make their decision on the UEM-EPF offer, a little-known private company, Jelas Ulung Sdn Bhd, has appeared to join the fray with a takeover offer of RM26 billion. This is the fourth bid and the highest offer on the table for PLUS just days before an extraordinary general meeting (EGM) earlier scheduled for Thursday.

In a filing with Bursa Malaysia, PLUS Expressways’ board said it had received Jelas Ulung’s offer letter dated Dec 20, to take over the company’s business and undertakings, including assets and liabilities.

Jelas Ulung’s offer now appears to throw a spanner in the works of UEM Group and EPF’s joint offer. The new RM26 billion offer from Jelas Ulung works out to RM5.20 per PLUS Expressways share, much higher than UEM Group and EPF’s joint offer of RM23 billion or RM4.60 per share.

A check with the Companies Commission of Malaysia showed that Jelas Ulung is a new RM2 company registered last month. Its shareholders are Saharuddin Abdullah and Sumami Kiman owning one share each in the company.

Jelas Ulung directors are Tan Sri Ibrahim Mohd Zain and lawyer Datuk Ghazali Mat Ariff. Ibrahim have said that Jelas Ulung has secured a RM33 billion funding from BOCI Asia Ltd which is a subsidiary of Hong Kong-based Bank of China Ltd. BOCI will be lending RM33 billion and that they will raising another RM5 billion by issuing new Jelas Ulung shares to institutions, the private sector and high-net worth individuals.

Out of the RM33 billion raised, RM26 billion or RM5.20 a share will be used to buy PLUS and the remaining RM12 billion to pay off PLUS debts reported its directors. There will be no management change as assured by the directors because the current team is said to be doing a good job.

For the record, UEM and EPF, which hold 67.5 per cent of PLUS, is said to be abstaining from voting at the EGM. UEM Group is a unit of Khazanah Nasional Bhd, which holds a controlling 55.1 per cent stake in PLUS while EPF has 12.4 per cent.

While Jelas Ulung’s offer is quite out-rightly a better one, would Khazanah Berhad now allow the deal to proceed through. The main question confronting Khazanah is who actually is behind Jelas Ulung. This is arguably important as Khazanah views PLUS a strategic national asset, which should and must remain under government control. In fact, Khazanah took over UEM Group after the financial crisis as part of efforts to shore up investor confidence. Has that consideration changed?

If it hasn’t, this also means that Khazanah would be unlikely to accept the Jelas Ulung offer. So far, former UEM Group supremo Tan Sri Halim Saad has been speculated to be behind Jelas Ulung but this has been denied by those close to him.

Will Khazanah be obliged to accept or has to match the offer? Will unknown or no-track-record-of-financial-history entity be allowed to own strategic assets of the nation again? More importantly, will the tax waiver be granted as hand-out to business entity and creating bad precedent which could be costly to the government later?

After all said and rhetorised, much as yet to be seen done. What has really changed in Najib’s 1-Malaysia? — harakahdaily.net/en

* Dr Dzulkefly Ahmad is the MP for Kuala Selangor.

Friday, December 24, 2010

Apa lagi warga Guru? Nyahkan BN dalam PRU13...

Menggelabah sungguh Najib dan Muhyiddin nampaknya...he he!!

Dalam satu pertemuan dengan guru besar beberapa sekolah baru-baru ini, mereka memberitahu bahawa peruntukan untuk sekolah dah semakin mengecil. Sehingga tuntutan perjalanan guru dan lain-lain tuntutan berkaitan tugas mereka tidak dibayar.

Jadi...apalah lagi yang ditunggu..

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum (bangsa) melainkan kaum itu sendiri mengubah nasibnya” Maksud Surah Ar-Ra'd ayat 11 ...

Negara tak akan muflis kerana imbuhan khas pendidik PR, jamin Anwar

KUALA LUMPUR, 23 Dis – Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan inisiatif imbuhan khas pendidik bulanan RM500, dijanjikan Pakatan Rakyat, tidak akan menyebabkan negara muflis sebagaimana didakwa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

“Saya kesal dengan kenyataan Menteri Pelajaran (Tan Sri Muhyiddin Yassin) baru-baru ini yang memperlekehkan peranan guru sebagai pembina negara.

“Beliau menyebut bahawa tindakan memperkenalkan imbuhan khas pendidik sebanyak RM500 setiap orang setiap bulan akan menyebabkan Malaysia muflis,” kata Ketua Umum Pakatan Rakyat ini dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.

Beliau yang juga Ketua Pembangkang berkata, Pakatan Rakyat telah meneliti kesan kewangan akibat pelaksanaan imbuhan khas pendidik bulanan itu.

Inisiatif menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan merupakan salah satu daripada 10 perkara yang terkandung dalam Program 100 Hari Pakatan Rakyat yang diumumkan menerusi Buku Jingga pada konvensyen mereka di Pulau Pinang, Ahad lalu.

Pakatan Rakyat berjanji akan melaksanakan reformasi menyeluruh dalam semua aspek pengurusan negara, ekonomi, pendidikan dan sebagainya berdasarkan prinsip yang digariskan dalam Dasar Bersamanya.

Tegas beliau, Pakatan Rakyat percaya bahawa tindakan utama yang perlu diambil untuk memulihkan kualiti pendidikan negara adalah dengan menjaga kebajikan guru secara berterusan dan bertanggungjawab.

“Oleh itu, jumlah RM3.2 bilion setiap tahun bukanlah jumlah yang terlalu besar demi masa depan anak-anak Malaysia,” katanya.

Pakatan Rakyat menganggarkan kos itu dengan mengambil kira kewujudan 537,221 jawatan dalam perkhidmatan pendidikan termasuklah pengurusan kementerian (24,153), dasar dan pembangunan pendidikan (4,059), operasi pendidikan (498,399) dan pembangunan profesionalisme keguruan (10,610).

“Usaha menaik taraf mutu pendidikan negara bermula dengan reformasi pendidikan dari pihak atas sehinggalah ke tahap pengajaran di bilik darjah (keberkesanan pembelajaran dan pengajaran).

“Oleh itu, Pakatan Rakyat berhasrat untuk memperkenalkan imbuhan khas pendidik sebanyak RM500 kepada semua pegawai dan guru yang bertanggungjawab di dalam sistem pendidikan kita,” kata beliau.

Menurut Anwar, inisiatif itu akan menelan belanja RM3.2 bilion setahun dan jumlah itu adalah kecil jika dibandingkan dengan pembaziran-pembaziran lain yang kini berleluasa di bawah Umno-Barisan Nasional (BN).

Dalam ulasan yang dilihat sindiran, kata Anwar, kos perbelanjaan semua lawatan Perdana Menteri ke luar negara setakat ini sebanyak RM8.7 juta boleh menanggung imbuhan bagi 1,450 orang guru.

Malah, katanya, bayaran kepada APCO sebanyak RM77 juta bagi 2009 boleh menampung imbuhan bagi 12,800 orang guru iaitu keseluruhan tenaga kerja yang membangunkan profesionalisme keguruan.

“Pembaziran Umno-BN sebanyak RM131 juta bagi menampung perbelanjaan perunding dan kos operasi Pemandu bagi 2010 boleh membayar imbuhan bagi 21,833 lagi orang guru iaitu hampir keseluruhan tenaga kerja kementerian.

“Ini belum lagi pembaziran-pembaziran mega seperti subsidi gas sebanyak RM19 bilion kepada sektor korporat dan kroni, kos menyelamatkan kroni yang melibatkan Empangan Bakun sebanyak RM6 bilion dan ketirisan akibat rasuah yang dianggarkan mencecah RM28 bilion setiap tahun,” kata Anwar, bekas menteri kewangan.

Justeru, Anwar berpendapat bahawa persoalan sama ada negara mampu membayar imbuhan khas pendidik sebanyak RM500 setiap bulan ini tidak timbul.

“Perkara yang sebenar adalah keikhlasan Umno-BN untuk mengangkat martabat pendidikan di negara ini,” katanya lagi.

Menurut Anwar lagi, hakikatnya bidang pendidikan tidaklah berada dalam senarai kepentingan Umno-BN.

