Friday, January 20, 2012

Jika nak kalahkan BN, rasional mestilah mengatasi emosional...

Ada YB yang unfriend saya kerana komen saya terhadap status fbnya mungkin telah mengusik emosi beliau. Ini gara-gara beliau agak lantang menjuarakan jawatan Exco Agama Negeri Selangor seolah-olah ia seperti sudah jadi hak mutlak PAS.

Saya cuma menegur agar kita kurang berpolemik tetapi menumpukan kepada kerja. Tambahan lagi, Hasan Ali (sebagai kununnya orang agama) telah gagal memainkan peranannya sebagai Exco Agama ketika menyandang jawatan itu. Sudah sampai masanya kita berhenti beretorika tetapi mengotakan segala janji sebelum pilihanraya dan berkerja dalam satu pasukan menguruskan negeri yang tercinta ini.

Saya bersyukur TS Khalid dapat mencium percaturan Umno dan suku sakatnya untuk mengacau kerajaan Pakatan Rakyat agar kita kelihatan tidak efektif dalam mengendalikan isu Islam di negeri Selangor lanjutan dari kerenah Hasan Ali ini. Apa tidaknya, Hasan Ali yang bermasalah itu dikekalkan jawatannya sebagai Timbalan YDP MAIS.

Sekiranya YB Dr. Yunus atau pun Dr. Rani sendiri dilantik menjadi Exco Agama, sudah tentulah mereka tidak akan dapat menjalankan kerja-kerja mereka sebagai Exco Agama dengan sempurna kerana mereka tiada apa-apa suara di dalam MAIS sendiri.

Sebagaimana yang diperkatakan oleh TS Khalid, walaupun mungkin beliau tidak duduk dalam MAIS tetapi 3 orang pegawai eksekutif kanan kerajaan negeri iaitu SUK, Pegawai Undang-undang Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri yang merupakan Ahli MAIS answerable kepada TS Khalid. Nampak tak?

Tambahan lagi fe'el TS Khalid jangan tuan-tuan tak tau. Dia peduli apa dengan kerenah suku sakat Umno ini. Dia akan bulldoze dan buat tak tau saja. Yang penting bagi beliau kepentingan rakyat negeri Selangor akan diutamakan. Mereka di MAIS juga akan merasa serba salah dengan TS Khalid dan beliau akan diundang di dalam majlis-majlis MAIS yang melibatkan Sultan atas kapasitinya sebagai Menteri Besar.

Jadi betullah kata YB Khalid Samad...

"Tindakan mengekalkan mantan PJ PAS Selangor sebagai Timbalan Pengerusi MAIS, walaupun saya tahu ada yang mereka tidak begitu suka pada dirinya, jelas menunjukkan niat jahat mereka.

"Dalam suasana yang ‘hostile’ sebegini, seorang Exco baru akan dihadapkan dengan bermacam-macam masalah. Jenis UMNO bukan faham soal menghormati keputusan rakyat. Mereka akan jadikan tempoh 3 bulan pertama satu tempoh yang sukar bagi Exco baru seperti Dr Yunus.

"Oleh itu, memandangkan tempohnya singkat dan perjalanannya penuh dengan cabaran, maka adalah lebih baik MB sendiri yang memegangnya. Baru bertemu buku dengan ruas."


Penstrukturan Exco Kerajaan Negeri Selangor
Khalid Samad, 20 Jan 2012

Sekembali saya ke tanah air setelah berada di Saudi Arabia selama 16 hari, maka saya dapati beberapa perkembangan menarik sedang berlaku.

Oleh itu, saya ingin mengupas secara ringkas beberapa perkara yang saya akan mulakan dengan penstrukturan Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Pelantikan Dr Yunus mengemparkan ramai, termasuklah yang sudah pasti, Dr Yunus sendiri. Apabila ianya berlaku maka mula sibuklah pencacai UMNO yang telah terdiam terkedu setelah DSAI didapati tidak bersalah. Tiba-tiba ada isu, walaupun remeh dan kecil, yang memberi nafas baru kepada mereka untuk terus hidup.

Maka mulalah mereka menghasut setelah terbukti hasutan sebelum ini berhasil, supaya Dr Rani juga bertindak sepertimana sebelum beliau. “Tidak patut”, kata mereka, “Dr Rani PJ dan sepatutnya dialah yang dilantik menjadi Exco”.

