Saturday, November 29, 2008

Tenggiling ni bakal muncul kembali...

Mee Panjang kata tenggiling kalu masuk dalam tempayan dah tak boleh keluar...

Ni apa ke hei dia keluar balik ni...?

Dulu dalam kotak oklah...dia boleh panjat keluar...

Tetiba pulak kata ADUN PAS patut jadi MB...sekaligus patut terajui kerajaan Selangor. Sajalah tu....kan PKR tengah bermesyuarat.

Ni nak jadi cerita...ada PRK baru pulak kat Kuala Terengganu. Hmmm...tenggiling ni pastilah keluar balik ni...

Apa nak buat? Politik cari makan yob. Nak harap Gerak dah tak bergerak...


Kalau Che Khalib Jadi CEO Petronas, Berok Mat Yeh Nak Jadi Apa?

Jadi CEO TNB le...apa lagi?

Apa susah jadi CEO TNB?

1. Kalu minyak naik...naikkan tarif letrik

2. Kalu minyak turun... kekalkan harga minyak. Cakap aje IPP banyak pakai arang batu.

3. Kalu KEUNTUNGAN TNB merosot...naikkan tarif letrik.

4. Buat dam beso2 dan banyak2. Award projek kat syarikat kroni...lingkup kerajaan boleh bail-out apa?

5. Nak pilihanraya...bagi duit kat UMNO.

6. Kalu black-out...salahkan pembangkang Power game in Selangor puts grid at risk

Lagi tinggi naik tarif lagi cepat naik pangkat. Lepas tu boleh pegang PETRONAS....hebat2. Itulah rumours terbaru...Petronas akan dapat boss baru...antara Che Khalib dengan Azman Mokhtar..

Friday, November 28, 2008

Isu Arak Di Selangor: Sudah Terlaksanakah Undang2 Yang Sedia Ada?

Teman memetik sepenuhnya satu tulisan yang disiarkan oleh Portal Komuniti ukhwah.com bertajuk Syarat penjualan arak di Malaysia yg dilupakan.

Dalam dok sibuk2 Tony Phua nak keluarkan DAP dari Pakatan Rakyat Selangor kununnya atas alasan PAS secara paksa cuba mengimplimentasikan pengharaman penjualan arak di Selangor, dia lupa akan syarat2 penjualan arak yang telah sedia ada di negara kita.

Teman bukan apa...tak payah pergi jauhlah...sudah terpenuhkah segala syarat oleh berpuluh mungkin beratus kedai di Ampang ni yang membolehkan mereka menjual arak?

Kalu jalan2 atau lalu di Ampang Waterfront tu cuba tengok kedai KK Supermart yang beroperasi macam 711 tu. Barang runcit sikit aje tapi belakang...nuh penuh macam2..

Begitu juga di Kosas. Nun kedai jual ubat cina (singseh) tu...ubatnya sikit yang lain barang runcit dengan arak sekali....ada lesen ke tu? Kat situ aje dah 3 buah kedai seumpama itu.

Setahu teman kalu nak jual arak mesti iklankan kat paper dulu...bukan apa..kalu ada apa2 objection dari masyarakat setempat atau apa...ada syarat2 lain yang perlu dipenuhi dulu. PBT tak kan boleh senang2 bagi kelulusan.

711 jangan ceritalah. Yang kerja jadi macai budak melayu semua. Orang Islam kerja jual arak...baguslah tu...ehhmm pandai.

Kalu gi Mont Kiara umpamanya jangan ceritalah...anak2 melayu serve arak ni biasa. Macam di hotel2 di Langkawi...KL...Hmmm...Hard Rock Cafe apa kurangnya...dengo cerita taukenye...? Malas nak cerita..cari sendirilah ye...Wallahu 'alam.

Teman ada experience beli susu anak sekali di kedai singseh ni...anak dara (melayu) yang mungkin dah tak de dara lah kot dok beli arak....Guano? Terang2 yob. Hancus...

Jadi tu lah...Tony Phua dok bantah macam nak rak tu apa ke hei.? You are outdated lah budak...Afterall Shah Alam tu teman ingat lebih 80% melayu dan muslim penduduknya.

Teman petik beberapa komen pengunjung blog YB Khalid Samad mengenai isu ini...

djambu said...
di thailand, minuman keras dijual lepas waktu pejabat sahaja. dan di waktu malam, xdibenarkan minum di khalayak umum.di UK, membawa botol/tin beer yang terbuka di dalam pengangkutan awam telah diharamkan.di paris, minuman keras xboleh diminum semasa piknik di sekitar menara eiffel.kita org islam sepatutnya lebih baik lagi :)
November 26, 2008 7:32 PM

Mr. Smith said...
In America, there is no way a teenager can buy a bottle of bear/liquor from any store unless he produces an I/D to prove he is above 21 years of age.Do the same here instead of banning the sale of liquor altogether.If someone wants to drink, he will go out of his way to get it. It does not want, then he will shun it even though it is offered to him free of charge.PAS should pay attention to more important issues affecting the country instead of wasting time on trifles and non-issues.
November 26, 2008 7:48 PM

Anonymous said...
well well well mr smith. you must be very alien to how malaysians do business. let me tell you... traders here (esp the chinese) would sell alcohol (and perhaps P/ganja) even to a 5 year old kid as long as they get money. your american law will not work here. the best thing to do is to limit access to alcohol... why 7 eleven has to sell alcohol in muslim majority malaysia? if you want alcohol, go to designated wine shop or madam kwan!
November 26, 2008 11:18 PM

CHIA, Chin Yau said...
Salam YB,As a Chinese, I do agree to exercise some control over alcohol or even gambling.The most affected group is not the malay teens, instead the non-muslim are affected the most.Ban may be way, but, isn't it good to look at how others implement similar measures, and we sit down and pick the best for ourselves?
November 27, 2008 12:14 AM

Wawa said...
When i went to A1Gp at Sepang last weekend, beers (carlsberg) was sold openly.I doubt the need of selling alcohol drinks at places like that, and it was during daylight. Not night.I believe alcohol are bad for Muslims and non-muslims.So where are we heading to with this issue?
November 27, 2008 9:22 AM

Anonymous said...
salam..Alhamdulillah. ini lah yg saya mahukan. usaha dari Pas.kenapa arak perlu diharamkan.1.arak adalah satu benda yg merosakkan. satu article dlm readers digest mengatakan bahawa arak ie alkohol tidak membawa apa2 kebaikan utk kesihatan. 2. tiada kematian akibat 'memerlukan arak'.saya setuju pengharaman total dilakukan. 1.sebelum olimpik, utk mengurangkan bilangan sampah yg dibuang, supermarket di beijing meletakkan harga utk setiap bag plastik yg diberikan. ttp usaha itu gagal. akhirnya mereka mengharamkan terus pemberian bag plastik. hasil- berkesan.2.korea membuat undang2 supaya pengguna mengasingkan sampah mengikut jenis. sekiranya tidak, pbt mereka tidak akan mengutip sampah mereka. mereka berjaya mengubah mentaliti rakyat mereka.
November 27, 2008 10:18 AM

faridshah said...
Salam YB,Sewajarnya komen-komen ringkas di sini dikongsikan bersama rakan-rakan non-muslim terutama dari DAP dan PKR. Pengawalan yang akan dilaksanakan BUKAN penghapusan seluruhnya. Penjelasan perlu disebarkan secara meluas terutama di media.Tetapi awas dengan sikap sesetengah pihak media yang sering memutar belitkan fakta dan kenyataan.Sekian.Salam Perjuangan..
November 27, 2008 12:48 PM


abu razeen said...
klu tak silap dah ada undang2 larang org Islam beli dan minum alkohol.kuatkuasakan seluruh s'ngor.premis yg engkar, tarik lesen premis sbb khabarnya lesen niaga arak bawah federal.dlm hal org Islam, non muslim jgn campur.klu non muslim nak juga hadkan jualan arak kpd remaja non muslim, itu perkara lain yg boleh dibincangkan dm pakatan.jadi tak perlu media nak sensasikan isu ini.
November 27, 2008 2:04 PM

Diver.Miskin said...
Salam,Di Australia, alkohol tidak dijual di kedai serbaneka 24 jam spt di sini... hanya kedai2 yg dilesenkan shj yg dibenarkan... jika negara barat pon bleh buat.. kita sebagai negara majoriti umat islam, sepatutnya lebih dari itu...bukan kita mintak ia diharamkan terus... tetapi dikawal penjualannya... bukan aper... sesetengan kedai runcit or restoran nie, cuma mementingkan keuntungan tanpa memikirkan tanggungjawab sosial.. maka perlulah satu kawalan yg sistematik...
November 27, 2008 5:21 PM

Ini artikel penuh yang teman petik dari ukhwah.com untuk sama2 PBT dan ahli politik PR membaca dan melaksanakannya...

hanzaalah menulis "Antara syarat-syarat penjualan arak yang ditetapkan oleh kerajaan melalui lesen Eksais/Bia ialah MENYEDIAKAN PAPAN TANDA YANG SERAGAM DAN PAPAN TANDA LARANGAN “ARAK ADALAH HARAM BAGI ORANG ISLAM”.