Ketika berada dalam kerajaan Anwar juga pernah menjadi menteri pelajaran.

“Isu kualiti pendidikan telah ditimbulkan sejak sedekad yang lalu, tetapi sehingga kini tidak ada satu langkah konkrit untuk mengiktiraf sumbangan guru di samping memastikan kerjaya perguruan menarik minat calon-calon yang berkualiti tinggi,” katanya.

Justeru kata beliau, langkah Pakatan Rakyat memperkenalkan imbuhan ini adalah langkah pertama ke arah memartabatkan kerjaya perguruan setaraf dengan kerjaya profesional lain seperti jurutera, doktor dan akauntan.

Semalam, The Malaysian Insider melaporkan persetujuan Perdana Menteri untuk menubuhkan satu badan perundingan khas untuk menyelesaikan isu-isu perkhidmatan perguruan.

Najib memaklumkan perkara itu selepas merasmikan persidangan tritahunan Cuepacs kelmarin.

Perkara ini telah disyorkan Cuepacs sejak 2002 tetapi menurut Anwar, hanya selepas Pakatan Rakyat membuat cadangan yang konkrit untuk menaikkan martabat perguruan, Umno-BN memberikan reaksi cemas.

“Baru sekarang, Perdana Menteri mahu mendengar keluh kesah guru-guru yang bergelumang dengan pelbagai masalah setiap hari,” katanya lagi.

Anwar juga menegaskan, ia bukanlah caranya kerajaan merancang kebajikan pendidikan negara.

“Tanggungjawab menjaga kebajikan guru-guru bukanlah satu reaksi yang hanya ada tindakan apabila Pakatan Rakyat bersuara,” katanya.

What an insult?

Teringat bila Khusrin kena buli dalam prosiding pendengaran SELCAT 2 tahun lalu. Dia bukan sahaja tak boleh nak jawap soalan berasaskan fakta malah jawapan2nya merepek tak tentu hala. Kalau tak silap kisah BALKIS dan JAIS.

Begitu jugalah sepanjang kerjanya sebagai Ketua Pengarah JAIS. Lembab dan lembam. Aku sekodor menyatakan fakta dari pengalaman aku berurusan dengan JAIS.

Baru2 ni aku menulis surat yang panjang ke MB Selangor atas kapasiti aku di masjid. Dari banyak2 hal, kisah kelembapan jabatan dan badan-badan agama di Selangor menjadi isu utama. Apa yang aku tulis sebelum ini (di dalam blog ini) pasal JAIS, aku bagitau kat MB.

MB pulak forward surat aku kepada Khusrin. Itupun Khusrin buat tak tau aje...

Kini ada berita mengatakan Khusrin akan dinaikkan pangkat untuk menggantikan SUK yang baru saja bersara. Hah...mampoihlah Selangor. What an insult? Bagi aku baik beri dia jaga muzium sudahlah..he he.

SUK Selangor: Pakatan syor tiga calon, pusat namakan Pengarah Jais

KUALA LUMPUR, 24 Dis — Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Mohammed Khusrin Munawi disebut-sebut turut disenaraikan, khususnya oleh kerajaan pusat, sebagai calon bagi mengisi jawatan setiausaha kerajaan negeri mulai awal tahun depan.

The Malaysian Insider difahamkan nama Mohammed Khusrin dibawa untuk pertimbangan dan mendapatkan perkenan Istana Negeri bagi menggantikan Datuk Ramli Mahmud yang bersara baru-baru ini.

Kontrak perkhidmatan beliau berakhir awal bulan ini.

Sumber memberitahu bahawa nama Mohammed Khusrin menjadi pilihan kerajaan pusat dan disyorkan sebagai tambahan kepada tiga nama yang dibawa oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Jais pimpinan Mohammed Khusrin menjadi tumpuan dalam siri kontroversi sejak dua tahun lalu, termasuk tindakan perundangan ke atas bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan isu Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching berada dalam sebuah surau di Kajang.

“Kerajaan negeri ada mengemukakan tiga nama selepas jawatankuasa pemilihan menemu bual beberapa calon, dan difahamkan nama pengarah Jais juga dibawa ke perhatian Istana untuk mendapatkan perkenan Sultan Selangor,” kata sumber itu kepada The Malaysian Insider.

Sumber memberitahu meskipun lazimnya nama calon bagi jawatan itu disyorkan oleh kerajaan negeri tetapi kerajaan pusat juga akan ada “kata putus mereka”.

“Ini menjadi amalan masa-masa lalu,” kata sumber itu yang turut menekankan bahawa seolah-olah wujud “konflik” dalam isu apabila kerajaan pusat pimpinan Datuk Seri Najib Razak juga membawa nama untuk pengisian jawatan paling tinggi dalam perkhidmatan negeri.

Apa yang menarik ialah ini kali pertama kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat terlibat dalam soal mengesyorkan nama calon bagi jawatan itu.

Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri pada pilihan raya umum Mac 2008.

“Berdasarkan pada masa lalu nama dibawa kerajaan negeri lazimnya seiring dengan pandangan pusat, tetapi ini kali pertama kerajaan negeri membawa tiga nama dan pada masa yang sama persekutuan dikatakan akan membawa nama pengarah Jais,” kata sumber itu.

Semalam, Mohammed Khusrin menolak laporan sebuah portal bahawa beliau akan menamatkan khidmatnya di Jais bulan depan.

Laporan itu yang turut memtik sumber berkata, Mohammed Khusrin akan ditukarkan ke jabatan lain yang belum dapat dipastikan tetapi ia dilihat sebagai satu “kenaikan pangkat”.

Thursday, December 23, 2010

Bukan anggota RELA saja meningkat, Askar Wataniahpun meningkat mendadak...

Brother Mat Sabu dan geng reformasi buatlah sesuatu. Tak boleh jadi ni...

Siasat dari sekarang berapa pertambahan keseluruhan undi POS? Jangan buat kerja last minute....

Bini askarpun nak kena undi POS...apa barang??

Jangan Jadikan 300,000 RELA Undi Pos Di Selangor
November 9, 2010

Parti Islam Semalaysia Pas mengharapkan supaya penambahan anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) seramai 300,000 di Selangor pada tahun 2011 tidak mempunyai agenda politik umno Bn untuk menawan Selangor melalui tektik undi pos. Pas mengharapkan sasaran pertambahan mendadak anggota RELA di negeri Selangor tidak menjadi tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos dalam pillihanraya akan datang. Pas memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihanraya kerana ia adalah simpanan tetap BN. Sudah lama Pas menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka.

Pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) perlu telus dan jangan menjadi tali barut BN ketika mengendalikan urusan pilihanraya. Baru-baru ini kita telah dikejutkan tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung kumpulan pengundi ‘hilang layak undi awam’ yang berjumlah 18,493 orang dalam Rang Daftar Pemilih Suku ketiga 2010. Dan lebih mencurigakan, jumlah tiga negeri paling ramai pengundi “hilang layak undi awam” ialah Kelantan (3,187), Kedah (2,876) dan Perak (2,007). Pas menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok umno Bn tidak runtuh dan diserbu oleh Paktan Rakyat di negara ini.

Pas mengharapkan supaya semua jentera pilihanraya di semua peringkat sentiasa mengambil berat mengenai daftar pemilih dan memerhatikan senario ini. Pas mengharapkan jentera Pas dan Pakatan Rakyat di Selangor perlu serius menanggani perkara ini. Modus operandi untuk tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor. BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen umno.

Wednesday, December 22, 2010

Kelab ForTeen MBI di dalam Berita Harian.

Edisi Sentral BH semalam (21.12.2010) telah menyiarkan berita mengenai penubuhan Kelab ForTeen MBI yang bakal mengumpulkan sekurang-kurangnya 500 orang remaja di sekitar taman ini untuk beraktiviti secara konsisten sepanjang tahun bermula Januari, 2011.

Lima buah sekolah di sekitar MBI dipilih bagi menjayakan program berkenaan dengan silibus yang diselia oleh Saifulislam Training & Consultancy (STC) meliputi bidang kreatif, muzik alternative, hospital clowning, dakwah alternative, komik illustrasi, fotografi, keusahawanan, pereka grafik, teater persembahan, budaya membaca dan sukan.

