Wednesday, September 30, 2009

Malam yang panjang buat Che Det...

























Tentunya susah untuk Che Det melelapkan mata malam tadi...mungkin ketika Siti Hasmah menjadi perhatian jejaka lain semasa menuntut di UM Singapura satu ketika dulu tidak mengacau sangat fikiran beliau sebagaimana 2 berita serentak yang berlaku semalam...he he..

Omar Ong appointed Petronas non-exec director
Apa ni Che Det???

Betullah apa Samy Vellu kata..

However, Samy Vellu pointed out that there was a trail of destruction in terms of deputies when it came to Mahathir's track record.

Apart from his three deputies who were given the boot, the former premier was also credited with playing a pivotal role in engineering the downfall of his fourth deputy Abdullah Ahmad Badawi who succeeded him in 2003 and vacated the post this year.

"Look at the history of Mahathir. Who was his first deputy... Musa Hitam. What happened to Musa? I know the story as I was in the cabinet," said Samy Vellu."

After that (it) was Ghafar Baba. What happened to Ghafar Baba? A man who was a nationalist was thrown out of the cabinet just like that," he added.

"The third Anwar Ibrahim, there was a time when Mahathir said Anwar is the only man who can control the country... He praised him so much. But what happened to Anwar?

"Who really destroyed the deputies? He is a master in destroying his deputies. I don't destroy any deputies, they stayed there for such a long time," he stressed.

Sekarang orang harapannya sedang menerajui Malaysia. Najib dan Muhyiddin Yassin. Namun kedua-duanya telah benar2 menghampakan beliau semalam. Kedua2nya tidak peduli lagi kepada beliau...kesian...

Najib dan Muhyiddin di bawah penguasaan Rosmah sekarang. Tiada apa lagi yang Che det boleh buat. Wow...best betul..!!










Tuesday, September 29, 2009

Apa ni Che Det???

Lecehlah...Isa is BN’s man for Bagan Pinang


La ni Muhyiddin..orang harapan diapun tak layan dia.

Boleh duduk diam2lah...hehe

Hassan Ali = Briatore

Not easy to be rid of this thorn

Teman setuju tindakan memecat Dr. Hassan Ali sebagaimana yang disuarakan oleh berbagai pihak termasuk Jeff Ooi walaupun Khalid Samad tak suruh buat macam tu Mesyuarat Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor: Hujjah-Hujjah Saya. Teman peduli apa?

Walaupun begitu...sehingga ada orang kata dia pembohong.. Hassan Ali mesti buktikan Teng berbohong...Teman merasakan bahawa walau apapun tindakan (jika ada) yang bakal dilakukan..mestilah within PAS.

Namun...Dr. Hassan Ali ni kalu tak da pun tak best jugak. Macam F1 tanpa Renault.. macam Renault tanpa Briatore. Dalam F1...Mana ada orang boleh fikir macam Briatore?? Suruh Nelson Piquet Jr. crash kereta dia di Singapore GP untuk menangkan Alonso...Wow. Genius!!




Monday, September 28, 2009

1 sebab kenapa Ibrahim Ali patut kita lupakan...

10 sebab Nik Aziz perlu letak jawatan: Ibrahim SHAH ALAM - Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali semalam mengemukakan 10 sebab mengapa Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat perlu meletak jawatan sebagai.. » selanjutnya

Bila membaca tajuk akhbar Sinar Harian di atas teman tersenyum....

Bukan apa. Sukacita teman menyeru semua makhluk di mukabumi ini agar mengkesampingkan Ibrahim Ali dan apa jua ism-ism yang berkaitan dengannya berdasorkan satu sebab saja....

IBRAHIM ALI SUDAH GILA!!!!!!

Saturday, September 26, 2009

Rahim Bakar Dalam Kenangan...

Teman mengenang Rahim Bakar bukan kerana ini....Abdul Rahim a champion of Umno, says Najib atau JOHAN JAAFAR: Integrity was former Pahang MB's middle name

Teman mengenang beliau sebagai seorang yang berani. Kerana keberaniannya... karier politiknya berakhir cepat.

Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir di saat menanti saat berbuka puasa sunat Syawal. Teman sendiri tak mulakan lagi...

Tetapi secebis pengorbanannya tercatit di sini..Malaysia Today .. wow beraninya dia.

Al-fatihah...

Che Det: Mungkin Tauke Arak Lagi Bagus Dari Isa Samad???

Marah bebeno Che Det bila ada ura2 Mat Isa Samad nak bertanding di Bagan Pinang jadi wakil BN. Macam tak ada orang lain...katanya.

Macam ni lah...apa kata Umno letak seorang usahawan yang baru2 ni menguasai saham terbesar San Miguel? Sudah Jadi Tauke Bir Sekarang....?? Hebat-hebat. Dia bukan sahaja seorang usahawan hebat..malah dia anak seorang bekas PM?? Macam mana?? OK tak??

Dr M volunteers to run in Bagan Pinang
By Shazwan Mustafa Kamal

PUTRAJAYA, Sept 26 — Tun Dr Mahathir Mohamad today reaffirmed his stand that Tan Sri Isa Samad should not be nominated to represent Umno for the by-election in Bagan Pinang on Oct 11.

He also suggested sarcastically that Umno should nominate him to stand instead of Isa if there were no other suitable candidate.

He stated it would be a shame on the part of Umno and Barisan National (BN) as a whole if Isa won the by-election, and that this would directly impact the ruling coalition collectively.

“If I was in Isa’s shoes, I would step down immediately and support another Umno candidate. I would want the party to not nominate me but instead campaign for someone else in the party who is more deserving and qualified,” said Dr Mahathir here today.

Dr Mahathir has been a vocal critic of the possible nomination of the former Negeri Sembilan mentri besar, who was punished with a three-year suspension after the party’s disciplinary board found him guilty of vote buying during the Umno elections in 2004.

According to him, Umno stands a strong chance of winning the Bagan Pinang seat because the area was an Umno stronghold, but having a candidate who was found to have been involved in corruption does not speak well for Umno and BN.

“If Umno cannot find enough candidates, just choose me,” Dr Mahathir quipped.

Pakatan Rakyat (PR) has set itself the target of capturing the Umno stronghold but has acknowledged it as an uphill battle.

Critics speculate that Umno has a good chance of retaining the seat due to the high number of registered postal votes, which traditionally is a reliable vote bank for BN.

The Bagan Pinang Seat fell vacant following the death of incumbent Azman Mohamad Noor of Barisan National on September 4th. He won the seat in the last general elections after defeating PAS’ Ramli Ismail with a majority of 2,333 votes.

Friday, September 25, 2009

Bagaimana kalu rakyat Pahang pilih Pakatan Rakyat??

Terkini teman membaca tulisan rights2write berjodol Sultan of the people?

Terkelip-kelip bijik mata teman. Kalu bebeno bagai dikhabo...begitu sekali Sultan mencemar duli?

Kalu rakyat jelata memilih Pakatan Rakyat...apakah bermakna rakyat derhaka?

Bior bebeno????

Sebab Pulut Santan Binasa...Sebab Mulut...

Lebih sudu dari kuah...macam2 peribahasa teman boleh letak di sini untuk describe gelagat Pak Pandir dalam PAS ni...

PAS denies plan to leave Selangor Pakatan

SHAH ALAM, Sept 25 — Selangor PAS leaders today collectively denied a statement issued by its state liaison committee secretary Mohd Khairuddin Othman which claimed the party was ready to abandon Pakatan Rakyat (PR).

The statement, which also indicated Selangor PAS was fully behind Datuk Hasan Ali and his criticisms against the select committee for competency, accountability and transparency (Selcat), received front-paged coverage in all mainstream newspapers today.

The state PAS commissioner has been causing a stir in PR by undermining the state government watch dog which is holding a public inquiry into the misuse of annual allocations by Barisan Nasional (BN) lawmakers ahead of the general election last year.

According to him, Selcat had bullied the district officers who had been grilled over how millions of ringgit in taxpayers’ money was allowed to be almost completely used up in just two months.
Scrambling to contain the fallout, PAS leaders told The Malaysian Insider that Khairuddin had made unauthorised statements which were not sanctioned by the party’s state liaison committee.

"He should not have made the statement because the issue was never discussed," said Meru assemblyman Dr Abdul Rani Othman.

"I have personally talked with other PAS lawmakers and leaders. No one had been called to attend any meeting nor were our opinions sought," he said, adding that the state liaison committee secretary was expressing his personal opinion and was not speaking on behalf of Selangor PAS.

Abdul Rani said he had spoken out against individuals making such sweeping statements in the press during a recent PR meeting and was appalled his advice had been ignored.

As for Selcat, he said the PR backbenchers fully supported the public inquiry.

"No one should try to be a hero for the Malays or a hero for the other races. In PR we have to work for all," he said, in a clear reference to Hasan, who is seen as trying to garner support from the Malay-dominated civil service by criticising Selcat.

Rani said a meeting between the Selangor mentri besar and all PR leaders should be called as soon as possible iron out the problems internally.

