Monday, April 30, 2012

Apa ada hal??

Itulah yang selalu diucapkan oleh sahabat aku, Mi Panjang bila apa jua cabaran melanda perjuangannya menegakkan kebenaran di mukabumi Allah ini.

28 April, 2012 yang lalu dia kena cekup dek polis kerana menyertai BERSIH 3.0.

Bila Anas menghantar mesej tentang terkantoinya Mi Panjang, yang terdetik dalam kepala hotak aku ketika itu ialah...

"Apa ada hal? Tau larrrr dia nak settle!!" Hehe...

Malam tu Mi Panjang bebas. Terus kami bawa dia ke Restoran Rashid di Ampang Point. Dia nak minum aje katanya...

"Aku dah makan...siap tambah kat dalam tu...!!" Dia macam biasa...

2 hari selepas BERSIH 3.0 berlalu, yang masih dibincangkan ialah keganasan Polis dalam menangani penyokong2 Bersih dan berbagai versi video klip, baik di kalangan demonstran mahupun dari polis dan penyokong Umno sendiri.

Namun yang paling penting ialah kita jangan hilang fokus bahawa Bersih 3.0 menuntut 8 perkara yang mesti dilaksanakan oleh SPR sebelum parlimen dibubarkan untuk memberi laluan kepada PRU13.

Adakah 8 perkara ini akan dilaksanakan? Aku tidak yakin dan aku menjangkakan SPR akan terus pekak badak dan patuh dengan arahan Umno/BN. Bukan saja sebab Pengerusi dan Timbalan SPR itu orang Umno malah jika PRU13 dilaksanakan seBERSIH2nya, 100% lepas PRU13 Umno akan ditalqinkan. Mana mungkin mangkok2 ini akan mahu membunuh diri. Reaksi awal Najib, Muhyiddin dan Hishamuddin nyata menolak tuntutan Bersih.

Adakah Bersih 3.0 berjaya? Berjaya dari satu segi dan gagal dari segi yang lain.

Gagal? Gagal mendesak SPR melaksanakan 8 tuntutan tersebut tetapi BERJAYA meningkatkan kesedaran rakyat bahawa sistem pilihanraya negara ini adalah tidak telus, menipu dan durjana.

Tak kiralah berapa bilangan penyokong Bersih yang turun Sabtu lalu...15,000 atau 50,000 atau 100,000 atau 250,000 atau 300,000 (campur 2,000 menurut SU Umno Bandar Tun Razak)... BERSIH 3.0 berjaya menarik minat ramai orang terutama anak muda pelbagai bangsa untuk sama-sama menghayatinya. Namun, aku notice ramai ibu-ibu dan bapa-bapa dari seluruh tanahair turut sama-sama menghayati Bersih.

Ganas? Sejak bila pulak demonstrasi aman jika polis buat kacau? 

Di Pulau Pinang, lebih 10,000 hadir di Esplanade pada hari yang sama tanpa ada apa2 kekacauan kerana polis tak buat hal. 

Di Kuala Lumpur pada hari bersejarah tersebut juga aman sehingga jam 3 petang. Suasana seperti meraikan satu  karnival dirasakan sehinggalah gas pemedih mata dan water canon dilepaskan oleh polis. Rakyat seluruh negara dari berbagai latar belakang kaum dan etnik serta usia, penuh ceria dan bersatu dalam matlamat yang sama untuk memastikan sistem pilihanraya di negara ini dijalankan dengan bersih dan transparent.

Tidak kisahlah samada Anwar, Hadi atau Lim Kit Siang hadir ataupun tidak. Aku sendiri bersama rakan-rakan ke sana tanpa memperdulikan samada pemimpin2 politik turut serta atau tidak. Bersih is about free and clean election.

Sepanjang perjalanan aku dari KLCC bersama demonstran Lynas, aku berjumpa dengan berbagai lapisan masyarakat. VIP mahupun orang biasa berjalan santai tanpa apa2 tekanan. Semuanya relax dengan pace masing2. Tua atau muda, lelaki atau perempuan, berbagai bangsa dan agama. Tak da hal pun.

Kelam kabut berlaku katanya punca dari Anwar dan Azmin. Ekeleh...kamon larrrr...dulu Anwar dan Azmin tak buat apapun kecuh jugak....Pirraahhhhh!!


Bagi kami yang penting Bersih telah menyatukan ramai hati2 manusia. Tunggu ajelah PRU13 nanti. Tau larrr kami kerjakan ko Umno BN. Kena lutu ke, kena balun ke, kena ludah ke....biak pi larrr. APA ADA HAL??

