Wednesday, November 30, 2011

Depa ni...pusin kot manapun cerita nak projek. Dah ketua kaki putaq....!!

Wanita pun boleh lobi projek, kata perwakilan Pulau Pinang
Fazy Sahir
November 30, 2011

"Tengok lelaki yang jadi ketua bahagian,pakai kereta besar lepas itu buka cawangan Umno banyak-banyak. Akhirnya perut pun sama besar," katanya

KUALA LUMPUR: Belum pun reda isu projek lembu yang dikaitkan dengan Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil, perwakilan Wanita Pulau Pinang membangkitkan pula isu melobi projek oleh kaum hawa.

Menurut Ekafarlina Saparuddin, wanita juga perlu diberi ruang untuk melobi sebarang projek memandangkan mereka mempunyai keupayaan berbuat demikian.

Dengan nada sinis dan berjenaka Ekafarlina berkata selama ini aktiviti melobi projek dilakukan lelaki sedangkan wanita juga mampu melakukan dengan lebih baik.

“Projek-projek berkaitan untuk wanita melobi..kadang-kadang ia mempunyai hubung kait dengan kepakaran wanita.

“Wanita mampu melakukan apa sahaja dari segi melobi, memasak, mencuci. Sebagai contoh wanita dari awal jual pisang..sampai akhirnya akan jual pisang.

“Tengok lelaki yang jadi ketua bahagian,pakai kereta besar lepas itu buka cawangan Umno banyak-banyak. Akhirnya perut pun sama besar,” katanya ketika sesi perbahasan ucapan dasar ketua Wanita Umno sempena perhimpunan agung parti di PWTC.

Tuang air

Ucapan Ekarfarlina itu turut mencuit perhatian bukan sahaja para perwakilan wanita lain malah Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Mansor yang kemudian bangun untuk menuangkan gelas berisi air kepadanya.

Menurut Ekarfarlina,selama ini kaum lelaki diberi peluang luas untuk mengaut keuntungan dalam projek yang dijalankan, maka beliau mahu perkara sama diberi perhatian terhadap wanita.

Beliau turut mencadangkan agar wanita diberi ruang dan sokongan dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) kerana yakin mereka lebih bertanggungjawab.

“Saya yakin kerajaan mampu bagi peluang kepada wanita untuk meningkatkan kemajuan kaum ini. Contoh bagi kontrak mencuci kepada GLC dan beri pula wanita dan secara tak langsung membantu 60 ibu tunggal.

“Ini kontrak semua beri pada lelaki.

Bila kontrak dapat pada GLC masih beri pada lelaki…

“Tak fikirkah kita bahawa bukan sedikit wanita hidup merempat? Maka saya cadangkan tolong tengokkan projek-projek dan kalau ada beri pada wanita dalam dewan ini,” katanya tegas.

Update: Shahrizat pindah skandal peribadi dan famili kepada Umno...

Yang peliknya...'lembu2' dalam Umno seronok nak share the problem. Bukankah bangang namanya tu...? Hehe...

Terbaru...

RM5j dana NFC biaya Benz, tanah di Putrajaya dan cuti

KUALA LUMPUR, 30 Nov — PKR meneruskan serangan berhubung skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC), dengan hari ini mendakwa RM5 juta dana awam projek ternakan lembu itu digunakan untuk membeli Mercedes Benz dan tanah di Putrajaya serta wang tunai RM588,585 disalurkan kepada syarikat-syarikat milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Dakwaan terbaru oleh pemimpin PKR berhubung salah guna ini muncul beberapa jam selepas Shahrizat mempertahankan dirinya ketika berucap pada Persidangan Agung Tahunan Wanita di sini pagi ini.

PKR juga berkata NFC telah mengeluarkan sebanyak 15 cek bagi agensi pelancongan Impian Global Network Services.

Mendedahkan perkara itu petang ini, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli mendesak Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat “memberitahu siapa yang pergi bercuti.”

Rafizi menambah RM534,622 digunakan untuk membeli Mercedes Benz CLS350, dana NFC yang disalurkan kepada National Meat and Livestock Corporation (NMLC) dan RM588,585 lagi dipindahkan kepada Meatworks (Singapore), kedua-dua syarikat yang milik penuh keluarga Shahrizat dan tiada apa-apa kaitan dengan rancangan perniagaan NFC.

“Ketua Pemuda Umno (Khairy Jamaluddin) ada mengatakan bahawa NFC tiada bisnes di Singapura... jadi mengapa sejumlah wang itu dipindahkan ke sana?” kata beliau pada sidang media di sini.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung Saifuddin Nasution Ismail berkata, tanah juga dibeli di Precinct 10 Putrajaya, yang sebahagian besar merupakan kawasan kediaman.

“Saya pasti pelan induk Putrajaya tidak melibatkan ternakan lembu di sana,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Machang.

Jawablah Muhyiddin....!!

Malaysia's UMNO Scandals

Written by John Berthelsen
TUESDAY, 29 NOVEMBER 2011

For weeks, just in time for Malaysia’s United Malays National Organization’s annual general assembly which opened this week, the party has been embroiled in an embarrassing scandal involving a 2007 government decision to spend RM300 million (US$94.3 million)to establish a national feedlot corporation to slaughter as many as 60,000 cattle annually under Islamic halal dietary requirements.

The scandal seems emblematic of a long series of such situations that imperil Prime Minister Najib Tun Razak’s vow in April 2010 that the government "can no longer tolerate practices that support the behavior of rent-seeking and patronage, which have long tarnished the altruistic aims of the New Economic Policy.”

The National Feedlot Corporation, as it is known, has never slaughtered 10 percent of the projected total and has since scaled back its target to 8,000 head but hasn’t been able to meet that target either. Worse, the company has been losing millions of dollars every year – while pouring funds into an RM10 million condominium in Kuala Lumpur, among other things, and spending RM800,000 for overseas travel and entertainment.

The scandal is doubly embarrassing because the agreement to establish the National Feedlot Corporation, made when Abdullah Ahmad Badawi was prime minister, went to the family of Shahrizat Abdul Jalil, the Minister of Women, Welfare and Community Development and head of the women’s wing of Umno. Her husband, Mohamad Salleh Ismail, is the chairman. Her three children are respectively the chief executive officer and executive directors of the company. None had any experience in cattle production or beef supply prior to the establishment of the company.

The report of the NFC’s operations was contained in the 2010 report of Malaysia’s Auditor General, which was delayed for weeks before it was finally released. The scandal has generated tensions inside UMNO, with some reformers demanding that Shahrizat be forced out of her job as minister. However, the leadership has circled the wagons to protect her. In particular, Muhyiddin Yassin, the deputy prime minister, has said there was no case to be brought against her. Muhyiddin was the agriculture minister in 2006 when the project was approved. Others who have come to her defense are Abdullah Badawi and his son-in-law, Khairy Jamaluddin, the head of the UMNO Youth Wing.

The National Feedlot scandal is said to have the potential reformers worried because party operatives thought they had the Selangor electorate turned around and that they could take the state back from the opposition Pakatan Rakyat in national elections expected to be called early next year. However, Asia Sentinel has been told, the refusal to hold anybody to account in the feedlot scandal could well turn the tide back against them, especially as other patronage scandals continue to bubble up.

The depth and breadth of the scandals also calls into question moves earlier this year with Najib launching a series of programs to develop bumiputera, or ethnic Malay companies, including allocating an RM2 billion fund for development. In the 2012 budget, Najib also announced the government would allocate RM200 million to guide 1,100 high-performing bumi companies with the potential for listing on the Kuala Lumpur Stock Exchange. Critics are concerned that the patronage system will continue unabated. The current UMNO general assembly was hoped to provide a dramatic backdrop for Najib to win back disaffected Malay voters.

For decades, this patronage has involved highway construction and defense contracts and a variety of other government arrangements with UMNO cronies in a plan formulated by former Prime Minister Mahathir Mohamad. His ambition was to create a cadre of 100 super-rich bumis who in turn would help rural Malays into prosperity under a konsep payung, or umbrella concept routed through UMNO, much the way he envisioned driving the country into industrialization through massive projects. However, many of the companies eventually collapsed and are being supported by government institutions such as Kazanah Nasional, the country's sovereign investment fund, or the Employee Provident Fund.

Contained in the same 2010 auditor general’s report, for instance, is a passage on the decision to privatize a 77-km stretch of highway from Senai to Desaru on Peninsular Malaysia’s southeastern coast. The land acquisition turned out to have doubled, from RM385 million to RM740.6 million, with the road surface described as “undulating.” The project completion “was not in accordance with specifications, causing damage to the road surface and endangering road users.” The company failed to complete construction within the stipulated period of the contract. However, the construction agreement didn’t specify damages in the event it wasn’t completed. Required maintenance is described as “unsatisfactory.”

The company that won the RM1.7 billion contract is Ranhill Corp. Sdn Bhd., which has long been described as UMNO-linked. It is partly owned by Lambang Optimia Sdn. Bhd. Both are headed by Hamdan Mohamad, described as Malaysia’s “water baron,” who operates several utilities and power companies. He was one of several ethnic Malay businessmen who followed former Prime Minister Mahathir Mohamad’s vow to take Malaysian companies overseas. Another shareholder is YPJ Corp. Sdn Bhd., an arm of the Johor State Government, and yet another appears to be UMNO itself, which owns a minority share through an account at Public Bank Bhd., according to records. Ranhill has had a lackluster two to three years, capped by disaster earlier in 2011 when its Libyan operations were caught between the Muammar Qaddafi forces and those of the Libyan rebels aided by NATO air strikes.

Also, earlier this year, Deftech, a wholly-owned subsidiary of DRB-Hicom, won a contract without an open tender to produce and deliver 237 eight-wheeled armored personnel carriers to the Ministry of Defense. DRB-Hicom is 55 percent owned by Etika Strategi Sdn. Bd., which is wholly owned by billionaire Syed Mokhtar Al Bukairy, one of Mahathir’s targeted bumiputras and a man who is extremely tight with UMNO. Opposition member Tony Pua complained on the floor of Parliament that the average price of RM29.4 million for each unit compared unfavorably with a Portuguese Army purchase of 363 similar vehicles for the equivalent of RM4.4 million each from the Swiss MOWAG CmBH Corp, Malaysia is paying a 6.6-fold increase over the Portguese purchase. Saudi Arabia, he said, bought 724 such vehicles for the equivalent of RM9.9 million from General Dynamics Land Systems-Canada, with Malaysia paying almost three times as much Government officials said the contracts don't compare with each other and that the government is getting more equipment, maintenance, etc. for its money.