Namun penyertaan tidak dihadkan kepada pelajar sekolah sahaja. Remaja berusia 11-19 tahun dialu-alukan penyertaan mereka. Yuran penyertaan serendah RM5.00 sahaja dikenakan.

Tunggulah kehadiran karnival pelancarannya yang bakal diadakan pada 30hb. Januari, 2011. Malam sebelum pelancaran program ini iaitu pada 29.1.2011, satu persembahan teater oleh Tronoh Theater Shop (TTS) akan diadakan di bahagian belakang dewan solat MBI.

Exciting times ahead bro....



STC menerusi saifulislam.com juga menyiarkan berita mengenai Kelab ForTeen ini hari ini... http://saifulislam.com/?p=9040

Apa ada hal...bukan duit mak bapak aku?!!

Begitulah agaknya apa yang bermain difikiran Bik Mama ketika nak peghabih harta benda rakyat...

Kos sidang wanita pertama RM4.5 juta

Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang diilhamkan dan dinaungi isteri perdana menteri Rosmah Mansor mencatatkan perbelanjaan kerajaan hampir RM4.5 juta.

Dalam jawapan bertulis di Dewan Negara, Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil mendedahkan perbelanjaan untuk program tiga hari itu sebanyak RM4,498,949.99.

Program melibatkan 15 wanita pertama dariapda seluruh dunia - kebanyakan yang hadir daripada negara-negara Africa - berlangsung di Kuala Lumpur pada Oktober.

Ekoran penjelasan itu, senator Syed Husin Ali daripada PKR membangkitkan persoalan kewajaran Rosmah dianjurkan oleh isteri perdana menteri sedangkan menurutnya dalam negara ini wanita pertama adalah Permaisuri Agong.

Dalam sidang media hari ini, Syed Husin yang juga bekas timbalan setiausaha agong mempertikaikan asas peruntukan sebanyak itu diberikan sedangkan tiada peranan oleh Permaisuri Agong.

Tuesday, December 21, 2010

Sumbangkan buku anda ke Masjid Bukit Indah (MBI), Ampang...

Dalam salah satu usaha untuk mentransformasi peranan masjid, pengurusan MBI telah mengambil inisiatif untuk menyediakan sudut membaca di bahagian belakang dewan solat utama.

Beberapa rak buku telah disusun dan buku-buku yang bersesuaian dengan berbagai generasi pembaca dikategorikan oleh Saudara Iskandar Syah (Islamic Relief Malaysia) dan rakan-rakan beliau. Terimakasih banyak bro.

Walau bagaimanapun, menurut Saudara Iskandar Syah, buku-buku untuk kanak-kanak dan remaja teramatlah kurang.

Oleh itu, pihak MBI amatlah berbesar hati sekiranya tuan-tuan, individu mahupun syarikat-syarikat dapat menyumbangkan buku-buku yang sesuai (baru ataupun terpakai) kepada MBI.

Tuan-tuan juga boleh menghubungi Tuan Hj. Wan Suhaimi Bin Wan Sulaiman, Koordinator Sudut Membaca MBI @ tel. no. 012-3133 179 sekiranya memerlukan maklumat lanjut.

Kami juga masih mempunyai banyak lagi rak-rak kosong yang boleh menempatkan lebih 1000 naskhah buku. Jangan lepaskan peluang untuk beramal dengan mendermakan buku tuan-tuan.

Ini ialah Saudara Iskandar Syah dari IRM yang banyak membantu MBI menyediakan Sudut Membaca.

Rakan-rakan sedang mengkategorikan buku-buku yang sedia ada.

Menyusun buku mengikut warna sticker yang ditampal.
Mengkategori, menilai dan seterusnya menyusun buku-buku yang sedia ada.

Brother ni tekun melaksanakan misi

Iskandar Syah dan rakan-rakannya.

Anak-anak remaja ini mengulangkaji di MBI. Tahun depan Insya'Allah, MBI akan havoc dengan anak-anak.


Hj. Wan Suhaimi, Koordinator Sudut Membaca MBI.

Umno sudah bankrap idea...!!

Anwar Ibrahim...What Else? ...oleh steadyaku47

Wikileaks. Entrapment. Lee Kuan Yew. Australian and Singapore intelligence Agencies. Office of National Assessments. Pundits predict clear BN win. Jeffrey to quit PKR. Parliamentary panel wants six-month suspension for Anwar……ecetera, ecetera, ecetera…..

All things and everything is being rolled out to give credibility to this Najib/UMNO driven train hurtling towards Anwar. Najib already has Anwar blind folded, feet shackled, hands tied behind his back and placed at the end of the railway line in front of a 10 ft thick granite wall waiting to be crushed to smithereens.

Like everything that Najib does he is only brave enough to move when he thinks that everything is in place. All the i’s have been dotted and the t’s crossed….so he thinks! He forgets Mahyuddin and Mahathir lurking in the shadows. He forgets that many in UMNO wants him to parade himself in front of everyone but none will tell him that he has no clothes on. Nobody tells him what would happen after the train hits the wall. The train cannot stop…the train does not have the option of reducing speed by steering itself into an uphill direction as a runaway truck without brakes can… …..but Anwar, if he moves nimbly, still has time to free himself and walk away. Najib cannot!

For Najib becoming Prime Minister gained him temporary immunity from the Altantuya juggernaut that was bearing down upon him. Taking Anwar out of the 13th GE will extend that immunity, confirm the death sentence on Altantuya’s two proxy “murderers” and set Najib free and make him again Prime Minister of Malaysia and Rosmah as First Lady…so he thinks!

The 13th General Election will certainly be upon us soon. It is as certain as having Khir Toyo acquitted of corruption charges for lack of evidence, as sure as Liong Sik being allowed to hold on to his massive wealth, and as sure as Ibrahim Ali being used as a mule to carry UMNO come election time.

Has anything changed with Anwar after Saiful? The manner in which PKR party elections were conducted…maybe. But where in politics does it say that a politician has a duty of care to help his political opponents win? What did Mahathir do to neutralize Musa and Razaleigh? What did Mahathir do to rid UMNO of Abdullah? UMNO brought back a corrupt Isa Samad because they needed a corrupt Isa Samad to win in Bagan Pinang….ecetera ecetera ecetera… what happened during PKR’s recent party election was that it rid itself of a very unpleasant threat – Zaid. For we now know that Zaid was indeed a musuh di bawah selimut. Good riddance.

The intrigues and back stabbing within MCA has presented the party with a President who was previously sacked in 2009 for damaging the party’s image with his sex scandal. Only in MCA….only in MCA! Samy Velu use of caste and money to advance his case in MIC has given him many merry years as President to take for himself what is rightfully for the Indians. And only in Malaysia can a corrupt ex Minister retire and enjoy his loot from his time in government in peace. I will not go into Sarawak and Sabah…too much time needed for things that are already well documented. In all this, within Barisan Nasional, deception and lies are rewarded with power and wealth. Massive wealth.

So my friends read what you want. Listen to all that is being said. In the quiet of the evening do as I do….sit and think. If you have good friends sit with them in quiet contemplation.Take yourself back to that day when balaclava clad thugs from PDRM went to get Anwar from his house in Damasara. Take yourself back to that time when we see Anwar striding into court with his black eye but still defiant and unbowed.

Take yourself back to the early days of Reformasi when all this started. All this that have led to Barisan Nasional losing their two-thirds majority in Parliament. Renew your sense of outrage at a BN government and a Mahathir that has gone mad hell bent in going after Anwar again because only Anwar constitute a threat to their existence. Get back the anger that you had when you saw PDRM bludging so many defenseless Malaysian with their truncheons and kicking them with their leather boots. And remember the many instances of nepotism, corruption and abuse of power that has become endemic in an UMNO that has failed the Malays.

Then bring yourself back to the present and ask yourself what has changed?

