Friday, February 27, 2009

A big fat expensive joke

MACC, do us proud

Sabotaj..

Berita ini teman petik dari The Malaysian Insider yang memetik berita ini pula dari Business Times Singapore.

Perang antara BN dan negeri2 Pakatan Rakyat kini masuk fasa baru iaitu di peringkat dunia korporat. BN sanggup menyusahkan rakyat semata2 kerana nak menggagalkan usaha kerajaan negeri Selangor membekalkan air yang lebih murah kepada rakyat negeri itu. What a joke?

Ia dilakukan untuk menunjukkan bahawa kerajaan negeri lemah dan janji untuk memberi air percuma sebagai 'unsustainable'.

Teman suka mencadangkan kepada kerajaan negeri Selangor supaya menyatakan secara terperinci kepada rakyat 'the advantage' of kerajaan negeri to its bid to restructure the state water industry berjaya..Selangor can lower water rates if... Terjemahkan ke dalam bahasa yang mudah difahami dan bandingkan jika Kerajaan Pusat yang akan mengendalikannya..


Federal-state battle looms for Selangor’s water assets

KUALA LUMPUR, Feb 27 — A battle appears to be looming between the federal government and the state government of Selangor over the takeover of privatised water concessions in the state. At stake are billions of ringgit for the concessionaires and higher water tariffs for consumers.

The move to restructure the sector could also become a political flash point with the Pakatan Rakyat accusing the Barisan Nasional of bailing out its cronies to the detriment of the public.

In spite of its own designs to consolidate the sector, the central government had “gone off on its own tangent”, rather than work with the state, a panel set up for the reorganisation exercise said yesterday.

This “sabotage” occurred when a central government agency — which had agreed to state-led talks earlier — inexplicably announced on Feb 18 that it would take over the negotiations and deal directly with the concessionaries.

This about-turn came two days before a deadline for the companies to accept an offer by the state of RM4.6 billion for their assets (treatment plants and pipes), and another RM1.1 billion for their equity.

The offer was subsequently rejected by the four concessionaires — Puncak Niaga (M) Sdn Bhd, Syarikat Pengeluar Air Selangor Holdings Bhd (Splash), Konsortium Abass Sdn Bhd and Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) — in the belief that the federal government would revert with a more attractive option.

At a press conference yesterday, panel member and parliamentary lawmaker Tony Pua said that being a regulated industry, Selangor was prepared to give the companies 12 per cent return on capital annually starting from the concession period.

“We are not nationalising at zero cost. But they have excessively leveraged their assets and have problems paying off their loans, and now expect the state to help out.”

Together, the four players have total debts of RM6.4 billion, mainly in outstanding bonds, the net debts of Puncak Niaga and Syabas — both controlled by businessman Rozali Ismail — amounting to some RM4.2 billion.

While the state holds a stake in the concessionaires through its agencies, their shareholders include Puncak Niaga Holdings and Gamuda Bhd — listed companies which minorities bought into on the strength of earnings from their concessions. In turn, the companies have returned cash amounting to hundreds of millions of ringgit to shareholders over the years.

Pointing to major breaches of concession terms by Syabas, the panel questioned why the federal government had seen fit not to take action.

Malaysia saw a wave of privatisation projects in the 1990s, but as with highway and power concessions, the current issue with water concessionaires is now a sore point as terms and conditions become known.

The federal government has come under fire for the lop-sided agreements favouring concessionaires. But varying the terms now or buying over the assets could spook investors if it were not properly managed.

The panel gave an assurance that water tariffs could be lowered beyond the current 77 sen per cubic metre for domestic users if it were to handle the takeover.

Associate professor at Nottingham University Subramaniam Pillay observed that the state owned 70-80 per cent of all water assets and the federal government's plan to take over the assets and capital expenditure and to license the distributors goes against the plan of having a central body manage the whole system.

To break the legal impasse over who ultimately calls the shots, Consumers Association of Subang & Shah Alam president Datuk Jacob George suggested that the state seek a legal remedy “as the issue has significant implications for Selangor and the rest of the states”. — Business Times Singapore

Thursday, February 26, 2009

Wow..Khir Toyo (KT) pun pakai Harrier jugak...

Orang kampong teman selalu cakap..."People who live in glass houses should not throw stones"...

Orang yang tinggal dalam rumah kaca..jangan baling2 batu yob....lebih kurang gitulah maksud peribahasa di atas...

Yang di bawah ni pulak..peribahasa orang kampong orang rumah teman...

Kokok Berderai Ekor Bergelumang Tahi....

Walau apapun..dua2 peribahasa tu kena kat batang hidung KT..he he. KJ mesti suka ni!!

Perks given to Khir Toyo and PNSB staff were never declared to IRB
By Neville Spykerman

SHAH ALAM, Feb 26 — The scandal-riddled Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) has been instructed to declare all benefits, including non-monetary perks given to its employees, to the Inland Revenue Board (IRB).

Menteri Besar Incorporated (MBI), the parent company of all state subsidiaries, issued the instructions to the state investment arm after external auditors discovered that PNSB had never declared non-monetary benefits to the IRB.

Among the benefits are cars and drivers as well as holidays to local and international destinations.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, who is the chairman of MBI and PNSB, said the move was to ensure that state subsidiaries do not run foul of income tax laws.

Auditors recently discovered that PNSB had never declared these benefits, including perks, given to its previous chairman Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo.

In 2005, Dr Mohd Khir was provided a Toyota Harrier, while a driver was provided a year later and he had used these benefits until he resigned as PNSB chairman in March 2008.

However none of these benefits, including the maintenance and fuel for the vehicle which was provided, were declared by PNSB to the IRB.

Khalid said he was aware of the growing concern among PNSB employees on the financial implications due to the under declaration.

However he urged staff to be patient and wait for the IRB to reassess each individual’s assessment.

He added that PNSB will, from now on, comply with all income tax regulations.

Samseng Serang Parlimen..

Teman petik dari Malaysian Insider...Wah..!! Ini sudah main kasar ni yob....

Apa dah jadi dgn Umno ni? Lu ingat ini Taiwan ka?

Scuffle in Parliament
By Adib Zalkipli

KUALA LUMPUR, Feb 26 — A group from Selangor Umno Youth, led by its chief Ungku Mat Salleh, attempted to stop DAP veteran leader Karpal Singh from entering the Parliament building today to demand that he apologise for alleging yesterday that Umno Youth was responsible for sending bullets in the mail to him recently.

Pakatan Rakyat representatives N. Gobalakrishnan and Lim Lip Eng tried to protect Karpal but were roughed up by the Umno members.

Karpal eventually managed to make it into the Dewan Rakyat safely.

Masih belum terlambat...

Kol Barry hantar sms tengahari ni. Suruh teman baca dan ulas beberapa artikel terkini yang diterbitkan oleh Harakah. Semuanya kisah Perak.

Tak banyak yang nak diulas sebab segala2nya sudah terang lagi bersuluh.

Pada teman semuanya boleh diselesaikan dengan mudah iaitu dengan satu titah diraja sahaja...."Beta bersetuju DUN Perak dengan ini dibubarkan dengan serta merta...!" Habis..fullstop.

Tak payah nak ke mahkamah. Speakerpun tak payah disoal siasat oleh polis dan SPRM. Zambery dan exco palsupun tak payah susah dok sibuk2 nak potong elaun melancung yang memang bukan dia punya tu.

SPRpun tak payah nak sibuk2 justifiy surat perletakan jawatan ADUN sah ke idak...pendek kata Perak akan pulih seperti biasa. Lepas pilihanraya...siapa dapat majoriti boleh perintah Perak dengan lancar dan licin. BN ka PR ka...tak pa lah...

Yang pentingnya rakyat akan ada rasa hormat pada Sultan.

Nasihat teman...Jangan dibiarkan krisis ini berpanjangan...!! Kesian rakyat yang melata tu...dah lah ekonomi runtuh...

Suruhanjaya...

Ramai yang teruja dengan penubuhan SPRM menggantikan BPR. Kununnya kuasa SPRM akan lebih besar, lebih menyeluruh...semuanya lebihlah termasuk lebih anggota dan gajipun lebih. Jadi expectation pun lebih juga... sepatutnya tak de lah lepas ni orang makan komisyen kapal selam beratus2 juta boleh lepas macam tu saja...

Banyak laporan2 yang dibuat berserta bukti sebelum ini tapi sampai la ni tak tau apa statusnya. Antaranya sebagaimana yang ditulis oleh blogger rights2write @ Big MACC … One (with extra cheese) please… berbunyi...

4. In any case, I had lodge a report to ACA several months back with regards to Balkis accounts where there has been abused of power by the office bearer. Surprising though, I have yet to been updated officially on the status of my complaint. MACC should revisit this matter and let us, the complainant knows the outcome of the case, even if it does not want to make it public.

Ini tak termasuk laporan DSAI terhadap Musa Hasan dan Ghani Patail tentang kes mata lebam beliau.

Maka dilantiklah bermacam2 jawatankuasa untuk memantau SPRM. Sallahudin Ayobpun 'ter'masuk sekali bersama Zamri (PKR). Tapi kena ingat...Nordin Kordipun jadi salah seorang AJK jugak..he he. Hmm..tak taulah teman..

Menaikkan status Suruhanjaya kepada mana2 badan kerajaan sebebnonye tak menjamin badan itu akan jadi lebih efisyen dan effektif. Teman bagi contohlah. SPR...terseksa semua pencinta demokrasi akan kerenah mereka. Matlamat dan misi SPR memang ok tapi perlaksanaannya...?Orang yang dilantik mengetuai SPR seolah2 telah kena brainwash. Tak boleh ke buat kerja lurus..tak payah nak corner2?

Imagine Mat Said Hamdan tu...Pak Lah sendiri dah cakap... PM: MACC has to be fair and professional, and seen to be so ... kalu dah ada green light macam nipun dia tak boleh buat teman pun tak taulah. Janganlah lebih sudu dari kuah. Jangan jadi scumbag. Tak malu kat kita orangpun...malulah kat cucu cicit...bukan anak ye...cucu cicit.

Lebih malang lagi semalam khabonye Lingam tape scandal: 'No further action' on 3 files. Siasatan ini telah dijalankan oleh BPR (sekarang SPRM) susulan hasil siasatan oleh satu lagi Suruhanjaya Siasatan DiRaja. Tak taulah samada BPR main2 dalam siasatan mereka atau satu lagi cover up oleh sesapalah...faham2 ajelah ye..!!

Macam ni gayenye yob...wal hasil balik asal lah nampaknya.

Wednesday, February 25, 2009

Tahniah Tuan Guru...

Kenyataan TGHA dalam The Malaysian Insider. Loud and clear...

Pas still backs Khalid, says Hadi
By Adib Zalkapli

KUALA LUMPUR, Feb 24 — Pas will continue to back Selangor Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim over allegations that he abused his power in using state funds to buy cattle for Hari Raya Haji and for the maintenance of his personal car used for official functions.

Party president Datuk Seri Hadi Awang told The Malaysian Insider that the party would not jeopardise its cooperation with other Pakatan Rakyat parties.

“We will continue to foster a close relationship within Pakatan Rakyat. We defend our menteri besar, the cooperation will continue,” Hadi told The Malaysian Insider.

He was asked to comment on a statement by Selangor Pas on the investigation against the MB which was seen as not supportive of Khalid.

The Marang MP said that policy decisions on PR cooperation could only be made by the Islamist party’s central leadership.

“In this case we are more concern with the way authorities are handling the case,” said Hadi, referring to the Malaysian Anti Corruption Commission chief Datuk Seri Ahmad Said Hamdan’s remarks that it had strong evidence against Khalid.