“Further research has revealed that DRB-Hicom will be acquiring the AWC technology from a Turkish company – FNSS Defence Systems Inc which manufactures the Pars 8x8 AWV models,” Pua said. “With this deal, Malaysia will be its first foreign customer for this vehicle. What is perhaps of greater alarm is the fact that FNSS has announced that they have sold 257 units of Pars 8x8 AWVs to Malaysia for approximately US$600 million or RM1.83 billion or only RM7.1 million per unit,” Pua said in a prepared statement -- considerably different from what the Malaysians said they bought the vehicles for.

Pua also complained about the cost of six offshore patrol vessels from Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd at RM1 billion each in the aftermath of another total fiasco. The Auditor General, in a 2007 report tabled in Parliament, alleged that a contract to build naval vessels given to PSC-Naval Dockyard, a subsidiary of Penang Shipbuilding & Construction Sdn Bhd, which was owned by another UMNO crony, Amin Shah Omar Shah.

PSC-Naval Dockyard, which was taken over by Boustead, contracted to deliver six patrol boats for the Malaysian Navy in 2004 and complete the delivery in 2007. Those were supposed to be the first of 27 offshore vessels ultimately to cost RM24 billion plus the right to maintain and repair all of the country's naval craft. But only two of the barely operational patrol boats had been delivered by mid 2006. There were 298 recorded complaints about the two boats, which were also found to have 100 and 383 uncompleted items aboard them respectively.

The original RM5.35 billion contract ballooned to RM6.75 billion by January 2007. The auditor also reported that the ministry had paid out RM4.26 billion to PSC up to December 2006 although only Rm2.87 billion of work had been done, an overpayment of Rm1.39 billion, or 48 percent. In addition, Malaysia’s cabinet waived late penalties of Rm214 million. Between December 1999, according to the Auditor General, 14 “progress payments” amounting to Rm943 million despite the fact that the auditor general could find no payment vouchers or relevant documents dealing with the payments.

The auditor general attributed the failure to serious financial mismanagement and technical incompetence stemming from the fact that PSC had never built anything but trawlers or police boats before being given the contract. Once called “Malaysia’s Onassis” by Daim Zainuddin, Amin Shah was in trouble almost from the start, according to a report in Singapore’s Business Times in 2005.

Eventually Boustead PSC was born out of the Royal Malaysian Navy’s dockyard facilities which were to provide ship repairs and maintenance services. Under the corporatization program advocated by the Malaysian Government, the dockyard was set up as Limbungan TLDM, a wholly owned government company. It has modern facilities to meet the maintenance requirements of the Royal Malaysian Navy fleet, from hull repairs to major overhauls and from radar refitting to weapon systems refurbishment.

The six patrol boats have now cost five times what the Royal New Zealand Navy paid for its patrol vessels, bought at only RM210 each (NZ$90 million) from BAE Systems, the second largest global defense company.

The irrepressible Raja Petra Kamarudin in early November found that the Philippines was buying Hamilton-class patrol ships from the US that would be deployed to the West Philippine Sea area to secure the country’s natural resources. The latest one is to be transferred by the first or second quarter of next year, to guard energy projects in Malampaya off Palawan.

“Malaysia is going to buy six patrol boats at a total cost of RM6 billion or RM1 billion per patrol boat. Of course, Malaysia’s patrol boats are going to be far advanced and more sophisticated than those of the Philippines who paid only RM31.5 million for theirs,” he wrote. “The Philippines’s patrol boats can only patrol the waters. Malaysia’s patrol boats can…well…patrol the waters.”

YOB...INI ORANG UMNO SENDIRI CAKAP...BUKAN AKU CAKAP. HEHE!!

TS Muhyiddin! kalau panik pun janganlah tunjukan sangat - malu kat orang


Muhyiddin Yassin semasa meresmikan perhimpunan 3 sayap UMNO, Wanita, Pemuda dan Putri semalam menggunakan isu sensitif yang tidak masuk akal semata-mata kerana desperate mendapat sokongan orang Melayu yang tidak mungkin mahu bersatu lagi di bawah payung UMNO.

Ramai yang menghubungi saya bertanyakan kenapa Timbalan Presiden UMNO itu menunjukkan sangat rasa desperado beliau dengan membidas parti-parti lawan dan individu yang tidak sealiran dengan UMNO dengan tuduhan yang bukan-bukan.

Orang ramai tahu yang UMNO sedang desperate tetapi sebagai pemimpin besar kepada parti yang buat sementara ini masih memerintah, elok jangan tunjukan rasa tertekan itu terang-terangan. Jika rakyat nampak serta membuat penilaian terhadap roh ucapan Muhyiddin itu ia tidak lari dari rasa desperate untuk terus berkuasa dan boleh di kira sebagai ucapan yang tidak setimpal dengan jawatan besar yang beliau pegang itu.

Apa yang di katakan oleh Muhyiddin itu boleh di baca dengan tepat. Kita boleh ‘menyelam air dalam tunggak’ tentang apa sebenarnya dirasakan oleh Timbalan Presiden UMNO itu. Agaknya sudah puas memendam rasa desperate itu, maka ianya terluah semasa ucapan perasmian pergerakan wanita, pemuda dan putri semalam.

Isu yang paling besar ialah tuduhan beliau terhadap DAP yang beliau katakan tidak menghormati institusi raja-raja. Bila pula DAP menolak dan tidak menghormati institusi raja. Yang kita semua tahu UMNOlah yang telah menelanjangkan Raja-Raja Melayu semasa krisis perlembagaan pada tahun 1993 dahulu. DAP mengakui kedaulatan raja-raja kerana mereka tahu mereka perlu perlindungan raja-raja Melayu untuk keselamatan mereka.

Raja-Raja di hina oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang Muhyiddin menjadi ahli dan sekarang menjadi Timbalan Presidennya. Akhirnya di pinda perlembagaan untuk menyekat kuasa Raja-Raja dalam banyak hal secara biadap dan tidak bertemaddun. Saya ulangi, DYMM Yang di Pertuan Besar Negeri Sembilan Almarhum Tuanku Jaafar di fitnah kononnya telah menyewakan tanah baginda di Port Dickson untuk memelihara khinzir.

Kalau dahulu orang Melayu ibarat duduk di dalam peti besi yang mempunyai 9 kunci untuk mempertahankan bangsa kita itu tetapi semua sembilan kunci itu di buang dan orang Melayu terdedah dengan segala ancaman. Ini semua perbuatan pemimpin besar UMNO yang saya sudah malas untuk menyebut nama mereka. DAP tidak pernah menghina raja-raja Melayu. UMNO lah parti yang terbukti menghina raja-raja Melayu dan institusi raja itu.

Orang seperti saya masih hidup untuk melihat dan menjadi saksi terhadap segala kecelakaan yang di cipta UMNO yang baru ini. PAS tidak pernah menghina raja-raja Melayu seperti yang di lakukan oleh UMNO. Muhyiddin sepatutnya ada sedikit kesiluan untuk menuduh orang lain yang tidak menghormati raja-raja itu.

Jika dahulu mereka pernah hina raja-raja apa yang boleh menghalang mereka untuk menghina baginda raja-raja Melayu jika raja Melayu bertindak untuk membetulkan keadaan buruk ciptaan UMNO ini. UMNO berkemampuan untuk melakukan apa sahaja waimma menghina raja Melayu sendiri apabila berada di dalam kesempitan seperti pernah berlaku hampir 20 tahun dahulu.

Muhyiddin seterusnya menuduh DAP akan menubuhkan negara Republik dan ini merupakan satu tuduhan yang sangat gila. DAP telah menyatakan dengan jelas yang mereka tidak akan menjadi PM kerana mereka tahu mereka tidak boleh menungkah arus kerana orang Melayu merupakan rakyat majoriti dalam negara ini.

DAP juga telah jelas menyatakan yang parti itu tidak mungkin menghantar wakilnya menjadi PM kerana parti itu tidak mempunyai cukup kerusi jika menang semua kerusi yang di tandingi mereka. Kalau hendak mengira pun tidak tahu bagaimana rakyat hendak meningkatkan keyakinan terhadap kepimpinan kita khususnya terhadap Muhyiddin?

Dalam isu DAP ini Muhyiddin nyata bercakap bersalah-salahan dalam satu rangkap kata-katanya. Muhyiddin menyatakan yang DAP itu sebagai sebuah parti multiracial yang di dominasi oleh kaum cina. Tetapi apa bila DAP bergerak untuk meminta orang Melayu menyertainya orang-orang Melayu itu di anggap sebagai pengkhianat kepada negara pula.

Muhyiddin tidak langsung mahu mengaku bahawa pemimpin-pemimpin yang mencuri harta rakyat itu adalah pengkhianat negara yang sebenarnya. Apakah bezanya perasuah-perasuah dalam pimpinan UMNO itu dengan perompak Botak Chin yang dibunuh oleh polis dalam siri tembak-menembak dengannya pada pertengahan lapan puluhan dahulu?

“Pembangkang itu anti Islam, dan tidak memperjuangkan Islam” kata Muhyiddin. Jika itu kata beliau persoalannya adakah UMNO itu benar-benar memperjuangkan Islam seperti yang di war-warkan. Jika benar UMNO itu memperjuangkan Islam kenapa rakyat mempunyai persepsi yang pemimpin UMNO kebanyakannya ada pemimpin rasuah?

Adakah persepsi buruk ini ciptaan pembangkang. Bagaimana pembangkang hendak memfitnah pemimpin UMNO itu rasuah kalau tidak ada bukti yang jelas yang UMNO itu benar-benar rasuah? Kalau pemimpin parti itu rasuah, adakah layak parti itu di anggap sebagai parti yang memperjuangkan Islam?

Rasuah berlaku di setiap peringkat dalam kerajaan BN ini, kenapa tidak malu untuk mengaku yang kerajaan BN itu memperjuangkan Islam? Takkanlah mengambil rasuah itu perjuangan Islam. Islam apa itu?

Saya ingin bertanya, adakah pemimpin utama negara yang menggunakan kuasa dengan mengambil lebih dari satu billion wang rakyat bagi menyelamatkan perniagaan anaknya yang kerugian besar? Islamkah itu?. Berniaga apa itu?

Sebenarnya yang ramai dalam UMNO ini ialah orang Muslim tetapi Islamnya sudah pupus. Kalau di negara maju di barat, muslimnya tidak ramai tetapi Islamnya banyak. Seorang ahli kabinet Britain telah hilang jawatannya hanya kerana mempercepatkan proses memberikan permit pekerjaan kepada pembantu rumah kawannya.