Adakah kita dapati papantanda tersebut terpampang di Pasaraya Giant, 7-11 serta mana-mana pasaraya yang giat mempromosikan jualan arak sempena Hari Krismas, Tahun Baru dan Tahun Baru Cina?

Kebebasan agama ialah bukan Islam bebas makan dan minum apa yang mereka mahu, tetapi sensitiviti umat Islam hendaklah dijaga.

Atau mungkin umat Islam di Malaysia sudah tidak sensitif lagi atau jahil mengenai perundangan sivil yang sedia ada?

Lesen Eksais/Bia ialah lesen penjualan Minuman Keras atau Liquor sama ada sebagai Pemborong, Peruncit, Pengedar ataupun terlibat secara jualan terus mengikut Akta Kastam Diraja.

Jenis-Jenis Lesen Eksais/Bia :

(i) Jualan Runcit - jualan sahaja dan tidak dibenarkan minum di premis
(ii) Rumah Awam Kelas I menjual minuman keras secara runcit
(iii) Rumah Awam Kelas II tidak termasuk todi.
(iv) Rumah Awam Kelas III Jual dan minum di premis sahaja
(v) Pemborong - jualan sahaja dan tidak dibenarkan minum di premis setiap pemegang lesen hendaklah mempamerkan:
a. Lagenda - nama premis
b. Menyimpan buku-buku rekod pembelian minuman dan penjualannya.
c . Pemegang lesen hendaklah membenarkanPegawai Kastam/Ahli-ahli Lembaga masuk ke premis untuk mengadakan pemeriksaan pada bila-bila masa.

Pihak Yang Mengeluarkan Lesen Eksais/Bia ialah Pihak Berkuasa Tempatan seperti , Pejabat Daerah dan Tanah , adalah dipertanggungjawabkan untuk memproses permohonan dan mengeluarkan Lesen Eksais kepada mereka-mereka yang telah diluluskan permohonan oleh Ahli Lembaga Pelesenan Bia terdiri daripada:
Pegawai Daerah -Pengerusi Sekurang-kurangnya 4 ahli yang dilantik -bukan kakitangan Kerajaan.

Kesemua ahli-ahli Lembaga yang dipilih tidak boleh terlibat dengan kegiatan penjualan Liqour dan perlantikan mereka adalah diatas kelulusan MMK dan diwartakan bagi menjalani tempoh perkhidmatan selama dua (2) tahun. Mana-mana ahli Lembaga yang tidak hadir ke Mesyuarat sebayak dua (2) kali berturut-turut tanpa sebab yang munasabah boleh dilucutkan jawatannya sebagai ahli Lembaga berkenaan.

Selain daripada ahli-ahli yang dilantik, lain-lain pegawai atau wakil dari agensi kerajaan adalah terdiri daripada:
a. Pegawai Jabatan Kastam dan Eksais DiRaja MajlisDaerah
b. Pegawai Polis Diraja Malaysia
c. Pegawai Kesihatan Daerah
d. Pihak Berkuasa Majlis Daerah

Syarat-syarat untuk Memohon Lesen Eksais?
1. Menjaga kebersihan premis dan store dalam keadaan bersih dan memuaskan, tidak sempit, gelap, dan sesak.
2. Menyediakan papan tanda yang seragam dan papan tanda larangan "Arak adalah Haram bagi Orang Islam"
3. Mengasingkan arak (Bia) daripada barang-barang makanan lain.
4. Mengikut peraturan-peraturan Eksais (PenjualanLiqour yang memabukkan) tahun 1977.

A. Masa Perniagaan (Peraturan 5,6 dan 12)
i. Lesen Borong : 7.00 pagi - 9.00 malam
ii. Lesen Runcit : 7.00 pagi - 9.00 malam
iii. Lesen Rumah Awam :
Kelas I : 10.00 pagi - 12.00 malam
Kelas II : 10.00 pagi - 10.00 malam
Kelas III : 10.00 pagi - 9.00 malam

B. Peraturan 7A -Liqour tidak boleh dijual kepadaorang yang berumur di bawah 18 tahun.

C. Peraturan 8, 17 -Hendaklah menyimpan Buku Rekod dan Akaun

D. Peraturan 14 -Kedai hendaklah sentiasa bersih dan mempunyai tandas lelaki dan perempuan.

Lanjutan Sementara Waktu-waktu buka :- Rumah Awam RM 30.00 tiap-tiap jam atau sebahagian jam Rumah Bir RM 15.00 tiap-tiap jam atau sebahagian jam

Thursday, November 27, 2008

Memahami Orang Tabligh...

Teman baru je dok klik blog rakan2 yang follow blog teman. Salah seorang namanya Azhar Jaafar...http://azharjaafar313.blogspot.com/

Bagi rakan2 di SUA yang kerap dok tarbi orang2 tabligh ni....marilah kita memahami rintihan orang tabligh sebagaimana yang dipostkan dalam bentuk syair/pantun oleh bro kite ni...tajuknya Orang Tabligh...

Dalam diam2 teman juga cuba memahami mereka.
Ada yang kata orang tabligh ni tak ambik tau pasal politik dan pemerintahan negara...sebab tu masa pilihanraya dema buat tak tau aje...majoriti ngundi pun idak.

Ada yang kata...dema ni tak patut. Dok bawak periuk belanga merata...anak isteri ditinggalkan. Berserah kepada Allah semata.

Ada orang kata orang tabligh ni sibuk nak dakwah supaya dengar dia punya bayan aje...tapi bila majlis ilmu atau majlis kuliah yang dianjurkan oleh orang lain...dema cabut lari. Macam mana nak tarik minat orang?

Ada orang kata orang tabligh ni ingat majlis dia aje taman2 syurga Allah...bagaimana dengan majlis2 agama yang dianjurkan oleh orang lain?

Pendek kata...macam2 orang kata kat orang tabligh....tapi betulkah begitu? Sampai sekarang teman masih tertanya2.

Abang temanpun masuk tabligh tapi dia ngundi dan celik politik.

Abang temanpun masuk tabligh tapi anak2 dia tak terabai dan berjaya semuanya.

Orang tabligh...

Wednesday, August 01, 2007

Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde,
kalau kita tak buat,
sape pula,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih,
xkan nak goyang kaki saje2?


(menurut laporan berita Astro & mufti Perak seratus ribu Melayumurtad di Malaysia)
........tersebut dengn permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara.untuk rekod; sebanyak lebih daripada 250,000 kes yang samamenanti di JPN untuk menukar agama, kenyataan & kajian Muti Perak.Permohonan sejak tahun 2000 untuk buang perkatan Islam tetapi tidakdibenarkan oleh JPN disebabkan tidak ada kebenaran dari MahkamahSyariah yang membenarkan.)

Orang Tabligh,
Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,
sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj,
bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,
nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat,
mmg nak kena sabar,
nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia,
bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong,
hati ke hati,
pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,
Nak diajak pd Allah yg satu.
Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,
tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta,
dipanggil gila,
Itu Nabi,
apatah lagi kita,
Yg banyak salah,
yg banyak dosa,
Takpe2,
Allah kan ada,
Yg Maha Mengetahui,
yg mana intan,
yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap...adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung,
terlaser..sori,
bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,
Kat US, Afrika,
kat Israel pun ada,
Dari petani,
engineer,
sampai la Raja,
Pelbagai adat,
perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut,
jubah,
seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan,
mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita skang kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah2 nih!"
Jgn la mcm tu bang,
kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok,
sapa yg rugi?
Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa,
ada hati,
Sedih bila diperli,
sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah,
rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati,
mmg nak dok rumah,
bergurau dgn bini,
Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) ,
bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,
camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,
tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".

Orang Tabligh,
"Apsal la ulama India yg jadik ikutan??"
Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
"Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!"
Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,
tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon,
jadik lemah seluruh sendi,
Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),
"no prob.,anytime kami ready!"
Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la,
nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti,
Bab dunia,
tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat,
masing2 buat x kesah,
x amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

Orang Tabligh,
Bukan nak takhta,
harta,
ataupun kuasa,
Atau nak berlagak mcm dah tera,
Tak jugak nak kafirkan sape2,
Atau sibuk2 pergi mintak derma,
Cuma nak amalkan agama yg sempurna,
Dgn korbankan sendiri punya diri,
duit dan masa,
Nak selamatkan manusia kesemuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha,
masukkan kita dlm syurgaNya,
Itu saja...

Orang tabligh,
Seluruh dunia...naik kapalterbang.
..pakai selipar jepun sahaje...Ikhlas,
..no sponsor....no subsidy.....
passport penuh cop many countries..
Ade yang kerja tukang kebun sahaja...
nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar,
macam pengantin baru...
sama seperti balik dari fardhu haji........
..Sayangkan bini tinggal-tinggalkan
..sayangkan anak...rotan digantungkan.
.....sunnah nabi...bukan untuk mendera...
speed limit sahaja...
kenapa sibuk dakwah orang..
keluarga, anak isteri belum betul lagi..
Nabi Nuh A.S. ,
anak isteri tak mau ikut...
kalau Nabi Nuh ikut teori tersebut,
tak naik bahteralah jadiknye...
Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut..
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut...
tak buat dakwahlah Nabi....
tak sampailah Islam ke M'sia ni...