He added that the party is comfortable with the current arrangement within the PR, saying that running coalition governments is different from ruling Kelantan.

“If we cannot get everything, we must not lose all,” said Hadi.

Last weekend Selangor Pas in a statement said it was seeking a ‘heart-to-heart’ meeting with the Selangor MB.

“If the case is brought to court, in order to maintain the state government’s integrity and political stability among component members, it is appropriate for Tan Sri Khalid to take the necessary steps to protect the state government’s image and in order not to interfere with legal process,” said the statement which was widely seen as an attempt to force Khalid to resign as head of government.

The state’s Pas leaders have often been accused of demanding a greater role in the state government including the position of Menteri Besar.

The party is currently represented by three members in the state executive council while PKR has four and DAP three.

Dipetik dari Harakahdaily...

Berita macam ni sepatutnya Hassan Ali lebih peka...ouich...sorry teman masih bengang!!

Tunggu apa lagi...? Pergilah pressure SPRM tu kalu betul2 nak jadi herolah...

Skandal kewangan RM17 juta babitkan Khir Toyo
Ahmad Tajdid Wed Feb 25, 09 1:21:57 am MYT

KUALA LUMPUR, 25 Feb (Hrkh) - Setelah menjadi juara dakwaan penyelewengan kuasa membabitkan pengagihan 46 lembu korban dan caj servis kenderaan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; mantan Menteri Besar Selangor yang juga calon Ketua Pemuda Umno, Dato' Seri Mohd Khir Toyo kini terpaksa berhadapan skandal membabitkan penerimaan bayaran RM17 juta daripada seorang individu hasil jualan tujuh unit hartanah Al Marwa Tower di Makkah, Arab Saudi.

Pembayaran tanpa sebarang resit rasmi itu diterima hasil jualan tujuh daripada 12 unit hartanah yang dibuat Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) di Makkah.

Apa yang menghairankan, Resolusi Pengarah PNSB bertarikh 14 September 2007 hanya meluluskan pembelian lima unit kediaman berjumlah RM8,352,427.66 sedangkan rekod PNSB menunjukkan sejumlah RM25,603,545 telah dibayar ke akaun individu di Arab Saudi dari 17 September hingga 19 September 2007.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Sekretariat Akhbar Menteri Besar Selangor, 24 Februari lalu, kesemua transaksi dibuat atas nama Mohd Khir selaku Pengerusi PNSB atas alasan Arab Saudi hanya membenarkan hartanah di Makkah dibeli oleh individu muslim.

"Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku Pengerusi Perbadanan Menteri Besar (MBI) berhasrat mendapatkan jawapan terhadap persoalan di atas dan tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas jika kes ini membabitkan unsur jenayah," kenyataan akhbar itu dipetik.

Sebelum ini dua orang Pegawai PNSB telah diminta bercuti selama sebulan bagi membolehkan siasatan dalaman dijalankan.

Siasatan tersebut berhubung dakwaan kelemahan dan kesalahan urusan simpanan rekod perakaunan anak syarikat kerajaan negeri.

Abdul Khalid selaku Pengerusi PNSB telah mengenal pasti beberapa kelemahan dan kesalahan dalam penyimpanan rekod tersebut.

Ekonomi perlu idea baru..

Teman membaca tulisan Ku Li the secret stimulus package with a great interest.

It is refreshing to read a brilliant idea by a great economist. Ia bukan sesuatu yang baru tetapi jarang diperkatakan dan akhirnya tenggelam dalam teori2 ekonomi Mahathirsm. Spending more money (itulah stimulas package yang sebenonye)...

Malangnya, di pihak BN dan Umno tak ada siapa nak dengo cakap orang macam Ku Li. Dan lebih malang lagi Ku Li pun tau yang orang Umno tak dengar cakap dia walaupun bersetuju 100%... namun tu lah dia...masih tercongok dengan Umno.

Teman agak kritikal dengan pendirian Ku Li tentang Umno ni....Rasuahlah bahlul...!! Lebih baiklah Ku Li bersama2 dengan Pakatan Rakyat. Sama2 kita realisasikan dasar ekonomi yang boleh menjulang negara ini ke takuk yang lebih tinggi. Biorle Nate bewok.... tu ke sana..

Tuesday, February 24, 2009

Khairy Sambut Cabaran Sallahudin Ayub

Pasal isu PPSMI...

OKlah berdebat tu...cuma satu permintaan teman...

Kalu boleh di pihak PAS biarlah diwakili oleh Ust. Nasrudin At-Tantawi pulak...

Bukan apa...setiap kali YB Salahuddin berdebat..teman sakit perut. Tak tau apa hei?

Lagipun dah berapa kali Ust. Nasrudin menyuarakan hasratnya untuk berdebat dengan Khairy...boleh juga kita tengok kehebatan ustaz muda ini yang teman tengok mempunyai tokoh kepimpinan.

Tak kenal maka tak cinta yob!!

Karpal Singh: Saya tarik balik itu perkataan "bodoh" tapi ganti dengan "tak berapa pandai!"

Semalam semasa teman menulis posting bertajuk Berhati2 meniti arus..., adalah teman bagi hint tentang sesuatu yang teman tak berapa gemor... PAS seeks 'tell all' meeting with Khalid.. namun ada juga rakan2 teman yang suruh relax sikit...

Ghupe2nye hari ni keluar betul...kat muka depan akhbar Sinar lagi atas tajuk MB MESTI RASIONAL: PAS....Wah hebat Hassan Ali..Bravo bravo...Isi kandungannya sebijik macam apa yang tersiar dalam Malaysiakini...

Entahlah yob. Kadang2 fed up juga dengan perangai sesetengah pemimpin PAS ni...Dah berbuih mulut cakap. Kita ni dalam satu pakatan. Namapun pakatan. Berpakatlah elok2. Tak payahlah nak publisiti besor2 pasal perkara macam ni... Bak kata orang...kalu dalam perkahwinan..tak semua benda kita boleh cerita kat orang.!! Benda dalam kelambu tu bisik2lah...Kalau bisik boleh menyelesaikan masalah...pasal apa nak melaung tak tentu hala?

Dalam keadaan sekarang...yang mana BN tengah nak ngap kita ni...kita masuk perangkap dia nak buat apa? Tak da wisdom langsung. Bak kata Karpal Singh...tak berapa pandai!!

Di sebelah atas...kenyataan yang dibuat oleh Hassan Ali seolah2 menggambarkan Khalid Ibrahim sebagai cakap tak serupa bikin...suruh orang lain bersih tapi dia tak tentu bersih sedangkan di bawah pula menyatakan simpati kepada Khalid dan keluarga sekaligus menghentam SPRM. Ini apa ke heinya ni yob?

PAS lantik Hassan Ali jadi Pesuruhjaya PAS negeri Selangor bukan untuk jadi jaguh kampong. Kalu betul2 nak jadi jaguh...ayuh kerjakan Khir Toyo tu...teman pernah sarankan.. We are not decisive enough...Hantar mereka ke penj... Tapi apa jadi...? Semua buat tak tau aje. Bila dah terkena barulah nak bertindak..K'jaan S'gor siasatan rekod perakaunan PNSB. Banyak lagi yob yang boleh dibongkar...Rasuah Khir Toyo..

Buat kerja sungguh2lah yob. Janganlah melepaskan batuk di tangga. Ini bukan kelas motivasi. Ini perintah negeri yob...perintah negeri. Kalau nak cari pakar motivasi..berlambak sekarang ni di pasaran. Kerja mudah modal air liur aje...

Kalau sesiapapun ada cita2 nak jadi MB Selangor...pleaselah tunjukkan kemampuan masa pegang jawatan yang sedia ada ni dulu...bukan apa...takut yang dikejar tak dapat..yang dikendong keciciran...

Cheerio yob!!

Monday, February 23, 2009

Berhati2 meniti arus...

Teman jumpa seorang kawan lama tengahari ni. Dia orang Sabak Bernam. Dok makan bawah pokok tepi jalan.

Banyak cerita yang dibualkan.

Bila cerita tentang Perak...kawan teman gelak sakan.

"Tak pernah dibuat orang!! Benda senang jadi susah. Susah sangat sampai kena bawa ke London isu ini..!!" Katanya.

"How long can Umno last? Maksud teman...dengan keadaan sekarang?" Teman bertanya...

Jawapannya menarik. Lain dari yang lain....

"Boleh cepat dan boleh jadi lambat. Ia bergantung kepada prestasi PR itu sendiri." Jawab beliau..

"Kalau Anwar boleh pimpin PR dan tunjukkan prestasi yang lebih baik di kesemua negeri yang diperintah PR...aku rasa PRU13 ni..BN bungkus terus."

"Tapi kalu huru hara...panjang lagilah riwayat Umno.!" Tambah kawan teman tu...

"Prestasi memang lebih baik... Selangor records highest investments in 9 years tapi BN sengaja cipta huru hara di negeri2 yang dikuasai oleh PR..." Celah teman..

"Ha..itulah yang satu lagi PR kena jaga2...! Sebebenonye BN memang dah mati kutu. Dia orangpun tau dunia dia orang dah makin gelap... Kerja dia orang sekarang pasang perangkap saja. Laga2kan ahli PR. PKR dengan PAS. PAS dengan DAP. PKR dengan DAP...Alah orang pasang jerat. Untung2 mengena...kena ingat yob...SPRM, Polis, AG, SPR semua tu dia orang control....Banyak mehnah yang bakal melanda yob..!" Panjang nasihat kawan teman tu...

"Selama ni PR tak de lah bergaduh besar...except isu si Karpal tempohari...! Nampak dah cool.." Jawab teman..

Huru hara bukan setakat gaduh sesama PR yob. Tengok huru hara yang cuba dicipta oleh BN dengan pertolongan golongan korporat yang tak bermoral. Tengok isu Puncak Niaga and Syabas reject Selangor’s takeover offer, Khalid accuses water companies of greed dan Selangor water tiff escalates. Saja buat2 suasah...!"
Loading...
"Lagipun yob...? Baru kejap ni teman baca kat Malaysiakini... PAS seeks 'tell all' meeting with Khalid...Kalu ya pun nak tanya Khalid..tak payahlah bagi tau semua orang. Lagipun wakil PAS kan ada dalam mesyuarat exco dengan Khalid...dia orang buat apa? Tak payah heboh sangat... kalu nak tanya sangat pergi jumpa ajelah. Jangan masuk perangkap yob..!!" Garang kawan teman yang juga pekerja PAS ni...

Teman cuma mampu menganggukkan kepala aje...

"Dey tambi...berapa?" Kawan teman tu mengakhiri bicara..

Kalau Orang Hebat...


... di mana2pun hebat. Hebat semasa jadi orang biasa Terharu dengan 'petugas' ber'tshirt' pagoda...ketika berkuasa menasihat raja dan ketika melangkah gagah walau dikhianati...

Perjuangan YAB Nizar akan terus kami dukungi, Insya'Allah...

Pernah dengo MB BN/Umno cakap macam ni???

Temuramah Tan Sri Khalid Ibrahim dengan The Malaysian Insider...

Memerintah bukan setakat bercakap dan teori sahaja tetapi...'walk the talk'..!!

To translate development and welfare straight to the people, giving all citizens a better quality of life,” is his goal but he warns that there will be “no free lunch, people have to work for and earn it.”

By Shannon Teoh, The Malaysian Insider

Just shy of a year into his tenure as mentri besar of Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim is promising that his administration will soon begin to “walk the talk” despite facing fierce political adversity.
In an exclusive interview with The Malaysian Insider this week, Khalid said he was confident that the best efforts of his political opponents would serve only to sweeten the final victory.
The latest scandal to afflict the state executive council – the Malaysian Anti-Corruption Commission’s (MACC) allegations of abuse of state funds in the purchase of cows and maintenance of his private vehicle, has followed hot on the heels of semi-naked pictures of Elizabeth Wong surfacing.