Itu pun di anggap salah kerana di sana etika kepimpinannya amat tinggi seperti etika kepimpinan Islam yang tulin. Itu sebabnya saya katakan walaupun mereka bukan Muslim tetap nilai yang dipakai dalam kepimpinannya adalah nilai-nilai Islam. Itulah sebabnya saya selalu mengatakan yang di sini Muslimnya ramai Islamnya sudah hampir lupus sedangkan di sana Muslimnya kurang sangat tetapi Islamnya di mana-mana.

Ucapan Muhyiddin benar-benar menanamkan sifat benci membenci di antara kita. Adakah itu tuntutan Islam yang dikatakan Muhyiddin sebagai perjuangan Islam UMNO? Sikap Muhyiddin ini bertepatan dengan perbilangan, ‘sayang bertompok-tompok, benci merata-rata’.

Apa yang diucapkan Muhyiddin itu menampakan yang UMNO itu sebagai parti yang ‘unIslamic’ dan jauh sekali sebagai parti kebangsaan orang Melayu serta sebagai sebuah badan politik yang boleh menyatukan rakyat. Orang Melayu sendiri pun sudah tidak mahu lagi bernaung di bawahnya.

Apa yang UMNO mampu meningkatkan ialah gerombolan yang sentiasa terintai-intai peluang untuk mendapatkan keuntungan peribadi dan kekayaan keluarga dan kelompok mereka sendiri.

Hakikatnya UMNO sudah lama tiada. UMNO itu hanyalah tinggal sebagai satu bahan sejarah perjuangan orang Melayu. UMNO hanyalah satu nama…sama seperti nama-nama yang diberikan kepada jalan-jalan raya dengan nama-nama mereka yang sudah tiada lagi hidup di dunia ini lagi seperti Jalan P Ramlee, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Siamang Gagap, Jalan Burhanuddin Helmi, Jalan Loke Yew dan sebagainya.

Rakyat tahu yang parti UMNO ini hanyalah sebuah parti asing yang meminjam nama UMNO itu sahaja. Seperti seorang kawan saya, Haji Arshad, yang memberi nama anaknya Sudirman. Walaupun anaknya bernama Sudirman Haji Arshad, Sudirman ini tidak pandai menyanyi.

Haji Arshad ini menamakan anaknya Sudirman kerana minat beliau kepada Sudirman seorang penyanyi yang telah lama meninggalkan kita. Begitu jugalah UMNO ini. Ia hanya nama kepada parti yang telah mati lebih dari dua dekad yang lalu.

Itu sebabnya UMNO yang ada ini susah hendak di fahami orang kerana hakikatnya ia adalah parti lain yang hendak berlagak seperti UMNO. Serba serbi tidak menjadi.

Tuesday, November 29, 2011

Kahkahkah...ada2 ajer kau orang ni..!!

Apalah orang Felda ni?

1. Kalau pengurusan Felda yang semuanya dibarisi oleh kuda kayu Umno dah tak betul...x payah ugut2lah. Nak tunggu apa lagi? PRU13 akan datang ni tukar aje kerajaan baru...kan mudah??

2. Najib mana berani dengan Isa Samad? Mamat ni pecahkan rahsia, macamana?? Hehe!!

Peneroka Felda beri Najib kata dua, Isa Samad atau undi
Oleh G Manimaran November 28, 2011

KUALA LUMPUR, 28 Nov ― Dilihat sebagai bantahan terbuka kali pertama, badan yang mewakili peneroka Felda hari ini menggesa Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad berundur secara terhormat dan mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunaikan permintaan itu jika inginkan undi pilihan raya umum ke-13.

Gesaan itu dibuat pada satu media di sini hari ini oleh Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP), yang diiktiraf secara rasmi oleh Felda, mendakwa mewakili 1.6 juta warga peneroka dan sekitar 120,000 peneroka dari 11 wilayah Felda di seluruh negara.

Desakan itu dibuat ketika pentadbiran Najib bersiap sedia menghadapi pilihan raya umum ke-13 dan mengharapkan sokongan padu peneroka Felda yang selama ini dianggap sebagai kubu kuat Umno-BN.

Selain menggesa Isa, yang mengetuai Felda sejak setahun lalu, JKPP juga menggesa Pengarah Seranta Felda Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd, Datuk Sabri Ahmad agar berundur sama.

Desakan itu memuncak ketika proses menyenaraikan Felda Global Ventures sedang giat dijalankan.

Langkah penyenaraian itu diumumkan oleh Najib ketika membentangkan Bajet 2012 pada 7 Oktober lalu.

“Di atas segala polemik, isu dan masalah yang timbul, JKPP dan (Gerakan Persatuan Wanita) GPW dengan ini sebulat suara mengusulkan kepada Tan Sri Isa Samad, Datuk Sabri Ahmad dan Datuk Noor Ehsanuddin agar mengundur diri secara terhormat dan jika hasrat kami ini tidak ditunaikan oleh YAB Persana Menteri, jelaslah sokongan peneroka Felda semasa pilihan raya umum ke-13 tidak lagi diperlukan oleh kerajaan memerintah,” kata kenyataan media itu.

Sidang media itu dikendalikan oleh Pengerusi JKPP Shamsuddin Othman yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah Felda.

Turut hadir pada sidang media hari ini ialah sembilan naib pengerusi JKPP Wilayah.

Pada sidang media hari ini, Shamsuddin, 59, menyenaraikan masalah dan isu dihadapi oleh pihaknya termasuk dakwaan ketua peneroka itu dihina oleh Isa, ketiadaan maklumat yang cukup mengenai proses penyenaraian dan tindakan Seranta Felda ‘Umno’ mengganggu peneroka.

Kenyataan media menyebut Isa pada satu taklimat mengenai proses penyenaraian di Kuala Pilah pada 12 November lalu telah menghina Shamsuddin dengan mengeluarkan ayat seperti “jika budak kecil, saya dah lempang”, “munafik”, “pembohong”, “penipu”, “jika saya jumpa saya akan lutu dia”.

Shamsuddin berkata, dalam pengalamannya sebagai seorang peneroka ini kali pertama seorang pengerusi menghina ketua peneroka sebegitu rupa.

Kenyataan itu menambah, “JKPP dan GPW yang mewakili majoriti ahli Koperasi Permodalan Felda menolak pelantikan Tan Sri Isa sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda melalui kuasa menteri koperasi dan meminta kerajaan menghormati hak demokrasi ahli-ahli Koperasi Permodalan Felda dan Undang-undang Koperasi Permodalan Felda.”

Kenyataan itu menambah, JKPP dan GPW juga tidak bersetuju dengan keluaran akhbar pojok 1Suara yang disalurkan dananya oleh Seranta Felda dan Jabatan Perdana Menteri.

“JKPP dan GPW ingin mencadangkan supaya unit Seranta Felda Jabatan Perdana Menteri ditutup dan pegwai-pegawai Seranta Felda yang terdiri daripada anak-anak Felda yang berniat ikhlas membantu masyarakat Felda diserapkan secara tetap dalam organisasi Felda,” katanya lagi.

Selamat bersidang...

Ingat...kali terakhir peguam2 berarak di Putrajaya, BN kehilangan 5 buah negeri dalam PRU12.

500 peguam, orang ramai berhimpun bantah akta


Lantak kolah Najib...Hehe!!

Anak Sungai Derhaka: Video Ucapan DSAI di Kongres Nasional Tahunan ke 8...

Anak Sungai Derhaka: Video Ucapan DSAI di Kongres Nasional Tahunan ke 8...: Ucapan DS Anwar Ibrahim di Kongres Nasional Tahunan KeAdilan yang ke 8 di Johor baru-baru ini.. Part 1 of 4

Monday, November 28, 2011

Persidangan Agong Lembu Fidlot Terakhir bermula...

...kesemua lembu ini akan disembelih pada PRU13 akan datang....

Berita yang tak akan keluar dalam TV3 Suku dan Utusan Malaysia....

KJ akan guna Perhimpunan Umno untuk tolak debat...

Aku rasa (aku agaklah), KJ akan gunakan macai2 dia dalam Perhimpunan Agong Umno ni untuk tolak debat dengan Rafizi. Sebaliknya Shahrizat akan ditekan untuk letak jawatan. Biasalah nak hidup bro...

Debat NFC: Khairy Tidak Menolak, Kita Akan Teruskan – Rafizi

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, debat bersama Khairy Jamaluddin berkenaan isu penyelewengan wang rakyat dalam Projek Fidlot Kebangsaan (NFC) tetap akan diteruskan seperti tarikh yang dicadangkan 12 Disember ini.

“Kita (KEADILAN) akan teruskan kerana dia (Khairy) tidak pernah membuat kenyataan menolak debat ini malah sebelum itu pernah membuat kenyataan di media arus perdana bahawa beliau bersedia,”
“Dia (Khairy) telah membuat kenyataan secara terbuka melalui twitternya dan (berkata) akan pertimbangkan. Jadi bagi saya dia sebenarnya telah menerima jemputan tersebut dan tidak ada masalah dengan tarikh,” kata Rafizi.

Pada 18 November lalu, Rafizi menghantar surat jemputan kepada Ketua Pemuda Umno itu berhubung tawaran debat berkenaan.

Menurut Rafizi, beliau bercadang menghantar satu lagi surat bagi memperincikan tempat dan masa debat tersebut dalam minggu ini.

“Minggu ni kita akan selesaikan tempat dan penganjur, namun berkenaan cadangan format kita akan bincangkan lebih lanjut dengan beliau dalam surat,” katanya.

Tambahnya beliau turut menyambut baik tawaran TV Selangor (TVS) untuk menyiarkan siaran secara langsung menerusi sesawangnya.

“Memang kita akan jemput TV Selangor untuk membuat siaran langsung dan saya akan berbincang dengan lebih lanjut dengan mereka,” kata beliau.

Rafizi sebelum ini mencabar Khairy berdebat dengannya ekoran sikapnya yang begitu ghairah membela Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang didakwa terlibat dengan skandal NFC tersebut.

Sebelum ini, KEADILAN mendedahkan penyelewengan dana sebanyak RM250 oleh NFC yang gagal meletakkan sasarannya untuk memenuhi keperluan pasaran daging tempatan.

Selain perbelanjaan lawatan ke luar negara, sebanyak RM116 juta dilabur dalam simpanan tetap yang memberi keuntungan atas angin lebih RM600,000.