Even if there were problems with Selcat, the matter should have been settled behind closed doors instead of washing dirty linen in public, he said.

Shah Alam MP Khalid Samad, who had called on Hasan to leave PR if he could not be a team player, described Khairuddin’s statement as “interesting”.

"It’s a very serious policy statement which contradicts the PAS muktamar, the highest decision-making body in the party which voted to work toward strengthening PR," said Khalid.

Other PAS lawmakers today also confirmed the party had no intention of leaving PR.

Sijangkang lawmaker Dr Ahmad Yunus laughed at the suggestion and said “I don’t think so.” while PAS’s Selangor executive councillor Iskandar Samad said the party was definitely staying in PR “despite all the bashing in the press.”

When contacted, Khairuddin also backtracked from his earlier statement and said he was misquoted.

"I made no mention about PAS leaving PR in my press statement," said the lawyer.

However, despite the U-turn the damage has been done. The issue of Selangor’s instability due to its constant infighting will likely be exploited by Barisan National (BN) during the upcoming by-election in Bagan Pinang where PAS is taking on Umno.

Meanwhile, other Selangor PR partners today said they were giving room to PAS to sort out its internal problems.

“I’ve been asked to stay out of it and allow PAS to deal with Hasan and Khairuddin,” said a state lawmaker who declined to elaborate further.

Dr. Hassan Ali Lagi. Oiii....penatnya!!

Selangor PAS backs Hassan Ali

Begitulah salah satu tajuk berita dalam Malaysian Insiders...betul ke?

NST lagi daring... Pas stands firm, backs state chief on Selcat issue

Kalu setakat Roslan SMS dan dua tiga kerat orang kuat Dr. Hassan Ali yang menyuarakannya... adakah ia mewakili suara akar umbi PAS? Teman rasa (sebagai ahli biasa), ini kerja orang syok sendiri sahaja.

Lama dah orang bawah macam teman ni menahan diri dari mengkritik Dr. Hassan. Teman faham bebeno...Dr. Hassan bukan bodoh. Dia bijak. Kalu tidak masakan Che Det marah kat dia.

Tetapi kenapalah...lepas satu...satu isu ditimbulkan oleh Dr. Hassan sehingga ia menjadi seperti peluru kepada Ibnu Toyo dan konco2nya untuk menyerang kerajaan PR yang mana Dr. Hassan sendiri adalah salah seorang peneraju utama.

Ramai orang kata Dr. Hassan nak jadi MB. Lama ... kira2 sebulan setelah PRU12..ada kawan teman (orang kuat PAS) bagitau...sebebenonye (entah ye entah tidak)..DYMM Sultan offer jawatan MB kat Selangor. Teman cepat2 dismiss. Mana mungkin...tak logik sangkal teman. Kawan tu sampai la ni tak cakap dengan teman dah...Baca ni.. Me serve the rakyat? Nah! (UPDATED with CHINESE) dan Dr Hassan Ali mesti saman Raja Petra


Tapi lepas tu satu satu benda berlaku. Dari rahsia yang dah tak jadi rahsia (Umno offer kerajaan campuran di Selangor) dan lain2...Mungkin ada bebenonye Dr. Hassan nak jadi MB kot?

Salah ke Dr. Hassan nak jadi MB? Tak salah lah yob. OK lah tu. Orang politik mesti ada cita2 politik...Itu biasalah. Jamaludin Postman pun ada cita2 nak jadi MB Perak...apa ke pulak Dr. Hassan?

Tapi tu lah...PAS ni minoriti dalam kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. Macam mana nak jadi MB. Kerja kuatlah yob bagi menang semua DUN yang ditandingi. Kalau menang semua...atau majoriti..ha jadi MB secara otomatiklah. Apa lah susah sangat. Ini sifir budak darjah satu. Tak payah ada PhD.

Pemimpin kerjanya memimpin..bukan dengar sangat cakap budak macam Roslan SMS tu. Buat rosak aje...Dr. Hassan kan exco Kerajaan Negeri Selangor. Dia ada banyak channel nak menyuarakan apa2 jua yang dia tak puas hati. Salah satu channelnya ialah mesyuarat exco. Lainlah kalu dalam mesyuarat exco tu MB tak bagi chance dia bercakap...Itupun teman rasa masih ada channel lain yang lebih baik dari channel nak jadi popular tak tentu hala ni.

Dr. Hassan akan lebih dihormati kalu dia boleh mainkan peranannya sebagai Exco dengan berkesan within the state administration. Bukan kat luar...mungkin apa yang diperkatakan mengenai 'conduct' selcat ada kebenaran (teman tak setuju) tetapi kebenaran itu tenggelam disebabkan oleh salah cara dan saluran.

Macam dalam masjidlah. Kita ada mesyuarat sebulan sekali atau 2 kali. Apa2 masalahpun kita suarakan dalam mesyuarat. Tak payahlah AJK pergi kat luar mengadu kat orang lain dia tak setuju keputusan AJK yang dia sendiri ada dalam tu. Kalau dia buat macam tu... ada dua tiga kemungkinan sahaja. Satu dia bapok..tak berani bersuara dalam mesyuarat. Dua dia bangang tak tau disiplin amal jamaei atau yang ketiga dia suka tikam belakang. Nampak sangatlah dia tak layak jadi ajk masjid.

Teman rasa ada baiknya Dr. Hassan tumpukan tugas exco yang disandang sekarang dan tadbir ia sebaik mungkin. Ada banyak benda yang tak kena dengan JAIS dan MAIS terutama pegawai2nya yang lembab tu. Begitu juga dengan kemudahan awam yang perlu diperbaiki.

Baru2 ini teman terserempak dengan jiran teman. Orang tua yang suka main golf di Fasa 2 tu. Menyindir semacam aje nada suara dia.

"Ada harapan ke nak mempertahankan pemerintahan sepenggal lagi?"

"Kenapa tidak?" Teman tanya balik...

"Baguslah kalu boleh. Tapi saya tengok kan na...tak da apa yang baru parti hang buat?" Telah dia.

"Apa yang kami buat memang payah orang nak nampak...sebab kami tak ada media nak bagi tau. Umno ada Utusan...!!" Jawab teman.

"Kami bukan nak banyak...Dulu kata nak buat library...sampai ke la ni tak buat." Katanya lagi.

"Tu tanah kosong sebelah masjid bila nak develop? Buat sekolah ka apa ka. Dalam dialog dulu bukan ada kata nak buat ke?" Sekali lagi dia menjolok teman.

"Ada dah saya bagi tau dia orang..nantilah saya follow up lagi." Kantoi teman.

"Tak pa lah...kami bukan nak banyak." Dia dok ulang tang tu jugak.

Belum sempat teman jawab dia tambah...

"PBT kena baguih la. Sampah angkat pada masanya. Longkang2 bersih. Taman2 permainan sentiasa dipantau peralatannya. Ada tempat orang tua beriadah..Itupun dah cukup baiklah.!!"

"Ok Syeikh...tang tu saya akan usahakan bagitau YB dan orang2 dia. Masjid malam ni tazkirah syeikh. Marilah join!!" Cepat2 teman potong cerita...

"Hmm ok ok. Saya pi nanti." Tersengih aje orang tua tu..

Yang penting la ni yob....buat kerja bukan banyak cakap.

Tuesday, September 22, 2009

shrewd biz

Mike Ashley dianggap sebagai shrewd businessman bila dia membeli Newcastle United dengan harga GBP133 juta. Tetapi selepas 5 pengurus pasukan bertukar ganti dan terkeluar dari EPL...beliau sedia menjual kelab yang punya penyokong fanatic itu kepada di bawah GBP100 juta. Harga asal kelab tersebut ialah GBP450 juta.

Hanya businessman separa gila aje yang sanggup beli ML...itupun kalu ada gerenti dari Kementerian Kewangan kot?? Jangan buat lawaklah...

Malaysian League may be privatised in 2011
KUALA LUMPUR, Sept 22 —The Malaysian League may be privatised in 2011 if the problems that have plagued contending teams persist next year. Football Association of Malaysia (FAM) secretary-general Datuk...

Oiii..Dah Raya Ni Che Det.!! Hang Mimpi ke Mengigau??

Dalam parti perasuah ada orang bebas rasuah ka? Oppss!! Selamat Hari Raya...Maaf Zahir Dan Batin Na....

Mahathir: Corruption-free candidate important for Bagan Pinang and beyond
SEREMBAN, Sept 22 — Umno should pick a candidate who is free of money politics for the Bagan Pinang state by-election, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said today....

Thursday, September 17, 2009

Minal a'idin wal fa'izin


Sempena hari baik dan bulan yang mulia ini, teman ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan SELAMAT HAGHI GHAYE YOB kepada semua followers blog teman ni.

Tidak ketinggalan juga ucapan yang sama teman tujukan kepada adik beradik teman...Long, Ngah, Hamid, Mohaya, Hamdzah, Nor dan Aton sekeluarga. Ghaye ni teman balik Tepen lagi.