Orang Tabligh,
Selekehkah,
tak de ilmu,
compang camping kah,
berbaulah..
itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya.
You can't blame the teachers.
You have to blame the distortions and ignorance of their followers.
Balighuanni walau ayah...
Saidina Abu Bakar received the first kalimat terus buat dakwah...
if he waits tunggu complete ilmu,
he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW.
Global politic & economy with no borders & chauvinism,
M'sian, New Yorkers & Palestinians
duduk makan satu talam in Nizamuddin..

...(tidak tahu siapa penulis-penulis asal, semoga beliau dirahmati Allah.)

Maklumat lain menganai jemaah tabligh boleh didapati di sini.. http://en.wikipedia.org/wiki/Tablighi_Jamaat

Wednesday, November 26, 2008

Siapa Dalam List Che Det

Dengak ceghita Che Det tengah senaraikan nama calon2 Umno yang rasuah politik.

Hmm tak payahlah Che Det oiii...kat bawah ni teman senaraikan semuanya ya...tak payah susah2...


1. Mahathir Bin Mohamad (kalu Che Det nak tau...inilah ketuanya)
1a. Mukhriz Bin Mahathir
2. Daim Zainuddin
3. Najib Tun Razak
4. Tengku Razaleigh Hamzah
5. Muhyiddin Yassin
6. Mohd Ali Rustam
7. Muhammad Muhamad Taib
8. Shahrir Abdul Samad
9. Hishammuddin Tun Hussein
10. Ahmad Zahid Hamidi
11. Mohd Shafie Apdal
12. Mohamed Khaled Nordin
13. Syed Hamid Albar
14. Mohd Isa Abdul Samad
15. Rais Yatim
16. Abdul Rahim Thamby Chik
17. Jamaludin Jarjis
18. Shahidan Kassim
19. Mohamad Hasan
20. Musa Aman
21. Annuar Musa
22.Halimah Mohamad Sadique
23. Khir Toyo
24. Khary Jamaluddin
24a. Pak Lah
25. Rafidah Aziz
26. Shahrizat jalil
27. Ku Nan
.
.
.
.
.
50. Vincent Tan
51. Ananda Krishnan
.
.
1001.

ah banyak lagilah Che Det...malas teman nak tulis...hang cari sendiri na...

Tulisan Zulkifli Sulong Dalam The Malaysian Insider...

Dengan apa yang berlaku di Selangor, orang sudah membuat andaian bahawa akan berlaku perpecahan dalam Pas. Ia adalah pertembungan antara kumpulan yang dinamakan Erdogan dengan kumpulan penyokong kepimpinan ulama yang memimpin Pas sekarang.

Zulkifli Sulong, The Malaysian Insider

Apabila Zubaidah Abu Bakar menulis dalam NST Isnin (24 November) lepas, orang-orang Erdogan mula dipancung di Selangor, ramai yang terkejut dengan berita itu. Ini kerana, bagi kebanyakan orang yang mengikuti politik Pas dengan baik, isu ini sudah selesai pada 12 Oktober lalu. Di mesyuarat Lajnah Politik (lajnah paling berkuasa dalam menentukan hala tuju politik Pas), sudah berlaku genjatan senjata. Namun jika benarlah apa yang ditulis itu sebagai tindakan memancung kumpulan Erdogan, ia satu yang dikesali.

Ekoran tulisan Zubaidah itu, saya diperkenalkan dengan satu blog baru muncul oleh penulis The Star, Joceline Tan. Blog itu bernama scandalasia.blogspot.com.

Tolak ketepi bahasa-bahasa kasarnya, ramai yang terkesan dengan kandungan tulisan pertama dalam blog ini. Ia memberikan satu imput yang sangat bernilai untuk mereka yang ingin faham dengan apa yang berlaku dan pemikiran yang bersimpang siur dalam Pas.

Hasilnya, Joceline berpendapat, boleh jadi pertandingan yang akan berlaku dalam Pas tahun depan lebih sengit dari apa yang berlaku dalam Umno kini.

Inilah persepsi pihak luar terhadap Pas. Benar atau tidak, persepsi tetap persepsi. Ia bakal membawa kepada kotak undi jika tidak ditangani dengan baik oleh pimpinan Pas.

Dengan apa yang berlaku di Selangor, orang sudah membuat andaian bahawa akan berlaku perpecahan dalam Pas. Ia adalah pertembungan antara kumpulan yang dinamakan Erdogan dengan kumpulan penyokong kepimpinan ulama yang memimpin Pas sekarang.

Tindakan Datuk Dr Hassan Ali sebagai pesuruhjaya Pas negeri mengenepikan Khalid Samad dan Shaari Sungib dari barisan kepimpinan utama Pas Selangor telah menyebabkan keyakinan orang terhadap persepsi adanya dua kumpulan dalam Pas ini semakin kuat.

Tambahan pula dengan rekod-rekod kenyataan Hassan Ali dan Khalid selama ini. Hassan dianggap berbeza dengan Khalid dalam mengendalikan isu perlantikan Madam Low sebagai pemangku Pengurus Besar PKNS. Hassan membantah secara terbuka perlantikan itu dengan mempersoalkan “kenapa tidak melantik dua lagi timbalan pengurus besar” (yang Melayu) dianggap tidak menyokong perlantikan Madam Low kerana kecinaannya.

Khalid pula dalam kenyataan berkata, ketidaksetujuan beliau terhadap perlantikan itu kerana “mahu darah baru dari luar untuk memperkukuhkan PKNS”.

Bagi saya, isu hubungan Hassan dengan Khalid ini menjadi runcing bukan kerana erdorgan atau tidak. Ini kerana, isu ini sudah selesai dan tidak perlu berbangkit lagi. Isu sebenarnya, bagi saya, adalah hubungan tidak rapat antara Hassan Ali sebagai Exco kerajaan negeri Selangor dan juga pesuruhjaya Pas Selangor dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sejak awal lagi, nampak sangat hubungan kedua-duanya tidak berapa baik. Sejak isu konsert Mas Idayu lagi nampak hubungan antara keduanya kurang baik. Kebetulan pula Khalid Samad ini baik dan rapat dengan MB Selangor itu.

Banyak situasi berlaku yang menunjukkan hubungan kurang baik antara Hassan dengan kedua-dua Khalid ini. Misalnya, Hassan Ali selalu sahaja merungut dan melaporkan beliau tidak mendapat kepercayaan penuh Khalid Ibrahim. Tidak dilantik sebagai Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor, tidak dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Zakat dan sebagai sebagainya. Dalam situasi sebegitu, Khalid Samad pula dilihat mempertahankan MB Selangor itu.

Menurut ceritanya, perkara ini selalu berlaku dalam mesyuarat yang disertai Hassan dan Khalid Samad itu. Yang terakhir adalah Dewan Harian Pas Selangor yang membawa kepada keputusan menggugurkan Khalid Samad itu.

Bagi Khalid Samad, Hassan Ali sepatutnya mempergunakan hubungan baik beliau dengan MB Selangor itu untuk kepentingan Pas, Pakatan Rakyat dan kerajaan Selangor. Tetapi, baginya, Hassan Ali tidak menggunakan peluang itu.

Kini, apa yang dibimbangi berlaku sudah berlaku. Hassan telah mengeluarkan Khalid dan Shaari dari inner circlenya. Beliau telah membawa dua pemimpin yang dianggap banyak bersama beliau selama ini ke dalam inner circle beliau itu.

Yang membuatkan saya tidak risau dengan apa yang berlaku adalak kenyataan Khalid Samad dan Shaari Sungib selepas mereka berdua dipecat. Shaari dengan jelas berkata, beliau menerima tindakan itu kerana itu hak pesuruhjaya manakala Khalid pula berkata, beliau boleh bermain dipadang yang lebih luas dengan tindakan ini.

"Kalau sebagai timbalan pesuruhjaya, saya hanya boleh aktif bercakap dalam mesyuarat Dewan Harian sahaja, masa mesyuarat Perhubungan (yang lebih ramai ahlinya), saya kena pertahankan keputusan harian.

"Kini saya bebas untuk bercakap kepada ahli mesyuarat yang lebih besar dengan disertai oleh lebih ramai ahli tanpa terikat dengan keputusan Dewan Harian," kata Khalid Samad.

Dewan Harian Pas Selangor dianggotai 10 anggota iaitu pesuruhjaya, timbalan pesuruhjaya (tiga orang), ketua-ketua dewan Pemuda, Ulama dan Muslimat, setiausaha perhubungan, bendahari dan ketua penerangan.

Kalau masing-masing mengambil positif perkara ini, percayalah apa yang dinyatakan oleh Joceline Tan “pertarungan yang lebih hebat dari yang berlaku dalam Umno akan berlaku dalam Pas tahun depan” tidak akan berlaku.

Namun, semuanya terserah kepada mereka yang terlibat. Mereka yang melihat boleh menelah sahaja apa sebenarnya yang berlaku dan membuat persepsi masing-masing. Tuan ampunya dirilah yang lebih tahu apa yang mereka hendak sebenarnya.

Tuesday, November 25, 2008

Teman Layan Che Det...