KEADILAN turut mendedahkan NFC membeli sebuah kondominum mewah bernilai RM9.8 Juta dan turut membiayai pakej umrah bernilai RM31,580 atas nama suami dan anaknya.

Dalam pada itu, pelbagai urus niaga dan pemindahan wang turut dikesan melibatkan syarikat dan restoran mewah milik keluarga Shahrizat, termasuk di Singapura.

Chicken Spring...

Najib memang pandai suruh2 orang ni.

Dulu bila dia umumkan harga minyak naik, apa dia buat? Ha...! Dah lupalah tu.... Najib suruh rakyat Malaysia ubah gaya hidup. Dia suruh rakyat berjimat tapi tengok macamana dia anak beranak (terutama bini dia) belasah duit rakyat semua?

La ni dia nak nasihatkan ahli Umno supaya berubah. Kahkahkah...ko tengok dia berubah tak? Nasib ko oranglah ahli Umno semua...aku cakap tak nak dengor....Hehe!!

Najib: Umno perlu reform atau hadapi Arab Spring
Nigel Aw
12:40PM Nov 28, 2011

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata Umno mesti terus melakukan reformasi, khususnya setelah memegang kuasa begitu lama atau menghadapi apa dinamakan oleh pihak Barat sebagai Arab Spring atau Musim Bunga Arab.

"Apabila kita berkuasa sebegitu lama, kita rasa kita kebal dari segi politik, kita mungkin berfikir bahawa tidak kira apa yang berlaku, kita akan tetap berkuasa.

"Tetapi tidak kira betapa berjayanya kita atau begitu banyak kejayaan di negara ini kerana usaha kita, landskap hari ini berbeza. Rakyat dan pengundi hari ini mahu mengetahui tentang hari ini dan masa depan," katanya semasa merasmikan forum antarabangsa "Transformasi Politik, Ekonomi dan Sosial Dalam Era Krisis Global" sempena Perhimpunan Agung Umno 2011, di Kualz Lumpur.

Sambil merujuk Arab Spring yang melanda di negara-negara di Asia Barat, Najib mengulangi mesejnya bahawa Umno perlu menukar atau akan ditukar.

"Ini adalah hakikat. Lihatlah apa yang berlaku dalam konteks Spring Arab. Di Afrika Utara, empat rejim telah ditukar."

Perdana Menteri juga melahirkan keyakinan bahawa kerajaan telah merangka jalan perubahan dengan program transformasi.

justeru, menurut Najib, adalah "amat penting" bagi Umno dan BN dipilih semula pada pilihan raya umum akan datang bagi membolehkan parti menjayakan semua agenda transformasi yang dijanjikan.

Presiden Umno itu berkata ini juga akan memastikan wawasan negara untuk muncul sebagai negara maju pada 2020 dapat diteruskan.

"Kita sudah memulakan perjalanan ini - (melaksanakan) transformasi ekonomi, politik dan sosial...Umno akan menerajui transformasi negara bersama-sama dengan rakan-rakan kita dalam BN, dan kita akan meneruskan perjalanan ini menuju Wawasan 2020.

"Tetapi kita berdepan sedikit cabaran di hadapan kita. Kita perlu melalui jambatan pilihan raya umum akan datang. Saya sentiasa menekankan bahawa ianya bukan tidak penting untuk dipilih semula, sebenarnya amat penting untuk dipilih semula. Untuk kita menjayakan transformasi sebenar, kita perlu dipilih semula," katanya.

Sunday, November 27, 2011

Kalau jadi cam ni...very interesting ha..!!!

Muhyiddin's uphill battle. the UMNO vice presidents say no.
READ MORE HERE

The other day, I watched the late night news on TV3. It ran an interview it had with DPM, Muhyidin Yassin. The DPM says it’s an uphill battle for UMNO and BN. I say man- UMNO leaders are contradicting each other. Two vice presidents say UMNO is ok. The deputy president says, not so ok. One of them must be lying. Or- if they are saying something that’s opposite to what Muhyidin says, they mean UMNO is going downhill.

I have written an earlier article giving out what I thought some warnings to UMNO and BN. This time I didn’t write on how I think UMNO and BN can lose- I wrote instead the other way round- how Pakatan can win.

As expected, it didn’t go down well with UMNO people. That’s of no importance to me. UMNO thinks it can corner the rural votes. Maybe they can and do, but every time Anwar Ibrahim who is bombarded with sexual allegations at every waking hour wants to hold a ceramah umum in rural areas, UMNO goes on super panic mode. It uses all the repressive instruments of the state- the police, army, Rela people to prevent Anwar speaking.

Apa pasal? I say, let the damaged good do his thing. People are intelligent enough- they read newspapers and other media instruments to be able to make proper judgment. And you have all the UMNO cybertroopers around to make sure Anwar is crucified with new information about his sexual trysts and China doll and what not. And you have Quiet Despair to anchor a more cerebral and spirited rendition of Anwar’s persecution. Don’t worry; we will give him as much space as possible here.

I think Muhyidin this time around speaks with a touch of realism. Maybe he refuses to be bamboozled with over optimistic JASA reports – I saw some of them especially on Pahang and I was laughing. Were they written while drinking kopi tiam or eating keropok lekor? Or were they written while sitting on the bed at home? Those suckers at HQ won’t be able to tell the difference.

Muhyidin must be thinking about his home state too. Ong Kah Ting is not going to contest. His seat may go. Hishamudin is retreating to Kota Tinggi. That means Syed hamid Albar isn’t contesting anymore as he is no longer winnable. Sembrong is gone. Bakri seat is another area that’s losable. Subramaniam can say bye bye to Segamat. Pasir Gudang is another parliamentary seat that looks shaky. Johore will remain a bastion for UMNO still, but a few more parliamentary seats are gone. The labis seat, Pulai seat, Gelang Patah seat, are all at risks. If Shahrir does not stand in JB, that seat will migrate too. These may not all go to PKR but DAP is set to take over some of these seats. The opposition may increase their parliamentary presence from the current 1 to 7 seats.

There’s one commentator (Quiet Despair) who thinks PKR cannot win any parliamentary sets in Sarawak. The SUPP seats will all go to DAP. As to PKR, allow me to cite one observation passed to me by the Oracle of Syed Putera. He was commenting on the Sarawak state elections then. The victory of 100% by PBB candidates (its record is thus anytime better than UMNO’s) wasn’t unexpected. The Oracle wasn’t interested to speak on what the mainstream newspapers were screaming haughtily regarding the victory. He was more concerned about the victory by PKR in the Sarawak state elections. Anwar Ibrahim with all the assassinations carried out on a daily basis, managed to assist Baru Bian get 3 seats! What do the wins represent? Unless UMNO people are sleeping or are busy shashaying in the lobby of Concorde Hotel and cockily holding fort in the coffee house, the wins tell us, the opposition can win. PKR made inroads in Dayak grounds. And Oracle must be mimicking Daim Zainudin.

Then the news about the sacking of one ADUN from SPDP came. SPDP has 4 parliamentary seats. The sacking shows there are dissension with the SPDP and may result in election losses. With the SUPP gone, PBB is banking on SPDP and PRS which has 6 seats. The two have 10 seats between them; a number of these will fall to PKR. The oracle was even saying, at this moment, Daim thinks, the Opposition has 16 seats in the bag from Sarawak.

This thing about saying that someone is over the hill and past the time, is haunting the UMNO people. Yet they forget repeatedly to shut their mouth. Before 2008 Daim Zainudin was saying that BN will lose 5 states. Everyone was saying he’s past his prime and over the hill and other unmentionables. This time he’s more or less saying the same thing.

That’s why the Oracle says, the UMNO people are sleeping when they dismissed the few seats won by Baru Bian in the Sarawak state elections. That’s just a precursor of worse things to come.
That’s how I see the GE13.

Now, let’s get back to what Rahim Tamby Chik said in an UMNO forum. Rahim Tamby Chik( RTC) has now achieved political significance that he couldn’t achieved before- being mentioned in the same bandwidth as Tengku Razaleigh Hamzah. Otherwise, as we know, hehe, Rahim is mentioned and associated more with less than regal extra-political pursuits. He is deep and down you know.

We now come to the most interesting bit about Rahim’s political imagination- Tengku Razaleigh being invited to become the PM.

In order for that to take place, TRH must have standing. He has standing by the following manner:

(1) He heads a political party. That party then can become the negotiating entity sought after by the people who want to form a government. He has none at the moment. AMANAH is an NGO which he heads is not a political party and so, he has no standing to be called in should there be a hung parliament.

(2) He could have a standing on the other hand, if he heads a faction in UMNO with enough numbers to go along with him should he decide to part ways with mother ship UMNO. Right now, I don’t see any number of MPs being with Tengku Razaleigh. Some may agree with his stand and ideas but are always mindful to stay on the side on which the bread is buttered. None are brave enough to be with him while serving as UMNO MPs. Just look as some of the erstwhile comrades who were with Razaleigh before- Shabery Chik for example- who served as TRH’s personal assistant and speech writer sometimes is touching TRH with a 10 foot pole. The minister of Information who used to be the number 2 man in Semangat 46 and who burnt his bridges to cinders is working overtime to make sure everyone knows he has nothing to do with Tengku.

So we can rule out the formation of another political party by Tengku Razaleigh or Tengku having the standing by heading a faction within UMNO.

So why should Tengku Razaleigh be invited at all? In what capacity? The answer is the hard realities of Malaysian politics.

Let us assume a hung parliament. It can take place when not one single party has the majority in parliament. Anyone party can have the largest number of seats which if it less than 112, can never go on to form the government. Let’s say UMNO comes out with the most seats- 70 from its current 79. It is the party with the largest number.

What happens when the results of the elections come out? The first person or persons to see the Agong will be the chief secretary and possibly the AG because of the constitutional implications. He will look around and inform the Agong, the party that has the largest number is UMNO. The Agong then summons UMNO to inquire whether it can form the government. UMNO looks around; it sees its traditional partners decimated.

It casts its eyes, and sees possibly PBB which probably retains 12 seats. But what if 16 seats are won by the opposition there? PBB has only 3 more seats friendly to offer. Taib Mahmud says, boss I can only offer 15 seats. The other 16 have gone to DAP and PKR and to those who don’t want BN anymore. I can’t gawai and ngajat anymore. It makes me dizzy.