Namun begitu, hasutan tukang hasut tidak berkesan ke atas manusia yang berjuang tanpa memikirkan jawatan atau pangkat. Atas sikap tidak peduli Dr Rani dalam soal hasutan ini, saya mengucapkan tahniah.

Jelas terbukti bahawa dakwaan beliau gilakan jawatan serta menjatuhkan mantan PJ kerana inginkan jawatanan Exco adalah tidak berasas dan amat meleset sama sekali.

Setiap individu di dalam PAS seharusnya mempunyai sifat tidak merajuk apabila tidak dipilih atau dilantik memegang sesuatu jawatan.

Malahan individu tersebut akan merasa lega apabila dilepaskan dari dipilih untuk menjawat sesuatu jawatan kerana dia faham bahawa jawatan itu adalah tanggung jawab dan amanah yang berat. Ianya bukan hadiah atau ‘ghanimah’. Ianya bukan pengiktirafan atau penghormatan, ianya adalah amanah.

Kita tidak lari dari tanggung jawab, tetapi kita tidak juga mencari-carinya sehingga menjadikan sesuatu jawatan itu sebagai impian hati dan matlamat perjuangan hidup.

Orang yang dikuasai keinginan jawatan akan dirosakkan oleh keinginan itu sendiri sehingga apabila ianya terlepas dari tangannya atau kelihatan semakin jauh darinya maka dia mula berhempas-pulas ketidak tentuan.

Segala yang dikatakan betul selama ini menjadi salah, segala rakan menjadi lawan sehingga; segala segala yang dimuntahkan sanggup dijilat balik.

Maka bermulalah dia mengorak langkah melalui ‘pendekatan baru’ untuk mendapatkan jawatan tersebut tanpa menghiraukan segala yang telah dikatakan dan diikrarkan sebelum ini, termasuklah yang dibaiahkan selama ini.

Alhamdulillah Dr Rani, tidak bersifat sebegitu. Beliau hadir pada majlis pelantikan Exco baru dan apabila ditanya, beliau menyatakan sokongan penuh terhadap pelantikan Dr Yunus.
Sememangnya sebelum ini pun Dr Rani pernah menzahirkan kekhuatiran beliau terhadap persoalan menjawat jawatan PJ dan Exco, dalam suasana di ambang pilihan raya, dikhuatiri dirinya tidak termampu.

Maka akhirnya apa yang telah terjadi diterima dengan hati terbuka, sebagai penentuan Allah yang terbaik bukan sahaja bagi dirinya, tetapi bagi jemaah.

Ada pula yang dari golongan yang agak jahil menyatakan bahawa perlantikan Dr Yunus sebagai Exco Belia dan Adat Melayu adalah sesuatu yang memalukan PAS.
“Tidakkah PAS parti Islam,” tanya mereka, “mengapa tidak diberikan portfolio Exco Agama seperti dulu?”

Bagi mereka ini Islam adalah apa yang terkandung di dalam kerangka Jabatan Agama Islam. Tiada Islam dalam urusan Belia atau Adat Istiadat orang Melayu. Itulah apa yang disebut sebagai fahaman sekular.

Bagi PAS, Islam releven di dalam semua portfolio, termasuklah belia. Memandangkan pengundi Selangor adalah majoritinya di bawah umur 40 tahun, maka portfolio ini amat berharga bagi PAS. Masa inilah PAS perlu menarik sokongan golongan muda dengan membuktikan “orang muda geng kita”.

Dari sudut praktikalnya, dalam tempoh 2 ke 3 bulan sebelum pilihan raya, lebih mudah diserahkan kepada Exco baru portfolio yang sedang dia jaga selama ini, walaupun bukan sebagai Exco pada ketika itu.

Dr Yunus salah seorang yang membantu MB menjaga portfolio belia dan sukan sebelum ini. Ianya tindakan yang praktikal bagi menjamin kesinambungan tugas serta kelicinan peralihan jawatan yang sedang dilalui secara mendesak dan di ambang pilihan raya.

Adalah agak sukar bagi Exco baru menguasai portfolio baru dalam suasana sebegini. Lebih-lebih lagi sekiranya ianya portfolio Exco Agama kerana sekarang ini JAIS dan MAIS ingin dijadikan bagaikan lubuk UMNO dan BN.
Ianya medan pertahanan terakhir mereka dan mereka ingin menggunakannya sehabis-habisnya untuk menggagalkan usaha PR mengekalkan kerajaannya di Selangor.