Begitu juga dengan semua sedara mara dan rakan taulan di seluruh dunia terutama di Kg. Parit Semo, Air Hitam, Kluang, Johor yang masih di bawah jajahan takluk Barisan Nasional dengan ucapan..."PRU 13 nanti miker bakal jadi pembangkang!!"

Kepada pak dan mak mertua teman....jangan lupa lemang cek na!! He he..

Untuk isteri teman yang satu ni dan setia menanti teman di muka pintu saban malam, G...teman ucapkan "Jangan Leteri Daku!" He he....Jangan marah ye..



Kepada anak-anak teman yang dikasihi pula....Hafizzuddin Ameer, Ameera Syahirah, Haniff Ameeruddin dan Ameera Nur Iman....ingatlah Pesan ayah ni . Lagi satu...maafkan ayah..raye ni tak de duit raye..

Tidak lupa juga kepada warga Kopitiam Bang Nan yang banyak dosa dengan teman. Mana-mana yang terasa hati dengan gurauan kasar teman...maaflah yer.

Begitu juga dengan Khir Toyo, Che Det, The Mongolaysian, Nordin Kordi dan lain2 yang sama waktu dengan dia orang semua ni. Teman cuma nak mintak maaf kalu bahasa teman kasor aje (tu aje) kerana cerita yang teman tulis memang bebeno belaka yob!!

Kepada seorang kawan di Taman Melawati yang selalu jadi funder teman...teman nak ucapkan jazakallah khairan kasiran dan jangan lupa no. akaun teman. Anak teman, Iman pesan...terima kasih uncle!!

Oh ya...!! Kepada semua warga Masjid Bukit Indah terutama sekali Tuan Nazir, Timbalan Nazir, Bendahari, AJK, Pak2 Imam, Bilal dan Pak Usop...teman minta maaf kalu ada terkasar bahasa. Begitu juga dengan YB Khasim dan anak2 buah tuan...

Malam ni...lepas tazkirah di MBI..teman akan berlepas balik ke Taiping...Changkat Jering. Hari Raya ke 3 teman balik KL...Rabu balik Johor dan Khamis balik KL balik. Insya'Allah. Bagi sesiapa yang mengenali teman jemputlah datang ke rumah...bawalah ketupat ke rendang ke kuih ke bila datang tu...apa2 yang patutlah. He he...gurau aje.

Ini mungkin entry yang terakhir sebelum raya ni...teman up-date lepas rayalah. OK.

Minal a'idin wal fa'izin

Maaf Zahir Dan Batin

Cheerio!!!!!

Semalam Ust. Raihan...Hari ini Ustaz Hasrizal di Masjid Bukit Indah...

Intipati Tazkirah Ramadhan oleh Ustaz Raihan Abdul Aziz (Pegawai Perunding Syariah BIMB) malam tadi berkisar soal kelebihan ilmu berbanding harta.

Sudah lama sebebenonye teman tak mengikuti kuliah ustaz. Mungkin sejak beliau menyertai BIMB. Sebelum ini beliau selalu muncul di Surau Ulul Azmi.

Penyampainnya kali ini lebih menarik dan mantop. Mungkin banyak pengalaman telah dilalui. Di bawah ini ialah point2 yang sempat teman ingat...dipetik dari wasiat Saidina Ali Bin Abi Talib.

Ilmu adalah lebih penting dan patut diberikan keutamaan daripada harta kerana 9 sebab;

1- Ilmu adalah warisan nabi dan rasul, sedang harta warisan Qarun dan Fir’aun
2- Ilmu adalah penjaga kepada pemiliknya, sedang harta perlu dijaga oleh pemiliknya
3- Ilmu dapat banyakkan kawan, tetapi harta banyakkan lawan dan musuh
4- Ilmu bila diberikan (ajarkan) akan bertambah, tetapi harta bila dibelanjakan akan makin berkurangan
5- Orang berilmu akan mendapat penghormatan, sedang orang berharta mendapat panggilan yang merendahkan
6- Ilmu tidak dapat dicuri daripada pemiliknya; tetapi harta boleh hilang atau dicuri
7- Ilmu tidak akan habis sekalipun tidak ditambah, tetapi harta pasti akan habis
8- Ilmu dapat memberi syafaat di dalam kubur dan akhirat, tetapi harta akan menyusahkan pemiliknya bila dihisab nanti
9- Ilmu dapat menerangkan hati, sedangkan harta selalu membuatkan pemiliknya jadi bingung..

Malam ini pula Ustaz Hasrizal akan berkunjung semula ke MBI sebagaimana yang dijanjikan tempoh hari. Ini katanya merupaka sambungan tazkirah 10hb. yang lalu.

Sama-samalah kita tekun menimba ilmu dari beliau.


Wallahua'lam...

Wednesday, September 16, 2009

Akibat 1Mongolaysian: Keluarga diabaikan...!!


Ole-ole raya PKR untuk saudara Rosmah
Jimadie Shah Othman Sep 16, 09 12:57pm

Seminggu menjelang sambutan Aidilfitri, ahli keluarga terdekat isteri perdana menteri Rosmah Mansor - seperti pernah dilihat dalam siri klip video di Internet - mendapat hadiah dan duit raya daripada Angkatan Muda PKR.
Ketuanya Shamsul Iskandar Md Akin berkata, hampir 10 pemimpin sayap kanan PKR itu mengunjungi ibu saudara dan sepupu isteri Datuk Seri Najib Razak di Kampung Mertang, Kuala Pilah kelmarin.
"Kunjungan ini untuk mencari kebenaran. Kalau sebelum ini, kita lihat kehidupan mereka dalam Youtube sahaja.
"Keadaan mereka amat daif. Kita berikan bantuan sekadar termampu," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
Dalam beberapa klip video tersebut, anggota keluarga dekat Rosmah itu melahirkan rasa tidak senang dengan sikap wanita pertama negara yang tidak lagi mengunjungi mereka dan kampung asalnya itu.
Rosmah bagaimanapun tidak pernah memberikan reaksinya berhubung kandungan video tersebut, atau mengesahkan mereka anggota keluarganya, yang kelihatan memaparkan imej negatif kepadanya.
Shamsul (kiri) berkata, rombongan mereka dari Kuala Lumpur tiba di kampung tersebut kira-kira jam 1.15 tengah hari dan menghabiskan masa kira-kira dua jam di sana.
Mengulas reaksi ahli keluarga Rosmah terhadap kunjunganya, beliau berkata: "Ada yang menangis sebab Rosmah tidak ingat lagi pada mereka."
Diminta menggambarkan kedaifan ahli keluarga perempuan pertama itu, Shamsul berkata, mereka bekerja kampung yang berpendapatan tidak sampai RM500 sebulan dan "mempunyai rumah kayu yang agak reput."
Beliau juga bercadang mengheret isu tersebut dalam kempen pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang yang akan bermula pada 3 Oktober ini.
"Sudah pasti, kerana dia (Rosmah) mungkin turut berkempen," jawabnya ketika ditanya kemungkinan perkara itu dibangkitkan lagi.
"Ia untuk menggambarkan sikap sebenar Rosmah yang kononnya prihatin dengan dengan nasib masyarakat. Sedangkan keluarganya sendiri dibiarkan daif dan miskin. "
Kalau kerajaan berkata, (dalam konsep) Satu Malaysia, rakyat didahulukan, keadaan ahli keluarganya (Rosmah) menunjukkan sebaliknya."Kampung tersebut terletak kira-kira 10 kilometer dari bandar Kuala Pilah, kata Shamsul.

Ini panjang cerita ni...

Dipetik dari Malaysia Today...
Lawyer Rosli Dahlan has sued 17 parties -- which include the Malaysian government, Utusan Malaysia, MACC and the A-G Chambers -- for alleged defamation, assault and false imprisonment. Let this 20-page document filed in court today tell the story of what Rosli was subjected to at the hands of the government and its officers. Whether he wins his case or not and whether he is awarded the RM50 million damages he is seeking is not crucial. What is would be that Rosli is able to tell his story and expose the MACC/AG and their lackeys for what they really are. And Rosli's story makes most interesting reading indeed. It is almost like a script from a Hollywood movie, except in this case it is real and not make-belief.

MACC and gang sued for RM50 million

Anwar kalah....seperti yang dijangka!!

Anwar's application to bar prosecutors dismissed
Hafiz Yatim Sep 16, 09 3:50PM
BREAKING NEWS The Kuala Lumpur High Court today dismissed Anwar Ibrahim's application to replace the prosecutors in his sodomy trial.

1Mongolasian: Duit Rakyat Bayar Pendahuluan...



LOTUS RACING will roar back on to the Formula One grid in 2010 - 16 years after one of the sport's most iconic names went bust.

The new team saw off BMW Sauber to bag the 13th slot on the grid.

Lotus F1 will be backed by the Malaysian government and local investors.

The team is headed by Tony Fernandes, who owns the no-frills Air Asia airline.