UMNO plus the Sarawak party now has 85 seats. If we are kind enough, let’s say MCA managed to wriggle through with 3 seats- UMNO/BN has 88. MIC delivers 1 seat. Now it has 89.
Out of the 25 seats in Sabah, after excluding UMNO, BN takes another 8. In total now, UMNO and BN have 97 seats. Still not enough ma….

Mana mahu cari? The UMNO president goes on air and proclaims, we can’t form a federal government if we can’t show we are multiracial. Since my macai party MCA has not enough seats, in order to show we are inclusive, 1 Malaysia, multiracial and all that, I now call upon my old friend uncle Kit to join us.

DAP is invited to join the new coalition party. Uncle Kit says- mo-wa thank you. The story we wish we can expand is thus cut short. Uncle Kit and Uncle Karpal say- over my dead body. Nahi!
So UMNO and BN have run out of options and so they say, we can’t form a government. We give up.

Meanwhile Anwar Ibrahim is jumping up and down at the palace gates screaming- I have the number. I have the number! Here- I have a signed declaration from the MPs they want us to form a government. But the paper with the signed names is worthless. You have to test it actually in parliament. Parliament hasn’t yet sat so there’s no way of testing. So Anwar Ibrahim couldn’t pass the palace gates.

He requests for an audience to meet the King along with all the signatories of his paper to show the King he has the number. They all come in Air Asia buses provided by Tony who’s eager to high five with the new rulers.

Anwar can only succeed if he gets an audience. This way has precedence. Zamry Kadir brings all the ADUNs who supported him before Raja Azlan and submitted- Sire, here is the proof that I have more support than Nizar. Until today, we are still debating, whether the meeting with Raja Azlan in his istana, constitutes a dewan siting. But now, BN people cannot say, it doesn’t because that’s how Zambry got to become MB. Anwar is just doing a Zambry when he asks to meet up the Agong.

Anwar Ibrahim who over the years has created animosity with the AG, the Police, and the Chief Secretary is still not given permission to pass the gates to the new Palace. He camps outside the gates- eating his marukku, idlee or apom or whatever he fancies. Maybe he sings a few Hindi songs and does a passable impression of Sivaji the Boss, hurling a knife slicing a speeding bullet in two.

That’s when Tengku Razaleigh comes into the picture. But that my friends will be in another installment.

"Eh...!! Siapa terbalikkan ana?"

CALON PAS; KEPUTUSAN SYURA MENOLAK ZULKIFLI NORDIN BETUL
dipetik dari http://keretaburuk12.blogspot.com/

BO - Tindakan Majlis Syura Ulamak PAS menolak pencalonan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Nordin pada dua penggal lalu adalah tepat.

Walaupun ketika itu, beliau merupakan Yang DiPertua PAS Kawasan, namun Majlis Syura melihat beberapa kriteria yang ditetapkan tidak dapat dipenuhi oleh Zulkifli.

Gambar: "Sekarang ana tak da jual untalah... anak jual taik minyak!!"

"Pengalaman dlam Majlis Syura, kita pernah tolak beberapa orang calon, antara yang kita pernah tolak (ialah) Zulkifli Nordin, Syura pernah tolak dia sebagai calon PAS,

"waktu itu dia pegang jawatan YDP Kawasan. Syura buat keputusan bahawa untuk jadi calon PAS beberapa kriteria kena ada, yang kebetulan pada waktu itu kita melihat, tidak ada pada beliau,

"dan sekarang tuan-tuan tengok apa yang berlaku (kepada Zulkifli),"ujar Ketua Penerangan PAS, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Gambar: "Fetang2 anak naik motorlah...!!"

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dalam program Gempur Penerangan PAS Terengganu pada Sabtu 26 November di Markaz tarbiah Kuala Ibai dekat sini.

Oleh itu, katanya, PAS akan menampilkan calon-calon yang berwibawa pada pilihanraya akan datang berdasarkan peribahan 'mood' rakyat yang menjadi pengundi.

Beliau yang juga Ahli Majlis Syura berkata, PAS perlu bersama dengan perubahan tersebut yang antaranya melihat faktor calon adalah faktor yang penting.

Gambar: "Eh!! Siapa terbalikkan ana?"

"Pengundi (sebagai contoh) Kelantan, dia boleh tukar pada bila-bila masa, dari menang 36 kerusi pada 1990 PAS hanya tinggal satu kerusi (majoriti) dalam pilihanraya berikutnya,


"maknanya (dengan) perubahan ini, kita kena bersama dengan mood rakyat yang nak lihat, faktor calon adalah faktor penting,"jelasnya.

Menurutnya, Majlis Syura pada mesyuaratnya yang akan datang akan meniliti semua bakal-bakal calon pilihanraya umum ke-13 akan datang, yang dihantar oleh pihak negeri-negeri.

Saturday, November 26, 2011

Orang muda kena bawak kereta baru cara orang muda. Barulah tak poyo!!

Jika anda telah mengikuti kebangkitan dan kejatuhan Khairy Jamaluddin, anda akan memahami betapa gigihnya Khairy semasa zaman kegemilangannya apabila beliau bukan sahaja menantu perdana menteri Abdullah Badawi , tetapi juga PM "de facto".

Sebenarnya, Badawi tidak mampu untuk menggantikan tempat Mahathir. Badawi tidak mempunyai genggaman sewaktu mentadbir negara ini, beliau hanya mahu menunjukkan senyuman riang, berjabat tangan seperti Ratu dan tergesa-gesa ingin tidur - sebaiknya selepas beliau makan Nasi Kandar kegemaran beliau.

Oleh itu, pangillah beliau apa yang anda mahu - KJ yang bercita-cita tinggi, KJ pemburu harta, KJ yang oportunis - ia bergantung kepadanya, yang masih 20-an, untuk mentadbir Negara ketika itu.

Pengkritik KJ berkata, beliau juga telah menyibukkan diri ketika didakwa meraih semua wang yang boleh dikumpulnya. Seperti vakum pembersih super turbo, beliau dikatakan menyapu bersih segala-galanya yang dilihatnya hingga penasihat DAP Lim Kit Siang tidak tahan lagi dan melabelkan beliau "Jutawan Menganggur" ....seterusnya Kisah di sebalik NFC: Khairy yang merupakan PM “de-facto” yang menentukan segalanya »

Aku dapat merasakan orang PKR dan PAS tersenyum sinis apabila membaca artikel di atas yang aku petik dari portal Malaysia Chronicle ini. Memang seronok kutuk Umno.

Persoalannya. Adakah Ketua AMK dan Ketua Pemuda PAS lebih baik dari KJ? Aku tidak menilai dari segi akhlak tetapi visi dan prestasi kerja.

Shamsul Iskandar Md Akin disifatkan sebagai NATO oleh kebanyakan ahli pergerakan tersebut. Tak banyak beza dengan Ustaz Nasrudin Tantawi.

Masing2 berpolitik dengan cara orang lama. Politik cabar sana cabar sini. Retorik lebih...

Sekarang dunia dah berubah. La ni dengan 5 tahun lepaspun tak sama. Baik medium komunikasi, banking and financial system, taraf hidup, sosial gedebak gedebuk bla bla bla semua berbeda.

KJ tu, kita kira nasib baik dia duduk dalm tong taik aje. Pandai macamana diapun, dia duduk dalam tong taik dan kelihatan kotor.

Jadi yang kat luar dan tak tercemar ni kena cakap serupa bikinlah.

Lemaslah kita tengok pemimpin muda beroperasi dan berfikir macam orang tua dan gaya lama. Macam orang muda drive kereta baru cara orang tua. Buat sesah jalanraya aje. Payahlah.....



Aziz Bari - Give a try

Aziz Bari - Mansuhkan Akta-akta yang mengarut

Aziz Bari jawab isu Hudud

Aziz Bari - Masanya Untuk Tukar Driver

Friday, November 25, 2011

Seorang lagi tokoh dari Johor....

Setuju sangatlah teman Salahuddin Ayub bertanding di Pontian....

Inilah masanya big gun semua balik ke kampong asal masing-masing.

In Johor, Pakatan partners see pitfalls of PKR swagger
By Shannon Teoh November 25, 2011

SKUDAI, Nov 25 — PKR begins a weekend assault on the Umno bastion of Johor today intent on taking over the state but its coalition partners fear that the move will fuel concern among voters, especially the Malays, that the state Pakatan Rakyat (PR) lacks top-calibre leaders from the dominant community.

De facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim will outline the party’s plans to win the state in a general election expected soon when addressing the main wing tomorrow during its national congress in the luxurious Pulai Springs Resort here.

“That will definitely be the message. When Anwar addresses the delegates he will elaborate on why we chose Johor,” PKR secretary-general Saifuddin Nasution said.

But state assemblymen from PAS and the DAP fear PKR’s confidence may backfire, noting how Johor PKR chief Datuk Chua Jui Meng was demonised in August last year after a banner — which PR says was an Umno ploy — was displayed proclaiming him as the coalition’s mentri besar candidate.

“It’s clear that if we win it will mostly be from Chinese support. After the accusations of being a ‘Chinese government’ in Penang and Perak, it is easy for Umno to attack us by asking who will be MB,” said PAS’s Sungai Abong assemblyman Dr Sheikh Ibrahim Salleh.

DAP state chief Dr Boo Cheng Hau also agreed with the PAS state committee member that it was more important to concentrate on making gains.

“We must try not to fall into that trap and dodge the question of MB-ship and forming the state government. Our strategy is not to alarm voters but work on issues,” the Skudai assemblyman said, adding that PR is on track to add seven MPs from the state.

Dr Sheikh Ibrahim said most of the opposition’s support is expected to come from the Chinese.
Anwar and PKR, however, have bigger plans with the charismatic opposition leader seeking to reinforce his message in eight of at least 15 ceramahs the party has lined up over the weekend, which will feature at least 21 party leaders.

The Malaysian Insider understands that Mentri Besar Datuk Abdul Ghani Othman was jittery enough to summon district officers yesterday morning to brief them on “limiting the impact of the ceramahs.”

“MB is taking PKR’s presence this weekend seriously,” a source said, noting that this was on top of Abdul Ghani’s already hectic pre-election schedule that sees him pounding the pavement at least four days a week in “hot seats” across the state.

“He’s been on the ground in all these seats the opposition thinks it can win,” said a top member of the state government of the mentri besar’s visits to Gelang Patah, Muar, Kluang, Tebrau, Kulai and Pulai.

Dr Boo said it was more important to concentrate on making gains.