Disebabkan Najib keberatan nak jawab Che Det punya persoalan yang menghantui diri dia...maka teman dengan rela hati menjawab bagi pihak Najib. Moga2 hilanglah gundah gulana Che Det terhadap masalah ribut yang melanda dia..he he...

1. Saya bersetuju dengan pendapat Dato Seri Najib Tun Razak bahawa usaha membanteras politik wang perlu keazaman politik.

Teman setuju gak...

2. Soalnya - keazaman politik siapa?

Keazaman Najiblah ngok...sapa lagi? Nak buat lawak plak...

3. Apakah keazaman politik mereka yang ingin dicalonkan dan sudah hulur wang sogokan?

La ke situ plak perginye...padanlah isu ni tak selesai...

4. Apakah keazaman pemimpin UMNO untuk lihat UMNO bersih daripada politik kotor?

Azam ade...macam nak sambut tahun barulah...apakah azam anda? Buat tak buat belakang kira...

5. Jika pemimpin yang perlu banteras, yang mana satukah pemimpin yang perlu berazam; pemimpin cawangankah, bahagian, Majlis Kerja Tertinggi atau Presiden parti?

Eleh Che Det...ni yang teman nyampah ni...buat2 tak tau plak....Presiden Parti lah. Yang lain tu Pak Anggok je...

6. Saya akui di masa saya jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri pun sudah ada politik wang.

Poodah chit...baru sekarang hang mengaku. Dasar mamak bendahara betul lah hang ni...

7. Ia amat ketara semasa saya dan Tun Ghafar Baba dicabar pada tahun 1986.

Kira2 bukan hanglah yang main rasuah ni...Ku Li dengan Musalah yang main politik wang tu...

8. Walaupun saya dapat pencalonan yang terbanyak (70 peratus) tetapi saya menang dengan kelebihan undi hanya 43 sahaja. Jelas perwakilan tidak undi ikut pencalonan oleh Bahagian.

Tak calonkan hang...hang kerjakan dia orang. Sebebenonye depa dah meluat dengan hang...

9. Untuk mengelak perwakilan dipengaruhi semasa bersidang maka perlembagaan dipinda supaya 10 undi bonus diberi apabila dicalon oleh Bahagian.

Hang memang panjang akai....Sapa tak tau.? Pembelit...

10. Malangnya ada calon yang berjaya mendapat begitu banyak pencalonan sehingga lawannya terpaksa tarik diri.

Haa..hang nak kata Anwarlah tu. Dia cerdik. Hang jealouslah tu...cubalah kat anak hang ok ke tak?

11. Lepas itu dibatalkan undi bonus dan diganti dengan kuota 30 peratus bagi jawatan Presiden dan peratusan tertentu bagi jawatan-jawatan lain.

Masa tu hang kata ok aje...sebab hang tau lepas tu tak da sapa lah buleh lawan hang...

12. Dalam pencalonan untuk pemilihan kali ini ternampak jelas yang kuota tidak berjaya membanteras politik wang.

Hang dah tak dak...tak dak sapa nak takut. Pak Lah pulak tu dok tidok memanjang....

13. Ya, memang pun semasa saya dahulu sudah ada politik wang.

Ya ya...teman tau. Berapa kali nak habaq?

14. Tetapi peristiwa sogokan secara terbuka dan besar-besaran sehingga ramai dalam masyarakat pandang jijik akan politik UMNO tidak berlaku dahulu.

Dulupun kita orang dah jijik dah...hang aje tak sedaq diri. Perasan....

15. Tidak pernah terjadi yang Presiden parti didakwa terlibat dengan politik wang melalui laporan kepada polis dan Badan Pencegah Rasuah.

Hangpun sama ja...hang lagi teruk. Sapa tak setuju dengan hang...hang suruh Rahim Nor belasah dia...hang suruh AG dakwa dia...macam2 macai hang guna...hang ingat teman lupa...? Umi Hafilda tu bukan ka macai hang...?

16. Tidak pernah Lembaga Disiplin parti menerima sehingga 900 laporan berkenaan politik wang.

Apa beza satu laporan dengan 900 laporan kalu satu tindakanpun tak ambil? 1 rasuah...900pun rasuah? Hang jangan nak kelentong...

17. Tidak pernah BPR terima banyak laporan rasuah untuk pencalonan bagi jawatan dalam UMNO.

Dulu hang tak bukak BPR untuk siasat Umno. La ni depa bukak sikit. Ali Abul Hassan tu sapa ha?

18. Membuat alasan bahawa dulu pun ada rasuah tidak menghalalkan rasuah sekarang, terutamanya rasuah terbuka dan besar-besaran.

Hang memang pandai...tang cakap dan putaq belit bagi kat hang...padanlah hang lama jadi mamak bendahara na?

19. Sesungguhnya hari ini di mana-mana juga rakyat bercakap berkenaan rasuah dalam pencalonan kepimpinan UMNO. Ini tidak berlaku dahulu.

Chit...sapa kata tak berlaku dulu? Hang masih dok perasan hang baguih no? Pirrrrrrrrrrrah...

20. Juga dahulu rakyat tidak pernah tolak sebahagian besar calon UMNO dan Barisan Nasional dalam pilihanraya 1982, 1986, 1990, 1995 dan 1999 seperti yang berlaku pada pilihanraya umum 2008. Jika rasuah dahulu tidak berbeza dengan sekarang kenapakah BN menang majoriti 2/3 tiap pilihanraya umum dari tahun 1982-1999?

La ni Che Det sejak hang tak dak...Pak Lah bukak tembelang hang. La ni orang kampongpun dah tau perangai hang...Dah bukak tembelang hang..Pak Lah pun ikut perangai hang...apa lagi ? Lingkuplah...

21. Dahulu rakyat/pengundi tidak anggap UMNO sebagai parti pimpinan perasuah seperti hari ini.

Sapa kata Che Det oii? Tak percaya tanya teman....dari dulu lagi teman tau hang memang kaki rasuah...kaki kebas harta rakyat.

22. Kerana tidak suka pada kepimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, BN sudah ditolak di lima buah negeri dan sebuah Wilayah Persekutuan. Hari ini bukan Presiden sahaja yang dianggap tidak layak, tetapi seluruh kepimpinan UMNO tidak disukai dan tidak dianggap layak memimpin negara kerana pencalonan mereka adalah hasil sogokan oleh mereka. Memilih mereka bermakna memilih perasuah untuk mendirikan Kerajaan. Masyarakat yang mana yang mahu terima Kerajaan perasuah?

Teman nak habaq....kalu hang jadi PM hari tu pun...sama je. Lagi teruk mungkinlah....

23. Ramalan saya ialah UMNO akan kalah teruk pada pilihanraya umum ke-13. Mendapat sokongan daripada parti (melalui rasuah) tidak akan menjamin kemenangan dalam pilihanraya umum.

Ya ya...teman setuju Che Det. Tapi ni semua hang lah puncanya...

24. Yang memberi kemenangan kepada calon-calon UMNO dahulu ialah undi ahli bersama dengan penyokong luar, penyokong bukan UMNO. Jangan fikir hanya dengan undi ahli UMNO sahaja kemenangan akan diperolehi.

Orang Umno sendiripun dah naik muak dengan depa Che Det oii....kesian kesian..isk..isk..

25. Dalam pilihanraya umum ke-12 ramai ahli UMNO-pun tidak undi calon BN. Dan amat ramai daripada penyokong-penyokong (bukan ahli) UMNO yang undi parti lawan. Itulah yang memberi keputusan yang buruk bagi BN dalam pilihanraya umum ke-12.

La ni hang baru tau. Kami lama tau dah...

26. Ingatlah kelebihan undi bagi calon UMNO yang menang tidak sebesar dahulu. Jika hanya separuh lebih sedikit daripada kelebihan kecil ini berpaling tadah dan mengundi parti lawan UMNO akan kalah dimana dahulu ia menang.

Tak pa Che Det...hangpun dah tak lama lagi...

27. Mereka yang ghairah menggunakan wang untuk dicalon oleh bahagian harus ingat jika parti UMNO kalah, kemenangan jadi pemimpin UMNO tidak bermakna. Lihat ketua-ketua perhubungan Kedah, Perak, Kelantan dan Selangor dan mereka yang dicalon bertanding pilihanraya umum ke-12. Di mana mereka?

Ada lagi apa? Khir Toyo nak lawan anak hang...jeng jeng..hang kempen untuk anak hang ka?

28. Jika BN kalah, Presiden UMNO tidak akan jadi Perdana Menteri, Timbalan Presiden tidak akan jadi Timbalan Perdana Menteri dan lain-lain pemimpin UMNO jika menang pun tidak akan jadi Menteri, Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen atau pengerusi-pengerusi syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) dan lain-lain dan ketua-ketua bahagian tidak akan dapat kontrak dan lain-lain.

Ini yang teman dok pelik ni. Tengah cerita rasuah dan money politic...hang sempat cakap pasai projek. Hang loklak lah Che Det. Hang cakap banyak sangat...last2 pecah tembelang. Projek rupanya ya...?

29. Lebih buruk lagi UMNO akan hancur. Pengasas-pengasas UMNO akan kutuk mereka yang kerana tamak telah musnahkan UMNO.

Depa kutuk hang...hang tak kan tak tau?