These are just the most recent in a series of political blows that include last year’s Internal Security Act (ISA) arrest of Teresa Kok and accusations of abuse of power and khalwat against Ronnie Liu and Dr Halimah Ali respectively.

“There is always a concern but we must have the strength and confidence to go through this,” he said of attempts to destabilise his government.

For Khalid, it is a challenge to manage the state in the most effective and efficient manner.
“Success is now a challenge and comes as sweet victory despite the best efforts of your enemies,” he said.

His replies reveal his previous experience in the corporate world but Khalid says the past year has been an exercise in adapting to being a political chief executive.

“The job is alright, but the politics is fierce,” he admits.

The former chief executive officer of Permodalan Nasional explained that in the corporate world, a strategy could be implemented as directed but in politics, the acceptance of both your customer and those in your party was crucial.

“When you say this is my bottomline, it is self-explanatory to corporates. But if you say that to party members, they will say, ‘What bottom?’” he quipped.

“I have seen millions and managed billions. But now, for RM500, discussions can run two hours,” he said but insisted that the satisfaction now was far superior to that of his time as a corporate chief.

“When you have commercial concerns, nobody questions your greed – ‘greed is your skin and profit your motivator.’

“But as mentri besar, when you shake the hands of the public, they feel very proud to meet you. In the corporate world, you shake hundreds of hands but nobody is proud of each other,” he added.

The Bandar Tun Razak MP believes that while his first year in office since the 12th general elections allowed him to sample the opportunities, it is now time to harness resources and translate them into real targets.

“Now that you know your strength and limitations, the challenge is to walk the talk.
“To translate development and welfare straight to the people, giving all citizens a better quality of life,” is his goal but he warns that there will be “no free lunch, people have to work for and earn it.”

It was a thinly-veiled reference to the pressure by grassroot leaders over appointments to positions in the state and state-linked bodies.

He described how a mob of over 50 people had stormed into his residence and shouted at him for not giving them the advantages that “Umno goons received before.”

But he insists that it is necessary if “you want to change 50 years of one style of political activity and cronyism.”

“Sometimes, it is painful to implement. You want to stop smoking, you understand it is bad but it is very tough but you can smile after you are successful.

“The mentri besar is the mentri besatr to the rakyat, not of PKR. It was worse before because Umno was of a higher caste and PKR were pariahs. Now you have moved up to an equal status, so it is better,” he said.

But his corporate background has been useful as well. The Ijok assemblyman cites the ongoing water restructuring saga as an example.

For him, it is an important benchmark in deprivatisation, claiming that it was a case study for how other concession agreements such as those regarding tolls and independent power producers could be unwound.

“This discussion is very new and unprecedented. And if you do not have economic fundamentals, you become an accountant,” he quipped.

Outside of the demands by the concessionaires to be compensated for future profits, he maintained that the state had no issues in completing the statutory transfer of water assets to the federal government.

He insisted that the state had a proposal to complete the transfer in two weeks after all parties had agreed to terms.

“Tomorrow you can see a row of bankers and accountants outside, and it is done. We have done it in three hours before. Nothing magical about that,” he added, referring to the famous “dawn raid” of the London Stock Exchange he led in 1981 where PNB gained a controlling stake in British plantation concern Guthrie in less than two hours.

Given the doom and gloom surrounding the economy, Khalid understands that as a prominent manufacturing state, his task for this year is to “enhance income opportunities via skills and networking.”

According to the MB, no major factories in the state have closed yet but one or two are expected in coming months. So far, manufacturers have chosen to cut working hours instead of shutting down plants.

But he insists that a safety net must be created to allow those who have been hit a chance to “recover and compete again, giving the community a first chance, a second and even third chance.”

Khalid claims that a task force has already been set up to monitor the situation and to work closely with trade unions, the federal government and private sector.

“The challenge will be greater this year as it will take more than a year before we see an upturn so we had better brace for it. We are getting the support of the private sector, like Jobstreet,” he said, referring to the online job-matching provider.

“But it will need a lot of guiding. The technology is there but we will have to bring people to it,” he said.

Away from his responsibilities, life for the 62-year-old has changed for sure, even if he says that the number of hours he spends at work is the same.

He has stopped playing golf, he says, because it is too time-consuming. But when quizzed as to how some of his counterparts still manage to find time, he slyly responds, “they have different skills from me.”

Conversation at home, however, has surprisingly become better, he says.

“In the corporate world, I cannot discuss business with my wife because it is considered insider information.

“But now I must listen to my wife’s understanding of politics on why women are also important. As a politician, I have to listen to her.”

Sunday, February 22, 2009

Apa nak jadi yob?

Ada 3 perkara teman nak berbicara hari ini:

1. Krisis Perak

a. Umno rupanya betul2 pening kepala dengan kes saman Nizar terhadap Zambery. Kalu tidak kenapa sampai ke London mereka mencari solution? Perak tussle: Umno seeks QC's opinion...

b. Jawapan Prof Madya Dr Abdul Rani Kamarudin, Pensyarah Undang2 IIUM mengenai tuliasan Yang Arif NH CHan berbunyi begini...

Isu fasal 16(6) kini sudah agak basi dan terserahlah sekarang apa pula kata mahkamah. Kini saya lebih berminat berbincang (tukar2 pendapat - yang tidak setuju terserah) samada Dun Speaker Perak Sivakumar telah derhaka dengan menggantungkan MB baru dan EXCOnya yang telah mendapat perkenan Sultan? Seoalh-olahnya, Sivakumar lebih beerkuasa dari Sultannya sendiri. Bahkan dia juga berfahaman berkuasa mengistiharkan mana-mana kerusi DUN kosong atas surat perletakkan jawatan yang tidak bertandatangan dan dimana perletakkan jawatan itu telahpun dinafikan DUN berkenaan dengan mengarahkan SPR mengadakan pilihanray kecil. Persoalan saya, besar sangat ke kuasa dia sehingga Sultan dan pengerusi SPR dibawah telunjuknya.

Katanya dia tak nak lagi berbicara soal tindakan Sultan Perak kerana mungkin pada pendapat beliau ianya sudah basi dan bosan...

Jawapan teman mudah sahaja...apa-apa yang melibatkan kepentingan rakyat terbanyak, sebagai pejuang kita tidak boleh bosan atau dengan mudahnya menganggap isu itu sudah basi.Ia akan terus relevant sampai bila2 kerana ia melibatkan isu2 keadilan, kezaliman dan dosa pahala. Bila ada dosa pahala maka adalah syurga dan neraka. Maka tindakan kita di dunia ini pastinya tidak akan terlepas di akhirat kelak.

Beliau juga mahu kita lupakan cerita Sultan digunakan oleh Umno ini dan cuma berbicara tentang Sivakumar. Argumentnya tidak banyak beza dengan argument Mat Taib (yang kawin lari dengan anak raja tu) dan Khir Toyo, juara isu lembu korban. Tidak banyak juga berbeza dengan budak2 Umno yang berarak ke sana sini...isu derhaka.

Bagi teman isu Sivakumar ini adalah sekadar...ianya seolah2 perkara2 furuk (cabang) yang terlalu kecil diperbincangkan...berbanding dengan isu fundementalnya iaitu soal isu Perlembagaan Negeri Perak...Kalau Sultan membuat keputusan yang betul...isu Sivakumar dan derhaka tidak timbul langsung. Isu inilah yang sewajarnya diselesaikan.

Lagipun Sivakumar tentunya mempunyai asas untuk mengambil tindakan tersebut dalam keadaan yang tidak menentu ini... kenyataannya Speaker’s sweeping powers created by BN, says Nizar.

2. Ibrahim Ali

Teman tak taulah nak cakap apa tang mamat ni...Banyak tulisan2 teman sebelum ni yang berkisar tentang Nate bewok.... ni.

Dari awal lagi teman rasa tak sedap hati bila TGNA benarkan mangkok ni bertanding atas tiket PAS. Apa rasionalnya tak taulah teman..

Ibrahim Ali is Malaysia’s worst politician...and he is really bad. Marilah kita bakul sampahkan mamat ini dan mana2 politician yang serupa dengan dia....

3. SPRM

Ini satu lagi hal...banyak kali juga teman dah tulis pasal BPR dan SPRM ni. Ini lebih teruk dari Ibrahim Ali.

Bagi teman Mat Said ni adalah contoh pegawai kerajaan yang paling teruk dalam sejarah Malaysia. I don't want to stoop too low by...cerita pasal kes anak dia di Australia...child pornography and so on...it is unfair but...

Tindakan Mat Said sendiri dalam kes Tan Sri Khalid....? What a joke? Apa cerita Rasuah Dalam Umno: Report kepada Bumiputera Rockers (BPR)..., Pi mai pi mai tang tu... dan Jangan kelentong... Ia bukan sangat pasal SPRM tapi manusia di dalam SPRM itu sendiri.

Friday, February 20, 2009

Menjawab tulisan Prof Madya Dr Abdul Rani Kamarudin

Prof Madya Dr. Abdul Rani Kamarudin, Pensyarah Undang2 IIUM ada melontarkan pendapat beliau mengenai Krisis Perlembagaan Di Perak ini dalam ruangan komen posting teman, Take a Brake...

Beginilah bunyinye...

Bacalah undang2 tubuh Perak dan lawatilah blog lawyer kampung dan Malaysian news blog dimana hal ini sudah banyak diperbincangkan dalam konteks undang2 tubuh Perak. Apakah tafsiran Tuanku sultan tersasar?

Saya ingin menambah, Sultan dalam menjalankan tugas rasminya berbanding dengan tugas peribadi tidak sama. Jika Seorang sultan didapati membunuh, maka Sultan akan didakwa di Mahkamah Khas. Dalam tugas rasminya, keputusannya adalah muktamad yang mana melibatkan budibicaranya. Pembubaran DUN adalah budibicaranya dan undagn-undng tubuh Perak sendiri menghendaki MB dan EXCOnya mengemukakan perletakkan jawatan EXCO jika permintaan MB bubar DUN ditolak.

Maka saya tidak nampak dimana silapnya. Bukankah kes yang diputuskan Mahkamah FEderal tidak boleh dirayu -apakah nak disaman mahkamah Federal terhadap keputusannya.

Tentulah berbanding dengan Prof Madya Dr Abdul Rani Kamarudin...teman tak setanding dengan beliau.

Namun teman ada juga terbaca tulisan saudara NH Chan, seorang Bekas Hakim Mahkamah Rayuan yang agak prominent...yang disiarkan oleh Malaysiakini hari ni..

Teman nak ambil tulisan NH Chan sebagai jawapan kepada tulisan Prof itu... sama-samalah tuan2 nilaikan sendiri...