Local leaders from all three PR components acknowledge that there is currently no strong leader in Johor where it won just one federal and six state seats out of 26 and 56 respectively on offer in Election 2008.

“We have no one since Abdul Razak Ahmad,” said a PKR division chief, referring to the late state chief.

The Malaysian Insider understands that Pontian-born PAS vice-president Salahuddin Ayub may be forced to relinquish his Kubang Kerian federal seat and return to Johor.

Machang MP Saifuddin said the party’s confidence was “guided by analyses and reports” from Chua and strategy director Rafizi Ramli.

But when asked about an MB candidate, he said “of course we are preparing for elections so obviously we have a candidate.”

“Do we have to answer attacks? Whichever PR party, the voters can look at all the capable candidates,” he said.

Johor was mostly unaffected from the March 2008 “tsunami” that swept PR into power in five states and denied Barisan Nasional (BN) its customary two-thirds majority in Parliament.

The coalition needs an additional 30 MPs this time around to take Putrajaya and should it succeed, Nusajaya may become a moot issue.

Ironically, PKR’s partners are hoping that the battle for the state does not hamper the war for the nation.

Thursday, November 24, 2011

Kisah remaja diculik??!! Terkini dari Sinar Harian.

Masalah keluarga punca gadis hilang
Oleh : WARTAWAN SINAR HARIAN
Tarikh : November 24, 2011

SHAH ALAM – Bukan diculik, tetapi masalah keluarga dipercayai punca kehilangan seorang gadis, Shirra Alissa Choo George, 19, yang gagal dihubungi sejak keluar rumah di Taman Bukit Indah, Ampang, 14 November lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, polis percaya gadis tersebut tidak diculik kerana keluarganya setakat ini tidak menerima sebarang panggilan ugutan mahupun permintaan wang tebusan.

“Siasatan kes tersebut masih dijalankan dan sehingga kini polis sudah merakam percakapan lapan individu. Orang ramai yang mempunyai maklumat diminta tampil membantu siasatan,” katanya ketika di temui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPPK) Selangor, semalam.

Dalam pada itu katanya, beliau menafikan laporan sebuah akhbar yang mengatakan Shirra Alissa dilarikan tiga lelaki menaiki sebuah kereta. Penuntut kolej di ibu negara itu dikatakan menghubungi ibunya sebelum dia dikesan hilang. Keluarga gadis itu cuba menghubunginya tetapi gagal dan kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya.

Kehilangan Shirra Alissa turut mendapat liputan me­luas antaranya di Facebook dan beberapa blog.

NFC: Duit habis 2009, perjanjian 2010



Masalahnya...

1. PAC pun selalu melindungi salahguna kuasa kementerian2 ni. La ni baru nak cakap.

2. Setiap kali Jabatan Akauntan Negara membentangkan salahguna kuasa bla bla bla...apa tindakan terhadap mereka yang menyalahgunakan tersebut?

3. Pegawai satu hal tapi sebahagian besarnya campurtangan politik UMNO tu yang jadi punca utama huru-hara perbelanjaan negara.

4. Macam2lah bila rasuah dah jadi benda biasa. Orang kata bapa borek anak rintik...

Pindaan yang menyeronokkan orang UMNO...Hehe!!

Di bawah ini adalah di antara intipati Rang Undang-Undang Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) (Pindaan) 2011 (RUU Pindaan) yang membuat pindaan ke atas beberapa peruntukan seksyen dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 (Enakmen 2003):

1. Make the administration of all mosques and suraus fall under the purview of the Selangor Islamic Religious Council (MAIS).

2. This responsibility was previously held by the director of Selangor Islamic Religious Department (JAIS).

3. Give the Sultan the right to directly appoint anyone to the post of MAIS secretary.

4. Remove the need to record in verbatim every resolution and policy made during MAIS meetings.

5. Require all practising Syariah lawyers in the state to be Muslim.

6. Require cheques issued by MAIS to be drawn according to its own financial procedures.

7. Remove the need for MAIS and any corporation established under the Enactment to adhere to provisions in the Statutory Bodies (Accounts and Annual Reports) Act 1980.

8. Give MAIS the power not only to collect zakat and tithes, but also to distribute it.

9. Give MAIS the power to appoint anyone as mosque officials.


10. Give MAIS the right to control and direct the duties of mosque committees.


Nota untuk Tengku Zainal Rashid Bilal Khan....item 8 dan 9 tu yang paling menyeronokkan depa!!

Wednesday, November 23, 2011

Berapa bakhsis atas RM250 juta? Subky Latif

NOV 23 — Berapa agaknya bakhsis — komisyen — atas RM250 juta projek gembala lembu yang dianugerah kepada keluarga menteri Shahrizat Jalil?

Kalau kroni Datuk Seri Najib Razak beroleh sekitar setengah bilion dari urusan membeli kapal selam dari Perancis dan pesawat pejuang dari Rusia untuk pertahanan Malaysia, maka apakah tiada habuan bagi pihak yang di belakang kroni projek gembala ini?

Boleh jadi tidak ada. Oleh kerana golongan umarak yakni pemimpin-pemimpin pemerintah di negara kita sejak merdeka dilihat menjadi hantu menyedut komisyen dari setiap projek mega, maka payah untuk mencari yang mana tidak jadi mangsa hantu.

Bagi orang besar dalam sebuah masyarakat rasuah adalah ibarat anjing yang tidak makan tahi, tetapi apabila terjumpa tahu lalu dihidunya. Orang besar yang tidak rasuah dalam masyarakat rasuah ada seperti anjing yang mengidu tahi.

Amat payah bagi masyarakat Malaysia di bawah pemerintahan Barisan Nasional tidak dapat apa-apa dari sebarang projek yang dirancang.

Betapa teruknya penyakit sosial itu hingga ada pemimpin yang diberi jolok “Mr Clean” seperti yang diterima oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi.

Sebagaimana tidak ada orang Umno lain selain dari Al-Marhum Tan Sri Syed Jaafar Albar digelar singa Umno, maka belum ada yang lain dari pemimpin kerajaan yang dinamakan “Mr Clean” selain dari Tun Lah Badawi.

Mengapa yang lain tidak diberi jolokan itu? Tentulah masing-masing tidak sesuai dengan sifat itu. Tetapi apakah dia benar-benar seperti yang disifatkan itu? Itu pun ada takwil juga.

Justeru itu telah ada tanggapan umum, setiap projek baik kecil mahu pun besar, selain dari tujuan membangunkan negara, adalah untuk berlumba-lumba mencari habuan.

Bagi projek sekecil balai raya di kampung, ada bakhsis untuk Penghulu atau Pengerusi JKKK, sesuai dengan pimpinannya di desanya. Dan bagi yang sebesar menteri pula, sesuai pula baginya dengan projek mega.

Maka setiap projek mega itu selain dari tujuan membangunkan negara, adalah satu kesemepatan masing-masing untuk membuncitkan perut.

Itulah anggapan umum kepada pimpinan masyarakat rasuah baik di barat mahu pun di timur.

Maka dalam suasana itulah masyarakat melihat usaha membangunkan menggembala lembu feedlot yang pengedaliannya diberi kepada suami dan anak-anak Menteri Shahrizat Jalil.

Setiap pemberian projek baik mengikut peraturan mahu pun tidak mengikut peraturan akan tetap ditanya. Itulah sifat manusia yang hidup. Dalam pengurusan yang mahukan pertanggungjawaban atau akauntebiliti, setiap pertanyaan itu adalah audit bagi memestikan semuanya mengikut peraturan. Yang lurus ditanya dan yang bengkok pun ditanya.

Apa lagilah sesuatu yang melibatkan isteri menteri dan suami menteri. Lagi cepatlah ia ditanya.

Itulah sebabkan urusan gembala lembu melibatkan 250 juta wang negara dan wang rakyat ditanya oleh Ketua Audit Negara. Setiap yang ditegur oleh Laporan Audit Negara adalah penting dan patut. Maka wajarlah orang ramai bertanya tentang yang ditanya oleh Ketua Audit Negara itu.

Apa lagilah yang ditanya itu adalah melibat suami dan anak-anak menteri, masing-masing bukan pula ahli di bidang itu.

Orang percaya mesti ada rundingan antara suami menteri dengan pihak yang meluluskan pemberian projek termasuklah jumlah duit yang terlibat.

Dalam Laporan Audit itu juga ada menyebut adanya teropong dibeli mahal dari harga pasaran dan begitu juga komputer murah dibeli mahal. Maka bukan mustahil belanja beli lembu jadi begitu juga.

Anggapan umum kepada kerajaan BN, antara nilai sesebuah projek ada peruntukan menghadapi pilihan raya, untuk pentadbiran parti, urusan orang tengah dan untuk orang itu dan orang ini. Oleh kerana menteri-menteri adalah alim kucing, habuan mereka juga ada. Kadang-kadang habuannya itu dikatakan untuk parti dan untuk pilihan raya.

Bukan mustahil duit suku bilion bagi bagi projek gembala itu termasuk untuk PRU 13 dan juga untuk dikongsi dengan semua hantu-hantu tertentu.

Kalau bakhsis itu diandaikan 10 peratus, maka senang ia dapat 25 juta.

Inilah yang dirunsingkan oleh Bung Mokhtar, MP BN Kinabatangan. Katanya, ia menyusahkan Umno untuk menjawabnya. Padanya, Shahrizat mesti meletak jawatan.

Bung Mokhtar bukan malaikat dalam Umno, tetapi kes gembala lembu itu sudah terbongkar dan payah ditutup.

Kalau beli kapalselam dan jet pejuang Rusia adalah skendal Najib, maka urusan gembala ini adalah masalah Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sebelum kemeneriannya diserah kepada Noh Omar

Tuesday, November 22, 2011

"Harga politik terlalu tinggi", Syed Husin bimbang nyawa Anwar terancam

Lim Hong Siang | Nov 22, 2011 12:57:11 pm

"Harga politik kadang-kadang terlalu tinggi. Ada kalanya ia harus dibayar dengan nyawa. Oleh kerana itulah aku selalu menaruh bimbang akan keselamatan Anwar Ibrahim. Kedudukan dan pengaruh beliau jauh lebih besar. Beliau dianggap oleh sesetengah pihak sebagai mencabar dan mengancam kuasa mereka. Aku melihat segala fitnah ke atas dirinya yang bertalu-talu sebagai percubaan untuk menamatkan hayat politiknya."

"Apakah akan berlaku sekiranya semua percubaan ini gagal? Adakah akan timbul pula percubaan ke atas nyawanya sendiri? Aku sentiasa berdoa semoga Allah melindungi hambanya yang benar. Benarkanlah yang benar dan dustakanlah yang dusta."