Tindakan mengekalkan mantan PJ PAS Selangor sebagai Timbalan Pengerusi MAIS, walaupun saya tahu ada yang mereka tidak begitu suka pada dirinya, jelas menunjukkan niat jahat mereka.

Dalam suasana yang ‘hostile’ sebegini, seorang Exco baru akan dihadapkan dengan bermacam-macam masalah. Jenis UMNO bukan faham soal menghormati keputusan rakyat. Mereka akan jadikan tempoh 3 bulan pertama satu tempoh yang sukar bagi Exco baru seperti Dr Yunus.

Oleh itu, memandangkan tempohnya singkat dan perjalanannya penuh dengan cabaran, maka adalah lebih baik MB sendiri yang memegangnya. Baru bertemu buku dengan ruas.

Ada pula yang berkata, “apa MB tahu pasal syariat Islam?” Jawab saya, “Exco Agama ini perlu keluarkan fatwakah?” Lagipun, bagi saya, beliau adalah jauh lebih baik dari Rahman Palil yang boleh duduk bersekongkol dengan Khir Toyo serta UMNO dan BN.

Mungkin juga lebih baik fahamannya berbanding mantan Exco yang mungkin hanya sekadar bersemangat dan bermotivasi tinggi sahaja tetapi sekarang sudah cukup jelas kefahamannya agak terencat.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Thursday, January 19, 2012

Shahrizat bunuh diri...

Rafizi akan dedah semuanya di Mahkamah. Shahrizat sudah terjerat...

Shahrizat sues Rafizi, Zuraidah over NFC claims

UPDATED @ 03:52:15 PM 19-01-2012
January 19, 2012
KUALA LUMPUR, Jan 19 — Datuk Seri Shahrizat Jalil has filed a RM100 million defamation suit against PKR strategic director Rafizi Ramli for claiming she misused a federal loan meant for the National Feedlot Centre (NFC).
The women, family and community minister also named Ampang MP Zuraida Kamaruddin in the suit, Star Online reported today.
Shahrizat’s (picture)suit comes after months of allegations by PKR that she had abused millions in federal funds earmarked for the NFC to pay for personal expenses incurred by her and her family.
The cattle-raising scheme is headed by Shahrizat’s husband Datuk Mohamad Salleh Ismail and their children.
The publicly-funded project, which hit national headlines following the Auditor-General’s Report last year, has continued to hog the limelight after it was linked to Shahrizat’s family.
PKR has since made several revelations relating to the scandal, including NFC’s purchase of two luxury condominium units in Bangsar, Kuala Lumpur, and the alleged use of project funds to pay for Shahrizat and her family’s personal expenses.
The opposition party has also alleged that Shahrizat’s family used nearly RM600,000 from NFC project funds to settle their credit card bills in 2009.
But NFC’s management has maintained that the credit card expenses were solely for business purposes.
It has also denied allegations that funds from the RM250 million government loan were channelled into its accounts before the loan agreement was signed.
Shahrizat applied for three weeks’ leave from her duties last week after new allegations of bribery surfaced in the NFC project.
Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin announced yesterday that the government would appoint an auditor to scrutinise NFC’s books in light of PKR’s accusations.
Rafizi today urged the government to make the results and conclusions of the audit public by tabling them in Parliament.

Sunday, January 15, 2012

Ini kalah Maharaja Lawak ni...Hehe!!

Ambiga ni pun satu larrrr....

Ikan bilislah senang nak ditangkap.... ikan paus...ikan scorphene, bukan aje jala rabak...pontoonpun jahanam. Hehe!!

‘Corruption is like cancer’, Zahid Hamidi tells Ambiga
January 15, 2012


Zahid said all cases of corruption needed to be weeded out. — File pic

KUALA LUMPUR, Jan 15 — Datuk Seri Zahid Hamidi today blasted a call by Datuk Ambiga Sreenevasan for Pakatan Rakyat (PR) to consider amnesty in minor corruption cases, saying the Bersih 2.0 chairman’s suggestion would only lead to increased bribery.
Yesterday, Ambiga said PR should pardon those involved in minor corruption if it wins Putrajaya so the country can move forward quickly after a change in power.

She stressed, however, that this did not mean those found guilty of large-scale corruption should be similarly pardoned.