30. Orang yang terkenal menyogok wang untuk jadi pemimpin UMNO, jika mereka dipilih akan menyebabkan UMNO ditolak dalam pilihanraya umum.

Biasalah Che Det...politik Umno. Tak main duit dah lama Umno bungkuih. Tapi yang bestnya...banyak sangat main duit....pengabihnya bungkuih juga no...

31. Rakyat tahu siapa mereka walaupun sukar bagi mendapat bukti yang mereka ini adalah perasuah.

Ya ya...kami semua tahu Umno memang rasuah dan hanglah bapak dan datok segala rasuah...

32. Perwakilan UMNO yang menerima sogokan dan memilih orang yang dikenali sebagai perasuah, harus ingat apabila mereka memilih orang ini, mereka sebenarnya mengkhianati bangsa, agama dan negara hanya kerana sedikit wang yang akan habis dibelanjakan dalam sekelip mata. Kamu dan zuriat kamu akan dikutuk oleh bangsa kamu tiap kali mereka menderita kerana kamu telah jual bangsa dan negara kamu untuk sedikit wang.


Ha ha ha....dengaq2...ustaz dok bersyarah ni...tapi satu hal ustaz ni lupa...yang terima dan bagi rasuah sama2 masuk neraka na....padan muka.

We are all pissed off with the speaker and his deputies..

Apalah malang Parlimen Malaysia ni...?

Now...not so much about the MPs. It is about the Speaker and his deputies.

Apa dah jadi? Dia orang ni serious ke idak nak mengendalikan Parlimen? Macam Pak Pandir aje....Kalu nak jadi macai tak perlu ada kelulusan...kutu berahak pun boleh jadi macai dan pencacai...

Semalam usul Anwar untuk debat tentang ekonomi ditolak.

Hari ini usul Karpal Singh nak rujuk Nazri temberang tu ke Previleges Committee kerana berbohong di dalam Parlimenpun ditolak.

Sebelum ni semua usul yang legitimate dari pembangkang ditolak.

Semua alasannya nak membodohkan rakyat. Cukuplah MP BN tu bodoh semua...

Cukuplah VC bodoh. Cukuplah menteri bodoh. Cukuplah Umno bodoh. Yang kami ni nak dibodohkan sama...apa ke hei?

Dah tak ada orang lain ke dari Sabah mahupun Sarawak yang layak jadi speaker? Cari orang lainlah. Macam beruk dapat bunga aje...

Tak da kelas langsung...

Kavita Kaur Juga Suka Yoga...

Teman setuju bebeno dengan Rocky Bru tentang tulisan beliau mengenai Hindu Sangam yang sibuk2 pertikai fatwa pasal yoga tu.

Apalah yang pertubuhan hindu ni dok sibuk2 pasal hal ehwal orang2 Islam. Mind your own business bro.

After reading it twice, I decided that we need to draw the line somewhere. It was quite ok to read of Sisters in Islam or a yoga instructor debating the decision by the Fatwa Council here, BUT when another religious body like the Hindu Sangam decides to openly question the wisdom of the Fatwa Council for what it has or hasn't done ("... it was regrettable that the Council had not consulted with the Malaysia Hindu Sangam first... "), I fear we may be treading on dangerous ground.

In my opinion, the Hindu Sangam is the one that should be more sensitive here.

As a Muslim, I have no problem with an edict or fatwa, as it is basically a guide. In the case of the yoga, the Fatwa Council says it would be haram if a Muslim performs the religions elements and the chants. The exercise alone is not haram. Some Muslims who are into yoga may decide to leave yoga totally following the edict while some others may decide to just do the exercise. As always, there would be others who will pooh-pooh the edict and still do the yoga -- all three elements of it.

But these are for the Muslims to decide. The edict applies to Muslims only and whether or not many Hindus or Christians or atheists have been disturbed by the edict should not arise. I don't see why they should be disturbed.The Hindu Sangam should be concerned by how many Muslims would be disturbed by its statement, which can be seen as an attempt to interfere with the affairs of another religion.

Read the Hindu Sangam story again? Click here.

Sudah tentu kita tidak ambik pusing kalu Kavita Kaur umpamanya nak practice yoga tapi kalu non muslim dok sibuk2 sama...mempertikaikan fatwa dsbnya...letih yob.

Tahniah YB Khalid Samad

Semalam teman sedikit terkejut dengan berita pengguguran YB Khalid, YB Saari dan YB Dr. Dzul dari jawatan penting PAS. NST cuba menggambarkan ianya sebagai satu krisis dalam kepimpinan PAS SElangor.

Hari ini teman rasa lega dengan penjelasan YB Khalid dalam blog beliau...Change in The Selangor Leadership. Jauh dari krisis sebaliknya ia adalah satu proses untuk memantapkan PAS Selangor sendiri.

Dan yang pastinye sikap dan kewarasan YB Khalid dan rakan2 yang digugurkan dengan meletakkan kepentingan parti lebih dari segala2nya amatlah teman hargai. Kematangan ini amatlah perlu dan wajar dijadikan teladan. Sokongan yang berterusan meskipun digugurkan melambangkan pekerti yang baik dan perlu menjadi contoh kepada pemimpin2 lain.

Mengakui adanya perbezaan pendapat dan akur dengan keputusan ramai memerlukan jiwa besar. Dan jiwa besar adalah satu kriteria pemimpin yang diperlukan di negara kita ini.

Pemimpin tidak perlu melepaskan geram dan tantrum dengan menganggap orang lain tak sehebat mereka dalam perjuangan menegakkan Islam di negara ini untuk ahli parti mengiktiraf akan perjuangan mereka. Dan tidak perlu juga merajuk dan mendekatkan diri dengan Umno (atau musuh yang pernah dimaki hamun) bila pendapatnya tidak diterima ramai.

Wallahu 'alam...

Monday, November 24, 2008

Kununnye

Atas tajuk ZUBAIDAH ABU BAKAR: Pas begins to axe 'Erdogan' faction , akhbar NST menyiarkan tentang KUNUNYE ada kemelut di dalam PAS Selangor.

Kununnye YB Khalid Samad dan YB Saari Sungip telah dilucutkan dari Jawatan Kuasa Utama.

Kununnye juga YB Dr Dzulkifly Ahmad juga dilucutkan dari jawatan Pengarah Think-tank PAS.

Kununnye semua yang dilabel sebagai gang Erdogan dan rapat dengan Anwar semua kena cantas.

Kununnye ini untuk memberi peluang kepada YB Hassan Ali memilih siapa yang boleh berkerja dengan dia.

Kununnye MP Hulu Langat (yang kita tak pernah dengar suara tu) Dr Che Rosli Che Mat telah dilantik menggantikan YB Khalid Samad.

Teman tak berapa percaya NST ni tapi Tulang Besipun menulis benda yang sama.

TulangBesi: Adakah PAS Selangor Sokong Roslan SMS Untuk...

Apa dah jadi yob?

Guano ni YB Khasim..?

"Xpe. Kami pjuang2 Islm dh masak dgn kerenah politik kpartian yg menjadi pmbunuh para pjuang tulin. Ana akn trus brjuang. Mmg bkn mudah nk jd mujahid sheh."

Begitulah bunyi sms YB Zulkifli Noordin kepada Hj. Ghani setelah diberitahu yang kuliahnya di SUA yang dijadualkan berlangsung malam tadi terpaksa dibatalkan atas sebab2 tertentu.

Sebab2 tertentu tu teman difahamkan ialah arahan dari pucuk pimpinan PAS Kawasan Ampang. Kesian Hj. Ghani...tersopit di celah2. Setahu teman yang seronok tersopit la ni Syakimin aje...

Tegahan yang sama khabonye turut melibatkan beberapa surau lain di sekitar Ampang ni...

Teman dan rakan2 jemaah sebebenonye ternanti2 juga kedatangan YB Zul ni di SUA. Last sekali dia datang masa sebelum PRK Permatang Pauh yang mencetus sedikit kontroversi dengan kenyataan beliau tu. Lepas tu macam2 cerita pasal YB ni...samada di media massa mahupun di internet. Walaupun dia ada blog...persoalan2 tentang dirinya tidak dijawab di situ. Kenapa? Wallahu 'alam...dia sahaja yang tahu...

Jadi kesediaannya untuk datang ke SUA adalah peluang terbaik untuk mengetahui status sebenar kedudukan beliau. Rakan2 semua sudah sedia dengan berbagai soalan untuk ditanyakan.

Teman sendiri tergesa2 mengharungi kesesakan jalanraya yang luar biasa dalam perjalanan dari Rawang semalam untuk ke SUA.

Teman bukannya pengikut fanatik YB Zul. Seperti dalam beberapa posting teman sebelum ini, teman ada juga menegur beberapa tindakan beliau yang teman rasa tak berapa kena...tapi teguran teman tak de lah bersifat personal attack...dan sudah tentu pihak kepimpinan PAS juga ada sebab tersendiri kenapa berasa tidak senang hati terhadap YB Zul ni...

Tetapi ini tidak bermakna kita kena menyekat langsung YB Zul dari membuat penjelasan mahupun kenyataan. mana boleh macam ni? Berbeza pendapat adalah perkara biasa. Lagipun jemaah Ulul Azmi ni teman rasa agak matang dalam membuat rumusan mahupun keputusan. Dah beratus ustaz mengajar di SUA...tak semua kita terima bulat2. Tak de bezanya dengan YB Zul ni...tak semestinya dia YB atau ustaz atau whoever he is...kita terima semua pendapat dan pandangan dia...