Mesti baca ini....

Saturday, April 28, 2012

Insiden kereta polis langgar pendemonstran...Cheh!!

Bersih 3.0 - 1500 hrs to 1700 hrs - Dataran Merdeka [Full Report]

Kereta Polis Langgar Peserta Bersih...Diterbalikkan.!!

Utusan Malaysia Esok: Hanya 3000 orang hadir BERSIH 3.0


Gas Pemedih Mata Sudah Mula Dilepaskan...


10 Pagi: 10,000 Sudah Ada Di Dataran Merdeka...


Live....



BERSIH 3.0 Official (Youtube) Highly Recommended

Siaran Langsung BERSIH 3.0

Harakahdaily

Gambar

FMT Photostream

Harakah Photo

Anil Netto Live

Malaysiakini Facebook

Malaysian Insider Facebook

Radio Bangsar TT









Friday, April 27, 2012

Laaaa....orang Ampang ghupenyer...Hehe!!

          Nama: ABDUL AZIZ BIN MOHD YUSOF
No KP : 500124105279
No KP Lama : 2698922
No Keahlian UMNO : 113804
Kod Cawangan 09920036 : SRI AMPANG BARU
Kod DUN 09920 : LEMBAH JAYA
Kod Bahagian 099 : AMPANG Negeri SELANGOR

Wednesday, April 18, 2012

Apa hal Shafie ke New York, London, Dubai, Paris dan Basel??


Jacob & Co is based in New York and submarine manufactured in Paris. While Dubai...aku dengar ada karpet bertatahkan berlian + Atlantis Hotel RM140k per night thing...and Swiss Bank bukan terletak di Basel kerr? I don't know larrr...x baik speculate kan?? Mungkin semua ni kebetulan jerr...

PKR asks if PM sent lawyer to Paris over Scorpene hearing

April 18, 2012
PKR secretary general Saifuddin Nasution. — FIle pic
KUALA LUMPUR, April 18 — PKR demanded today Datuk Seri Najib Razak explain the "secret mission" he and his wife gave to senior Umno lawyer Datuk Seri Shafee Abdullah that entails travelling to Paris, suggesting that it is related to the ongoing Scorpene submarine sale probe by French authorities.
Secretary-general Saifuddin Nasution had exposed in Parliament last night a letter allegedly penned by Shafee claiming that he has been "appointed on behalf of the government" in particular by the prime minister and Datin Sri Rosmah Mansor to undertake a “sensitive legal assignment” abroad that “must be completed before the general election.”
PKR lawmakers handed out to reporters copies of the letter addressed to Chief Justice Tan Sri Ariffin Zakaria, Court of Appeal president Tan Sri Md Raus Sharif and Chief Judge Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin on March 23 seeking for a postponement of Shafee's cases from April 1 to 25.
They said that the letter has been verified by opposing lawyers, including Bar Council president Lim Chee Wee, who received the letter when their cases were delayed.
"We want the PM to clarify whether Sahfee is going to Paris in relation to the Scorpene case.
"When we see Paris, we think of the Scorpene case which the prime minister has sworn he is not involved in and that he does not know Altantuya," PKR treasurer William Leong Jee Keen said, referring to the murder of Mongolian Altantuya Shaariibuu which has been linked to the submarine deal.
In the letter, copied to Najib and Rosmah, Shafee is alleged to have said the "nature of this legal assignment is confidential, at present" but he could meet the judges to explain.
The letter also states that as a result of the “assignment”, Shafee would have to travel to several cities abroad including New York, London, Dubai, Paris and Basel.
"What is this secret mission? Is such a practice allowed where a lawyer can ask to meet the top judges in private?" Saifuddin added today.
De facto law minister Datuk Seri Nazri Aziz had told Parliament last night the government had not appointed Shafee for the alleged mission abroad, pointing out that the purported letter had mentioned Rosmah's name.
“This is not a government appointment because the government cannot appoint a lawyer to represent the prime minister's wife,” he said.
When asked by Subang MP R. Sivarasa whether Shafee had then committed an offence by claiming his appointment was by the government, Nazri noted that the latter may have committed “misrepresentation”.
“But it is not against the Constitution and has nothing to do with this Act,” he said.
But Sivarasa said today Putrajaya must bring a complain to the Bar Council against Shafee as he had "misrepresented to the three highest judges" that he had been appointed by the government.
"Our PM must also explain what cases he is involved in, whether they are civil or criminal suits, as this is now a matter of public interest. He can no longer say this is a private matter and as the chief executive of the country, we want to know if he is involved in any unlawful activities," the PKR political bureau member added.
Recent media reports have pinned Najib to the RM7.3 billion Scorpene submarine deal by French authorities.
Altantuya's alleged one-time lover Abdul Razak Baginda, who was said to be a close associate of Najib, was acquitted of a charge of abetting two Special Action Squad members – Azilah Hadri and Sirul Azhar Umar – to commit the murder in 2006.
Last week, Altantuya's father Dr Setev Shaariibuu told a press conference in Petaling Jaya that he had offered himself as a witness in the Scorpene submarine probe, claiming that his testimony would be able to “connect the dots” between her death and the Scorpene” case, which will be heard in a French court soon.