Sultan has no powers to ask Nizar to quit NH Chan
Feb 20, 09 12:45pm
According to the Perak constitution, the ruler has a personal discretion in the performance of two functions - the appointment of a menteri besar and the withholding of consent to a request for the dissolution of the legislative assembly.
On Feb 4, Mohd Nizar Jamaluddin, the mentri besar, was granted an audience by the sultan to request for the ruler’s consent to dissolve the Perak State Assembly.
The next day, Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak also requested for an audience with the sultan as the Perak BN chief and consent was granted for him to present himself before the ruler.
This is the account given in the Star, Feb 6:
“The four-page statement, signed by the sultan's private secretary, Col Abdul Rahim Mohamad Nor, was issued at 2.15pm, Feb 5.
“It said Mohd Nizar had an audience with the sultan yesterday to seek the ruler's consent to dissolve the state assembly. Earlier in the day, Najib, who is Perak Barisan chairman, had an audience with the sultan twice.
“At the audience in the morning, he informed the ruler that BN and its supporters now had the majority in the state assembly. The statement said the sultan had summoned all the 31 assemblymen before him to verify the information.“
‘His Royal Highness had used his discretion under Article XWI (2)(b) of the Perak Darul Ridzuan State Constitution and did not consent to the dissolution of the Perak State Assembly,’ the statement added.”
Bernama later reported that Mohd Nizar was summoned to an audience to be informed of the sultan's decision not to dissolve the state government.
Now what is wrong with that?
It is wrong because the sultan saw Najib without Mohd Nizar being present. Let me explain why it is improper for him to do that.
A fatal error
As a former Lord President, who was then the highest judge in the country, the sultan should know that it is improper to see an interested party alone without the other side being present before announcing his decision.
It was only after the ruler had seen Najib that he summoned Nizar to inform him that he had decided not to dissolve the legislative assembly.
That was his undoing. It was a fatal error. This is not a case of natural justice where both sides have a right to be heard. There was no hearing.
This was a request by a menteri besar to his sultan to dissolve the legislative assembly where, by the very fact of the application itself, he has admitted that he no longer commands the confidence of the majority in the assembly.
In other words, it is a request under Article XVI, Clause (6) of the Perak constitution. To such a request, the ruler has a personal discretion not to grant it under Article XVIII, Clause (2) (b).
The personal discretion to grant or not to grant must be exercised without any suggestion or suspicion to any reasonable outsider that he was partial to one political party or coalition of parties.
In other words, it is about the appearance of impartiality - justice should not only be done, but should be seen to be done.
And in the present context, what is the right thing to do?
Every judge, unless he is a bad judge, knows that the right thing to do is to apply the oft-repeated saying of Lord Chief Justice Hewart in R v. Sussex Justices, ex parte McCarthy: “It is not merely of some importance, but is of fundamental importance that justice should not only be done, but should manifestly and undoubtedly be seen to be done”.
As Lord Denning would have put it in Metropolitan Properties Co (FGC) Ltd v. Lannon [I9691 1 Q.B. 577: “The court will not inquire whether he did in fact, favour one side unfairly. Suffice it that reasonable people might think he did. The reason is plain enough. Justice must be rooted in confidence: and confidence is destroyed when right-minded people go away thinking: 'The judge was biased'.”
When perception matters most
Now we know why the people of Perak and elsewhere in Malaysia, are making harsh statements about the sultan. A quick search on the Internet will prove this.
It is the perception of the people that matters; and the confidence of the people is destroyed when they go away thinking that he was biased - that he had been influenced by Najib.
It is very sad that Sultan Azlan Shah, who had been held in high esteem internationally and by the populace, has, in a careless moment, lost all that.
His reputation for fairness and justice has been shattered when they go away thinking that he had been influenced by Najib or that he has favoured BN. It does not matter whether he did, in fact, favour one side unfairly.
Suffice it that reasonable people might think that he did. The die is cast and we cannot put the clock back. Hereafter, there may be many who will no longer believe in his speeches on good governance and the integrity of the judiciary.
The impression is that he does not practise what he preaches.
When the menteri besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the legislative assembly, he has two choices.
First, he may request the ruler to dissolve the assembly for the purpose of a state election. Second, if his request is turned down by the ruler, "he shall tender the resignation of the executive council”.
This is provided in Article XVI, Clause (6) which reads: "(6) if the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly, then unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council."
What Article XVI, Clause (6) says is this: If the menteri besar ceases to command the confidence of the majority of the legislative assembly, he shall tender the resignation of the executive council, unless the ruler has, at the request of the menteri besar, dissolved the legislative assembly.
However, in the present case, Mohd Nizar on Feb 4, had requested the ruler to dissolve the legislative assembly, and the ruler informed him on Feb 5 that he acted in his discretion to withhold his consent for the dissolution of the assembly.
That being the case, the menteri besar has no other choice but to tender the resignation of the executive council.
Cannot declare MB post vacant
Under Article XWI, Clause (2), paragraph (b), the ruler has a personal discretion to withhold his consent to the menteri besar's request for the dissolution of the legislative assembly.
Unfortunately, the ruler, in the present case, has acted unconstitutionally when he sidestepped the constitutional provisions of Article XVI, Clause (6) of the laws of the Perak constitution.
This was what he did.
The Sultan of Perak’s media statement said: “Mohd Nizar was summoned to an audience with the sultan to be informed of the ruler’s decision not to dissolve the State Assembly, and in accordance with the provisions of Article XVI (6) of the Perak Darul Ridzuan State Constitution, the Sultan of Perak ordered Mohd Nizar to resign from his post as Perak menteri besar together with the members of the state executive council with immediate effect.
"If Mohd Nizar does not resign from his post as Perak menteri besar together with the state executive council members, then the posts of menteri besar and state executive councillors are regarded as vacant.”
As we know the sultan is a constitutional monarch who has no power to rule except a couple of discretionary powers mentioned in Article XVIII, Clause (2).
So, apart from the couple of matters mentioned in Article XVIII, Clause (2), the Sultan of Perak has no power to order Mohd Nizar to resign from his post as Perak menteri besar together with the members of the state executive council with immediate effect.
Nor has he the power to declare that the posts of menteri besar and state executive councillors are regarded as vacant.
In the present case, the mentri besar had acted under Article XVI, Clause (6) which permitted him to request the ruler to dissolve the legislative assembly if he ceased to command the confidence of the majority of the members of the legislative assembly.
In this case, the ruler turned down his request. Then the menteri besar has no choice but "to tender the resignation of the executive council".
So, why did the ruler, in the present case, depart from the provisions of Article XVI, Clause (6)?
Under the provisions of Clause (6), the sultan knew that the ball was in the menteri besar's court and it was to be the mentri besar who "should tender the resignation of the executive council".
Yet he chose to ignore these provisions of the Perak constitution.
A pretended show of power
The ruler has defied the provisions of Article XVI, Clause (6) when he resorted to ordering the menteri besar to resign from his post when he has no power to do so.
The sultan knew, or he ought to have known, that under Article XWI, Clause (2) (a) the menteri besar is appointed by the sultan from the members of the legislative assembly "who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of the Assembly".
This is what Article XVI, Clause (2) says: "(2) The Executive Council shall be appointed as follows, that is to say - (a) His Royal Highness shall first appoint as menteri besar to preside over the Executive Council a member of the Legislative Assembly who in his judgement is likely to command the confidence of the majority of the members of the Assembly."
So that when the menteri besar ceased "to command the confidence of the majority of the members of the legislative assembly", and this is borne out by his request to the ruler fordissolution of the assembly under Article XVI, Clause (6), the ruler has the power to appoint another "who in his judgement is likely to command the confidence of the majority of the members of the assembly" under Article XVI, Clause (2) (a).
It is a personal discretion of the ruler to act on the appointment of a menteri besar. Since the ruler has the power to appoint another person as menteri besar in place of Mohd Nizar based on his judgement, there is, therefore, no need to order him to resign at all.
This is no more than a pretended show of power when, in fact, there is no such power.
And if the menteri besar delays the tender of the resignation of the executive council as required by Article XVI, Clause (6), there is Clause (7) which provides: "(7) Subject to Clause (6) a member of the Executive Council other than the menteri besar shall hold office at His Royal Highness' pleasure, but any member of the Council may at any time resign his office."
This means that the ruler can sack any member of the executive council or all of them at anytime.
In his book, ‘What Next in the Law’, the late Lord Denning wrote: "King James II was a bad king. It was he who favoured the Roman Catholics and was bitterly opposed to the Protestants. It was he who dismissed the judges.
“It was he who sent Judge Jeffreys on that Bloody Assize. It was he who directed that the Seven Bishops should be prosecuted for seditious libel - when all they had done was to present a petition to the king himself. It was the acquittal of the Seven Bishops that forced the King to flee the realm.”
It was a young banister called John Somers who drew up a Declaration of Rights. Although very junior at the Bar, he had made a short speech of five minutes which led to the acquittal of the Seven Bishops. Immediately after that trial, he was entrusted with the task of preparing a Declaration of Rights - to which the new King William assented.
This Declaration became the Bill of Rights 1689. It is not easy to lay your hand on any book which contains the full text of this great document. I will set out here a few of the principle clauses (for the present purpose I will only refer to clauses 1 and 2):
'The Lords and Commons...
I ... (as their ancestors in like case have usually done) for the vindicating and asserting their ancient rights and liberties, declare:
1. That the pretended power of suspending laws, or the execution of by regal authority, without consent of parliament, is illegal.
2. That the pretended power of dispensing with laws, or the execution of laws, by regal authority, as it hath been assumed and exercised of late, is illegal.
II ... That William and Mary prince and princess of Orange be, and be declared, King and Queen of England...
’UK’s Bill of Rights
Macaulay, in his ‘History of England’ (Volume III) described the importance of the Bill of Rights in these words: “The Declaration of Right, though it made nothing law which had not been law before, contained the germ ... of every good law which has been passed ... of every good law which may hereafter, in the course of ages, be found necessary to promote the public weal, and to satisfy the demands of public opinion.”
If we are to have a new Bill of Rights, will it too be the germ of the law which, in the complexities of modern society, maintain the rights and freedoms of the individual against the all-powerful bodies that stride about the place?
I shall now return to the subject matter of this article.
I have borrowed the title of it from the second clause of the Declaration of Rights as drafted by the young barrister John Somers. Clause 2 reads:
“That the pretended power of dispensing with laws, or the execution of laws, by regal authority, as it hath been assumed and exercised of late, is illegal.”
The above quotation should serve as a fitting reminder that the laws of the land, more so the Perak constitution, should not be sidestepped by the ruler or, to quote from Lord Denning, by "the all-powerful bodies that stride about the place".
If anyone thinks that he can dispense with the law for the execution of it, then this clause should remind them that the power to do so is only a pretended power. Article XVI, Clause (6) is what we are talking about here - the menteri besar should be allowed to tender the resignation of the Executive Council in due course of time without being hurried by regal authority exercising a pretended power.
The laws of the Perak constitution should be administered even-handedly and not unequally by giving the impression to the general public that preferential treatment was shown to some persons.
It is the appearance of impartiality that matters. It does not matter whether he did, in fact, favour one side unfairly. Suffice it that reasonable people might think that he did.
Substitute the phrase "by regal authority" for the phrase "by those in power" and we have an axiomatic rendering which applies to today's modern society.
The executive branch of any government, be it federal, state or local, cannot ignore the people's call for justice and fair play which throughout the ages have been "found necessary to promote the public weal, and to satisfy the demands of public opinion".
The call of public opinion is a call to maintain "the rights and freedoms of the individual against the all-powerful bodies that stride about the place". The executive branch of any government can ignore the voice of public opinion at its peril.
Unwillingness to heed the demands of public opinion can lose the mandate of the populace in the next election.I think the writing is already on the wall. The demands of public opinion is a universal one. If the old order has been found wanting, it must give way to the new.
--------------------------------------------------------------------------------
NH CHAN is former Court of Appeal judge famous for his ‘All is not well in the House of Denmark’ comment regarding judicial corruption. He was then referring to High Court’s commercial division which was located in Wisma Denmark, Kuala Lumpur. The quote is based on Shakespeare’s ‘Something is rotten in the state of Denmark’. Chan, who has since retired, lives in Ipoh



Take a break...

Bagi sesiapa juga yang teruja dengan krisis perlembagaan di Perak ini...patut sangatlah membaca tulisan Azmi Shahrom di dalam column nya Brave New World @ The Star semalam. Tajuknya.. It’s in the Constitution

Seronok baca tulisan orang2 pandai ni...kitapun terasa pandai sekali.