For UMNO and BN my friends nothing has changed. They are still arrogant. Corruption and nepotism is still rife. Like in the days of old Mahathir still rules but this time he pulls the strings from behind the curtains. Najib talks about KPI, about Greater KL, about that Tower, F1….anything and everything that will allow them to have great wealth at the people expense. Our money… their gain!

And Anwar? What of Anwar? Remember sodomy one…well there is now sodomy two! Remember Reformasi…..well we now have Pakatan Rakyat with representatives in the Dewan Negara and the Dewan Rakyat. Remember Permatang Pauh, Selayang, Puchong, Kepong, Kota Melaka……well we now have Kedah, Kelantan, Penang and Selangor. Where we go from here is for us to decide. Not Anwar not Najib.

With the Internet we know in real time what is happening in our country. We know in real time when MACC murders Teoh Beng Hock and PDRM bludgeon Kugan to death. We know in real time what the powers that be did at the GH mortuary to stop Kugan’s family from seeing the state of his mutilated corpse. We know in real time every time PDRM kills another suspect in their custody or gun down suspects that they are chasing in what they routinely tells us is “self-defence”. Imagine four adult Policemen with automatic weapons against two teenagers with a parang! And 14 year old Aminulrasyid Hamzah was shot to death….“seorang yang disyaki penyamun ditembak polis awal pagi di Seksyen 11 Shah Alam….sebilah parang dijumpai di dalam kereta disyaki digunakan sebagai senjata untuk menyamun….suspek kedua berjaya melepaskan diri..”

We know in real time what PI Bala said Najib did with Altantuya. We know in real time the massive rorts in Mindef. There is no escaping the truth. No escaping if you have done wrong. No forgiveness for lies told. Tiada Maaf bagi mu… You can run but eventually you cannot hide…that goes for every Politician in the country!

Yes we have the Internet but Najib and BN has everything else. Media, Newspaper, Television and a limitless amount of resources – both financial and technical, to put their lies and concocted stories to us. That is what they are trying to do now. Everyday in their Papers, their Television and through every imaginable way they can – their purpose is to kill off Anwar. Najib thinks that when Anwar is gone he will kill Pakatan Rakyat.. Kill Pakatan Rakyat and he will kill the hopes of the people for a decent future for ourselves and our children. We cannot allow him to do this.

Remind yourself that our fight is to rid us of UMNO/BN. This UMNO within our country that kills the very thing that gives life and sustenance to it. UMNO/BN is a parasite that lives off us all. Our struggle to take back our own country from the clutches of a corrupt BN…these parasites! Our fight is against everyone and anyone that stands in our way of doing this.

How skillfully Najib/UMNO/BN has used the resources at their beck and call in their attempt to isolate Anwar. Think my friend…

· Sodomy against Murder?
· Saiful against Altantuya?
· Saiful against RM$500 million of the people’s money given to Razak Baginda?
· Saiful against PKFZ.
· Saiful against Teoh Beng Hock, Kugan and Aminurashid?
· Saiful against RM$70 million paid to APCO?
· Saiful against a Political Police Force call PDRM?

Ecetera! Ecetera! Ecetera!

That is all they have on Anwar. Saiful….and that too still to be proven in court. But see how well they craft their battle? Money and power misused, allows Najib to do this in the present political climate under the Barisan Nasional.

As I have said before…we cannot allow this to happen! It insults our intelligence. It will gives free license to UMNO to continue to plunder and pillage our country’s wealth…or what is left of it…..an UMNO that has consistently and without fail unashamedly use race, religion and money to further their vested interest.

And so my friends go read what is written. Go listen what is being said….but always hold on to your right to make your own decisions in the quiet of your thoughts. Remember….You are one…With me we are two. Together we can make a difference. Together we will have Pakatan Rakyat become the Government come the 13th GE. God willing….God willing.....

Monday, December 20, 2010

Harga sebuah kudeta yang terpaksa dibayar oleh rakyat....

Last year’s audit report on Prasarana showed that the average LRT fare of RM1.60 has to be increased to nearly RM9 for the LRT infrastructural costs to be fully recouped within the next 20 years. Since Prasarana’s bonds are guaranteed by the government, every taxpayer will have to eventually foot the bill, no matter whether their homes are near or far away from the stations.

Semua orang tau, projek ini adalah satu hadiah kepada satu Kudeta yang berlaku di sebuah negeri di utara tanahair. Itu satu hal...tetapi yang paling menyayat hati ialah beban yang terpaksa dibayar oleh rakyat jelata. Selamat berkorban warga Malaysia!!

Di bawah ini adalah sepucuk surat oleh Muhammad Zulkarnain Hamzah dari Shah Alam yang disiarkan oleh akhbar The Sun untuk tatapan kita semua...

Magic bullet may miss its mark

IT has been announced that the Mass Rail Transit (MRT) construction will begin in July next year, and we are told that the RM36 billion project (not including land acquisition cost) will generate more jobs and income for the nation. MRT has been touted as the magic bullet to solve congestion woes in greater Kuala Lumpur.

But we have not been told on how the project can sustain itself financially and fulfil the needs of the rakyat equitably. How can the most expensive transport undertaking in the nation’s history proceed even before the endorsement of a public transport masterplan.

The high cost of the rail network means that fewer areas can be served with public transport, and most of the cost will be disproportionately shouldered by the majority who will benefit the least from the proposed MRT alignments.

Last year’s audit report on Prasarana showed that the average LRT fare of RM1.60 has to be increased to nearly RM9 for the LRT infrastructural costs to be fully recouped within the next 20 years. Since Prasarana’s bonds are guaranteed by the government, every taxpayer will have to eventually foot the bill, no matter whether their homes are near or far away from the stations.

There have been talks on the MRT to replicate the success story of the subsidy-less Hong Kong Mass Transit Rail company, but it will take the closed traffic system city-state tens of years for the capital investments to be recouped through rail plus retail approach. Even then, the corridors can easily adapt to the catchment of the surrounding ultra high density population and the city-centric employment concentration.

The pedestrian accessibility to our rail stations has yet to reflect the 400m radius of demand depicted in our structural plans due to unaddressed man-made barriers, and no one has figured how the tremendous fortunes made by certain real estate beneficiaries situated next to our present rail stations can be tapped to recoup the rail infrastructure costs. Worse, there was recent news on high market value lands previously owned by Keretapi Tanah Melayu Berhad, which should have been used to enhance KTM Komuter capacity, being sold off to fit the interests of certain real estate developers.

Greater KL consists of fragmented low and medium density housing sprawls, which are segregated by complicated networks of expressways. Employment centres are dispersed, and traffic gridlocks are building across the outer rings of Greater KL.

Just like a highway will remain unreachable to its nearby suburbs without access roads to the nearest exits, rapid transit lines will remain inaccessible without the support of local transit networks. The emphasis on making our car-oriented infrastructure more transit friendly, on speeding up the present feeder buses through better network designs and on making our streets more permeable and pedestrian-oriented should precede new mass transit announcements, not the other way around.

Communities must be empowered to decide on how their suburbs, towns and cities should be designed, and how the scarce roads available can be adapted to move more people instead of more cars. As walking is the single biggest means to access transit, no amount of enforcement powers can beat the eyes and ears of the locals in safeguarding their bicycle lanes, sidewalks and open spaces from errant motorcyclists and car drivers if such amenities exist and the transit services are reliable.

In world-class cities, it is the flexible use of different mobility tools, not the presence of state-of-the-art metros, that encourage people to use public transport. Pedestrians, cyclists and car drivers learn to co-exist with trams and buses through right-of-way transit classification and prioritisation.

The fundamental mindset that accords respect from drivers to pedestrians, and from those who travel individually to those who travel collectively, can be shaped through multimodal solutions that interact with one another, not brand new stand-alone rail solutions one after another.

RM36 billion is more than sufficient to build modern circulating tram lines for all major downtown areas in Malaysia, connected with Bus Rapid Transit (BRT) lines with exclusive busways on the arterial roads and local circulator lines with queue jumps at bottleneck junctions in the suburbs. RM36 billion can even build more than 3,000km of BRT lines with MRT-like passenger capacity.

With these, new jobs can be created all over Malaysia, and urban centres can be made more compact and sustainable.