Dulu...kita tak suka Umno sekat ustaz kita dari berceramah di masjid dan surau. La ni kita ada kuasa sikit...dan YB Zul tak tentu lagi masuk Umno ke apa ke...kita dah sekat dia dari berkuliah atau berceramah. Ini dah terbalik kot yob.

Ini bukan nak bela YB Zul. Jangan salah anggap. Cuma nak perjuangkan sikit kebebasan bersuara. Mungkin YB Zulpun pernah menyekat Majlis Peguam dengan menyerang forum anjuran mereka....namun kita tak perlu mengambil tindakan yang sama pula terhadap beliau.

Kalau ada apa2 yang kita tak setuju...kita tanyalah dia. Kalu betul dia nak masuk Umno...apo nak dikato? Kita tinggalkanlah dia. Tapi sebelum tu kita kena bagi peluang dia bercakap

Lagipun kita marah sangat bila Umno guna polis halang kita berhimpun di Dataran MPAJ malam tadi (teman, Razak, Pak Usup dan Anas meredah hujan). Kebebasan kita untuk menghapuskan ISA dihalang. ISA tu akta yang zalim dan menyekat rakyat dari menyatakan bantahan terhadap ISA juga zalim. Menyekat sesiapa juga dari menyatakan pendirian juga lebih kurang gitulah...

Wallahu 'alam......

Saturday, November 22, 2008

Kuliah Maghrib YB Zulkifli Noordin Di Surau Ulul Azmi

Bagi peminat2 YB Zulkifli Noordin...jangan lupa...

Tarikh : 23.11.08 (Ahad)
Masa : Lepas Solat Maghrib
Tempat : SURAU ULUL AZMI
Fasa 3, Taman Bukit Indah
Ampang

(Sebelah Orchid Apartment)

Tak da politik: Micheal Jackson Masuk islam

Sebagaimana yang disiarkan oleh NST hari ni...

Michael Jackson Converts To Islam, Changes Name
Javno.hr, Croatia November 21 2008

The famous singer and firmer member of the Jackson 5 decided to turn to Islam. Accordingly, he chose a new name – Mikaeel.

Michael Jackson has become a Muslim and changed his name to Mikaeel.

The singer (50) decided to give into the call of Islam, thus he vowed to the Kuran during a ceremony at a friend`s villa, The Sun writes.

After an Imam was called to hold the sermon, Jacko got down on the floor, wearing a tiny hat.
A source said Jackson decided to convert on Thursday night in his friend`s home studio, where he was recording his new album.

The star noticed that The producer and lyricists, both Muslims, noticed Jackson was feeling a bit under the weather (...)

EXCLUSIVE: United in £8m swoop for Serbian midfielder Tosic

Ada orang kate...dema dah jemu cerita politik dalam blog teman. OK hari ni teman cerita pasal bola ye...



Ini teman petik dari Daily Mail UK....


By NEIL ASHTONLast updated at 11:52 PM on 21st November 2008

Manchester United have agreed an £8million deal to sign Serbian midfielder Zoran Tosic.

The 21-year-old left winger became a target for leading European clubs when he played a key role in Serbia’s run to the semi-finals of last year’s European Under 21 Championships.

Now United are ready to sign Tosic from Partizan Belgrade in January, subject to a successful work permit application next week.

The Home Office, who have appointed former England winger Chris Waddle to the panel looking at the application, demands that non-EU nationals must have played in three-quarters of their country’s matches in the last year and Tosic has appeared in only six of Serbia’s previous 14 games.

United will argue he is set to become a Serbia regular.


Dead-ball specialist Tosic will then aim to prove he can be the successor to Ryan Giggs on the left.

Friday, November 21, 2008

Nenek Lanunah Mengamuk Lagi: Malaysiakini

Bila Ketua Lanun didesak supaya mempercepatkan proses peralihan kuasa (alah bersara lah) oleh para lanun hari tu, Nenek Lalunahpun tumpang sekaki....

Dengo ceghite...bertalam2 dan bermangkok2 dia curah kat mamat tu...

Sampai mengalior ayor mate lah orang tua tu...tak tau le teman air mate dia mengalior sebab banyak tido ke apekebende ke?

Tapi la ni bile dia kene dengan Deputi Bollywood dan makcik2 lanunah yang lain...aik!! Marah pulak dia. Ape ke heinye Nenek Lalunah oii?

Sampai nak buat sidang akhbor berbagai esok....bior bebeno??

Cukup2 lah tu nek...gi lah jaga cucu tu kat ghumah. Kan nenek dak kayo dah...tak dengo apa Azmin cakap dalam parlimen semalam? Lanunah's AP past revisited...

Bala know what you did last raya....: Malaysiakini

Menurut Mid Bar...polis ghupe2nye ada jumpa Bala PI kat Bangkok pada 7hb. Julai lepas. Sempat ambik statement lagi...

Tapi kata Mid Bar lagi....la ni polis dah tak tau kat mana mamat tu pergi.

Mid Bar tambah lagi...Bala PI boleh didakwa kalu Ghani Patail kata ada kes kerana membuat kenyataan palsu....Dah tak tau kat mana macam mana nak dakwa? Bodoh gila ko Mid Bar...

Lagipun...Biasalah tu. Mesti tak jumpa punya lepas ni...mana tak nye... si Razak Baginda dah bebas. Dah buat kenyataan bodoh semalam pun. Najib pulak tu nak jadi PM....

Ada tak adapun tunggu Razak Baginda sambung PhD dia di Oxford tu lah. Untung2 prosecutor di Ulan Batar ke Mahkamah dunia ke boleh extradite Razak Baginda dari UK. OK jugak tak...

Malaysia ni best kan kan kan....
Macam2 ada.!!








Menarik Mengenai Razak baginda Di Malaysia Kini..

I don’t know her dan “I’m Najib’s underwear” dan Altantuya bombed herself out of this planet

Selamat membaca...

Thursday, November 20, 2008

Lanun Betina Berlaga March ini...

Ha ha ha.....

Akhirnya Lanun Bollywoodpun mengumumkan kesediaannya menentang Nenek Lanunah bulan March ni...

Gaduh jangan tak gaduh...

Siapa menang dapat sauh...ha ha ha...


Saya, Najib Dan Rosmah Tak Bersalah: Razak Baginda

Kesian Razak Baginda. Kenapalah susah payah nak bagi kenyataan akhbar? Buat tak tau kan lagi bagus.


Dah lah timing nya questionable:

1. Tunggu kes sure tak dirayu oleh pendakwa raya.
2. Tunggu Najib dan Rosmah tak ada dalam negara.

Teman rasa bukan sangat kerana nak clearkan dirinya yang dah suci tu...tapi nak sucikan sama Najib dengan Rosmah. Balas budilah kot...

Tapi tu lah...ini semua cari nahas aje. Ramai kat luar sana tu tengah tunggu reaksi si Razak ni. Rocky Bru dah start dah... http://rockybru.com.my/2008/11/razak-baginda-speaks-out.html.. lepas ni RPK pulak.

Whatever lah Razak...di bawah ni petikan dari Malaysian Insider..

Sesiapapun penjenayah yang sebebno...ingatlah. Kat dunia boleh lepas...kat akhirat guano?

I am innocent
By Abdul Razak Baginda

LET me say firstly, Alhamdullilah, all praise to Allah SWT, the most compassionate, most gracious and most merciful, that I am here today, amongst you, as a free man.

I have spent the last 22 months in prison and it was the guidance of Allah SWT, my firm belief in my innocence and the support given by my family and close friends, that have helped me through what I would describe as the most stressful, anxious and sad period of my 48 years of existence.

Every Saturday, without fail, my family would come and visit me, during the allowed weekly visitation. A total of well over 100 times they turned up and their visit was the highlight of my week. I have been most fortunate.

It is perhaps human nature that when someone is in trouble, people shy away. I expected this and true enough, this human nature never fails. I spent two Hari Rayas in prison. Prior to my imprisonment, during the Raya season, I would receive hundreds of cards. For the last two years, I received a total of no more than 20.

Obviously, to escape never crossed my mind, but I still escaped, for my mind was always free. My family, my close friends, my lawyers and my books have all aided my escape, for my mind was never incarcerated.

I would like to say thank you to my fellow inmates. They helped me to get through prison life for, among other things, they showed much kindness. I would like to take this opportunity to wish them the very best of luck.

No words will ever be enough to reflect or describe the ordeal that my family have had to endure these last two years. Ever since my arrest in November 2006, so much have been said by so many. Lies and baseless assumptions became the basis of so-called truth and the real truth has become irrelevant and lost in translation.

It seems no one is interested anymore in knowing the truth. Some quarters have made concerted efforts to twist and turn the story into a reservoir of gibberish and garbage. The lies quickly overtook the truth.

I must admit I was rather shocked to see the extent of how my case has been wildly exaggerated and how the ignorant have taken centrestage and managed to pull the wool over the eyes of so many people. Many have jumped on the bandwagon of skullduggery.