Friday, April 13, 2012

Zulbabwe tau kisah Altantuya 'Amina Abdullah'....


Dia pernah bagi tau jemaah Surau Ulul Azmi masa dia lantik diri sendiri jadi loyar Azilah dulu bahawa Altantuya itu islam dan pakai nama Amina. Tanya dia sekarang apa jawapannya...??

Tentulah terbalik habis...hehe...sebab diapun dah terbalik...

Pilihan raya akan datang akan bergema dengan isu visa yang diberikan di negara ini kepada Altantuya Shaariibuu untuk memasuki Perancis, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar 

"Bapa Altantuya mendedahkan bahawa anaknya itu telah memberitahunya bahawa Abdul Razak Baginda telah meminta bantuan (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) yang pada masa itu Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan, dan Altantuya akhirnya diberikan visa untuk pergi ke Perancis dengan menggunakan nama Amina Abdullah," katanya.

Malaysiakini melaporkan, bapa Altantuya, Setev Shaariibuu mendedahkan kesemua itu berlaku antara 2004 dan 2005, sebelum Altantuya dibunuh dan mayatnya diletupkan dengan bom C4 pada tahun 2006.

Mahfuz menegaskan, sekadar penjelasan semata-mata mengenai pendedahan itu adalah tidak memadai dan tidak boleh diterima.

"Kalau penjelasan semata-mata, tentulah Perdana Menteri akan memberikan penjelasan yang menyebelahi dirinya.

"Kalau penjelasannya meragukan sekalipun, media-media di bawah kawalannya tentu akan mencanang-canangkan kononnya itu adalah penjelasan tanpa sebarang keraguan," katanya.

Sebab itulah, kata Mahfuz, pendedahan Setev itu memerlukan tidak kurang dari siasatan sebuah badan bebas yang tidak boleh dipengaruhi atau ditakut-takutkan oleh Perdana Menteri dan kerajaannya.

"Persoalannya, banyak perkara yang berbangkit dari tuduhan itu termasuk elemen jenayah.

"Bila Altantuya diberikan visa dengan menggunakan nama Amina Abdullah, tentulah wujud pasport antarabangsa atas nama tersebut.

"Siapa arahkan pemberian pasport atas nama tersebut kerana Jabatan Imigresen Malaysia tidak mungkin bertindak sendirian tanpa sebarang sebab dan suka-suka memberikan pasport kepada Altantuta dengan menggunakan nama Amina," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Orang yang mengarahkan kesemua itu dan memaksa perkara itu dilakukan, kata Mahfuz, telah melakukan jenayah.

"Kita mahu percaya bahawa Najib tidak terlibat dengan apa jua proses dalam pemberian visa kepada Altantuya atas nama Amina Abdullah.

"Hanya satu cara sahaja untuk kita mempercayainya iaitu dengan menubuhkan badan siasatan bebas untuk menyiasat perkara itu," katanya.

Jika tidak, kata Mahfuz, perkara tersebut akan menjadi salah satu isu utama yang mesti dijawab oleh Najib, terutama dalam pilihan raya akan datang.

"Jika beliau enggan menubuhkan badan bebas untuk membersihkan namanya dari dikaitkan dengan pemberian visa itu, ia boleh mengakibatkan Najib dilihat telah melakukan jenayah.

"Kita lihat sahaja nanti apa terjadi apabila Najib yang dilihat telah melakukan jenayah memimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) menghadapi pilihan raya akan datang," katanya.

Malaysiakini melaporkan, pegawai kementerian luar Mongolia hairan bagaimana Altantuya mendapatkan visa itu ketika berada di Malaysia.

Beliau memberitahu, warganegara Mongolia tidak boleh mendapatkan visa untuk memasuki Perancis ketika berada di Malaysia.