Public transport best practices around the globe show that local transit organising authorities play the crucial role in bridging the gap between spatial and transit planning through constant participatory planning and empowerment. Our local planners within the already scattered township jurisdictions all across the Klang Valley are in the dark on how the structural plans will jive in with the future transport needs, especially considering the top-down secrecy of the MRT alignments.

Participatory approach is a fundamental tool for good governance, and it requires the trustees of public funds to afford the public their rights to evaluate and approve choices based on transparent studies and findings, in which the pros and cons are deliberated by experts and presented to all affected stakeholders.

So far, there have been no studies made public on MRT’s cost-benefit comparison with other alternative transit modes such as BRT, trams and BET (which can work perfectly with traffic restraint and transit priority measures).

The people’s need should be put first.

Muhammad Zulkarnain Hamzah
Shah Alam

Saturday, December 18, 2010

Anti Denggi: Aedes tidak memilih mangsa...

Pagi tadi, bermula jam 8.30 pagi telah berlangsung program gotong royong "kempen anti denggi" anjuran KPJ dan Reckitt Benckiser (RB) dengan kerjasama Masjid Bukit Indah (MBI), JKP Zon 11 (MPAJ) dan Jawatankuasa Bertindak Penduduk Bukit Indah.

Lebih 100 peserta mengambil bahagian yang terdiri dari kakitangan KPJ Hospital Pakar Ampang Puteri dan penduduk Taman Bukit Indah.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar!! Tahniah kepada semua yang terlibat kerana semangat kemasyarakatan yang tinggi.

30 minit pertama adalah sesi ucapan dari CEO KPJ Hospital Pakar Ampang Puteri, Tuan Hj. Mohamad Nasir. Diikuti oleh ucapan Pengerusi JKP Zon 11, Tuan Hj. Abdul Aziz Bin Ahmad dan diakhiri dengan ucapan Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Taman Bukit Indah, Saudara Zainal Rashid Bin Zakaria.

Kemudian sarapan pagi dan pembahagian tugasan. Gotong royong dimulakan tepat jam 9.15 pagi dan berakhir kira-kira jam 12.00 tengahari.

Selain dari program gotong royong tersebut, KPJ juga mengadakan pameran tentang denggi dan aedes serta pemeriksaan kesihatan percuma. RB mengadakan jualan istimewa produk mereka.

Datuk Mohamed Nazir Meraslam (Timbalan Nazir), Muhammad Anas Bin Malek dan Tuan Hj. Ghazali dan beberapa orang AJK lain serta Imam Saime, Zaki dan Ariff mewakili Masjid Bukit Indah.

Pihak media terdiri dari TV3, RTM dan The Star telah membuat liputan. Blog ni cuma tumpang sekaki aje...he he!!

Di bawah ini ialah gambar-gambar sekitar program tersebut....



Tu dia replika nyamuk aedes

Menurut Tuan Hj. Mohamad Nasir, aedes adalah nyamuk istimewa yang suka tinggal di bandar (peratus denggi di kampong2 kecil dibandingkan dengan di kawasan2 bandar). Ia juga suka kepada air yang bersih dan bertakung. Tidak memilih mangsa baik raja mahupun hamba, bangsa (tak kiralah hang ada status ketuanan melayu ka?), usia, pendapatan perkapita dan sudah tentu (ini aku tambah sendiri)...hang parti apa?

Ini gambar Shakimin, ceria saja brother ni masuk longkang. Glovepun nampak bersih aje yob!!!

Oppss...betul Syakimin buat kerja..he he!! Depan Restoran Hidayah...

Ini kawan kita, Basheer...pendek kata yang datang menolong ni ceria belaka. Bulan depan kita buat lagi...k?

Harmain....Chief Supervisor. Brother yang paling bersih selepas aku dalam gotong royong tu...

Tuan Hj. Nasir sedang ditemuramah oleh crew TV3....

Saudara Zainal Rashid bersiap sedia untuk ditemuramah.
"Kena pakai glove...baru nampak real yob!!"

Ini Anas. Koordinator program gotong royong ini bagi pihak MBI...tahniah yob!!

Ini Sister Jamilah yang sentiasa ada dalam program KPJ di MBI dan Taman Bukit Indah. Terima kasih..

Dalam court badminton, mereka adalah musuh utama tetapi di luar...gambar ini menjadi saksi. Mungkin juga mereka ni 'partner in crime'...he he siapa tau??

Simbolik. Tuan Hj. Aziz dan tetamu kehormat menyembur replika aedes dengan Shieldtox...



Saudara Zainal Rashid menyampaikan ucapannya bagi pihak Penduduk Taman Bukit Indah...nampak gaya Zuraidah kena cari kerja lain yob lepas PRU13 ni. He he...

Sebelum berpisah Anas pesan, minta sampaikan ucapan terima kasih kepada yang terlibat terutama KPJ, Tn. Hj. Abdul Aziz, Zainal Rashid, penduduk, Datuk Nazir, Ghani Md. Jani, Hj. Ghazali, Pak De (Gerai Mutiara) yang menyediakan hidangan makanan percuma dan awek KPJ yang comel2 (ini aku tambah).

Harap-harap, bak kata Zainal Rashid, ini adalah kickstart kepada program yang menyeluruh di Taman Bukit Indah bersama Kumpulan Perubatan Johor yang sememangnya sudah bertapak di Masjid Bukit Indah dengan beroperasinya Klinik Wakaf An-Nur di situ...

Bagi pihak MBI mungkin aku boleh bagi jaminan sikit nahawa Insya'Allah kita akan terbuka untuk berkerjasama dengan komuniti Taman Bukit Indah dalam program2 seumpama ini. Tahun depan MBI dijangkakan akan lebih padat dengan berbagai program terutamanya program Kelab ForTeen.

Aku nikah orang Taiping je...he he!!

Bila pagi2 tadi aku bersiap nak keluar dengan 2 batang cangkul...orang rumah aku tegur..

"Nak ke mana pagi2 ni...?"

"Gotong royong...kalau nak nikah tak bawak cangkul..!!" Aku saja melawak...

"Hmm...yer ler tu..!! Orang lelaki panjang akai...!!" Sambil tersenyum orang rumah aku memberikan peringatan...

"Ehhh...dak ah...kalu teman nak menikah...teman bagi tau!!" Saja nak menambah luka...

Tapi orang rumah aku steady aje...dah hampir 20 tahun dah yob duduk bersama. Masak sangatlah dia dengan perangai aku. Alhamdulillah...

Di tempat gotong royong teman dok buat lawak dengan kawan2 semua kisah kawin lain ni...

"Kau orang guna cangkul aku ni...make sure semua karatnya hilang!!"

"Kenapa?" Tanya Harmain...

"Bukan apa...nak buktikan kat orang rumah aku...aku betul2 pergi gotong royong pagi ni...nanti dia check karat masih ada...susah aku!!" Kami gelak sakan...

Tapi Taib Mahmud tak perlu buat tu semua. Dia dah lama membujang. Bagus bebenor ler ada yang menemankannya. Selamat Pengantin Baru!!

Taib Mahmud dilapor nikah wanita Lebanon
December 18, 2010


KUALA LUMPUR, 18 Dis — Di sebalik spekulasi pilihan raya negeri, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, 74, dikatakan telah bernikah dengan seorang wanita Arab dipercayai dari Lebanon, berusia 30-an, di Kuching semalam.

Laporan media menyebut majlis pernikahan yang diadakan secara tertutup itu disempurnakan oleh Mufti Sarawak, Kipli Yassin.

Pemimpin veteran itu dijangka akan mengetuai Barisan Nasional negeri untuk menghadapi pilihan raya negeri, yang akan diadakan bila-bila masa memandangkan mandat semasa akan berakhir Julai depan.

Majlis resepsi perkahwinan tersebut dikatakan akan berlangsung hari ini, lapor Utusan Malaysia hari ini.

Perkahwinan itu sekali gus menamatkan zaman duda Ketua Menteri itu selepas kematian isteri, Allahyarham Puan Sri Laila Taib akibat kanser pada April tahun lalu.