The innocents have become the victims while the liars are running supreme. People have become so gullible and they believe what they want to believe, irrespective of the truth.

I know that there will always be cynics and manipulators out there to ridicule and to falsely interpret what I say. I am caught in “the damned if you do and damned if you don't” situation.

Some have advised me to say nothing as the effort will be futile. They argue that whatever I say would not make any difference as people will prefer to keep to their own interpretations, in spite of the truth. Even after the truth is revealed, such people will have their own explanations. It appears to be unwinnable.

However, I feel that if I do not brave myself and try to turn the tide in order to tell the truth, then I will be merely turning a blind eye and indeed allow the liars to prevail. To me, to be indifferent is to be irresponsible.

Members of the media, I implore all of you and the public to stop spreading lies about Datuk Seri Najib Razak, the DPM, and his wife. I know that Datuk Najib and his wife had never met the deceased. So much fitnah has been thrown towards the DPM and his wife. Those who have spread such lies can never produce any authentic evidence because simply there are none. The truth is the truth and nothing can change the truth.

I would like to say here once again, Alhamdulilah, syukur to Allah SWT for reaffirming and fortifying my innocence through the courts. I would like to emphasis that I did not commit any offence in respect of the deceased. Nevertheless I would like to express my deepest sympathies to the family of the deceased for their loss.

Najib has never met Altantuya, says Abdul Razak

The following are Abdul Razak's answers to questions from the press:

Whether he has had contact with Najib since his release:

"To be honest, I have not, neither has he. No, none whatsoever. I have not met him, not seen him, spoken to him, SMSed him, e-mailed him."

Asked to describe his relationship with Najib:

"The press, the media, the bloggers, the man in the street have described my relationship with Najib in all forms. From a close aide, a close friend, an associate, an advisor. In jest I would say, why don't you take your pick? My relationship with Najib has evolved over the years. There obviously was a professional relationship and this goes back as early as the 1990s. And having known him professionally I also got to know him personally."

Asked how he knows Najib had never met Altantuya:

"How do I know? It is like asking me... I know, OK?"
Will he still work with Najib:

"I have never had any formal relationship with Najib. At one point someone described me as his political secretary. I have never held any official position vis-a-vis the Prime, sorry, the Deputy Prime Minister. An aide is someone who holds an official position. Very much reminiscent of the US system where Osama, sorry, not Osama bin Laden, but Barack Obama, sounds quite similar, he will be selecting his secretaries and special assistants. I am never an aide. I have known him for quite a while. I'd like to say here that he will make a good Prime Minister. He is a well-read person, we have had countless of times talked about books, exchanged books. He is well tuned to what's going on in the world. Intellectually, in terms of experience, I think he has got all that. I am quite happy with my freedom at the moment. I do not want to be tied up with any appointment whatsoever not that it is coming."
On immediate plans:

"I am going to the UK as I was a student at Oxford. Two weeks before I was arrested, I submitted my doctoral dissertation to Oxford. When I was arrested the university placed my dissertation on hold. So I am going back to basically be examined. Insya-Allah I will get my doctorate next year."

Will he stay on in Britain and not come back:

"Why the hell should I run away? I am innocent. I have been acquitted by the courts, I wanna stay here, this is my home. I'll be back in a couple of months’ time, I just wanna get my doctorate, that's it. Unless I get a cushy job like Prime Minister of the UK."

On why he was implicated:

"You must appreciate that the main trial is on and civil proceedings by the family of the deceased who have taken a legal suit against the government of Malaysia plus myself and the two accused. I am not at liberty to elaborate on that."

On why there was a change of lawyers:

"I am flanked by lawyers and the legal profession has its own set of ethics and I don't think I should reveal any reason why, whether I like a person's face or not."

On why he cancelled his first press conference:

"It has nothing to do with my appeal. I was quite confident upon my release that I could face the outside world especially the press. But after a few days I found myself to be not ready. You have to be in prison for two years to know what I am saying. My mind is incoherent, I keep losing things. You can't lose things in prison because you don't have many things to begin with. These days I lose my glasses and now my daughter has gone back to the UK, I have one less person to help me look."

On his relationship with the deceased:

"There has been a lot of lies spread. For example, it came from a very reputable media. It was stated that I met her at a party. Where did that come from? On the SMSes between Najib and my former lawyer, I was in prison then. Sorry, the alleged SMSes because it was never proven. On this so-called SMSes, why don't you be a bit more critical and not take it at face value. When someone says intervention, everyone says intervention and jumps on the bandwagon. No one questions the validity of that. Let me remind you that I was charged, went to prison, waited for my trial, which went on for 151 days, I did not see my family, did not touch them until court started. I went through all that, how can there be any interference if I went through all that, God almighty, come on."

Who are the liars:

"I don't want to be specific. All I want to say is, for the last two years, I didn't realise the extent of the reach of the so-called borderless world, the Internet world and how bloggers have taken, almost centrestage. The last two weeks I checked with my friends abroad, and they said there was a period in British society where bloggers ran supreme but after a while, everyone realised that bloggers are bloggers. I can start a blog and say anything with impunity. The phase will go away, people will say, bloggers, my God. My daughter or my taxi man can be a blogger if he can write well and he can manufacture facts. They are out there."

Will he take action against the media:

"I never made any comment until today. I have kept silent from the day I was arrested until today. I never said I would take any legal action."

Whether the photo of him, Najib and Altantuya together is genuine:

"I was investigated by the Multimedia Commission and I was shown the photograph. You must be a real idiot or moron to believe the photo is authentic. To begin with the girl is not even the deceased. So if any of you believe the photograph, God, you guys have been taken for a ride."

On the link to the submarine deal:

"There is no linkage whatsoever. Let me tell you about the timeframe. But everyone is lazy because no one checked the facts. The deal, the purported deal was signed in June 2002. I first met the deceased, November or December 2004. I just fail to see the connection yet it went on and on and on."

Will he write a book on his experience:

"The problem is if I say yes, you will be hounding me for it."

Why he was always smiling in court:

"I am innocent. At some point I said, God willing, I will be released. I cannot imagine an innocent man can be found guilty. I was worried because there was talk of pandering to the public, the media. But I went through the court system. People tend to forget I spent 22 months in jail. I regard myself as lucky actually. I think in a person's life I always believe something bad will happen to you but God has given me a better option than death. Imprisonment is a better option than death simply because I had a chance to reflect on my life."

Would he apologise to the family of the deceased:

"I never knew the family of the deceased. I have already expressed publicly my sympathy to the family."

What he has been doing the past three weeks since his release:

"To begin with, I have been eating a helluva lot, so I have been putting on a lot of weight. For 22 months I have not done anything really. Suddenly for three weeks I have to do so many things. In prison, everything is regimented. When I'm out, I am thinking I don't have much time, but I do have time, so I am adjusting myself. Not too well, I'm afraid, I'm still eating too much."

Where he met Altantuya:

"There is a death, and it doesn't make any difference where I met her. All I wanted to say in my statement was that Najib never met the woman. From there whoever said whatever, they are all lies."

Is he a victim of a political game:

"I don't sense that at all. What has happened is I was caught in the system, I went through the system and I am glad I survived the system. My wife reminds me, the system has put you in, the system will get you out."

What he would do if he was Altantuya's father:

"I can't be someone else. I can't think what he thinks or what you are thinking. He can do whatever he wants to do, I can do whatever I want to do, you can do whatever you want to do."

Has his reputation been unjustly damaged:

"Thank you very much, I didn't realise I had a reputation before I entered prison. I constantly remind myself that I want to close one chapter of my life and open the next chapter. The sooner I get on with my life the better. I just want to move forward not look back."

Court of public opinion believing he is still implicated:

"I can't really be responsible for that. When you say public opinion I really wonder who you have in mind. When you talk about people's power, you look at Thailand, you say, wow the people are against the government. A hundred thousand, 500,000, the media blows it out of proportion. But hang on a minute, is that democracy? If you talk about 500 people going out in the streets as opposed to a population of 100 million is that reflective of democracy? If I have money and pay everyone RM10 and get 100,000 people out today in the streets and protest against the government is that people's power? Is that public opinion? Blimey, that's not public opinion, that's just manipulation. So you talk about public opinion as if it is a coherent, consistent consensus and I don't think there is a consensus. So I don't want to pander to the so-called public opinion and I'd like to ask you who is the public opinion? Can a blogger reflect the public opinion? Blimey, if that is the case, I can run you down as well, mate, and say this is the public opinion. If we descend to a level where a taxi driver, for example, someone who doesn't know the facts, writes, and that becomes public opinion then I feel sorry for society. Just one individual, two individuals, one blogger, two bloggers can form an opinion and that becomes public opinion?

Come on, give me a break."

Is he blaming Raja Petra Kamarudin:

"I wouldn't say any particular blogger. The whole idea that bloggers or so-called opinion-makers can form an opinion and that becomes the truth. That worries me. If bloggers can become the source of truth then we are in trouble as a society. Can you imagine enemies of the state using blogs to erode confidence, for example. You are talking about something even far more sinister. If a concerted effort is made towards the state, the government, the people, then we are in trouble. But in more developed societies, they have gone through the phase we are going through and after awhile they will say, let's not worry about them."