Pegawai itu, yang berada di Malaysia bersama bapanya Setev berkata, setiap warganegara Mongolia mesti memohon dan mendapatkan visa asing di negara mereka sendiri.

"Tiada cara untuk sesiapa pun daripada kami mendapatkan visa ketika berada di negara lain.

"Kami akan diberitahu supaya kembali ke negara kami untuk memohon mendapatkannya," kata pegawai yang enggan namanya disebut itu kepada Malaysiakini-Harakahdaily

Tuesday, April 10, 2012

Tak tau macamana nak jawab ni pun!! Hehe...


Altantuya came to Malaysia to meet Najib claims her father

By Shazwan Mustafa Kamal

PETALING JAYA April 10 — Murdered Mongolian Altantuya Shaariibuu came to work in Malaysia to specifically meet Datuk Seri Najib Razak her father has alleged.

Dr Setev Shaariibuu said today that when he asked his daughter a few years back the purpose of her trip to Malaysia she said she had to “meet important people. ”

“I asked her what was her purpose of travelling to Malaysia She showed me a picture taken in Paris Three people were in it — Abdul Razak Baginda Najib and Altantuya.

“She said ‘I have to meet important people’ and pointed to Najib ” he told reporters through Mongolian interpreter Tsoggerel Och.

Shaariibuu (picture) said he did not know who Najib was when he saw the photograph several years back.

“She told me she had something to decide with Najib I told her it was not worth it but she went anyway.

“A lot of witnesses have seen this picture ” said a visibly-tired looking Shaariibuu.

The father of the murdered Mongolian woman has offered himself as a witness to the on-going Scorpene submarine sale probe by French authorities claiming his daughter’s death was linked to the case.

Shaariibuu said today his testimony would be able to “connect the dots” between her death and the Scorpene case and that he will say “what he knows at the right time.”

“She went to Malaysia against my will ” he said softly.

Altantuya’s one-time lover Abdul Razak who was a close associate of Najib was acquitted of a charge of abetting two Special Action Squad members — Azilah Hadri and Sirul Azhar Umar — to commit the murder in 2006.

The murder was committed between 10pm on October 19 2006 and 1am the following day at a clearing in Shah Alam’s Mukim Bukit Raja.

While Abdul Razak was acquitted his co-accused Azilah and Sirul were found guilty and sentenced to death Setev has also filed a RM100 million civil suit against the government and the convicted duo in June 2007 seeking compensation for the hardships his spouse and two grandchildren have suffered because of Altantuya’s death.

Sunday, April 8, 2012

Semuanya Bermula Di Zaman Mahathir....

Why BN will be wiped out soon? 65 reasons why BN will be wiped out soon:

1. PKFZ RM12bill
2. Submarine commission RM500mil.
3. Sime Darby RM964mil.
4. Paya Indah Westland RM88mil.
5. Posmalaysia (transmile) RM230mil lost.
6. Eurocopter deal RM1bil wasted?
7. Terengganu Stadium Collapsed RM292mil.
8. MRR2 repair cost RM70mil.
9. Maybank Overpaid BII RM4bil.
10. Tourism -NYY kickback RM10mil.
11. 3 paintings bought by MAS—————– RM 1.5M.
12. Overpayment by Sport Ministry————- RM 8.4M.
13. London ‘s white elephant sports complex —- RM 70M.
14. MATRADE repairs ————————– RM 120M.
15. Cost of new plane used by PM————– RM 200M.
16. InventQ irrecoverable debt —————- RM 228M.
17. Compensation for killing crooked bridge —– RM 257M.
18. Lost in selling Augusta ——————— RM 510M.
19. Worth of AP given out in a year ———— RM 1.8B.
20. Submarines (future Muzium Negara artifacts)- RM 4.1B.
21. PSC Naval dockyard ———————— RM 6.75B.
22. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion loss (RM3.2 billion in 2008 ringgit).
23. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s is believed to have cost some US$500 million. (RM1.6 billion)
24. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia RM30 billion in the 1990s.
25. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million (RM2.56 billion).
26. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn Bhd operation to shore up the stock market.
27. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam.
28. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million (RM 348 million) Same as No:20?
29. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007.
30. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra was established, this orchestra has swallowed a total of RM500 million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 M per annum!
31. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul Hamid Othman (religious) RM549,675 per annum.
32. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Out of the amount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchase of information and computer technology (ICT) equipments which it is unable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vs per market price of less than RM3k through some new consortiums that setup just to transact the notebook deal. There was no math & science content for the teachers and the notebooks are all with the teachers’ children now.
33. The commission paid for purchase of jets and submarines to two private companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted to RM910 million. Expanding on No 2?
37. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion”Crooked Scenic Half-Bridge”.
38. RM1.3 billion have been wasted building the white elephant Customs, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge.
39. RM 100 million on renovation of Parliament building and leaks.
40. National Astronaut Programme – RM 40 million.
41. National Service Training Programme – yearly an estimate of RM 500 million.
42. Eye of Malaysia – RM 30 million and another RM5.7 million of free ticket.
43. RM 2.4 million on indelible ink.
44. Samy announced in September 2006 that the government paid compensation amounting to RM 38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone.
45. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
46. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At a time when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its chairman’s (Munir) office. Expanding on No:11.
47. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
48. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion.
49. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
50. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
51. Kuching Prison bailout costing RM135 million.
52. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
53. Le Tour de Langkawi bailout costing RM 3.5 Million.
54. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BN leaders and Ministers worth billions of ringgits.
55. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial lands and forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits.
56. Since 1997, Petronas has handed out a staggering 30 billion ringgit in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits.In addition, there were much wastages and forward trading of Petronas oil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accounts of Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutely no idea of the amount.
57. RM5700 for a car jack worth RM50.
58. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes.
59. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000.
60. A thumb drive that cost RM90 was bought for RM480.
61. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500.
62. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143.
63. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO?
64. RM17 billion subsidy to IPP.
65. USD24 million diamond ring for Ro$mah — cancellation of order — how much compensation
THE LIST GOES ON......