Beliau yang berkahwin dengan Allahyarham pada 1959 dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu Jamilah, Mahmud Abu Bekir, Sulaiman Abdul Rahman dan Hanifah serta 15 cucu.

Sebelum ini, terdapat khabar angin mengatakan Abdul Taib berkahwin dengan anak Allahyarham Tan Sri P. Ramlee iaitu Dian P. Ramlee memandangkan minat mendalam beliau pada lagu-lagu Seniman Negara itu.

Bagaimanapun, dramatis tersebut menafikan sekeras-kerasnya dakwaan tersebut menyebabkan berita tersebut tenggelam begitu sahaja.

Abdul Taib yang diminta mengulas berita pernikahannya ketika ditemui wartawan selepas menghadiri Majlis Dialog dan Makan Malam Bersama Persatuan-Persatuan Cina di sebuah hotel di sini, sekadar menjawab: “Belum lagi.”

Friday, December 17, 2010

He he he...Spot on Mahfuz....

Mahfuz: Nazri, Pandikar macam ‘penyamun’ filem Ali Baba Bujang Lapok
Oleh Syed Mu’az Syed PutraDecember 17, 2010

PETALING JAYA, 17 Dis — Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menyamakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz dan Speaker Dewan Rakyat Tan Seri Pandikar Amin Mulia sebagai watak penyamun dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok.

Semalam, Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa mendakwa Pandikar bertindak mengikut arahan dikeluarkan Nazri, dakwaan dinafikan oleh menteri itu.

“Kita berhadapan dengan cerita Ali Baba Bujang Lapok yang mana ketua penyamun (Nazri) dan sarjan pendek (Pandikar).

“Dalam cerita ini sarjan pendek mendengar arahan yang dikeluarkan ketua peyamun. Kita boleh tengok selepas menyamun sarjan pendek ini pergi membaling dadu. Dadu ini semua nombor dua sahaja.

“Dia baling hanya tiga kali sambil menjerit ‘siapa yang kena’, samalah macam kes ini keputusan cepat dibuat dan sarjan pendek tidak tunggu lama untuk membuat keputusan. Kalau dia baling dadu lebih tiga kali nanti dia pula yang kena,” kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PKR di sini.

Mahfuz berkata demikian dengan mengulas keputusan Parlimen yang menggantung empat wakil rakyat Pakatan Rakyat semalam.

Semalam, Dewan Rakyat menggantung Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh, R. Sivarasa dan Azmin Ali daripada tugas sebagai Ahli Parlimen selama enam bulan.

Anwar dan Karpal juga hadir pada sidang media itu.

Dalam usul itu, jelas mengatakan Karpal, Sivarasa dan Azmin digantung daripada tugas mereka sebagai Ahli Parlimen manakala Anwar pula digantung tugas dari jawatan Ahli Parlimen selama enam bulan.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh digantung ekoran dakwaan beliau mengenai isu berkaitan APCO Worldwide dan gagasan 1 Malaysia.

“Inilah yang terjadi yang mana cerita P. Ramlee ini masih wujud dalam zaman masyarakat moden.

“Isu ini akan beri implikasi kerana menafikan hak wakil rakyat untuk mempertahankan diri dan beri keterangan,” kata Mahfuz.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga berkata, keputusan Parlimen yang tidak membenarkan keempat-empat wakil rakyat Pakatan Rakyat memberikan keterangan akan memberi kesan terhadap ekonomi negara.

“Ini akan beri kesan kepada pertumbuhan ekonomi negara, pelabur dan masyarakat peniaga melihat perkara ini. Apa jaminan mereka akan dapat keadilan di negara kita?

“Mereka akan hilang kepercayaan kepada kita. Kalau Parlimen tidak boleh beri keadilan, siapa yang akan beri?” soal beliau.

Ali Baba Bujang Lapok merupakan sebuah filem Melayu diterbitkan pada 1961, diarah oleh Ramlee dengan berasaskan kisah Ali Baba dari Hikayat 1001 Malam tetapi ditokok tambah dengan unsur komedi.

Jumlah pengundi POS bertambah???????

Baru2 ni aku jumpa seorang pegawai kerajaan. Saja sembang2.

Antara topik yang paling menarik ialah, ramai anggota kerajaan la ni kena enrol jadi askar wataniah. Alah...jadi macam KJ. Bagi rambut pendek sekejap. Terutama, katanya kakitangan Kementerian Pertahanan.

Yang lecehnya, bila dah jadi askar wataniah tu makanya bila mengundi kena undi pos. Mak oi!! Macam tu sekali. Di khaborkan juga anggota RELA nak kena undi pos. Tak cukup tu...doktor2, nurse2 dan kakitangan hospital kerajaan seluruh negara juga nak pakai undi pos.

Betul tak betul aku tak tau. Harap2 MP2 dan ADUN2 Pakatan Rakyat dapat siasat dan jika benar, perlu sangatlah kita bertindak untuk menghalang kedurjanaan BN dari diteruskan.

SPR sahkan 177,857 pengundi baru, 50,206 ‘digantung’ kerana dibantah

KUALA LUMPUR, 17 Dis — Sebanyak 177,857 permohonan pengundi baru telah didaftarkan bagi tempoh Julai hingga 30 September lalu mengikut Daftar Pemilih Tambahan (DPT) suku ketiga 2010 yang diwartakan semalam.

Bagaimanapun sebanyak 50,206 permohonan baru tidak dapat disahkan ekoran bantahan dan sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Proses itu dijangka akan mengambil sedikit masa.

The Malaysian Insider difahamkan selain menyaksikan peningkatan mendadak dalam permohonan baru antara Julai dan September lalu, jumlah bantahan juga turut meningkat.

Bantahan itu membabitkan 37 bahagian pilihan raya, satu jumlah yang dilihat turut mengalami peningkatan.

Bagaimanapun SPR tidak menyenaraikan bahagian-bahagian terbabit, tetapi difahamkan ia antara lain kebanyakannya terdiri daripada negeri Pantai Timur dan utara Semenanjung.

Sebanyak 246,962 orang telah mendaftar sebagai pengundi baru semasa tempoh urusan pendaftaran pemilih suku tahun ketiga dari Julai hingga September lepas - kadar paling tinggi dalam mana-mana suku tahun selepas pilihan raya umum 2008.

“Oleh itu, sebanyak 50,206 permohonan baru dan 6,094 permohonan pertukaran alamat pusat mengundi bagi 37 bahagian berkenaan tidak dapat disahkan dan perlu ditangguh sehingga semua bantahan diselesaikan,” kata SPR satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Sebanyak 1,290 tuntutan melibatkan lapan bahagian pilihan raya Parlimen juga diterima sepanjang pameran itu dan telah dapat diselesaikan dan nama-nama pemilih yang terlibat telah dicadangkan untuk dimasukkan dalam DPT suku ketiga tahun ini.

Menurut SPR, DPT itu mengandungi 205,183 pemilih, termasuk 27,326 permohonan pertukaran alamat pusat mengundi.

Dengan pewartaan itu, jumlah keseluruhan pemilih berdaftar pada masa ini ialah 11.53 juta orang.

Pada masa yang sama, sebanyak 57,036 orang telah dikeluarkan daripada rekod pemilih berdaftar atas sebab-sebab seperti meninggal dunia dan dilucut hak warganegara, katanya dalam kenyataan di sini.

Kenyataan itu berkata SPR belum dapat menyelesaikan 580 bantahan melibatkan 37 Bahagian Pilihan Raya Parlimen yang diterima sepanjang pameran Rang Daftar Pemilih Tambahan (DPT) Suku Tahun Ketiga 2010 pada 27 Oktober hingga 2 November lepas.

Kata SPR, orang ramai yang berminat untuk membeli DPT Suku Ketiga ini boleh membuat tempahan di Ibu Pejabat SPR di Putrajaya dan sebarang pertanyaan berkaitan hal itu boleh dibuat dengan menghubungi talian 03-88856500 atau mana-mana Pejabat Pilihan Raya Negeri

Siapa kaki kelentong???

http://zul4kulim.blogspot.com/2010/12/pembohongan-apco.html

Di atas adalah link kepada entry penjilat Anwar nombor wahid satu ketika dulu. Kini dia membela Najib dan menghentam Anwar semahu2nya.