Demikianlah catatan dalam Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali, dalam bab penutupnya dengan tajuk "Menghadapi Cabaran Dan Ancaman", setelah mendedahkan percubaan pembunuhan terhadap dirinya yang berlaku ketika beliau menyandang jawatan Setiausaha Agung Parti Rakyat Malaysia (PRM) pada tahun 1960-an.

Syed Husin Ali mengisahkan pengalamannya bagaimana motorsikal yang diboncengnya disondol sebuah kereta dari belakang, ketika dalam perjalanan pulang ke rumah mertuanya di Kelantan. "Motor tidak tumbang. Entah macam mana aku sempat memegang dengan kuat 'bumper' kereta itu. Nik Aziz pula sempat menahan motornya daripada tumbang dengan kakinya. Akan tetapi motorsikal itu senget dan pedalnya terkena pada jalan. Kami ditolak oleh kereta itu lebih 50 ela."

Syed Husin (gambar kiri) mengalami kecederaan yang agak teruk dalam kejadian tersebut, begitu juga kawannya Nik Aziz, Pengerusi PRM Kelantan ketika itu. Ia berlaku pada tengah malam selepas Syed Husin Ali mengadakan perbincangan dengan pemimpin PRM di ibu pejabat Kelantan. Mereka sebenarnya diekori kereta. Namun, pemandu kereta sempat melarikan diri, dan Syed Husin diberitahu kemudian bahawa pembawa keretanya memang terkenal sebagai samseng ganas.

"Kalau perlu habiskan"

Syed Husin akhirnya menyedari bahawa ianya satu cubaan membunuh selepas seorang pelajar perempuannya mendapati apa yang menimpa Syed Husin, menepati perbualan Timbalan Menteri Dalam Negeri bersama kawannya. Pelajar perempuan itu sahabat rapat kepada isteri Timbalan Menteri Dalam Negeri, dan berada di rumahnya untuk membantu kawannya melayan tetamu yang dijemput makan pada satu malam. Semasa mereka berbual-bual, pelajar perempuan itu bersama isteri Timbalan Menteri dibiarkan duduk mendengar sama segala perbualan.

Menurut pelajar perempuan tersebut, mereka, termasuk seorang pemimpin UMNO Kelantan tidak suka dengan kegiatan Syed Husin Ali dan perkembangan PRM di Kelantan pada ketika itu. "Beliau mendengar seorang yang hadir menekankan pendapat bahawa aku perlu diajar. Lebih kurang katanya, akan tetapi dalam loghat Kelantan, 'Kita mesti ajar dia. Kalau perlu, habiskan.'"

Itu sebabnya pelajar perempuan itu menyeru nama Allah dan beristighfar lalu berkata, "Ya Allah, betullah!" ketika ternampak tangan Syed Husin Ali berbalut akibat kecederaan. Bagaimanapun, pelajar itu meminta agar Syed Husin tidak menceritakan hal ini selagi hidup. Syed Husin hanya mendedahkan hal ini selepas pelajar ini meninggal dunia.

"Pada masa itu aku bukan berpengaruh sangat. Cabaran aku terhadap UMNO Kelantan aku sendiri rasa tidak sebesar mana. Tiap-tiap kali aku terkenangkan peristiwa ini aku teringat kepada apa yang berlaku ke atas Abdul Samad Gul dan Zulkifli Muhammad..."

"Samad ditamatkan riwayatnya dengan kapak kecil yang dikatuk atas kepalanya. Zulkifli meninggal selepas kenderaan dinaikinya dikatakan berlanggar dengan atau dilanggar oleh kenderaan lain dari depan, khabarnya di lorong Zulkifli sendiri. Aku teringat juga akan rancangan terhadap Aziz Ishak, yang terselamat hanya kerana ia dibongkar oleh pengawalnya sendiri, yang telah ditugas untuk menamatkan ceritanya."

Syed Husin Ali bimbang dengan keadaan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim sekarang, yang mana Pakatan Rakyat dilihat sebagai gandingan politik yang paling berkemungkinan menjatuhkan kerajaan persekutuan Barisan Nasional dalam sejarah politik Malaysia.

Anwar Ibrahim pernah berselindung di Kedutaan Republik Turki pada Jun 2008, mendakwa nyawa dirinya dalam bahaya. Pada tahun ini, pemandunya Abdullah Sani Said membuat laporan polis bahawa terdapat usaha jahat untuk mensabotaj kereta yang lazim digunakan majikannya sehingga berlaku kemalangan pada 19 April 2011.

Dipetik dari Merdeka Review.

Monday, November 21, 2011

Wawancara Utusan dengan Dr Mahathir : siapa yang hendak mengaku berak di tepi jalan


Semalam hari minggu. Pagi-pagi lagi saya mendapat panggilan talipon dan beberapa sms dari rakan-rakan dari jauh dan dekat bertanyakan saya samada saya membaca wawancara Utusan dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir. “Bro dah baca ke interview Dr Mahathir dalam Utusan?” Saya jawab “Saya tak langgan Utusan sudah 10 tahun, nanti saya baca Utusan on line lah!”

Saya terus sahaja membaca setiap ulasan Dr M dalam Utusan itu dan saya tidak berapa hairan kerana saya sendiri telah menyebut segala-gala yang di sebut oleh Dr Mahathir dalam wawancara beliau itu. Bezanya Dr Mahathir seorang tokoh besar sedangkan saya hanya seorang biasa yang melata di tepian politik negara.

Pada keseluruhannya Dr Mahathir bersetuju dengan pandangan ramai yang UMNO dan pemerhatian yang UMNO sekarang adalah parti yang lemah dan tidak pandai untuk menjadi parti pemerintah. Pendeknya UMNO sudah tidak serupa UMNO lagi.

UMNO berpecah di setiap peringkat dari cawangan ke pusat dan tidak berkepimpinan. UMNO tidak lagi berdaya menjawab persoalan yang di timbulkan oleh orang ramai melalui parti-parti politik pembangkang serta NGO dan ini amat menyulitkan UMNO untuk terus relevan sebagai parti yang memerintah negara.

Saya tidak akan menulis secara detail apa yang di sebutkan oleh Dr Mahathir di dalam wawancara beliau itu tetapi cukup kalau saya rumuskan sahaja secara pendek dan ‘concise’ tentang apa yang beliau rungutkan terhadap UMNO itu.

Dr Mahathir tidak berselindung untuk mengatakan yang UMNO pada hari ini sangat lemah dan tidak berkemampuan untuk memulihkan imejnya yang jatuh teruk selepas pilihanraya umum yang lalu. Bekas Perdana Menteri itu berkata yang UMNO tidak mampu untuk menolak anggapan dan persepsi yang parti itu adalah parti yang sarat dengan rasuah samada di peringkat parti dan kerajaan.

Stigma rasuah yang melekat kepada UMNO itu tidak dapat di buangkan oleh pemimpin serta ahli-ahli parti. UMNO tidak mampu untuk menjawab tuduhan dari banyak pihak, parti politik atau pun NGO yang parti itu adalah parti yang rasuah dan menyalah gunakan kuasa.

Dengan jelas Dr Mahathir membayangkan yang Najib tidak berusaha dengan secukupnya kerana terlalu sibuk dengan kerja-kerja lain dan segala kelemahan yang ada kepada UMNO yang di benci rakyat belum lagi nampak usaha yang berkesan telah di lakukan oleh Najib.

UMNO, katanya akan menghadapi masalah besar di dalam pilihanraya yang akan datang dan jika UMNO serta BN menang tipis ia akan menjadi satu kerajaan yang lemah dan tidak efektif. Perpecahan di setiap level parti kita begitu jelas kerana semuanya berebut-rebut untuk menjadi calon dan dengan keadaan in jelas membayangkan bahawa pemimpin-pemimpin UMNO hanya lebih mementingkan kepentingan peribadi masing-masing.

Walau bagaimana pun elok saudara membaca dengan teliti apa yang di ungkapkan oleh Dr Mahathir dan pada pendapat saya apa yang di nyatakan oleh Dr M itu semuanya benar. Mahathir telah menyalahkan semua orang terutamanya mengumpulkan semua kesalahan kepada Abdullah Badawi dan menantunya Khairy Jamaludin kerana kelemahan UMNO itu.

Tetapi apa yang Mahathir terlupa untuk menyebut ialah Abdullah Badawi itu adalah lantikan beliau dan beliaulah yang memnyebabkan Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri yang beliau anggap sebagai lemah itu.

Dr Mahathir telah berjaya menaik dan menurunkan sesiapa dalam negara ini. Itu kehebatan Dr Mahathir. Tetapi ramai termasuk diri saya hairan kenapa beliau tidak berhenti-henti menyalahkan Pak Lah sedang orang yang beliau persalahkan itu adalah pilihan beliau dan beliau tidak mampu atau pun mahu untuk menyekat Pak Lah untuk naik ke taraf Perdana Menteri.

Jika si jembel seperti saya dari awal lagi menelah dan menjangka yang Pak Lah akan membawa negara tidur nyenyak kenapa Dr Mahathir masih mahukan Abdullah Badawi untuk mengambil alih tempat beliau.

Sebenarnya Dr Mahathirlah penyebabnya kenapa UMNO pada akhir pemerintahannya sudah tidak ada pemimpin lagi. Dr Mahathir telah mengenepikan nama-nama besar di dalam UMNO secara sistematik untuk beliau tegak seorang di dalam parti. Mahathir takut di bayangi oleh pemimpin-pemimpin yang sezaman dengannya dan beliau telah melakukan segala-galanya untuk kekal berkuasa.

Apa yang Mahathir terlupa untuk menyatakan dengan jelas dan berani ialah di mana-mana negara yang dipimpin oleh seorang pemimpin begitu lama akan akhirnya membawa durjana kepada negara itu. Yugoslavia telah berpecah kepada lima apabila Presiden Tito mati setelah memerintah selama 3 dekad. Begitu juga yang berlaku di Romania dan banyak lagi. Ruthopia telah kering kontang politiknya apabia Helle Salasie mati.

Di negara kita Dr Mahathir memerintah 22 tahun melalui berbagai cara untuk terus berkuasa termasuk mematikan partinya sendiri. Mentadbir secara kuku besi yang sangat halus dan telah menyingkirkan semua pemimpin sezamannya untuk berkuasa seorang diri dengan di sokong oleh pengampunya sahaja. Setelah 22 tahun beliau merasakan yang tekanan terhadap beliau semakin bertambah supaya keluar dari Putrajaya.