“She should be aware that minor corruption could lead to major corruption. Corruption is like a cancer. We should weed it out irrespective of whether it is committed by ‘small fish’ or ‘big fish,’” the defence minister was quoted as saying by Bernama Online today.

Zahid’s defence ministry is no stranger to corruption allegations, and regularly sees its multi-billion defence contracts being queried by PR lawmakers.

Most recently, PR parliamentarians demanded an explanation for the defence ministry’s purchase of six littoral class patrol ships for a whopping RM9 billion — an increase of RM3 billion from the original RM6 billion approved earlier last year.

The ministry’s previous decision to pay RM7.6 billion for armoured personnel carriers (APC) procured by DRB-Hicom Bhd for only US$559 million (RM1.7 billion) drew similar questions from PR parliamentarians.

The government maintains that such contracts must be classified as a matter of national security, but PR insists that Malaysians have a right to know how public funds were being spent given the ministry’s history of cost overruns.

Anti-graft watchdog Transparency International-Malaysia (TI-M) has also urged the government to stop to using national security as an excuse for the secrecy that ends up hiding graft involving defence contracts, and consider appointing independent monitors for such deals.

Yang panjang tu bunga dia daaa...Hehe!!

50,000 hadir persidangan Umno Sg. Besar...pergh!!

Sunday, January 8, 2012

Tahniah Pucuk Pimpinan PAS

PAS pecat Hasan Ali

Mudah-mudahan kerja-kerja kita bersama PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat untuk menumbangkan rejim zalim yang telah bermahajalela sejak 54 tahun yang lalu akan menjadi lebih mudah.

Takbir...

Friday, January 6, 2012

Kerja-kerja BODDO dalam PAS...



Mengekalkan Hasan Ali di dalam PAS adalah merupakan "Kerja-kerja boddo dalam PAS!"

Mempertahankan tindakan-tindakan Hasan Ali yang menyusahkan parti oleh sebahagian pemimpin PAS juga termasuk dalam kerja-kerja boddo.

Janganlah marah saya kerana menggunakan phrase tersebut di atas. Saya cuma petik dari tulisan Nik Abduh di dalam blog beliau pada 24hb. April, 2009.

Wednesday, January 4, 2012

Najib ulangi kesilapan Pak Lah....

BN sebenarnya saja menempah maut kerana tidak mahu mengambil apa-apa tindakan terhadap Shahrizat dan keluarganya yang terbelit dengan skandal lembu fidlot ini.

Mereka lupa, Shahrizat adalah sebahagian daripada punca BN tumpas banyak kerusi di seluruh Kuala Lumpur terutama di Lembah Pantai.

Ketika Shahrizat menjadi Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat di era Pak Lah, beliau dan 'team' banyak melakukan kerosakan dengan menumpukan biz keluarga dan orang keliling kelalang dari menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan ke bahu beliau.

Lebih ketara apabila beliau memangku jawatan Isa Samad yang telah dilucutkan jawatan sebagai Menteri Wilayah Persekutuan . Siapa tidak tahu bagaimana DBKL telah digunakan sesuka hati mereka?

Hari ini Najib mengulangi kesilapan Pak Lah. Selamat berjaya....

'Dakwa ketua NFC atas cubaan sogok polis, SPRM'
Pengerusi projek ternakan lembu, Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) Datuk Mohamad Salleh Ismail hari ini didakwa cuba merasuah pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

NONESehubungan itu, menurut Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli, Mohamad Salleh perlu diheret ke muka penngadilan.
Dalam satu sidang akhbarnya di ibupejabat PKR di Petaling Jaya, hari ini Rafizi juga mendakwa sebanyak RM1.755 juta dibayar oleh Mohamad Salleh bagi tujuan merasuah pegawai SPRM dan PDRM bagi mempengaruhi siasatan ke atas NFC.
Rafizi mendakwa, sogokan itu dibayar melalui cek oleh Mohamad Salleh.

Rafizi juga mendakwa Datuk Shamsubahrin Ismail menjadi "orang tengah" untuk menyampaikan wang tersebut kepada pegawai penyiasat SPRM dan PDRM.

Rafizi berkata dakwaan itu dibuat berdasarkan wujudnya laporan polis yang dibuat oleh seorang anggota polis di Bukit Aman mengenai perkara tersebut.