Teman petik beberapa isu penting yang dibicarakan:

1. Karpal Singh Derhaka

I WISH that all those people calling for Karpal Singh’s head would just take a minute and pick up the Federal Constitution. Turn to Article 182 and you will see provisions for a “Special Court”.

The job of this Special Court is to try civil proceedings brought against the Yang di-Pertuan Agong or any of the Sultans.

This was not always the case. Before 1993, the rulers had absolute immunity. And before 1984, they actually had the power to veto legislation. These powers were taken away by the Barisan Nasional government headed by Tun Dr Mahathir Mohamad.

DAP chairman Karpal Singh’s desire for the Sultan of Perak to be brought to court is reasonable and allowed for by law. Besides, I think it is a good thing that the King and the Sultans can be brought to court.

2. Raja Berperlembagaan

You see, the days of the all-powerful king is gone now and that is, for me at least, progress. It shows that we are a society that values democracy.

Yes, we have Sultans and Rajas, but they are constitutional monarchs. This means that they have powers determined by the Constitution and not some divine power to do as they wish. This being the case, surely if they overstep their boundaries, if they behave in an unconstitutional manner, they should be challenged – respectfully, properly – in a court of law.

3. Apakah tindakan Sultan Perak betul?

Now, did the Sultan of Perak act in a way that was unconstitutional when he appointed a new Mentri Besar? It is arguable.

The power to appoint a Mentri Besar is clearly at the discretion of the Sultan. This is one of the few real powers that he has. A power that he does not have is to dismiss an existing Mentri Besar.

Usually this does not raise many problems. During the last general election, we saw the Sultan of Perak and the Sultan of Terengganu both deciding on who should be the new Mentri Besar of their respective states.

They made decisions that went against the desires of the majority party in both state legislative assemblies. The two monarchs thought that their choices commanded the confidence of the two Houses and were the best men for the job. It was their prerogative.

But the current case in Perak is different. The Sultan chose a new Mentri Besar while the old one was still in office. By appointing a new man, he was in effect sacking the old one. And sacking the Mentri Besar is not within his constitutional powers.

I think there is room for debate on this matter and, ideally, it should be settled in the Special Court.

Actually, I am rather curious as to why the Sultan did not just dissolve the state assembly when requested. All this party-hopping business was wreaking havoc on the public’s faith in the democratic system.

Surely, the clearest and fairest way out of the debacle was to have fresh state elections.

For the sake of continued faith in democracy, I would have thought the Sultan, who has spoken many times so eloquently about democracy and rule of law, would have just said “right, let the people decide again”.

After all, the greatest threat to political, and thus national, stability are a people who have lost their faith in the democratic system. It is only when such faith is lost that extreme behaviour emerges.

4. Lain-lain hal....Kerajaan PR Selangor apa hal?

Meanwhile, there is much that can still be achieved. The states ruled by Pakatan Rakyat must continue to push their agenda forward and live up to their election promises.

For example, I notice with a little dismay that the new Selangor government has yet to withdraw the case against Sagong Tasi.

In 2002, Sagong obtained a judgment in his favour by the Court of Appeal which held that his Orang Asli community had a propriety interest in their customary land. This meant that when the land was taken by the government, they should have been properly compensated.
This case was against the former state government and, of course, Datuk Seri Khir Toyo and his men appealed the decision.


Considering the fact that Pakatan Rakyat is concerned about justice and fair treatment to all Malaysians, and considering also that the last MB of Perak was making headway in granting proper titles to the Orang Asli in his state, the current Selangor government should just stop the action.

Yes, the battle of Perak must continue. But there are many other battles to be fought and won. Fairness and justice must be striven for on all fronts, continuously. It’s easy to forget this amid the shrill cries of “traitor” by the ill-informed.

Rasuah Dan Rampasan Kuasa..

Berita ini teman petik dari Malaysiakini...di Parlimen semalam..

Anwar: SPRM tahu tapi tidak ambil tindakan
Feb 19, 09 8:08pm

Ketua pembangkang mendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mempunyai butiran usaha memujuk wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat di Kedah agar melompat kepada BN tetapi tidak mengambil sebarang tindakan.

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata suruhanjaya tersebut, dulu dikenali Badan Pencegah Rasuah (BPR), mengetahui sejak awal usaha menumbangkan kerajaan Kedah, termasuk yang dijalankan oleh bekas menteri besar Datuk Seri Mahadzir Khalid.

Mendedahkan perkara itu sewaktu membahaskan titah diraja di Dewan Rakyat hari ini, mantan timbalan perdana menteri mendakwa beberapa juta ringgit pernah ditawarkan kepada Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR di negeri itu antara April hingga Julai lalu, termasuk penghujung tahun lepas.

Dakwaan Anwar itu menghangatkan sidang dewan apabila ahli-ahli parlimen BN tidak senang dengan tuduhan-tuduhan tersebut.

Beliau juga mendakwa, pegawai SPRM yang terlibat dalam operasi merakam rundingan BN dengan wakil-wakil rakyat Pakatan kemudiannya ditukar.Baca berita penuh

Thursday, February 19, 2009

Mimpi Ngeri Pak Lah

BN tidak cadang adakan p'raya di Perak
Feb 19, 09 4:12pm

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) di Perak tidak bercadang untuk mengadakan pilihanraya sebagai cara untuk menyelesaikan kemelut politik di negeri itu, tetapi akan terus memerintah demi rakyat di negeri berkenaan.

"Dalam situasi yang ada sekarang ini, saya fikir lebih baik sekiranya kerajaan BN terus dengan pemerintahannya. Buatlah apa yang boleh untuk rakyat negeri Perak," kata Perdana Menteri. Selanjutnya..

Memanglah kita orang tau BN tak nak pilihanraya di Perak. Dah tau kalah...nak buat apa buat pilihanraya...kalu idak..tak kan cakap macam perenggan kedua tu...itu cakap orang mengaku kalahlah tu..!! He he

Masalahnya bukan sebab mike nak pilhanraya ke idak..?...masalahnya...memang patut pilihanraya dibuat semula. Itu aje...

Dah tinggal sikit lagi. Jolok sikit jatuhlah tu...kata orang ..dah masak ranum..!!

Layari rights2write tentang krisis di Perak..

Perak: It is not over, until it is really over..Part II

Menarik kalu dicampur teori Gamuda....

Tak taulah Pak Lah mimpi ke mengigau ni?

PM says Pakatan trying to overthrow Perak government

By Shannon Teoh
PUTRAJAYA, Feb 19 — Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi accused the Pakatan Rakyat today of trying to overthrow the Barisan Nasional's Perak state government.

He said Perak Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir would now be lodging a police report against the expulsion of the entire executive council lineup by the speaker of the state assembly. Sepenuhnya di sini

Kata Pak Lah lagi, Sivakumar menderhaka kerana ingkar perintah Sultan.

Pak Lah lupa bahawa Sivakumar hanya menjalankan tugasnya. Dia masih speaker yob...kena ingat tu. Mike ingatkan si Najib tu yang gelojoh sangat nak gulingkan kerajaan PR.

Udahlah tu yob. Ghentikanlah guna Sultan. Ghentikanlah guna Mufti....orang kampong semua dah tau yob.!!

"Tidak ikut peraturan...!!" Malaysiakini

Begitulah suara2 dari BN dan penyokong serta penjilatnya mengenai penggantungan MB dan Exco2 Palsu Negeri Perak oleh Speaker yang sah dan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang juga sah itu...

Hmmm...baru sekarang cerita nak ikut peraturan...

Pecat Nizar macam tu sah ke? Ikut peraturan ke?

Bila terkena batang hidung sendiri pandai pulak....

Teman tertarik dengan komen Nazri Aziz mengenai kes ini yang tersiar dalam Malaysiakini....

Nazri berkata, seluruh episod itu adalah satu "komedi" kerana keputusan oleh Sivakumar itu "amat tidak masuk akal".

"Speaker bertindak sendiri menjadi hakim dan juri sedangkan beliau tidak langsung mempunyai bidang kuasa itu."

"Ini benar-benar kelakar dan satu persendaan dalam seluruh episod," kata Nazri pada sidang akhbar di bangunan Parlimen.

"Saya rasa untuk menghentikan ini semua, anggota-anggota DUN Barisan Nasional hendaklah ke mahkamah untuk menyelesaikan kebuntuan dan menjelaskan situasi," kata Nazri.

Bukan episod ini aje komedi Nazri oii!! Episod lompat 360 degree...episod jadi MB lalu pintu belakang malah episod suruh Nizar berhentipun...kelakar juga. Kalu tengok Mr. Beanpun tak sekelakar ini...

Dan untuk menghentikan ini semua...bawalah ke mahkamah rakyat untuk menentukan...once for all yob!! Apa macam.? Takut ke?

Wednesday, February 18, 2009

Tang gesel pulak...gesel mana yang bermoral?

Antara gesel Pak Lah


atau....






gesel bini Najib

atau....


gesel Elizabeth Wong? Kalau ini boleh dipanggil gesel lah...

Antara tidur Pak Lah dan tidur Elizabeth Wong...

Siapa yang tidak bermoral...?

Pak Lah tidur tengah kerja...tapi pakai suit..baju batik...baju melayu bersamping...






atau

Elizabeth Wong...tidur kat rumah dia...bukan masa kerja...tapi terselak sana terselak sini...

Lu jawab sendirilah kawan...!!

Bior bebeno yob?

Tenaga Nasional melaporkan kerugian (net loss) sebanyak RM944 milllion dalam suku pertama hingga 30 November, 2008 disebabkan oleh permintaan yang merosot, kenaikan harga arang batu dan ringgit yang lemah.

Namun...Che Khalib telah dipilih sebagai CEO of the year....what a joke?

Che Khalib satu hal...Business Times yang pilih mamat ni pun satu hal. Macamana syarikat yang mempunyai kuasa monopoli boleh rugi macam tu?

Teman pernah tulis pasal Che Khalib ni tahun lepas.... Bukan teman ada grudge apa2 dengan Che Khalib ni...dia tak kenal teman dan tak ada bau2 bacangpun dengan dia (Alhamdulillah)...

Tapi tu lah...kalu setakat naik kan kadar tarrif setiap kali harga petrol naik...sapa2pun boleh..

Teman ingat mamak, tauke Restoran Hidayah kat Bukit Indah tu lebih layak pegang gelaran tu...tak de lah dia menyusahkan sesiapa!!


Tuesday, February 17, 2009

Che Det Turun Kempen 3 Bukit....

Semalam DYMM Yang DiPertuan Agong telah mengucapkan terimakasih kepada Pak Lah atas perkhidmatannya sebagai PM, sekaligus mengucapkan Selamat Bersara dan mengalu2kan Najib sebagai PM Malaysia ke 6 pada hari April Fool yang akan datang ni....

Namun Che Det macam masih was2 samada Pak Lah betul2 nak bersara. Artikel terbaru beliau hari ni... teman lihat macam serampang 2 mata.

1. Nak pastikan Pak Lah mesti berhenti tak kira apa terjadi.

2. Nak bunuh modus operandi budak TINGKAT EMPAT. Kasi bunuh habis yob.

Hebat Che Det. Lepas ni barulah dia turun kempen untuk BN di PRK 3 bukit tu. Sebab tu SPR buat PRK tu lepas pemilihan Umno...masa tu Najib dah jadi PM. Jadi adalah alasan Che Det nak turun kempen...

Tapi bagi kita...Che Det ada ka Che Det tak da ke...sama aje. Kita kaut dia sekali...