Dalam pada beliau berkuasa bersendirian beliau tidak membentuk kepimpinan lapisan malahan beliau lebih seronok untuk melihat pangganti beliau itu lebih lemah dari beliau. Beliaulah yang meninggalkan jawatan tanpa mewarisi kepimpinan gantian dan satu fakta yang mesti di terima ialah selepas beliau negara tidak akan lagi mempunyai kepimpinan yang baik.

Kalau beliau begitu marah dan membenci Pak Lah kerana Pak Lah seorang yang lemah beliau patut berkata kepada diri beliau sendiri yang ini adalah kesalahan beliau kerana meletakan Pak Lah sebagai penggantinya. Siapa sahaja yang mengganti beliau adalah pemimpin yang lemah dan siapa juga yang akan menggantikan pemimpin lemah itu akan merupakan pemimpin yang lagi lemah.

Dulu di katakan Pak Lah yang terlemah tetapi sekarang sudah menjadi pengakuan ramai pengganti Pak Lah lebih lemah. Pengganti Pak Lah ini tidak mungkin mampu mengawal negara kerana untuk mengawal ahli keluarganya pun tidak berdaya bagaimana beliau nak mengawal negara. Jika dulu Pak Lah dikatakan ada menantunya yang mempunyai pengaruh besar pemimpin pengganti Pak Lah mempunyai ‘soul-mate’ beliau yang lebih berpengaruh dari pengaruh Khairy kepada Pak Lah.

Hakikatnya satu. Selepas Perdana Menteri Mahathir ketua eksekutif atau Perdana Menteri selepasnya adalah yang lemah. Jika UMNO masih diberi mandat, percayalah yang akan menggantikan Najib akan lebih lemah lagi dan begitulah seterusnya sehingga negara kita hancur lebur. Itulah sebabnya tindakan ahli-ahli UMNO meninggalkan parti tiu adalah perkara biasa. Kalau tidak secara terangan mereka meninggalkan parti di dalam peti undi dengan memangkah pembangkang.

Tindakan ramai yang bijak pandai menyertai PAS dan DAP dan meninggalkan UMNO itu adalah benar tetapi ianya sudah bermula sejak zaman Dr Mahathir sendiri menjadi PM. Bezanya tindakan bijak pandai menyertai parti-parti alternatif itu baru bermula dan belum begitu jelas semasa itu. Dr Mahathir hanya bernasib baik kerana berhenti sebelum keadaan itu merebak. Maka yang menjadi mangsanya adalah pemimpin-pemimpin lemah yang beliau bentuk yang menerima padahnya.

Pendeknya apa yang diperkatakan oleh Dr Mahathir di dalam wawancara dengan Utusan itu semuanya benar. Hanya beliau terlupa atau tidak mahu mengaku yang beliaulah yang menyebabkan UMNO menjadi lemah selepas beliau…dan bukannya kerana kesalahan Pak Lah.

Mungkin Mahathir terlupa untuk mengatakannya kepada Utusan. Lagi pun takkan lah beliau nak mengaku salah pulak? Bak kata perpatah, siapa yang hendak mengaku berak di tepi jalan?

Posted by Aspan Alias at 16:34

Mahathir kata satupun tak boleh pakai... inilah calun2 bakal MB Selangor kalau BN menang PRU13. Hehe!!








Dari kiri (atas) mengikut pusingan jam: Warno Dogol, Satim Diman, Mail Kijo (Hehe), Bushro Mat Johar dan Noh Omar.

AGM MASJID BUKIT INDAH, AMPANG KALI KE 8 SELESAI....

Alhamdulillah, Mesyuarat Agong Tahunan kali ke 8 Masjid Bukit Indah (MBI), Ampang telah selesai disempurnakan semalam (Ahad @ 20 November, 2011).

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Tuan Nazir MBI, Ustaz Shukri Harun berjalan dengan lancar tanpa sebarang kontroversi.

Minit Mesyuarat tahun lepas, Laporan Lajnah dan Laporan Kewangan berakhir Disember, 2010 telahpun diluluskan sebulat suara tanpa sebarang bantahan.

Sebanyak 21 cadangan dan usul telah dikemukakan oleh anak kariah sebagai usaha penambahbaikan pengurusan dan perkhidmatan masjid. 13 daripadanya adalah dari Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Penduduk Taman Bukit Indah, Saudara Zainal Rashid Zakaria.

(Gambar: Dato' Jabar dari Surau Ehsaniah sedang mengemukakan usul)

(Gambar: Sebahagian anak kariah tekun mendengar ucapan Tuan Nazir)

(Gambar: Saudara Zainal Rashid sedang mengutarakan satu persatu cadangan dan usul beliau)

Pihak AJK MBI akan mengambil langkah segera bagi melaksanakan cadangan dan usul yang dikemukakan. Ada juga diantaranya yang sedang dalam proses perlaksanaan.

Bagi pihak AJK MBI, blog ini ingin mengucapkan terima kasih kepada semua anak kariah yang dapat meluangkan masa hadir dan seterusnya berpartisipasi dengan aktif dan berhikmah.

Mudah-mudahan masjid kita akan bertambah makmur.

Sunday, November 20, 2011

Larrr Che Det!! Sebab tu lah anak miker buleh jadi Timbalan Menteri..!!

Che Det: Pemimpin Umno Bodoh

Bekas perdana menteri itu (Che Det) berkata, Umno diselubungi masalah mencari pemimpin — pendirian yang mengesahkan pandangan banyak pihak selama ini.

Katanya, tanggapan kebanyakan rakyat ialah Umno dipimpin oleh orang yang korup dan “kita dapati orang yang ada kelayakan tidak dibenarkan masuk dan pegang jawatan.” “Ini adalah perkara yang benar, malah kita hendak cari pemimpin dalam Umno sekarang pun susah.

“Di Selangor begitu ramai orang Melayu tapi hendak cari pemimpin cukup susah, boleh tak kita bayangkan tentang hal ini,” kata beliau sambil menambah, “kita sebenarnya yang merosakkan parti kita kerana melayan orang semacam ini.” Selangor merupakan salah satu negeri dikuasai Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum lalu.

Selebihnya boleh baca di sini...

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/mahathir-umno-hadapi-masalah-cari-pemimpin-dibayangi-tanggapan-korup/

Friday, November 18, 2011

Kahkahkah....dah agak dah...kahkahkah!!

Memetik perbualan sepanjang hasil kerjaya politiknya, timbalan presiden PKR menerusi bukunya - Memoir Perjuangan Politik - Syed Husin Ali menceritakan babak-babak yang menyaksikan bekas ketua pemuda parti itu, Ezam Mohd Noor berpaling tadah.

Dalam bab yang dinamakannya, ‘Alasan Ezam keluar parti’ - ahli politik veteran itu berkata, Ezam pernah memberitahunya sebulan sebelum meletakkan jawatan bahawa beliau kesempitan wang dan malu kerana terpaksa bergantung kepada pendapatan isterinya.

“Doktor, sekarang ini saya tiada pekerjaan dan tidak ada sumber pendapatan. Pendapatan saya sebanyak US$3,000 sebulan di Indonesia sebagai pengarah sudah terhenti sejak syarikat itu tutup.

“Sekarang saya terpaksa bergantung hanya kepada pendapatan isterti saja. Malulah, walaupun gajinya besar juga, kira-kira RM8,000. Saya kena cari peluang untuk mendapatkan satu dua jawatan pengarah. Ini boleh hanya jika ada bukti saya sudah meninggalkan parti,” tulisnya dalam buku itu.

Seterusnya klik tajuk di bawah...kahkahkah...!!

Kalau dah dasar mulut busuk...!! Cheh...

Wednesday, November 16, 2011

Aku ingatkan bangla2 yang cilok daging korban kat masjid2 hari tu dah teruk... ghupe2nye menteri2 kabinet Malaysia lagi teruk..Hehe!! Ajer Nyer....

Lagi pemimpin Umno diheret dalam skandal projek lembu
Hazlan Zakaria
4:16PM Nov 16, 2011

Ramping up its onslaught on the National Feedlot Corporation (NFC), PKR has claimed to have unearthed more irregularities from financial records of the company owned by the family of a federal minister.

At a press conference in the Parliament lobby, PKR secretary- general Saifuddin Nasution revealed that the s
candal has extended to involving certain Umno leaders:

1. Cattle worth RM5,281 were apparently donated in 2009 to Works Minister Shaziman Mansor; and RM2,640 to a state assemblyperson identified only as ‘YB Yunus’ in the documents.

2. Cattle worth RM70,000 were allegedly sold on credit to former Federal Territories minister Zulhasnan Rafique in 2008; and the purchase price was only paid in full in 2009.

3. RM26,400 was allegedly paid for expenses incurred in 2008 by Shahrizat Abdul Jalil, whose family owns the NFC.

4. RM368,640 was said to be used for office rental and paid to NFC directors - Shahrizat's husband Mohamad Salleh Ismail and their son Wan Shahinur Izran.

The company already stands accused of questionable spending of RM250 million in taxpayers’ money awarded to it as a soft loan, but has not commented to date.

Problems associated with the NFC operations were first brought to light in the 2010 Auditor-General’s Report.

[More to follow]

Doa yang membuatkan Khir Toyo dan Noh Omar gabrah...



DOA SEMOGA ALLAH GAGALKAN PENIPUAN UMNO DALAM PRU-13

Ya Allah, Tuhan Semesta Alam. Yang menjadikan langit dan bumi serta menggerakkan awan. Kami hamba Mu yang lemah dan daeef sujud memohon kepada Mu. Sesungguhnya UMNO dan Barisan Nasional akan menipu dan berbohong dalam Pilihanraya Umum ke 13 kelak.

Ya Allah Ya tuhan kami, pohon kami semoga Kau menurunkan Bala Tentera Malaikat Mu dan mengagalkan segenap penipuan mereka ini, Ya Allah. Pastikan setiap penipuan mereka itu memakan diri mereka sendiri.

Ya Allah, Kau turunkan Bala Mu pada setiap yang bertanggungjawab di atas penipuan2 ini samada mereka duduk di dalam Jabatan Pendaftaran Negara, Kementrian Pertahanan, Kementrian Dalam Negeri, Imigresen, SPR dan mana-mana lagi. Turunkan bala ke atas mereka sekiranya mereka terus menerus mahu menipu, Ya Allah.

Tulang Besi