Hari ini Anwar mengeluarkan bukti atas dakwaan 1Malaysia dengan rejim yahudi tersebut.

Kita tunggu reaksi pembela Najib dan UMCO nombor wahid ini.

Anwar furnishes proof on APCO, demands explanation from Najib


Anwar holds up the Israeli gov't contract that names APCO
Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

UPDATED A day after he was denied the right to defend himself and slapped with a six-months suspension from Parliament, Malaysian Opposition Leader Anwar Ibrahim furnished proof that a controversial U.S. communications firm with clear Zionist links, APCO, was involved in the design of Prime Minister Najib Razak's prized 1 Malaysia platform.

Anwar also exposed the hand of Omar Mustapha Ong, who is widely known to be one of Najib's advisers focusing on the oil-and-gas and media sectors. Omar had last year stirred a ruckus when top Petronas staff objected to his appointment to its Board of Directors.

"For decades, I was tagged as a Jewish agent by the Umno leaders. Now when I provide documents showing the connection between APCO and members of the Israeli secret services like Shin Bet, I am kicked out of Parliament," Anwar told a press conference on Friday.

"Altogether, four Malaysian MPs have been suspended and kept out of Parliament because of APCO. I think both APCO and the Malaysian government owe an explanation to the Malaysian people."

Anwar showed reporters a copy of a letter from international consultung firm GCI addressed to the Israeli government that specifically named APCO as being on the panel of firms that would participate in the contract to conceptualize former Israeli premier Ehud Barack's OneIsrael in the late 1990s.

APCO and Nazri lied

The BN-controlled Malaysian Parliament had suspended Anwar, who is also the Permatang Pauh MP, his colleagues Bukit Gelugor MP Karpal Singh, Gombak MP Azmin Ali and Subang MP Sivarasa Rasiah for 6 months each. The three men had jumped to Anwar's defense during parliamentaryinterractions.

It is against Malaysia's foreign policy to have any dealings with Israel and the appointment of APCO has deeply angered the sensitivites of the Muslims in the country, who wanted Najib to terminate the contract. Najib has however refused to do so and has instead entered into a fresh contract with APCO worth hundereds of millions.

Sivarasa, who was also at the press conference, slammed APCO for lying that it was not involved in OneIsrael. He did not spare Minister in the Prime Minister's office Nazri Aziz either.

"APCO has been proven to have clearly lied. It denied its involvement and later when a copy of contract was produced, it kept silent. Nazri was even worse," Siva told Malaysia Chronicle at the sidelines of the press conference.

"In June, Anwar was given 7 days to explain himself. Then on the day of the hearing, when APCO was also present together with Nazri, the meeting was suddenly postponed. Now months later, out of the blue, the Rights Committeee digs out the case again but APCO officials are no longer required to be present. Just one letter from the firm is enough to nail the 4 of us, while Anwar's defense is not allowed. It appears Umno doesn't want Anwar to be heard - why? Is it to protect APCO or Najib or both? And how come Nazri doesn't remember this? He was there in Parliament with the APCO representative when the meeting was suddenly cancelled."

Afraid of APCO's powerful Jewish connections

Indeed Najib and his wife Rosmah Mansor have been accused of benefitting from the APCO contract. During recent visits to New York, they were lavishly entertained and feted. The firm also scored a meeting with President Obama for Najib.

The Najib administration is now APCO's single biggest client, according to industry information. But pundits doubt it is a matter as simple as perks and junkets that has made Najib and Umno defend APCO so fiercely to the extent that they were willing to lock out 4 Malaysian lawmakers.

They suspect the hidden hand of powerful Jewish brokers, who dictate much of what happens in the global arena with their huge financial resources.

"This is one issue where even the international press will be careful not to show support for Anwar. They have their Jewish investors to mind. So I think Najib knows this but what is most worrisome is, has he and Umno cut some sort of deal with these power brokers and how will Malaysia be impacted," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.

Malaysia is part of the bustling ASEAN market of 500 million people. Her closest neighbour is Singapore, which despite its pro-U.S. stance actively chokes off any form of political opposition on its shores. If Anwar's Pakatan topples Najib's ruling Umno party, the regional power equation is bound to change.

"From the beginning, I have made it clear. I am not anti-Jewish. In fact, I was even accused of being a Jewish agent by Umno. And this is not about discriminating against Jewish firms and banning contracts with them. This is about hypocrisy - the hypocrisy of the Najib administration, the lies of Umno and sadly APCO as well," Anwar said.

Oii...jangan buat lawaklah...he he!!

Begitulah dunia di Malaysia akhir2 ini. Rais Yatim dipilih jadi Tokoh Buku Negara 2010. Nak tanya...selain dari buku Jelobak Jelebu dan tesis PhD yang dia sendiri tak percaya tu...buku apa yang dia karang? He he...lawak pagi Jumaat betullah...

Kelmarin kalau tak silap aku, ada seorang professor super kangkong terpilih sebagai Professor Ulung Negara. Alahai...kalau kriterianya buat kenyataan bodoh menyokong kerajaan untuk terpilih sebagai Professor Ulung Negara, semua kangkong dalam Malaysia ni layak oiii....

Nak bagi peringat tentang salah satu kenyataan paling bangang professor super kangkong ni ialah ketika mengulas kemenangan Anwar Ibrahim dalam PRK Permatang Pauh daulu....apa kata beliau?

"Anwar menang sebab hujan lebat turun di sekitar kawasan mengundi. Ini menghalang ramai pengundi BN dari menunaikan tanggungjawab masing2."

Tak rasa bangang ke mamat ni...bukankah kalau semua orang turun mengundi, majoriti undi kemenangan Anwar akan lebih besar lagi?

Nampaknya, nak jadi tokoh negara semasa pemerintahan BN salah satu kriterianya ialah mesti bangang!!

Rais Yatim dipilih Tokoh Buku Negara 2010
December 17, 2010

KUALA LUMPUR, 17 Dis — Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dipilih sebagai penerima Anugerah Tokoh Buku Negara 2010, pada majlis Anugerah Buku Negara di sini malam tadi.

Anugerah yang disampaikan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor itu sebagai menghargai jasa beliau yang berjuang dalam bidang penulisan dan penerbitan buku.

Ketika ditemui pemberita, Rais berkata perjuangan dalam bidang penulisan dan penerbitan buku merupakan perjuangan tamadun yang perlu dilaksanakan secara berterusan.

Beliau berkata ini kerana buku merupakan elemen penting dalam pembinaan tamadun dan negara bangsa yang berilmu dalam negara ini.

“Justeru industri penulisan perlu diperkasakan, agar bolehlah kita menanam semangat itu dalam membina negara bangsa kita,” katanya.

Turut hadir Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah dan Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Hasan Malek.

Anugerah Buku Negara yang mengandungi enam Anugerah Perdana dan 25 Anugerah Industri diadakan bagi mengiktiraf dan menghargai perjuangan industri penerbitan buku selain memberi suntikan semangat kepada pemain industri sebagai galakan agar terus menghasilkan buku yang berkualiti.

Anugerah Perdana melibatkan anugerah Tokoh Buku Negara 2010, Tokoh Pengarang 2010, Kedai Buku Terbaik 2010, Tokoh Pembangunan Buku Negara 2010 dan Penerbit Terbaik 2010.

Selain itu, Anugerah Industri pula melibatkan Penulis Terbaik, Penterjemah Terbaik, Editor Terbaik, Ilustrator Terbaik, Rekabentuk Buku Terbaik, Jurufoto Terbaik, Pencetak dan Penjilid Terbaik, dan Buku Terbaik. — Bernama

Buat malu orang Sabah...

KUALA LUMPUR: Tan Sri Pandikar Amin Mulia meletak jawatan sebagai Ketua UMNO Bahagian Kota Marudu bagi memberi tumpuan kepada tugas barunya sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Pandikar Amin memberitahu selaku Speaker Dewan Rakyat, beliau perlu dilihat sebagai individu yang adil dari segi tindakan dan juga tingkah laku dan adalah wajar beliau tidak begitu aktif dalam politik.