SPR umum...Pilihanraya Diadakan Semula Di Semua Bukit...

Mula-mula Bukit Gantang...

Kemudian Bukit Selambau...

La ni Bukit Lanjan...

Lepas ni mana? Bukit Kayu Hitam, Bukit Lada, Bukit Pinang, Anak Bukit (ini masuk ka?), Bukit Chandan, Bukit Serampang, Bukit Naning, Bukit Tuku, Bukit Panau, Bukit Bunga, Bukit Ibam, Bukit Melawati, Bukit Antarabangsa, Bukit Permai, Bukit Batu, Bukit Tunggal, Bukit Payung, Bukit Besi, Bukit Mertajam, Bukit Tengah, Bukit Tambun, Bukit Gasing, Bukit Bintang, Bukit Bendera, Bukit Gelugor, Bukit Kepayang, Bukit Baru, Bukit Begunan, Bukit Saban, Bukit Assek dan Bukit Sari.

Berhati2lah ye YB2 semua...Jangan lupa pakai cawat masa tidor..he he..

Monday, February 16, 2009

Lepas Ni Apa?





Selepas Majlis Dialog Bersama YB tempoh hari...apakah tindakan selanjutnya?

Banyak isu yang diutarakan. Akhbar Sinarpun dah 2 minggu siar berita dialog tu. Pandai dia orang ni...dialog sehari berita 2 minggu....

Teman nak cadangkan supaya dibentuk satu Jawatankuasa Bertindak untuk merumus dan merialisasikan segala perkara yang telah dibangkit dan dipersetujui. Dialog aje tak de perlaksanaan...macam lepas makan sendawa aje lah yob. Baik jadi ular sawa..

Banyak isu yang dibangkitkan...follow up mesti dibuat.

Teman cadangkan Dato' Shukri menjadi Pengerusi Jawatankuasa ini. AJKnya...Mi Panjang, Anas, Hj. Wan, Ir. Anuar dan Husni. Buat cepat2 yob sebelum sejuk jadi air batu...Ini zaman buat kerja bukan cakap banyak...

Usah suruh teman. Kerja teman menulis aje..he he..!!

Jangan marah!!






Bogel

Tak da gambar bogel atau cerita artis mahupun wakil rakyat bogel di dalam blog ini.

Kalu nak jugak...gi kat malaysiakini atau terus ke Bukit Lanjan.

Cheerio!!

Lu apa hat?..Malaysiakini

KuLI...Gua sudah cakap sama lu...itu parti tatak bagut punya...itu pati olang beli olang..olang jual olang...Lu ada dalah Laja...Lu apa hat duduk lalam itu pati...?

Lu sikalang cakap Nizar Masih MB Perak Yang Sah ...Lu apa hat? Sapa mahu lengar lu punyak cakap?

Lu kalu ada mutut-mutut mau juang ha...gua cakap lu...lu masuk itu P AL (PR)... Lu nyangan muang masa...

Wa mau cakap sama lu...lu apa mikin mau kawan sama olang modoh? Lu tatak otak ka? Wa olang kampong pun tau pikit...lu apa hat?


Nizar Jawab Isu Tanah Di Perak...

E-mail ni teman terima dari Anas...katanya ada orang e-mail kat dia...khabonye ambik dari blog YAB Nizar...Memang tepat..ada dalam ruangan komen atas tajuk TAHUN BARU CINA & ADUN BOTA

ISU TANAH: INI JAWAPAN YAB DS NIZAR

Assalamualaikum kepada semua yang telah memberi komen tak kira manis ke pedas, kutuk ke puji ke,dsbnya, saya ambil kesempatan ini mengucapkan tahniah dan jutaan terima kasih kerana sudi kunjung dan beri komen serta kritikan. Sebenarnya dalam mesyuarat exco kerajaan PR Perak ini ada di hadiri oleh 3 orang pegawai kanan yang cukup berpengalaman sebagai Ex-Officio.

Ini dibuat bagi membimbing serta menasihati semua ahli MMK supaya tidak buat keputusan yang berlanggaran atau bercanggah dengan setiap perundangan dan ketetapan negara dan negeri. Oleh yg demikian setiap keputusan yang dibuat adalah melalui proses yang menyeluruh dan merujuk kepada mereka.

Kedua , semua ketua jabatan teknikal negeri memberi komen dan input tentang setiap permohonan terutama hal ehwal tanah, perlombongan, pelaburan dsbnya. Mereka juga akan menasihati jemaah exco dalam membuat keputusan.

Ketiga, setiap kali sebelum bermesyuarat exco, semua kertas baru untuk kelulusan atau penolakan akan dipersembahkan kepada kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak atau Raja Muda , Raja Dr Nazrin Shah. Lagipun, setiap keputusan yang dibuat pada mesyuarat exco sebelumnya juga akan dibentang minitnya kepada DYMM Sultan.

Tohmahan sahabat mengenai "gadai tanah" kepada Cina atau seumpamanya tidak berasas sama sekali dan hanya menunjukan kurang hemah serta bijak dalam membuat dakwaan tersebut. Sekali gus memperkecilkan kewibawaan semua institusi kerajaan yang terlibat. Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru.

Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah: 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung. 5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR) 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar ipoh, taiping, bidor , kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih, oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli), adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12.Bukan janji DAP!. DAP tiada manifesto ketika itu di Perak.

Seandainya semua keluarga kampong baru (47,000) menerima anugerah hak milik selamanya, ianya hanya melibatkan sejumlah tanah tak lebih dari 3000 ekar . Ya! tak lebih tiga ribu ekar.

Oleh kerana tanah lot di kampong baru jauh lebih kecil saiznya. Kerajaan akan memperolehi tanmbahan revenue (oleh kerana kenaikan kadar premium tanah ) sejumlah RM330 juta. Nilaian tanah akan menjadi RM1.6 billion dipasaran dan tanah tersebut boleh disandarkan ke bank komersial oleh tuan milik jika di tukar kepada hak milik selamanya.

Mereka boleh buat pinjaman dan membina rumah yang kekal dan cantik kerana tiada kebimbangan tanah mereka akan dirampas dimasa akan datang. Ini cuma kampong baru, belum lagi kampong tersusun!

Cuba bandingkan dengan jumlah keluasan tanah yang digadai oleh kerajaan dahulu.! Kerajaan Perak tiada dapat apa-apa bahkan kerugian berjuta-juta dan putih biji mata kita orang melayu sebagaimana melihat "kecerdikan " pimpinan UMNO gadai Singapura, Penang dll. Saya amat berharap menghebahkan perkara sebenar kepada rakyat Perak khususnya kaum saya orang melayu, akan pengkhianatan pimpinan UMNO sewaktu mereka berkuasa dahulu..Namun hajat ini tidak kesampaian kerana Radio Perak FM tak bagi kerana dia milik UMNO, (agaknya!).

YB ziarah dengan kapcai...

Beberapa hari setelah teman menulis mengenai Bermuhasabahlah... malam tadi YB Khasim dan rombongannya pergi ziarah jiran teman (orang Umno) yang anaknya masih kritikal di Hospital itu.

YB datang dengan kapcai bersama pegawai2nya...juga berkapcai. Teman berasa cukup gembira kerana YB faham dan mempraktikkan fikrah perjuangan dan sekaligus membuktikan PAS adalah parti berjiwa besar. Bukan setakat turut serta dalam program bacaan yasin dan solat hajat...malah mengimami solat Isya'.

Penduduk yang juga jiran2 teman ternyata impress dengan YB malam tadi...

Teman juga berasa insaf dan ingin mengucapkan terima kasih kepada seorang (anonymous) yang menghantar komen pagi ini (8.48am) mengenai isu yang teman tulis tersebut. Teman petik di bawah ini...

"....2. Dan dalam masa yang sama, dalam menangani kemelut ini, (memperbetulkan satu kesilapan), hendaklah kita berlaku adil."

"Memperbetulkan kesilapan jangan sampai kita menafikan kebaikan seseorang dan mengiktiraf kebaikan seseorang tidak bererti kita mengabaikan tanggungjawab memperbetulkan kesilapan."

"Iktiraflah kebaikan-kebaikan seseorang, perbetulkan kesilapannya."

Teman mengambil nasihat ini dengan 'good spirit' dan mengaku dengan sejujurnya akan kebenaran nasihat saudara anonymous ini...Insya'Allah akan dipraktikkan.

Friday, February 13, 2009

Khir Toyo Ditangkap Kerana Merusuh...Malaysiakini...

Khir Toyo 'picked up' over aborted protest

Feb 13, 09 4:27pm
Former Selangor menteri besar Dr Mohd Khir Toyo and another local youth leader were picked up by the police for questioning in an aborted protest march by Penang Umno Youth against veteran parliamentarian Karpal Singh in George Town today.

Kesian yob. Biasa2kanlah berdemo dan merusuh. PRU13 dah dekat...he he.

Sampai ke Penang yob...Khir Toyo berdemo. Ko ingat saham ko naik ke kena cekup dek polis ni. Alah setakat pergi balai kena jamu satay tak real lah....

Mukhriz ngan KJ bila nak berdemo.?

Padang main helikopter kat Bukit Indah tu kosong. Esok cuti. Bulehlah kita orang turun beramai2...tolong tengok dari ajelah yob.

Kesian..kesian!!





Malaysian Insider ada statistiknya...

In case you weren’t sure... hear it from the people of Perak

IPOH, FEB 12 — If the Barisan Nasional and the Perak royal household had any lingering doubts about negative public sentiment towards the change of the state government, here is a message: doubt no more.

A survey of registered voters in Perak on Feb 8 showed that:

• 74 per cent of the respondents feel that the state assembly should have been dissolved after the defection of the three Pakatan Rakyat lawmakers

• 76 per cent of the respondents felt that the "people, through elections, should decide on who forms the government"

• 62 per cent of the respondents felt that the "role of the palace in this decision" means it does not recognise the will of the people

• 66 per cent of the respondents do not accept state governments formed through the defection of state assemblymen

• 59 per cent of the respondents feel that the political crisis in Perak would decrease support for Barisan Nasional.

Taken together, the poll by the Merdeka Centre suggests that Datuk Dr Zambry Abdul Kadir and the BN may occupy the seat of government but a significant number of Perakians may not accept their legitimacy to hold power.

The political crisis unfolded in Perak when three Pakatan Rakyat legislators became independents and said that they would back the BN.

This wiped away the three-seat majority which enabled Pakatan Rakyat to rule the state since March last year.

After interviewing the three and the 28 BN representatives, Sultan Azlan Shah decided that BN had the majority in the state assembly. This was a controversial decision given that Datuk Seri Nizar Jamaluddin and Pakatan Rakyat felt that the correct decision should have been for the Ruler to allow for the state assembly to be dissolved for fresh elections.

There is a roiling debate even among lawyers on the Sultan's decision, with the majority saying that he should have either agreed to the dissolution of the House or held off making any decision until a vote of no confidence against Nizar was taken in the assembly.

The survey findings indicate that many Perak voters also feel that the Ruler may have erred.

Some 507 registered voters were interviewed by telephone and the sampling was done randomly. The margin of error was about 4.5 per cent.

Bermuhasabahlah...

Sudah tiba masa kita bermuhasabah diri.

Islam adalah agama yang benar dan cantik. Di sisi Allah inilah agama yang diiktiraf. Tetapi Islam kadang kala dilihat tidak cantik disebabkan pengikutnya yang mengaku Islam tetapi tidak beramal dengan apa yang diajar oleh Islam.

Begitu juga PAS. Dalam negara kita yang lintang pukang ini, PAS adalah satu-satunya parti yang meletakkan Islam sebagai matlamat dan dasarnya. Tetapi PAS kadang2 tidak kelihatan cantik juga disebabkan pengikutnya atau pemimpin kecilnya yang tidak mengambil Islam sepenuhnya sebagai landasan perjuangan.