They will initially be based in Norfolk - just 10 miles from the Lotus Cars factory. But their future technical centre will be at the Sepang race circuit near Kuala Lumpur. Former F1 racers Anthony Davidson, Alex Wurz and Christian Klien are among the contenders to drive.

Technical director Mike Gascoyne said: "It will be a big challenge to get on the grid. But, by mid-season, we'd like to be the best of the new teams and, by the end of the year, I'd hope we are in the top 10."

Sir Stirling Moss, 80 tomorrow, scored Lotus' first win in 1960. He broke his back and both legs at Spa and was left in a coma for two months after the crash at Goodwood which ended his career. He said: "It is wonderful to have a name like that returning to F1. I hope they are built a bit stronger than when I drove them."

Lotus were one of the dominant forces for almost two decades under Colin Chapman and won six drivers' crowns with legends like Jim Clark and Graham Hill.

But their name was lost to F1 in 1994 after the company hit cash problems.

Lotus F1 join fellow new-boys USF1, Campos and Manor for the 2010 season, which is set to start in Bahrain next March. BMW get a '14th place' in case any team fail to make it - and could race anyway under plans to increase the grid to 28 cars.

Nizar: F1 Team Akan Gunakan Petrol RoN-95.

Majlis Khatam Al-Quran di Masjid Bukit Indah....

Majlis Khatam Al-Quran untuk Masjid Bukit Indah telah berlangsung pada hari Ahad yang lalu, 13hb. September, 2009 diketuai oleh Imam 2, Al-fadhil Ustaz Saime Awang.

Imam Saime diiringi oleh Dato' Nazir dan imam-imam lain mengetuai Majlis Khatam Al-Quran...

Kaum muslimat tidak ketinggalan. Menurut Imam Ariff, pihak muslimin selalu kecundang di dalam program tadarrus...


"Walley" tidak ketinggalan di dalam semua majlis yang dianjurkan oleh masjid ini...Hidup Walley!!

Lebih 500 orang qaryah menyertai majlis tersebut. Terima kasih kepada Timbalan Nazir, YBhg. Dato' Mohamed Nazir Meraslam kerana telah sudi turut sama menyertai majlis itu dan seterusnya menyampaikan hadiah dan cenderamata kepada peserta Tadarrus Al-Quran.

Dato' Nazir menyampaikan cenderamata kepada Imam 1, Al-fadhil Ustaz Mohammad Ariff
Imam 2, Al-fadhil Ustaz Saime Awang
Imam 3, Al-fadhil Ustaz Mohd. Zaki Yaacob Al-Hafiz.
Wakil muslimat, Puan Rofiah Zainal Abidin..

Wakil muslimin yang juga wakil pemuda MBI, Saudara Anas Bin Malek....

Pak Usop jangan lupe ye... Senyum memanjang lepas dapat bonus. Suarapun ada sikit kuat..he he!!
Selain itu, pegawai-pegawai masjid juga menerima bonus masing-masing dan tidak lupa ole-ole kepada Unit Amal Malaysia yang bertungkus-lumus menjaga keselamatan jemaah di sepanjang bulan Ramadhan ini.

Kepada 2 imam jemputan, mereka juga tidak dilupakan.

Setelah selesai penyampaian hadiah dan sumbangan, pihak MBI telah menyediakan more special pada jemaah iaitu sate Anis Bukit Indah.

Tuesday, September 15, 2009

Dialog 6 Jam Khir Toyo Disiasat SPRM...

Sorry bro...gua cilok lu punya cerite....

Oleh Keliwontron ....

SPRM : Toyo ...selamat datang ke bangunan kami ...dah makan ke belum ?

Toyo : Terimakasih jemput saya walaupun saya tak sudi sangat datang ...saya posa hari nie ...tapi dah makan dah tempe masa Sahur tadik ...produk baru TempeBesta dgn DHA , AHA dan OmegaFattyAcids24Juta Molecule

SPRM : Bunyi sedap tu Dato'Seri ...lain kali kami interview lepas bukak posa Dato Seri bawak la skit

Toyo : Insyallah walimatulUrus wabarakatuh

SPRM : FUhhh alimnya Toyo nie ( dalam hati ) Tak Mungkin rasuah nih!!

SPRM : Dato ..kami nak tanya ...Dato buat istana tu amik duit kat mana ?

Toyo : Dulu Dato ada klinik kat Kajang ...tiap2 hari Dato cabut gigi ..macam2 gigi ada gigi geraham susu , geraham kopi , gigi taring jadian , gigi kacip depan , gigi kacip fatimah ...semua dato cabut siang malam ...satu gigi Dato charge 30 ringgit ...campur ubat ponstan dan kapas Dato charge 50 ringgit satu pesakit ...habis dekat satu Kajang tu Dato cabut ....sebulan masuk 60,000 kali 12 ....dah berapa banyak ...dah 20 juta kan kan ?

SPRM : Kejap Dato ...60,000 kali 12 ( kalkulator tak bawak ) ...Hmmm ye ye ye Dato ...betul tu 20 juta .

SPRM : Dato ...kes Dato nie susah skit ilmu hisab dia ..kes Teoh tu senang skit 2400 ...kira guna biji kurma pun dapat

Toyo : Tau pun ...!Ini dah habis la siasatan nie ...saya nak pi Sengama opss salah Segamat ada meeting jawatankuasa ahli fikir angguk angguk geleng geleng 2x5 10 opss...ternyanyi pulak hehe ! korang cakap la korang siasat 6 jam kat surat kabar ...diaorang bukan bule conpirm pun ...Dato datang naik Wira tadik , ramai tak nampak ...

SPRM : Okk Dato ...timakasih banyak2 ...kalau2 ada ape2 hal kami bukak la F$$kbook ops Facebook Dato nanti okeh!

Sheikh Siyam bertazkirah di Masjid Bukit Indah...



Sheikh Siyam sedang menyampaikan Tazkirah Ramadhannya. Di sebelah tu 'translator' beliau.. brother Ganu....

Malam tadi kira malam yang bersejarah buat teman. Dapat berbuka puasa, bertarawih dan berposing bersama dengan Mantan Imam Masjid Al-Aqsa, Syeikh Dr. Asy Muhammad Mahmud Siyam.


Sheikh Siyam sedang mengimamkan solat sunat Tarawih.....

Berusia 75 tahun dan masih kuat dan bersemangat. Merata dunia berjalan dengan misi memberi penerangan tentang perjuangan rakyat palestin. Kagum dengan syeikh Siyam ini, beliau boleh khatam quran setiap 3 hari, sepanjang perjalanan beliau dari Kedah ke Kelantanpun beliau sempat khatam Al-Quran juga.


Nazir "berrsembang murtabak" bersama Syeikh....

ALLAHUAKBAR.....begitu sekali hebatnya amalan Syeikh Siyam. Hidupnya sentiasa dengan mashaf Al-Quran. Itulah contoh alim yang mempraktikan ilmunya.


Muslimat juga tidak ketinggalan. Yang terbaring sedang menikmati sebotol susu tu...anak Anas. Wakil Pemuda kita..he he

Lebih RM9 ribu dapat dikutip malam tadi... Alhamudulillah. Terima kasih warga Masjid Bukit Indah.


Moreh bersama As-Syeikh

Sebahagian AJK dan qaryah MBI bergambar bersama Syeikh...

Tuan Nazir, Al-fadhil Ustaz Shukri Harun menyampaikan sumbangan bagi pihak qaryah Masjid Bukit Indah.

Seronok membelasah PAS....??

Bila saya membaca tulisan Shanon Shah bertajuk PAS tunjuk belang, rasa bengang juga teman. Apa idaknya...yang di belasah semuanya pemimpin teman, walaupun pemikiran teman tak berapa sealiran dengan mereka. Sealiran ataupun tidak...mereka adalah pemimpin teman.

Namun kesediaan penulis untuk Berdialog dengan PAS dan sebaliknya adalah satu perkembangan yang sihat. Di dalam tulisan penulis tentang dialog ini ada beberapa perkara yang pemimpin2 teman perlu duduk betul2 untuk menyusun formula yang jelas bagi mengatasinya. Soal polisi perlukan kajian dan perbincangan yang mendalam agar strategi sentiasa kena dan matlamat tidak tersasar dan memakan diri sendiri...

Kesediaan dan keupayaan menjawab soalan2 yang sukar perlu ada kepada semua pemimpin. Kalau tak da...itulah yang terjadi dengan BN...semuanya disapu ke bawah permaidani....

Wallhaua'lam..

Berdialog dengan PAS
14 Sep 09 : 8.00AM
Oleh Shanon Shah



Dialog anjuran musicForum (Gambar oleh musicForum)

"MINTA maaf ya, ustaz, saya ada pengakuan," kata saya. "Dalam kolum saya, teruk juga saya tibai ustaz tentang pendirian Pemuda PAS berkenaan konsert Michael Learns to Rock."
Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan at Tantawi, senyum selamba saja. "Saya tak ambil hati. Kalau macam tu, Datuk Zaid Ibrahim pun mengkritik kami juga." Rakan-rakan Nasrudin dari Pemuda PAS tersenyum dan mengangguk-angguk.