“(Bekas Speaker) Allahyarham Tun Zahir (Ismail) tidak pernah selama 32 tahun memegang mana-mana jawatan dalam parti politik, tidak pernah bergiat aktif dalam politik. Jadi, saya juga perlu buktikan saya juga tidak terbabit secara aktif sebab saya adalah Speaker untuk semua pihak,” katanya.

Di atas adalah petikan berita oleh Bernama pada bulan Mei 2008.

Kunun nak tunjuk yang dia ni impartial.

Selain dari cakap tak serupa bikin, mamat ni betul2 mencemar nama Allahyarham Tun Zahir Ismail.

Allahyarham Tun, pada akupun bukannya speaker yang outstanding. Tapi tak adalah seteruk mamat ni.

Bila membaca tulisan Zorro Unmasked (di bawah ini)...aku tergelak sendirian. What a mangkok!! He he...

HE SURE IS THE MOST POWERFUL IN THE LAND.
He can give BN, a two-third majority, this critter can!

But you got to qualify as a hypocrite!

HYPOCRISY, SOMEONE SAID, IS PREJUDICE WITH A HALO AND I DO RECALL FRANCOIS, DUC DE LA ROCHEFOUCAULD SAY THAT HYPOCRISY IS AN HOMAGE THAT VICE RENDERS TO VIRTUE.

When appointed Speaker of the House after the aftermath of 308, he resigned as an UMNO division chief because:

"It is for the dignity of the House. I do not want to be seen as an active Umno member holding a division chief post.”

"I hope to emulate the late Dewan Rakyat Speaker Tun Zahir Ismail who in his 22 years gained respect by staying away from political positions."

(Ahchewwwwww, acewwwwww….I think you know that I am allergic to bull shit.)

How insulting to Tun Zahir! How puerile to aspire to decency and fairness that were the hallmark of Tun? How presumptuous that he thought we would buy his piss-poor neutered performance! He is the SOB who would wrap himself up in the national flag and challenged us to burn him, not realizing that we would rather use the flag to hang him! Dang, but he is the anointed Speaker who speaks what is whispered to him by his handler. What more can I say about this syphilitic lancheow except “hold it tight because without it, you will be the speaker turned squeaker.”

Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin said that MPs needed to debate competently with integrity and more thought, to make Malaysia's parliament world class.

Now that is like eating an apple or an elephant whole. We will choke to death. We need to take small bites, masticate instead of swallowing. How about trying to aim for second class, then graduate to first class, sack the Speaker and then probably dream about being world class.

I do not want to defile this posting with his name but if you just want to know how a speaker should not behave such go HERE, HERE

Thursday, December 16, 2010

Over to you Zulbabwe...

Kalaulah Anwar yang buat statement macam ni...agaknya dah dilabel kafir brother kita tu...

Tapi kenyataan ini keluar dari kawan baik dia (new darling)...kita sama2 tengok!! Paling kuatpun dia suruh taubat agaknya!!

Nazri says Islamic scholars suffering from ‘inferiority complex’
By Shazwan Mustafa KamalDecember 16, 2010

Nazri: But I disagree that Islam is more superior than other religions, that I cannot accept. I believe Islam does not ask you to say things like that.KUALA LUMPUR, Dec 16 — Datuk Seri Nazri Aziz lashed out today at Muslims who claim Islam was superior to other religions, warning that it smacked of pure “arrogance”.

He was referring to remarks by Islamic scholars and a government think tank at a recent forum on religious pluralism.

The Minister in the Prime Minister’s said they were suffering from an “inferiority complex.”

Nazri argued that Islam was already recognised under the Federal Constitution, so there was no need to say that Islam was better than other faiths.

“Why are they questioning this? Islam is not under any threat. If you so believe that Islam is a superior religion, why should you worry about any so-called “inferior” religion? They are suffering from (an) inferiority complex. Even if it’s not guaranteed, why should you be scared? You should have enough faith to be confident of your own beliefs, and not belittle the beliefs of others. It all comes from inferiority complex,” the minister told The Malaysian Insider.

Scholars at a forum hosted by Ikim had said that accepting religious pluralism meant other religions were equal to Islam, which they claimed was superior.

Ikim, the federal government’s think-tank, also issued a statement on the issue yesterday, saying that under Islam “not all religions were equal”.

“They are right and they are also wrong. They are right because Islam has a special place in this country, which is guaranteed under the constitution. But I disagree that Islam is more superior than other religions, that I cannot accept. I believe Islam does not ask you to say things like that.

“We cannot be arrogant, we must be tolerant . I think Islam promotes moderation, and not extremism,” said Nazri bluntly.

The minister claimed that the remarks made by Islamic scholars, which was published in Umno-owned Utusan Malaysia yesterday, would only drive a bigger wedge between Muslims and non-Muslims.

He dismissed Ikim’s statement as a “personal opinion” of the think tank, stressing that it did not tally with the Najib administration’s stand.

“Even then, Ikim is one of the many institutions that gives their personal opinions. The way that we should behave as a Muslim is to feel confident and to be moderate, to accept other people’s views. That way Islam will be accepted rather than you make statements which can hurt other people or drive them away from us,” added Nazri. .

He also criticised the scholar’s attacks on Kelantan Mentri Besar Datuk Nik Aziz Nik Mat, saying that it was “ok” for Muslim leaders to attend non-Muslim functions.

“If you go to a non-Muslim event, and you sit outside, it’s ok.

“Islam must be able to live side by side with other religions. You cannot be going to war with other religions. But do not question my faith because I have said this. I am a Muslim and proud to be one,” he said.

Deputy Minister in the Prime Minister’s department Datuk S.K Devamany dismissed the remarks made by the Umno-linked scholars, saying that what was important was for the government to be clear on its acceptance of other religions in the country.

He said that “intellectual discourses” like what was reported in Utusan had been going on for a long time and it was nothing new.

“Let the scholars decide.. I think this is an intellectual discourse, as long as the government is very clear about direction of all religions in this country, and the provisions provided under the constitution, as long as all other religions are protecetd, nation will remain intact... scholars throughout the world have been arguing on interpretation and i don’t want to get involved in that interpretation process,” Devamany told The Malaysian Insider.

“I do not want to dwell into this. Let us not get involved into arguments which may prove detrimental to the very efforts of nation-building. For me, I have become a good person through my religion, and I respect Muslims, Christians, Buddhists, whatever religion. Basic key is respect for each other,” said the MIC vice-president.

Devamany’s remarks echoed the Malaysian Consultative Council for Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST)’s stand in refusing to be drawn into a public debate on the matter.

MCCBCHST today baulked at recent remarks by Muslim scholars that their religion is superior but said that they preferred for the dialogue to be kept on a “peaceful” basis.

“It’s just a theological stand and everybody, every religion has its own,” the council’s president Reverend Thomas Phillips told The Malaysian Insider today.

“It’s no problem to us,” Phillips said, saying that both the Muslim and non-Muslim sides had been reaching out to each other to hold joint activities at the grassroots and were beginning to build up on trust.

MCCBCHST and Ikim are both members of the Cabinet’s special committee set up this year in the aftermath of a series of attacks on houses of worship nationwide following last year’s court decision over the use of the word “Allah”.

The inter-religious panel had a shaky start but appear to be settling down after Prime Minister Datuk Seri Najib Razak stepped in and gave it his personal attention.

But Phillips noted too that the remarks did not represent the view of all Muslims, pointing to Perlis mufti Dr Juanda Jaya’s rebuttal yesterday.

“It’s something for them to deal with. We won’t be dragged into it. We shouldn’t be dragged into it,” he stressed, choosing to steer clear of the theological debate.

Phillips, who is also head of the Mar Thoma church here, said religious leaders from the non-Muslim communities were unlikely to pull out from the interfaith panel’s ongoing talks for a peaceful resolution to religious disputes based on the provocative attitude of a few individuals.

“In the last couple of months, the atmosphere has improved. It’s no problem for us to continue to see and engage with everybody.

“We’re trying to understand each other and are living in harmony. We are co-existing harmoniously,” he stressed.