Teman melalui pengalaman pahit semalam.

Seorang jiran teman (orang Umno) minta tolong teman uruskan bacaan yasin dan solat hajat di masjid dan surau sekitar Bukit Indah, mendokan agar anaknya yang tenat agar pulih.

Walaupun fahaman dan pandangan kami berbeza, teman dengan semangat ukhuwah yang diajar oleh Islam telah cuba sedaya upaya melaksanakan amanah yang diberikan sebaik mungkin. Maka teman buatlah surat bagi pihak jiran teman tu...

Masjid tak de masalah. Done.

Yang beratnya surau tempat selalu teman sembahyang jemaah yang kita banggakan selama ini. Pengerusi OK. Tapi malangnya beliau tak dapat hadir berjemaah kerana kurang sihat. Maka teman pass surat tu kepada Setiausaha Surau yang juga YDP Cawangan. Diapun OK. Tak de masalah.

Tetapi bila surat itu diberikan kepada salah seorang AJK untuk dibuat pengumuman...apa jadi.? Dia over rule semuanya...

Teman ditunjukkan sms dari AJK itu kepada Setiausaha Surau. Begini lebih kurang bunyinye...

"Tak payah buat. Dia ni orang Umno...!"

Pucat lesi muka Setiausaha tu...mungkin kecewa...teman punyalah bengang. Teman bagitau Pak Imam. Malangnya Pak Imam kurang fasih berbahasa melayu kerana dia berpendidikan arab sepenuhnya... sementara teman pulak berpendidikan melayu sepenuhnya...bahasa arab 1-2% aje.

Kesudahannya teman, Setiausaha dan Pak Imam buat sendiri2.

Inilah masalah PAS sebebenonye. Apa rasionalnya AJK ni bertindak sedemikian...dia sahaja yang tahu. Teman tak fikir ini yang dimahukan oleh pemimpin2 besar kita...TGHA, TGNA dll. Pemimpin2 kecil yang tak faham dakwah dan tak ada fikrah perjuangan ini yang payah. Mereka ini yang merosakkan nama baik PAS.

Apakah Rasulullah memilih dari golongan mana untuk baginda berdakwah dan mengajak manusia kepada Islam?

Teman suka memetik satu tulisan oleh Abd al-Razzaq Muthalib Ahmad mengenai Hikmah Di Dalam Dakwah...wallahu 'alam...

Di mana hikmah di dalam dakwah???December 3, 2008

Abd al-Razzaq Muthalib Ahmad

Peristiwa di depan Maktabah Makkah (Perpustakaan Mekah), berdekatan Masjid al-Haram, membuatkan penulis bertanya pada diri sendiri: Di manakah hikmah di dalam dakwah mereka ini?

Suatu petang penulis pergi ke Masjid al-Haram. Memandangkan waktu solat masih lama lagi, penulis terus pergi ke Maktabah Makkah (yang dikatakan tempat kelahiran Nabi saw). Di sana, ada beberapa orang teman dari Rabitah al-Alam Islami, Mekah (Muslim World League), yang ditugaskan sebagai penterjemah sempena dengan musim haji. Sementara ada di situ, penulis juga turut membantu mereka untuk memberi penerangan kepada orang ramai yang datang melihat tempat tersebut.

Diringkaskan cerita, dalam ramai-ramai orang yang datang melawat tempat tersebut, ada seorang lelaki -kalau tidak silap dari India- yang datang menghampiri bangunan maktabah ini lalu mengusap dindingnya dengan tangan dan terus menyapu di badannya. Kebetulan perbuatan lelaki ini dilihat oleh salah seorang pegawai dari Jabatan Amar Ma’ruf Nahi Mungkar –jabatan ini mungkin seperti JAKIM atau jabatan agama Islam di Malaysia-.Tanpa memberi peluang, dengan perasaan penuh “tanggungjawab” untuk mencegah kemungkaran, pegawai ini terus datang dan bertanya kepada lelaki ini dengan suara yang tinggi (dan penulis rasakan yang bahasa pegawai ini tidak difahami oleh lelaki tersebut). Pegawai itu bertanya (dalam bahasa Arab pasar): “Eshh anta??!! Anta majnun??!!” (Apa kau buat ni?? Kau gila??). Kemudian pegawai ini terus menghalau dengan menolak lelaki tersebut supaya beredar dari situ (Rooh! Rooh! (Pergi! Pergi!)

Penulis yang menyaksikan adegan ini, menggelengkan kepala. Perasaan penulis bercampur-campur. Bingung, kecewa, geram dan luntur semangat. Lantas penulis bertanya kepada diri sendiri: Di manakah hikmah di dalam dakwah mereka ini??!

Apakah begini caranya mencegah kemungkaran? Apakah begini cara dakwah manhaj salaf al-soleh? Apakah tiada ruang langsung untuk berlembut di dalam mencegah kemungkaran? Apakah tidak boleh jika ditanya terlebih dahulu dan diterangkan dengan baik kesalahan lelaki tersebut. Sekurang-kurangnya dia akan tahu yang perbuatannya tidak betul dan tahu juga apakah sebab-sebabnya.

Penulis merasakan yang lelaki tadi pergi dengan tidak mendapat sebarang mesej pun dari pegawai tadi kecuali yang dia faham bahawa ustaz-ustaz atau pendakwah di Arab Saudi ini memang keras dan kasar cara dakwah mereka. Betullah khabar-khabar yang di dengar sebelum ini.

Tidak hairan jika ramai yang bersangka buruk dengan dakwah sebahagian daripada pendakwah di Arab Saudi. Bukan manhaj yang salah, tetapi sikap sesetengah mereka yang bercanggah. Terlalu bersemangat ingin mencegah kemungkaran, tetapi tidak melihat siapakah sasaran, apakah perkataan dan apakah cara yang berkesan. Di manakah hikmah dalam dakwah mereka?

Ramai orang asyik bercakap tentang hikmah. Entah berapa ribu kali perkataan ini telah diulang cakap oleh para penceramah dan pendakwah. Entah berapa banyak telah ditulis di dalam makalah. Tetapi apa itu hikmah???Mungkin tulisan ini dapat memberi sedikit gambaran dan menambah apa yang kurang.

Pengertian al-hikmah

Menurut Dr. Muhammad Abu al-Fath al-Bayanuni di dalam bukunya al-Madkhal ila Ilm al-Da’wah, hikmah itu ialah: “ketepatan di dalam percakapan dan perbuatan”. Syaikh Said bin ‘Ali bin Wahf al-Qahtani pula di dalam bukunya “Al-Hikmah fi al-Da’wah ila Allah”, memberikan takrifan berikut: “Betul dan tepat di dalam percakapan dan perbuatan, dan meletakkan sesuatu itu pada tempatnya”. Dr. Abd al-Muhaimeen al-Tahhan di dalam “Madkhal ila Ilm Usul al-Da’wah” menyatakan bahawa hikmah itu ialah: “perkataan yang tepat dan tindakan yang betul”.

Kebanyakan pengertian hikmah yang diberikan oleh kebanyakan penulis adalah hampir sama dan ianya berlegar di sekitar tepat dan betul di dalam percakapan dan perbuatan serta meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Inilah takrif yang rajih dan ianya seperti yang dihuraikan oleh al-Imam Ibn Jarir al-Tabari di dalam tafsirnya, beliau menyebut bahawa hikmah itu ialah: tepat dan betul di dalam percakapan dan perbuatan.

Oleh itu, terdapat beberapa etika, prinsip dan disiplin yang perlu dititikberatkan oleh para pendakwah agar dakwahnya benar-benar memenuhi maksud hikmah ini. Antara ialah seperti yang telah dihuraikan di dalam buku “Madkhal ila Ilm Usul al-Da’wah”:

Etika-etika al-hikmah di dalam dakwah

Pertama: Berikan khabar gembira (al-tabsyir) dan tidak melakukan sesuatu yang menyebabkan orang semakin menjauhi pendakwah (al-tanfir).

Sandaran penting di dalam prinsip yang pertama ini ialah nasihat Rasulullah saw kepada dua orang sahabat yang diutuskan untuk berdakwah di Yaman; Abu Musa al-Asy‘ari dan Muaz bin Jabal: ((Serulah manusia, hendaklah kamu berdua memberi khabar gembira dan jangan melakukan sesuatu yang menjauhkan manusia dari kamu, permudahkanlah dan janganlah kamu menyulitkan sesuatu perkara)).(al-Bukhari & Muslim).

Bagaimana untuk menggembirakan sasaran dakwah kita dan membuatkan mereka minat dengan dakwah yang kita sampaikan? Dua etika yang boleh diamalkan, iaitu:

1) Berlembut di dalam percakapan dan mesra di dalam pergaulan.

Tiada lagi yang lebih jelas di dalam menerangkan etika ini selain daripada saranan Allah swt kepada dua orang rasulNya; Musa dan Harun yang diutuskan bagi menyampaikan dakwah kepada Fir ‘aun: ((Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas, berbicaralah dengannya menggunakan perkataan yang lembut, mudah-mudahan dia akan ingat dan merasa takut)) (surah Taaha: 43-44).

Galakan daripada Rasulullah saw juga banyak, antaranya seperti yang disampaikan oleh A’isyah bahawa Baginda bersabda (maksudnya): ((Sesungguhnya Allah menyukai sikap lemah lembut di dalam semua perkara)) (al-Bukhari & Muslim)

2) Jadikan hadiah pengikat mahabbah.

Hadiah merupakan sesuatu yang dapat menjalin ikatan kasih sayang, kemesraan dan menjauhkan perasaan benci dan buruk di dalam sangkaan. Sebab itulah Nabi saw menyarankan: ((Hendaklah kamu saling memberi hadiah, kerana ianya akan menyebabkan kamu saling berkasih sayang)) (al-Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrad).

Nabi saw sendiri ketika peperangan Hunain telah menghadiahkan Safwan bin Umayyah seratus ekor unta, kemudian seratus ekor lagi, kemudian seratus ekor lagi. Lalu Safwan berkata: Demi Allah, Rasulullah saw telah memberikan (hadiah ini) kepadaku dan sesungguhnya dia dahulu adalah manusia yang paling aku benci –sebelum keislaman Safwan-, tidaklah dengan pemberiannya ini sehingga dia menjadi manusia yang paling aku kasihi” (Riwayat Muslim).

Bagaimana pula untuk menjadikan orang ramai tidak menjauhi dakwah kita? Beberapa etika ini perlu diberi perhatian:

1) Elakkan berdepan dengan mereka dengan cara yang tidak disukai; seperti menyebut kesalahan dan menyandarkan kesalahan tersebut kepada mereka atau menyebut nama-nama mereka yang melakukan kesalahan.

Nabi saw jika ingin menegur sesuatu kesalahan atau maksiat, Baginda tidak akan menyebut nama mereka yang melakukan kesalahan tersebut. Perhatikan perkataan yang dipilih dan digunakan oleh Nabi saw: ((Apa kena dengan salah seorang dari kamu yang berdiri mengadap tuhannya, lalu meludah ke arah hadapannya (semasa solat)? Apakah ada di antara kamu semua yang suka jika ada seseorang yang berdiri mengadapnya lalu diludah ke arah mukanya? Jika ada diantara kamu yang ingin meludah, maka hendaklah dia ludah ke arah kirinya ke bawah kaki…)) (al-Bukhari & Muslim)

2) Bersabarlah menghadapi kelemahan dan kesalahan yang ada pada diri mereka, dan jangan suka menghukum di dalam semua perkara.