Dengan itu, dialog anjuran musicForum antara saya dan Nasrudin bermula. Ia melihat penglibatan kira-kira 30 orang muda-mudi Melayu Islam yang lain. Masanya lepas solat terawih, dan tarikhnya 2 Sept 2009. Tempatnya di Studio Poket, Pusat Bandar Puchong Utama. Tajuknya, Di mana muzik dalam politik Islam?.

Dengan ikhlas saya mengaku, saya berdebar-debar juga mahu berhadapan dengan Nasrudin. Akan tetapi, walaupun moderator dialog tersebut, Fathi Aris Omar, memperkenalkan saya sebagai seorang pemuzik dan anggota bersekutu Sisters in Islam (SIS), Nasrudin dan kawan-kawannya tidak terkejut. Malah, tidak seorang pun yang memperlekehkan atau mengutuk SIS seperti yang saya biasa lihat di pelbagai blog dan siaran akhbar.

Saya sebenarnya dijemput oleh pihak penganjur sebagai seorang pemenang Anugerah Industri Muzik, jadi bab keanggotaan SIS saya memang tidak masuk tajuk pun. Saya diminta membuka tirai dialog tersebut, jadi saya mengupas pendapat imam al-Ghazali. Menurut al-Ghazali, kesenian itu sebenarnya merupakan kurniaan daripada Allah yang Maha Berkuasa. Ia menghidupkan jiwa kita untuk kita lebih menghayati keindahan ciptaan Allah. Ini termasuklah bidang muzik dan tarian. Dan inilah yang mendorong saya untuk berkarya sebagai seorang artis beragama Islam.

Saya juga mengupas dua hadis sahih daripada saidatina Aishah, di mana Rasulullah sendiri telah membenarkan Aishah untuk berhibur dan menonton persembahan tarian dan nyanyian. Malah, apabila saidina Abu Bakar menegur penghibur-penghibur tersebut sebagai "serunai syaitan", Rasulullah sendiri berkata, "Biarkan mereka — bukankah ini hari perayaan?"

Malah, belum terdapat ijma yang benar-benar kukuh tentang hukum muzik dalam Islam. Ada ulama yang berkata hanya nyanyian suara saja yang dibenarkan, ada yang berkata hanya instrumen tidak bertali yang dibenarkan, tetapi ada juga yang berkata kesemuanya dibenarkan bergantung kepada niat dan mesej yang terkandung dalam karya muzik tersebut.

Pendirian PAS

Kemudian, pihak Nasrudin dan pemuda PAS yang lain pula memberikan hujah mereka. PAS tidak anti-kesenian. PAS bukan anti-muzik, malah bukan anti-konsert. PAS hanya menentang bentuk-bentuk hiburan yang melalaikan, yang menyesatkan, dan yang menggalakkan pergaulan bebas yang boleh membawa kepada pelbagai jenis kemudaratan yang lain.

"Saya faham pendirian PAS sebagai sebuah parti Islam," saya membalas. "Tetapi kenapa PAS tidak terangkan saja kepada masyarakat umum pendirian seperti ini? Bukankah itu dakwah PAS? Kenapa respons pertama daripada PAS selalunya menjurus kepada mengharamkan sesuatu yang PAS tidak suka?"


Dari kiri ke kanan: Penulis artikel Shanon Shah, moderator Fathi Aris Omar , dan ketua Pemuda PAS Nasrudin (Gambar oleh Chris Chong Chan Fui)

Panjang lebar juga jawapan yang diberikan oleh pihak pemuda PAS, tetapi akhirnya naib ketua Pemuda PAS, Ahmad Sabki Yusof, tersenyum dan berkata, "Kami pun sentiasa mengalami evolusi dalaman. Kami pun sedang berusaha."

Banyak juga soalan kritikal yang ditujukan kepada PAS oleh mereka yang hadir. Contohnya, insan atau institusi mana yang berkuasa untuk menentukan apa itu "bermoral" dan apa itu "tidak bermoral"? Bukankah pihak berkuasa Islam juga pernah menggunakan alasan "moral" untuk mematahkan sentimen yang mengkritik kerajaan? Apakah PAS tidak mampu bertolak-ansur?

Di sini saya sendiri telah memetik pengalaman Yusuf Islam, yang pernah membuat persembahan dalam konsert HIV/AIDS di Afrika Selatan. Para penghibur lain di konsert tersebut banyak juga mempromosi pendekatan "sekular" untuk menangani HIV/AIDS, tetapi Yusuf Islam tetap berkongsi pentas dengan mereka.

Tetapi sekali lagi saya ingin tekankan keindahan dan keikhlasan dalam dialog antara saya dan Nasrudin. Sepertimana difirmankan Allah dalam Surah An-Nahl, ayat 125: "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik." Nasrudin dan saya memang berbahas dengan baik dan manis.

Erti dialog

Tetapi "berdialog" bukannya bererti "tumbang dan setuju seratus-peratus dengan pihak lain". Apabila mengakhiri sumbangan saya terhadap dialog tersebut, saya menekankan lagi sekali bahawa saya tidak bersetuju dengan pendirian PAS. Saya bersetuju dengan hak PAS untuk bersuara dan berdakwah, dan juga menghormati hujah-hujah yang dikemukakan.

Saya berikan analogi ini kepada pihak Pemuda PAS. Sekarang ini pihak Pakatan Rakyat (PR) dan aktivis hak asasi banyak mengecam akta-akta seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang digunakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN). Tapi mungkin satu hari kelak, PAS akan mendapat mandat untuk memerintah negara ini dan akan meluluskan undang-undang hudud. Apakah PAS akan membenarkan bantahan terhadap undang-undang hudud oleh pihak pembangkang, artis, wartawan dan aktivis? Apakah PAS akan akur jika sebilangan besar rakyat tidak mahukan undang-undang hudud?

Menurut Nasrudin, sudah tentu PAS akan mendengar suara rakyat. Katanya lagi, "Kami berpegang kepada prinsip yang didukung oleh khulafa ar-rashidun. Kalau kami betul, sokonglah kami. Kalau kami salah, perbetulkanlah kami."

Bagi saya, jawapan ini masih perlu dilihat dalam konteks sosio-politik tanahair secara keseluruhan. Sejak 8 Mac 2008, kredibiliti BN semakin merosot, dan pada masa yang sama saham PR semakin naik. Malah, rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam pun sudah sanggup mengundi PAS demi menjatuhkan kerajaan BN. Dan tidak dapat dinafikan, kerajaan BN juga menggunakan pelbagai taktik kotor dan ganas untuk kekal berkuasa — lihatlah saja rampasan kuasa di Perak, penggunaan meriam air dan gas pemedih mata terhadap demonstrasi anti-ISA, dan sebagainya.

Dalam situasi kini, PAS dan rakan-rakan PRnya sudah nyaris-nyaris menawan puncak kuasa. Dan dalam keadaan seperti ini, memang mudah untuk mana-mana pemimpin politik dari kalangan mereka membuat pelbagai janji manis. Akan tetapi, kita juga perlu menumpukan perhatian kepada pendirian lain yang dibawa oleh parti komponen PR.

Dalam kes PAS, kita perlu mengkaji pelbagai kenyataan para pemimpinnya tentang isu hukuman sebat, pelaksanaan undang-undang hudud, isu pertukaran agama kanak-kanak, pihak yang tidak bersetuju dengan tafsiran Islam PAS, dan juga mazhab minoriti seperti golongan Ahmadiyah. Apakah pendirian PAS dalam isu-isu ini konsisten dengan sistem demokrasi dan masyarakat madani yang ideal?


Menyuarakan pendirian masing-masing (Gambar oleh Chris Chong Chan Fui)

Kesanggupan kita untuk berdialog bukannya bererti kita berhenti bersifat kritikal antara satu sama lain. Selagi kita bersikap kritikal, selagi itulah masyarakat kita akan menikmati satu sistem semak dan imbang yang kukuh dan berprinsip. Dan selagi itulah kita akan dapat mencari jalan penyelesaian yang benar-benar menghormati perasaan dan pendirian semua pihak yang terlibat.

Oleh itu, amatlah penting jika PAS terus menyuarakan pendiriannya tentang pelbagai isu, dan berikhtiar untuk menyebarkan ideologinya di kalangan umum. Sumbangan PAS terhadap perkembangan demokrasi tanahair kita sangatlah besar. Akan tetapi, kita yang lain pun perlu menyuarakan pendirian kita dan menyumbang kepada perbincangan umum tentang pelbagai isu kemasyarakatan.

Kesimpulannya, kita masing-masing mengidamkan keamanan dan kebahagiaan dalam hidup ini. Pada penghujung dialog saya dengan Nasrudin, kami saling berpeluk dan bersalaman. Saya dapat merasakan keikhlasannya dan saya pasti dia juga dapat merasakan keikhlasan saya. Hakikatnya kami tidak bersetuju dalam beberapa hal, tetapi hanya Allah yang Maha Mengetahui segala-galanya.