Wednesday, April 4, 2012

Tuuuuu dia!!


Anggota ‘task force’ pengundi warga asing didedah

APRIL 4, 2012
Salmiyah Harun (MKini)

KUALA LUMPUR, 4 April: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar (gambar) mendedahkan wujudnya ‘task force’ yang bertanggungjawab memberi taraf kerakyatan kepada warga asing bagi membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya nanti.

Menurut Mahfuz ‘task force’ tersebut diketuai oleh Penasihat Khas Perdana Menteri Datuk Osman Razak, Setiausaha Majlis Keselamatan Negara Datuk Tajuddin Wahab, dan Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Bukan itu sahaja, Mahfuz turut mendedahkan beberapa pegawai di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang dikatakan terlibat sama antaranya, Ketua Pengarah Pendaftaran Negara Datuk Jariah, Nik Norashikin  Nik Mansur, Rashid Basiron, dan Shahrul Anwar Ahmad Zahidi,

Jelas Mahfuz, isu ini amat serius seolah-olah memperlihatkan kerajaan mahu menjual negara kepada rakyat asing.

“Kerajaan BN tidak boleh berhadapan dengan politik terdesak dengan mengatasi, membawa warga asing untuk mengundi BN.

Wan Ahmad dan Tajuddin Wahab, dua tokoh penting di belakang task force, dakwa Mahfuz.

“Apabila lonjakan kebangkitan rakyat negara ini mahu menolak BN, tidak boleh diatasi dengan membawa warga asing untuk diberikan kerakyatan bagi memastikan mengundi Umno BN. Ini sangat berbahaya!” katanya.

Kebimbangan ini, katanya akan menafikan hak rakyat di mana hak itu diboloti oleh warga asing akhirnya masa depan negara akan di tentukan oleh mereka.

“Saya percaya keputusan rakyat selepas ini akan dimanipulasi oleh warga asing,” katanya dalam sidang media hari ini di bangunan Parlimen.

Katanya, kerajaan boleh memanggil ketiga-tiga mereka serta pegawai JPN berkenaan bagi menjawab dakwaan itu melalui Suruhanjaya Diraja yang dibentuk.

“Sebab itu kita desak kerajaan bentuk Suruhanjaya Diraja bagi menjawab segala dakwaan yang timbul dan suruhanjaya itu boleh memanggil mereka yang terlibat.

“Kalau sekarang hendak panggil mereka, siapa yang berani? Perdana Menteri pun tidak,” katanya.

Tambahnya, Suruhanjaya Diraja amat penting dibentuk dengan segera bagi mengenalpasti tentang semua dakwaan yang dibuat berhubung pemberian taraf kerakyatan bagi membolehkan warga asing mendaftar dalam daftar pemilih.

Mahfuz berkata, suruhanjaya ini harus di bentuk sebelum pilihan raya umum ke-13.

Baca juga: RCI IC perlu sebelum PRU13