3) Jauhkan setiap perkara yang boleh mendatangkan fitnah dan sangka buruk terhadap dakwah, walau pun perkara tersebut adalah harus untuk dilakukan.

Ikutikah contoh hikmah yang ditunjukkan seperti yang diceritakan oleh ‘Aisyah, bahawa Rasulullah saw bertanya kepadanya: ((Apakah kamu tidak tahu yang kaummu telah membina semula ka’bah tidak di atas tapak yang dibina oleh Ibrahim? ‘Aisyah menjawab: Ya Rasulullah, apakah kamu tidak mahu kembalikannya semula di atas tapak yang dibina Ibrahim? Baginda saw menjawab: ((Kalaulah tidak disebabkan kaummu yang masih di atas kekufuran, akan aku lakukannya)) (al-Bukhari & Muslim).

Ibn Hajar berkata: “…melalui hadis ini dapat diambil pengajaran bahawa perlunya untuk meninggalkan perkara yang maslahah (mendatangkan kebaikan) dengan tujuan mengelakkan jatuh ke dalam mafsadah (perkara yang buruk), dan juga tinggalkan urusan mencegah kemungkaran, takut akan jatuh ke dalam kemungkiran yang lebih dahsyat”. (Fath al-Bari 1/225)

Kedua: Permudahkan (al-taysir) dan jangan menyulitkan (al-ta’sir)

Konsep al-taysir ini merupakan prinsip penting di dalam agama. Dalil-dalil al-Quran dan hadis yang mengajak ke arah prinsip ini disebut berulang-ulang kali. Antaranya firman Allah (bermaksud): ((Allah mengkehendaki dari kamu untuk melakukan perkara yang mudah, dan Dia tidak mahu dari kamu perkara yang menyusahkan)) (al-Baqarah: 185). Di dalam ayat yang lain: ((Allah tidak mentaklifkan ke atas setiap diri kecuali apa yang mampu diusahakannya)) (al-baqarah: 286).

Nabi saw juga bersabda (maksudnya): ((Sesungguhnya agama ini mudah)) (al-Bukhari). A’isyah menyatakan bahawa: ((Tidaklah Rasulullah saw diberi pilihan di antara dua perkara kecuali Baginda akan memilih yang paling mudah…)) (al-Bukhari & Muslim).

Muaz bin Jabal pernah ditegur oleh Nabi saw apabila beliau membaca surah al-Baqarah atau al-Nisa’ ketika menjadi imam, kerana ini menyusahkan keadaan makmum. Sabda Nabi saw kepada Muaz: ((Apakah kamu mahu menimbulkan fitnah (diulangi sebanyak 3 kali), Kenapa tidak kamu solat dan membaca surah al-‘A’la, al-Syam dan al-Lail, kerana yang sembahyang di belakang kamu itu ada yang tua, yang lemah dan yang mempunyai urusan masing-masing)) (Riwayat al-Bukhari & Muslim).

Ketiga: Mengkaji dan mengambil kira kesan daripada setiap tindakan.

Kaji terlebih dahulu baik dan buruk setiap tindakan atau ucapan sebelum melakukannya. Bukan semua perkara yang betul itu perlu disegerakan dan bukan semua perkara yang tidak penting boleh ditangguhkan. Semua aspek perlu diambil kira agar wujudnya kesinambungan dakwah. Jangan kerana semangat semata-mata, tapi tiada hikmahnya, akhirnya dakwah tidak ke mana.

Nabi saw telah menunjukkan contoh yang paling baik. Perhatikan beberapa contoh peristiwa berikut yang menggambarkan hikmahnya Baginda saw di dalam dakwah:

Nabi saw ketika dalam peringkat dakwah di Mekah –zaman permulaan Islam- menghalang sahabat-sahabatnya daripada bertindak balas dan berperang dengan kaum kafir Quraish walaupun mereka dihina, diseksa dan sehingga diisytiharkan pemboikotan ke atas mereka. Keputusan ini diambil kerana jumlah umat Islam waktu itu masih sedikit dan mereka tidak punyai kekuatan yang cukup. Keburukannya akan lebih besar jika mereka mengambil keputusan untuk membuat serangan balas.

Di dalam perjanjian Hudaibiyah, Nabi saw menerima semua syarat yang ditetapkan walaupun pada zahirnya syarat-syarat tersebut seperti menindas umat Islam. Tetapi dengan melihat kesannya, Nabi saw bersetuju. Benar sekali, kesannya jumlah yang masuk Islam semakin ramai selepas itu dan diakhiri dengan kejayaan “Pembukaan Kota Mekah”.

Nabi saw amat bersabar dengan tindakan yang dilakukan oleh Abdullah bin Ubai bin Salul (ketua munafik di Madinah) yang telah menghasut orang Islam dan menimbulkan keraguan terhadap Islam. Boleh sahaja jika Nabi saw mengarahkan supaya dia dibunuh, tetapi memikirkan kesan buruknya yang lebih banyak, maka ia tidak dilakukan. Antara kesan buruk yang Nabi saw ingin elakkan ialah seperti sabda Baginda sendiri: ((…supaya orang ramai tidak bercakap-cakap yang Muhammad membunuh sahabatnya sendiri)) (al-Bukhari).

Keempat: Utamakan prioriti dan yang lebih penting dari yang penting.

Di dalam Islam, bukan semua perkara yang disuruh atau yang menjadi kewajipan itu berada di tahap yang sama. Begitu juga dengan perkara yang dilarang. Maka termasuk di dalam hikmah, seorang pendakwah itu perlu menyusun prioriti dan mengutamakan yang lebih penting dari yang penting, mengikut kesesuaian masa, tempat dan golongan sasarannya.

Kaji terlebih dahulu yang manakah perkara:

1) yang penting dan perlu disegerakan

2) yang penting tetapi tidak perlu disegerakan

3) yang tidak penting tapi perlu disegerakan

4) dan yang tidak penting dan tidak perlu disegerakan.

Pertama: Mulakan dengan perkara usul (prinsip) sebelum perkara furu’ (pecahan-pecahan). Maka di dalam Islam, tiada lagi yang lebih utama selain daripada aqidah dan tauhid. Lihat saja dakwah Nabi saw. Selama 13 tahun di Mekah, fokus yang diberikan ialah untuk menanamkan tauhid di dalam jiwa dan menafikan kesyirikan.

Kedua: Beri perhatian yang lebih kepada golongan-golongan penting yang jika golongan ini menerima dakwah kita, kesannya akan lebih besar dan cepat. Tetapi ia tidak bermaksud mengabaikan golongan-golongan biasa. Nabi saw di dalam dakwahnya telah memberikan perhatian yang lebih di dalam dakwahnya terhadap pemimpin-pemimpin kaum Quraish. Nabi saw juga telah berdoa semoga Allah menguatkan Islam dengan Umar al-Khattab atau dengan Abu Jahal bin Hisyam. Allah swt telah memilih Umar al-Khattab. Kenapa Nabi saw berdoa khusus untuk Umar al-Khattab dan Abu Jahal? Ini kerana kedua-duanya merupakan orang penting waktu itu dan jika mereka menerima Islam, kesannya amat hebat sekali. Perkara ini telah terbukti dengan Islamnya Umar al-Khattab.

Kelima: Raikan keadaan golongan sasaran.

Pertama: Kaji dan fahami keadaan semasa dan keadaan sekeliling golongan sasaran.

Bagaimanakah keadaan masyarakat di tempat tersebut. Apakah tahap pendidikan mereka, bagaimana keadaan ekonomi, apakah kecenderongan mereka, apakah masalah yang dihadapi di situ, apakah mazhab yang dianuti, apakah tempat/pusat ajaran yang menyelewang yang wujud di situ dan sebagainya. Ini semua perlu diketahui terlebih dahulu sebelum memulakan dakwah, kerana sudah pasti, lain padang lain juga belalangnya. Lain lubuk lain juga ikannya.

Jadi, pendekatan pendakwah dengan orang kampung tidak sama dengan pendekatan bersama orang-orang bandar. Begitu juga antara orang Islam dengan yang bukan Islam, golongan terpelajar dengan orang-orang biasa. Sebab itu Nabi saw semasa mengutuskan Muaz bin Jabal ke Yaman telah menyebutkan ciri-ciri khusus golongan yang akan beliau dakwah. Sabda Nabi saw : ((Sesungguhnya kamu akan berhadapan dengan satu kaum daripada ahli kitab)) (al-Bukhari & Muslim).

Kedua: Raikan perbezaan, minat atau ciri-ciri istimewa setiap individu.

Perkara ini penting kerana ia merupakan “pintu masuk” untuk anda memulakan dakwah, terutamanya dalam dakwah fardiyah (dakwah terhadap individu tertentu). Contohi bagaimana Rasulullah saw telah meraikan ciri-ciri khusus yang ada pada raja Najran yang merupakan seorang Nasrani. Baginda saw telah menulis di dalam suratnya kepada raja tersebut: “Dengan nama Tuhan Ibrahim, Ishak dan Ya’qub daripada Muhammad, pesuruh Allah kepada raja Najran, Islamlah kamu?…)) (Sirah ibn Kathir, 2/310).

Ketiga: Fleksibel di dalam meraikan semua kehendak golongan sasaran dakwah dan menyampaikan dakwah secara berperingkat.

Tetapi ini semua dengan syarat tidak mengabaikan perkara-perkara usul dan rukun di dalam agama. Sebagai contohnya, ketika Basyir bin al-Khusasiyah mengikat janji dengan Islam, beliau meminta kebenaran daripada Nabi saw supaya dia tidak dikenakan kewajipan zakat dan berjihad. Nabi saw menjawab: ((Kalau tidak ada zakat dan jihad, maka dengan apa kamu ingin masuk syurga…)) (Imam Ahmad dan al-Hakim, disahihkan dan dipersetujui oleh al-Zahabiy).

Manakala ketika datang rombongan dari Thaqif datang berjumpa Nabi saw untuk berbai’ah dengan Islam, mereka juga meminta supaya tidak dikenakan zakat dan jihad. Maka Nabi saw menerima permintaan mereka ini. Kemudian, selepas dari itu, Nabi saw menerangkan (kepada sahabat) tentang pendiriannya itu: ((Mereka akan mengeluarkan zakat dan berjihad apabila mereka telah Islam)). (Abu Daud).

Demikianlah sebahagian daripada etika-etika dan prinsip penting yang perlu diberikan perhatian oleh setiap pendakwah supaya dakwahnya memenuhi maksud dan tuntutan al-hikmah. Kadang-kadang manusia bukan tidak mahu menerima yang benar itu sebagai kebenaran, tetapi mereka tidak bersetuju bagaimana kebenaran itu disampaikan. Oleh itu, muhasabah semula dakwah kita selama ini. Semoga konsep al-hikmah ini menjadi salah satu resipi kejayaan dakwah kita.

7 Rabi’ al-Awal 1428,
5.40 pm,
Mekah.

Approach kita dalam dakwah mestilah dipelbagaikan.

Benarlah seperti kata Hj. Wan dari At-Tarbiyyah yang menulis e-mail panjang lebar kepada teman tentang disiplin jemaah dan konsep dakwah dalam PAS yang kata beliau, perlu dikaji dan dinilai semula.

Amatlah sayang peluang yang Allah kurniakan kita persiakan begitu sahaja.

Tidak hairanlah teman...surau ini, walaupun kuliahnya saban malam...namun yang hadir orang yang sama sahaja.

Bimbang teman jika apa yang berlaku di surau ini akan berjangkit di Masjid pula... jika mereka yang dipertanggungjawabkan untuk mengurus dan mentadbir masjid tersebut mengambil pendekatan yang sama.