Shanon Shah amat berbesar hati kerana dapat berbual, bergurau dan makan sekali dengan kepimpinan Dewan Pemuda PAS.

Monday, September 14, 2009

Teman Respect Al-Bakistani...

Teman memang sudah lama meminati fikiran Al-Bakistani. Walaupun dia agak direct dan atas sifatnya begitu beliau banyak memijak ibu jari kaki rakan-rakan seperjuangannya, tidak wajar pada teman beliau di ketepikan dalam meneruskan perjuangan ini.

"Agree to disagree" sepatutnya ada dalam setiap jiwa kita yang merdeka.

2 tulisannya yang terakhir benar-benar menyentak jiwa teman walaupun teman telah biasa mengikuti tulisan beliau selama ini. Agak direct tetapi itulah hakikatnya kalau kita hendak merealisasikan slogan "PAS for All"...

AKU BENCI JUMUD !! dan TAZKIRAH KEPADA NON MUSLIM !!

Datang beramai-ramai ke Masjid Bukit Indah malam ni....


Ini adalah saat-saat yang ditunggu-tunggu oleh qaryah Masjid Bukit Indah....dan teman sendiri.

Insya'Allah, pada hari ini 14hb. September, 2009 bersamaan 24 Ramadhan 1430H, Mantan Imam Masjidil Aqsa yang juga Ketua Rabithah Ulama Palestin, Dr. Muhammad Asy Syaikh Mahmud Siyam akan berkunjung ke Masjid Bukit Indah dan sekaligus mengimami Solat Maghrib, Isya', Tarawikh dan Witir pada malam itu. Beliau juga akan menyampaikan tazkirah ramadhan yang akan diterjemahkan oleh 'translator' pilihan beliau.

Salah satu misi beliau ke sini ialah untuk mengutip dana bagi membantu rakyat Palestin membebaskan tanahair mereka seterusnya menguasi semula masjid agong kita tersebut.
Marilah kita bersama-sama beliau di Masjid Bukit Indah Ampang dan jangan lupa membawa duit untuk menderma kepada saudara Islam kita di sana.

Saturday, September 12, 2009

Dey tambi...bukan India saja fed up sama itu BN. Berok kat zoo pun dah fed up...

Indian voters fed up with BN, not me
Hafiz Yatim Sep 12, 09 6:43PM
The 73-year-old politician lamented that he was often made the scapegoat for the dismal results in the last general election, which saw MIC nearly being...

Great News: Samy Vellu Kalahkan Che Det!!

Satu berita hebat...Samy Vellu masih kekal berkuasa. Bravo bravo...

By K Baradan and Neville Spykerman
KUALA LUMPUR, Sept 12 – Despite calls for change, leaders aligned to long-time party president Datuk Seri S Samy Vellu appear to be headed for victory.

Unofficially, the three vice presidential candidates backed by Samy Vellu have won, while 21 out of 23 central working committee seats look to be from the president’s team too.

The vice-presidential candidates aligned to Datuk Seri Samy Vellu are are Datuk SK. Devamany, Datuk M. Saravanan and Datuk Dr S. Subramaniam.

No official results have come for the hotly contested deputy president's post which is contested by incumbents Datuk G.Palanivel, former deputy president Datuk S.Subramaniam and new comer Datuk S.Sothinathan.

Unofficial results indicatey Palanivel has seen off his two challenges and the official announcement is expected at any moment.

There are also five new faces in the CWC.

The results could spell the end of the political careers of S Subramaniam, who has been in the torn-in-side of Samy Vellu, and Sothinathan, who was once a staunch supporter of the president.

Friday, September 11, 2009

SUPER DUPER TASK FORCE....

Tulisan Terence Fernandez bebeno membuat teman tergelak. Macam beruk mat yeh aje cara gomen nak tutup skandal pkfz. Lepas task force buat task force lain. Lepas task force to buat laporan...PAC pulak siasat. Lepas PAC siasat satu lagi laporan dibuat oleh task force lain pulak. Dah dibentang ke kabinet...ehhh buat lagi super task force (terdiri dari kaki2 main golf kerajaan)...Lepas ni apa pulak?? SUPER DUPER TASK FORCE? Yang pastinya si culprit terlepas jugak...he he.

Kalu lah kejadian ni berlaku di Hongkong...agak2 dah mampuih le mangkok2 tu semua...MACC tak sama dengan ICAC. Huruf A dan C aje yang sama banyak...Independent Commission Against Corruption (Hong Kong) - Wikipedia, the ...

In a spin over task forces IT STARTED with the Public Accounts Committee (PAC) and included site visits and recent disclosures of its chairman Datuk Seri Azmi Khalid of the incompetence and cavalier approach the management of the Port Klang Authority (PKA) had towards public funds and the public trust in the implementation of the Port Klang Free Zone (PKFZ).

Kenapa Che Det Tak Cakap Terus Terang, Samy Vellu Kaki Rasuah?

Sebab kalu Che Det cakap macam tu, Samy Vellupun akan dedahkan Che Det punya cerite...jeng jeng jeng.

Jadi ceritalah benda2 sipi aje...

Silap2 Samy Vellu dedahkan konspirasi Che Det jatuhkan Anwar...ha baru padan muka??

Samy Vellu bidas Dr M, selar Utusan
RK Anand Sep 11, 09 5:24pm
Presiden MIC, Datuk S Samy Vellu membidas mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan menyelar akhbar Utusan Malaysia milik Umno kerana mencampuri pemilihan parti itu.LAGI

Ramalan Che Det: BN Bungkus PRU13...

Teman sebebenonye bercampur2 suka dan duka dengan ramalan Che Det ni...

Suka sebab ramalan Che Det pasal benda2 macam ni selalunya tepat. Contohnya sebelum PRU12 yang lalu. Lebih tepat lagi ramalan Daim zainuddin...

Duka pulak sebab ramalan ini dibuat terlalu awal. Kalu boleh biorle lewat sikit...masa dah nak dekat pilihanraya barulah buat ramalan sebegini..masa tu Najib dah tak buleh nak buat apa.

Satu lagi yang menarik...topik yang dipilih oleh Che Det ni teman rasa dicilok dari tajuk muka depan Harakah keluaran lepas....kisah nasib Umno dan LDP...He he. Baca Harakah juga orang tua ni...

THE LESSON FROM JAPAN
By Dr. Mahathir Mohamad on September 11, 2009 8:19 AM

1. The Liberal Democratic Party of Japan which had ruled the country since World War II has been trounced by the Democratic Party of Japan in the recent election.

2. This follows the trend which many political parties which had struggled and achieved independence had undergone. The Mashumi Party of Indonesia, the Muslim League of Pakistan, the parties which wrested independence for numerous African countries have all but disappeared.

3. It seems as if the people no longer cared for the struggles and the sacrifices that had been made by those parties and their leaders. It seems as if the beneficiaries of these struggles do not know how to be grateful.

4. But is it true that they are ungrateful? There is some truth but if we care to examine we will find that the independence fighters, and their successors, the builders of the countries after independence have changed almost completely.

5. They have almost all become greedy and arrogant. They no longer care for the country or the people.They are almost invariably preoccupied with their status and their selfish needs. They have lost touch with their followers or the descendants of their followers. The spirit which had moved their founders seem no longer to be there.

6. Will UMNO and the BN - the successors of the Alliance which had wrested independence for Malaysia escape the fate that had befallen all these pioneer parties? From present showing it is likely that they would share the same fate.

7. That the rot has set in there can be no doubt. Corruption is now rampant in UMNO and the other component parties. Power struggles have emasculated them. Leaders have a strong desire to stay in office even though they have outlived their usefulness.

8. With such leaders the country and the people have been neglected. In the last decade despite talks of billions of Ringgit being allocated for corridors etc. there is no visible or tangible evidence. There is nothing to show for the 250 billion Ringgit extra that Petronas had paid to the Government.

9. It is strange to find that Malaysia has been outstripped by its neighbours. It is no longer the leading nation in the region. Certainly it is no longer regarded as a model.

10. Malaysia's voters, especially the Malays have always been strongly loyal. Yet there is evidence that in 2008 many of these loyalists had voted for the opposition. States which had been Barisan Nasional strongholds are now ruled by the opposition.

11. Will the next election see the same phenomenon as in Japan? It is not entirely impossible. The younger voters are said to be disenchanted by the party that won the independence. That was history and it has less meaning for the young.

12. The only thing that would save the BN is the lack-luster performance of the opposition. The alternative is not a real alternative. But if the performance of the BN Government and parties fails to gain confidence, the frustrated voters might just do what the Japanese voters did - dump the party they had supported for more than half a century.

13. It behoves the BN to take notice of the inevitability of the demise of the party which had gained independence for the country. It had staved off the fate before. Can it do so again?

14. In just three years' time the new elections will be held. Time is obviously running short. Unless some drastic change is shown in the way the country is run and the people are served, the BN will join the other grand old party in the rubbish heap of history.