Will speculation stop after today:

"Even my press statement today there will be twist and turns. If I hold this up and say this is a tape recorder, and it is reported that Razak held a gun, I can't be responsible for that. What can I do? I just want to tell the truth and that's the truth.”

People's reaction after he was released:

"To my surprise, a lot of people wished me the best, some actually said congratulations, total strangers came up to me and say we are happy that you are out. I actually thought I was going to be a leper and everyone is going to shy away from me. Of course, when I walk around people were whispering and all that, but that's quite obvious."

Final word on bloggers:

"More often when you read bloggers. They do not base their writing on fact. It's a lot of hearsay. This person told me this, that person told me this, a little bird told me this, rather than I was there, I saw this, I did this. Let's be a bit more critical in what we read and don't accept things verbatim. If you don't then you can also write the same thing and tell lies on others. In fact, I was so surprised that it is so easy to tell lies on the Internet.”

The above is a transcript of Abdul Razak Baginda's press conference today, Nov 20.

Comments (3)
Show/Hide comments
...written by ..., November 20, 2008
If i am NXXXB, i will not contact him directly. Coz i know ppl is monitoring my call.. I will ask my aid or someone close and call his family member or even his lawyer friend and ask them to transfer my message. Easy like that.. Still remember the SMS between NXXXB and his lawyer?!? And if altantuya not so important? Why blast her wif c4? I dont think those 2 police can do it by their ownself! Even a grandpa/grandma know that c4 is not easy to get in Malaysia, some more police!?! You can see that he is well prepared this time.. Remember he call off another press conference before? Just use common sence and think...

+1

The why Altantuya was killed ? Who instructed that she be killed ?written by Wakdoh, November 20, 2008
Why Altantuya should be killed ? How come she was killed ? How was C4 came into picture? Why she asked for USD300,000 for compensation and why the amount ? What is the relationship between you and the two constables ? Why do you have to hire private detectives ? How come she knew your house ? How come the police knew she was at the entrance of your house and she was taken away ? Fitnah ? I am sure God the Almighty has the answers.

+4


Yadda, yadda..yadda...written by Andrew, November 20, 2008
Say what you want Razak... Say whatever you want...! The Malaysian judiciary - which commands little confidence from investors as well as from ordinary Malaysians - may have found you "not guilty". But in the court of public opinion, we don't buy your story just as we are not assured by the court's finding. So, keep repeating your story and the juicy bit about Najib never having met Altantuya. Who knows? Maybe one day - in about 10,000 years, some among us might believe you. Until then, what we want are honest answers, the truth. Altantuya was a victim of a murder most foul. We want justice for her. Who ordered her murder, Razak? How do you sleep at night, Razak?

+4


Loading...

Altantuya: Najib Dan Rosmah Tak Terlibat...

Apalah mike ni...tuduh orang baik2 macam Najib dan Rosmah terlibat kes macam ni...? Tak baik tau...

Kan Razak Baginda yang telah bebas dari tuduhan bunuh tu kata Najib dan Rosmah tak terlibat. Apa lagi mike nak? Tak percaya pada Razak Baginda pulak?


Bukan ke Razak Baginda tak ada kena mengena dengan komisyen scorpene tu? Mike aje yang buruk sangka....

Dia orang tu semua alim2 semua tu. Tak nampak jangan le tuduh2.

Dengo2 cerita Altantuya tu mati bukan sebab depa semua ni. Dia saja2 tersepak C4 tu kat situ. Nasib tak baik...meletuplah dia.

Mike tak baca ke apa yang Razak Baginda cakap pasal Altantuya, Najib dan Rosmah. Bacalah ni..
http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/12777-razak-baginda-najib-never-met-altantuya

Rahsia Apa Ini? Projek Rebana Ubi Projek Siapa?


Dalam Malay Mail 2 3 hari lepas dok cerite pasal projek ni... http://www.mmail.com.my/Outrage_over_mystery_arch.aspx

Projek pasang mercu tanda berbentuk REBANA UBI depan bangunan MCOBA dan UEM.

Tak de sapapun tahu ni projek sapa?

DBKL kata bukan dia punya. Syabas kata bukan dia punya. JAKIM kata bukan dia punya. Kementerian WP pun kata bukan dia punya. Tapi tu lah...projek ni tak kan jalan kalau agensi2 ini tak bagi kelulusan.

Tu yang pelik tu. Kenapa berahsia sangat? Macam ada yang tak kena...

Yang buat orang ramai lagi marah terutamanya di kawasan Seputeh dan Bukit Bintang ialah kerana sehari suntuk semalam tiada bekalan air di tempat mereka gara2 projek ini.

"It’s puzzling why such a project should be shrouded in secrecy," said Klang MP Charles Santiago, who was eager to know details like who was behind it and how much it would cost.

"Whatever it is, there must be transparency (in undertaking the project).

Why spend for an unproductive arch? The move could be a complete waste of money and resources when we are feeling the effects of an economic slowdown."

Bukit Bintang MP Fong Kui Lun, whose constituents were affected by the water cut, said building another arch does not make sense, especially now.

"It’s totally uncalled for, not at a time like this when the global economic slowdown is already affecting us."

His views were echoed by Sri Petaling Residents’ Association president Tan Tai Tong who said: "Prudent spending is necessary (now)."

He said that whoever was funding the project should put the money to better use.

"It is best to spend that amount of money on healthcare, which is an important sector. Sri Petaling, for instance, does not even have a single family government clinic for its 40,000 population and 10,000 households. To lessen the burden of the people, shouldn’t the community be given the privilege of seeking treatment at a nearby government clinic?"

Taman Nirvana Residents’ Association chairman M. Thomas believes the project smacked of a "money-making venture".

"Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi should intervene. The construction of this arch should be shelved until a more appropriate time," said Thomas who is also the adviser to the People’s Consultative Council for Ampang Jaya and Pandan.

Malay Mail reported yesterday that plans were in the works to build the arch along the Federal Highway, near the UEM and Malay College Old Boys’ Association (MCOBA) buildings at the Jalan Syed Putra stretch.

Efforts to get more details proved futile. Kuala Lumpur City Hall and the Federal Territories Ministry have denied having any links with it.

Malay Mail learnt of it from a statement issued by Syabas on Nov 13 that said the water cut was meant to facilitate pipe relocation works to accommodate the construction of a Rebana Ubi arch for the Department of Islamic Development (Jakim).

Jakim later denied having anything to do with it and, following that, Syabas maintained that Jakim was not involved.

Residents irked by water cut
Highway builder ticked off for ignoring guidelines
Excuses, and more excuses
'Taiko' talk and Wee's work
Duke is by the book

Wednesday, November 19, 2008

Tun Razak Tubuh Felda, Najib Razak Pelingkup Felda..

RM128j perkasa golongan belia Felda

Kesian orang Felda.

Ramai kawan2 teman orang Felda. Brother temanpun orang Felda jugak. Zaman Raja Alias dulu.

Katanya...masa Raja Alias pencen dulu...(sebelum Yusof Yes ambil alih)...Felda ada RM2.5 billion cash. Tapi bila Najib pasang orang politik dalam Felda...punah ranah. Entah apa2 dibuatnya.
Apa dah jadi dengan Felda Rally? Felda into motorsports Malaysian Business Find Articles at BNET . Apa ke hei nya Felda dengan motorcross ni? Buang duit buang masa. Berpijaklah di bumi nyata. Pergilah perbaiki moral dan akhlak anak2 Felda tu. Teman dengo cerita banyak yang dah hancur akhlak mereka. Mana kes dadah nya? Mana kes zina dan sebagainya. Berapa puluh juta pulak hilang begitu sahaja?
Apa dah jadi dengan Felda Herbal Corporation? Dengar cerita dah nak lingkup? Mana tak lingkup...Tongkat Ali baru nak tanam. Bila masanya nak panjang? Kalau panjangpun lembik.. Makan Goji ajelah...he he.
Dan Felda khabonye menjadi sponsor Liga Futsal Nasional...The New Straits Times Online...... Faedahnya kepada Felda...? Tak de lah teman ketahui atau fahami. Teman agak macam ni ajelah...bukan duit mak bapak aku...belasah ajelah..!!
Dengo2 jugak Lembaga Pengarah Felda penuh dengan orang2 Umno yang tak ada kredebiliti... mamat yang kalah debat dengan Mahfuz di UKM beberapa tahun yang lalu dan kalah di Kota Damansara dalam PRU12, Zein Isma turut dilantik. Apalah mamat ni tau pasal managing conglomerate.? Kena sebijik dengan Mahfuz tu pun nak tercungap.
Sekor lagi katenye si Aziz Sheikh Fadzir yang kalah dengan Zulkifli Nordin kat Kulim Bandar Baru tu. Sibuk pujuk Yusof Yes nak jual mesin extractor kat Felda. Udahlah oii!! Cukup2lah tu...
Najib tu bukan teman tak tau. Ini semua modus operandi yang sama lah macam dia tubuhkan PLKN. No. 1 nak Umnokan anak2 Felda. No. 2 nak bagi biz kat kroni. Dengar cerita mamat yang dapat buat module utk PLKNpun kontrak berjuta. Buat module aje yob...Itupun kayo. PAC ke Bumiputra Rockers ke tak nak siasat ke?