Katanya, Akta SPRM 2009 bahagian IV Perkara 16 dan 17 menyatakan kesalahan rasuah berlaku apabila "mana-mana orang sendiri atau melalui atau bersama dengan lain" melakukan kesalahan tersebut.

"Undang-undang SPRM jelas menunjukkan dalam kes ini, Datuk Seri Salleh Ismail melalui Datuk Shamsubahrin Ismail cuba merasuah pegawai SPRM dan PDRM dalam kes NFC bagi perkara berikut:

"Pertama, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail yang membekalkan wang suapan malah menandatangani cek berjumlah RM1.755 juta.

"Kedua, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail memujuk pegawai SPRM dan PDRM dengan cara menyediakan wang suapan," dakwanya dalam sidang media hari ini.

[Berita penuh menyusul]

Suara Segar Dalam PAS....



Alhamdulillah...akhirnya muncul suara baru yang segar dalam PAS.

Pemimpin muda yang fokus, berani dan bijaksana...!!

Teruskan Saudara Mazlan Aliman.

Monday, January 2, 2012

Tahniah...

Aku pernah tulis lama dulu... Wakil Rakyat Umno Patut Masuk DAP...

Hari ini dua tokoh ini diberitakan masuk DAP. Aku nak ucapkan syabas kepada kedua2 tokoh ini dan DAP. Selamat berjuang...


ASPAN ALIAS and ARIFF SABRI join DAP
DAP scores a coup with UMNO veterans and bloggers, including former Pulau Manis UMNO  Rep and Economist Dato’ Mohd Ariff Sabri Aziz.

Former Pulau Manis UMNO assemblyman Mohd Ariff Sabri Aziz and Negeri UMNO veteran Aspan Alias (photo) have joined DAP.
Having Ariff on board is a major coup for DAP because he was Prime Minister Najib Tun Razak’s information chief in his Pekan UMNO division up until 2004.

“If you want to know, yes, that is what we are doing (joining DAP).
“I am impressed by DAP. They are principled, I like their professionalism.I was with (Lim) Guan Eng at the bloggers conference last month. There is no fancy words, they are focussed on work … always thinking unlike our UMNO people,” he told FMT recently.

Ariff’s admission puts to rest weeks of wildfire speculations in pro-UMNO blogs.He is also rumoured to be contesting under the DAP banner in the next general election. Ariff is touted to be contesting in Raub where MCA’s Ng Yen Yen is incumbent. Ng is currently the Tourism Minister, and a MCA Vice President.

Warning to UMNO’s bloggers

Gunning pro-UMNO bloggers who have been maligning them both personally and professionally, an incessant Ariff (photo) said: “Why the paranoia? If we are not good, failed ADUN (assemblymen), bankrupt politicians, it will be cinch for any winnable UMNO candidates to beat us.

“So, it’s no cause of concern or a sleep depriver. But be warned, you want to play ball, we play ball too, so stop telling lies about us and we can promise not to tell the truth about you (UMNO).”

Both Ariff and Aspan are not alone. There are increasing speculations of shifts within and out of UMNO.

DAP has been targeting ‘thinking’ Malays post-2008 GE to increase its support within the community.

Onboard is Transparency International Malaysia founder Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim who is now the party’s Vice Chairman and former UMNO Education Minister Khir Johari’s son Zairil.

Zairil and party strategist Liew Chin Tong along with Youth chairman Anthony Loke have been tasked with wooing selected Malays.

It was reported that the party leaders have been meeting “Malay opinion-makers in small closed-door discussions dealing with issues concerning Islamic state, hudud and Bumiputera affirmative action”.

‘DAP more relevant to Malays now’

Ariff and Aspan have been the target of  pro-UMNO bloggers who have among others accused the duo of treason.
But according to Ariff, DAP is ‘more relevant’ to the Malays now than UMNO. “Don’t read our move as blasphemous or treasonable. I believe the DAP is more relevant and functional in achieving a more democratic and abuse-free society than UMNO, he added.

“In DAP I can speak on the plight of the displaced and disowned Malays with more energy than allowed of in UMNO. UMNO has turned its back on corruption and abuse of political office. DAP abhors these traits. To me these are attractive propositions. As a Muslim, we are changing wadah not aqidah…that is what UMNO fears. It fears that its monopoly over Malays is broken, ” said Ariff, who is also an FMT columnist.

Last week DAP Youth chief Anthony Loke had reportedly said that the party had approached Ariff and Aspan but ‘no decision has been made’.