Pengalaman Ireland: Wake up JAIS...


Malam tadi, teman sempat bersembang sambil minum teh 'o' dengan Ustaz Hasrizal sebaik sahaja beliau selesai menyampaikan Tazkirah Ramadhan beliau bertajuk Mukmin Yang Sebenar.

Banyak juga yang teman dapat cungkil dari beliau tentang pengalamannya menjadi Imam di Masjid Belfast Ireland selama 6 tahun. Kerajaan Ireland memberi peruntukan kepada pihak masjid sebagaimana mereka memberi peruntukan kepada pihak gereja.

Tugas Imam di sana sungguh mencabar. Beliau bukan sahaja bertanggungjawab mengimami sembahyang waktu dan Jumaat malah kebajikan umat islam di 2 buah penjara dan sebuah hospital di sana adalah di bawah seliaan beliau.

Selepas September 11....purata 3 orang memeluk islam di sana. Padri dan orang kristian kerap datang berdialog. Sementara di Kota London, purata 1,000 orang memeluk islam setiap bulan.

Di zaman John Major, kerajaan Britain tiada polisi khas yang menghalang padri dari menjual gereja mereka kepada orang Islam. Tetapi di zaman Tony Blair, beliau memperkenalkan polisi 'halangan' ini. Tidak kita ketahui pula apa polisi Gordon Brown ketika ini?

Tulisan beliau di bawah ini amat menarik untuk diteliti oleh AJK masjid. Mungkin ada saranan-saranan beliau yang boleh dipraktikkan di sini. Kita perlu kepada anjakan paradigma agar masjid sentiasa 'buzzing with activities' dan tidak kelihatan lesu sebagaimana lazimnya.

Di Belfast (dan rata-rata di UK) menurut Ustaz Hasrizal, masjid menjadi pusat aktiviti masyarakat di mana daging halal dan makanan halal ada dijual. Masjid menyediakan kemudahan kepada semua umat islam di uk.

Yang paling menarik ialah tiadanya campur tangan kerajaan di dalam urusan pentadbiran masjid. Ini menjadikan mereka lebih effisyen. Terbukti ia lebih effektif jika dibandingkan dengan apa yang berlaku di negeri ini. Apa tidaknya? Usaha untuk mewujudkan kiosk maju masjidpun terbantut gara-gara kelembapan pihak JAIS dan MAIS. Yang dia sibuk berapa rekaat sembahyang terawih, AJK mesti hadir majlis orang kenamaan bla bla bla. What a waste of time??



Penjenamaan Semula Dakwah dan Imarah Masjid
June 16th, 2009 by Abu Saif 3,228 views Print Email

Sesuatu yang dilakukan, hanya berbekas dan berkesan apabila ia sudah menjadi tabiat dan kebiasaan. Melaziminya dari semasa ke semasa.

Namun, tatkala sesuatu itu menjadi kebiasaan, timbul pula kesan sampingan yang baru. Kebiasaan dilakukan secara ritual hingga hilang serinya. Hilang sense of purpose pada melakukan perkara itu. Lihat sahaja nasib yang menimpa sekumpulan manusia yang kebingungan memikirkan belenggu The Ashram Cat.

Justeru, penjenamaan semula atau rebranding, bukanlah pada mendatangkan benda baru tetapi lebih kepada suntikan nafas segar, khususnya untuk menangkis tanggapan stereotaip orang ramai berkenaan subjek tersebut. Itulah asas kepada tajuk PENJENAMAAN SEMULA DAKWAH DAN IMARAH MASJID yang menjadi tajuk ceramah saya di Masjid Darul Ehsan, Subang Jaya, semalam.

UMAT DAKWAH
Alhamdulillah.

Umat Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam adalah umat dakwah. Umat terbaik dalam sejarah manusia, kerana komitmen mereka kepada tugasan yang sebelum ini menjadi agenda eksklusif para Rasul. Umat ini adalah umat dakwah.

Istimewanya menjadi umat dakwah, adalah kerana mereka melengkapi Sunnatullah di sisi Syariatullah. Seluruh penghuni alam, diciptakan oleh Allah sebagai interdependence, saling perlu memerlukan dan jelas kelihatan pada sinergi mereka di dalam ecosystem yang ada. Manusia sebagai sebahagian daripada penghuni alam ini, diberi pilihan sama ada mahu harmoni menjadi sebahagian daripada Sunnatullah, atau menjadi makhluk asing yang cuba bersikap berdiri sendiri, berasa tidak perlu kepada orang lain dan tidak diperlukan oleh orang lain lalu hidup secara nafsi nafsi.

“Kubur masing-masing,” adalah slogan kelompok manusia sebegini.

Jika sombongnya di tahap itu, pesan sahaja kepadanya, “mati esok pergi ke kubur sendiri, masuk ke liang sendiri dan kambus sendiri. Kami ada kerja lain yang perlu diberi perhatian!”
Kerana sinergi 100, 000 orang pada menjadi nelayan, penjahit pukat, pembuat bot, penghasil minyak disel untuk enjin bot, pemandu lori dari pantai ke pasar borong, pembuat lori, penurap jalan, pesawah, pekerja kilang beras, dan sekalian yang terbabit dalam penghasilan minyak masak, bawang, asam jawa, cili, garam, gula dan segalanya, kita boleh menikmati sepinggan nasi berlauk ikan dengan hanya membayar RM4.90!

Andai manusia itu nafsi nafsi, bayangkan sahaja betapa sulitnya mahu menikmati hidangan yang sama hingga duit mungkin jatuh tiada harga.

Sekiranya kehidupan manusia memerlukan mereka untuk saling bantu membantu dalam mengisi KEPERLUAN hidup mereka, maka begitulah juga sebenarnya (bahkan lebih utama) untuk manusia saling bantu membantu dalam mengisi TUJUAN hidup mereka.

Di situlah rasionalnya DAKWAH.
MENJELASKAN KERANGKA DAKWAH

Agar tidak berlaku pandangan yang caca merba tentang dakwah, hingga hilang hujung pangkal dalam menggarap pelbagai persoalan berkaitan dakwah, kerangka input-proses-output dicadangkan sebagai panduan.

Input ialah persoalan yang berkaitan dengan paradigma, cara memandang dakwah. Juga perihal motif, bersangkut paut dengan niat. Semua ini penting sebagai titik tolak kepada hasrat seseorang bergiat di lapangan dakwah. Sama ada di dalam sebuah NGO, jawatankuasa masjid, sebuah kumpulan dakwah atau gerakan Islam, persoalannya adalah sama.

Semua harus bertitik tolak daripada asas yang betul.

Input yang betul tentang dakwah, akan banyak meluruskan perjalanan di dalam proses. Kumpulan yang bergiat di lapangan kebajikan, pendidikan, media, politik atau apa sahaja medan yang dipilih mengikut kemahiran dan keupayaan, mereka boleh saling melengkapkan, dan bukannya saling berperang meraikan perbezaan.

Semuanya demi hasil akhir yang mahu dicapai, iaitu membawa individu, keluarga, masyarakat, negara dan Ummah seluruhnya kepada tujuan hidup kita yang satu, mengabdikan diri kepada Allah, serta menjauhkan diri daripada segala pesaing Allah yang melampau bernama Taghoot.

NIAT

“AMAL DINILAI BERDASARKAN NIAT,” besar sekali kedudukan Hadith ini. Ia diangkat menjadi muqaddimah kepada sejumlah besar kitab Hadith yang dikompilasikan oleh para ilmuwan Islam.

Kesan niat bukan hanya pada soal dosa atau pahala di Akhirat, malah sebelum itu, ia mempunyai pengaruh yang besar kepada sikap kita terhadap apa yang kita buat, termasuk dakwah.
Berdakwah kerana ikut-ikutan tidak ke mana.

Berdakwah kerana persekitaran, mudah mengundang putus asa. Persekitaran mungkin tidak pernah berubah malah mungkin menjadi semakin parah. Malaysia di era saya sebagai mad’u, lebih baik daripada Malaysia di era saya menjadi da’i.

Berdakwah kerana kewajipan, ia tanda penerimaan kepada suatu perintah. Tetapi melakukannya atas dasar tanggungjawab semata, memberikan tekanan dan menghilangkan keseronokan. Seumpama seorang yang bersolat, sebaik sahaja memberi salam, ungkapannya ialah “Alhamdulillah… lega dah habis sembahyang. Subuh lambat lagi!”

Lega kerana selesai, bukannya ghairah menyambut solat yang seterusnya.

Tatkala di zaman pelajar, kewajipan hanya empat. Kewajipan kepada ibu bapa, PTPTN, tunang dan dakwah. Mudah diuruskan. Tetapi semakin lama hidup kewajipan semakin bertambah. Tatkala hidup dikelilingi oleh 40 kewajipan, pasti sahaja kewajipan yang paling tidak popular ialah kewajipan dakwah.

Justeru motif melakukan dakwah, harus dicari sisi yang boleh menjadikannya inside-out. Kehebatan dan keghairahannya dirasa lantas sentiasa mahu menambah-nambah yang ’sunat’ setelah sempurna bahagian yang wajibnya.

MATLAMAT DAKWAH

Ada umat yang sesat pada jalan penyembahan berhala.

Ada umat yang binasa pada amalan seks songsang.

Ada umat yang sengsara kerana penindasan ekonomi.

Namun di sepanjang sejarah, dengan segala kepincangan yang berubah dari semasa ke semasa, Allah Subhanahu wa Taala mendatangkan formula induk yang satu, menjadi intipati sekalian Nabi dan Rasul, seruan mereka adalah pada mengajak manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah… TUJUAN HIDUP mereka.

Ia kunci kepada segala.

Kehidupan tanpa tujuan membatalkan segala potensi manusia, menghilangkan harga diri mereka dan menghimpunkan 1001 sebab untuk mereka binasa sambil menikmati kebinasaan itu.
Justeru perlulah para pendakwah berkreativiti dalam mengumpan manusia kepada berfikir tentang tujuan hidup mereka.

MANUSIA SEBAGAI KAUSA PRIMA

Antara manusia dan masjid, penjenamaan semula banyak bergantung kepada perubahan yang bersangkutan dengan manusia. Manusia yang mengendalikan material, justeru naik turunnya potensi material pada kehidupan, akan berkadar terus dengan susut tambah kualiti yang ada pada manusia.

Manusia perlu mengubah manusia.

Perubahan bermula dengan mengubah diri sendiri. Fokus kepada apa yang paling boleh diubah, iaitu manusia yang 100% berada di bawah kawalan setiap individu, iaitu dirinya sendiri.

Proses mengubah manusia itu, yang seterusnya dianggap berkelayakan menjana kemakmuran masjid sebagai insitusi umat, adalah proses yang sedia ada di dalam Islam.

Pemakmur masjid itu hanya bisa memakmurkan masjid apabila pandangan hidupnya terbentuk daripada keyakinannya terhadap iman kepada Allah dan Hari Akhirat.

Manusianya juga mementingkan hablun minaLlah melalui solat.

Manusianya juga mengutamakan hablun minannaas melalui zakat.

Segala cabaran yang mendatang pada menghalang proses merealisasikan sebuah masjid yang makmur, dibentengi oleh keberaniannya yang tidak takut melainkan kepada Allah.

Mudah-mudahan dengan acuan yang demikian, berolehlah mereka petunjuk dari Allah untuk diagih-agihkan kepada sekalian yang berkunjung ke rumah Allah.

HIKMAH MENTERJEMAHKAN DAKWAH

Hikmah itu adalah ketepatan.

Menepatkan pengambilan, menepatkan pendekatan, dan menetapkan sasaran penyelesaian.

Di sinilah cabaran terbesar kepada proses dakwah. Hikmah di dalam dakwah memerlukan Imam, AJK Masjid, ahli jemaah, dan seterusnya setiap individu yang terpikul di atas bahu mereka kewajipan dakwah, untuk melapangkan dada dan meluaskan minda, membezakan di antara masalah yang kelihatan berbanding masalah yang sebenar. Masalah yang kelihatan perlu dikawal, namun masalah yang sebenar lebih memerlukan fokus perhatian.

SARANAN
Kesimpulan kepada semua idea yang dikongsikan di bawah tajuk Penjenamaan Semula Dakwah dan Imarah Masjid, berikut adalah beberapa saranan saya untuk dinilai dan diperpanjangkan diskusi mengenainya oleh sekalian mereka yang berkapasiti untuk merealisasikannya.

MASJID MESRA REMAJA

Permulaan kepada langkah ini, adalah pada membentuk sikap positif orang-orang tua yang berada di masjid untuk menyapa dan bertanya khabar kepada anak-anak muda yang berkunjung. Kuasa kasih sayang masih belum mampu ditandingi oleh mana-mana kuasa lain.
Rasa empati yang diperolehi oleh anak muda daripada sapaan orang tua berpangkat abang, bapa dan datuk kepada mereka, adalah sesuatu yang mudah diperolehi di gereja, tetapi jarang di masjid. Suatu tamparan buat kita semua.

Jika di gereja, paderi akan berdiri di pintu mengucapkan penghargaan kepada satu demi satu ‘jemaah’nya yang hadir. Di masjid kita, bisa sahaja orang yang keluar masuk masjid tidak pernah disedari oleh warga tetap masjid itu bermula daripada Imamnya hinggalah kepada jemaah di saf.
Seterusnya, adalah pada mengimbangkan di antara kuliah-kuliah yang dekat dengan selera orang tua, dengan kuliah-kuliah yang menawan hati anak muda. Sediakan juga perkhidmatan yang anak muda ‘mahu’, sebagai ‘umpan’ untuk mereka diberikan apa yang mereka ‘perlu’.
Tuisyen, gelanggang sepakraga dan khidmat kaunseling adalah di antara perkhidmatan yang boleh dipertimbangkan.

Hubungan remaja dengan masjid, adalah pandangan tentang masa depan masjid itu, 10 tahun akan datang.

MASJID MESRA KANAK-KANAK

Perubahan kepada suasana masjid agar mesra kanak-kanak bermula dengan mengubah pandangan kita terhadap kanak-kanak. Melihat mereka sebagai separuh manusiawi yang tidak perlu difikirkan kehendak, keperluan, keinginan dan kecenderungan mereka, adalah permulaan kepada ‘diskriminasi’ masjid terhadap kelompok ini.

Terlalu banyak rakaman Sunnah tentang passion Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam kepada kanak-kanak.

Ibu bapa harus diperingatkan tentang amalan sahabat yang tatkala membawa anak-anak mereka ke masjid, mereka juga membawa permainan agar anak-anak itu tadi boleh disibukkan dengan permainan tersebut tatkala solat atau kuliah pengajian berlangsung.

Adalah tidak masuk akal untuk ibu bapa, AJK Masjid atau penceramah untuk meletakkan expectation bahawa anak-anak boleh duduk diam mendengar ceramah seperti ibu bapa mereka.
Justeru ibu bapa perlu mengambil inisiatif untuk membantu anak-anak duduk di dalam suasana masjid dengan ditemani oleh permainan-permainan yang sesuai (trompet semestinya tiada dalam senarai), atau buku-buku mewarna, bergantung kepada kecenderungan dan minat anak masing-masing.

Manakala di pihak masjid pula, andai berkapasiti, boleh diusahakan bilik permainan yang sesuai dan selamat untuk anak-anak yang mempunyai pembesar suara untuk ibu-ibu yang meneman anak di bilik itu dapat mengikuti kuliah yang disampaikan. Padang permainan mini juga bukanlah suatu alternatif yang keterlaluan untuk dipertimbangkan.

Persoalan khilaf fikah tentang kanak-kanak yang mahu menyertai solat mesti diselesaikan dengan menyediakan alternatif, dan bukan sama sekali mengharamkan anak-anak itu memijak sempadan-sempadan tertentu di dalam masjid. Mereka adalah pewaris masjid, bukan pengemis!
Namun, titik besarnya bermula pada meletakkan penghargaan yang tinggi kepada manusia bernama kanak-kanak.

MESRA OKU

OKU itu, selama mana mereka masih di lingkungan manusia mukallaf mempunyai hak yang mesti diberi perhatian oleh pihak masjid untuk keperluan mereka dibantu sebaik mungkin.

Untuk masjid-masjid besar bertingkat dua atau tiga, sudah tentu persoalan menyediakan lif, laluan kerusi roda dan yang seumpama dengannya mesti diberi keutamaan seawal penyediaan plan pembinaan.

Namun bagi masjid yang telah sedia ada, cukuplah dengan meringankan tangan untuk menghulurkan bantuan tatkala adanya pengunjung daripada kalangan OKU. Bermanis muka dan bersikap setara sama ada dengan OKU atau dengan sesiapa sahaja.

Tidak dilupakan, golongan OKU ini juga wajar diambil sebagai pekerja untuk tugasan-tugasan yang bersesuaian.

MESRA ‘PENCARI’ MUSLIM

Apa yang saya maksudkan dengan ‘pencari’ Muslim ini ialah individu-individu Muslim yang bukanlah merupakan pengunjung biasa ke masjid. Ada sesekali titik hidayah menjenguk hati mereka, membawa mereka ke masjid untuk mencari pedoman.

Justeru bagi Imam, lunakkan diri untuk mudah didekati. Seorang Imam mungkin berjaya melepasi barrier ini apabila selesai bersolat, menjadi kebiasaan untuk orang datang bertemu di sejadahnya untuk berbual dan bertanyakan sesuatu. Janganlah dihindarkan diri daripada kebiasaan ini kerana nilainya amat besar buat mereka yang sedang mencari ini.

Ketahuilah juga, tidak semua orang datang ke masjid untuk mencari bekalan minda berupa ilmu. Dalam suasana 1 daripada setiap 5 orang anggota masyarakat mengalami tekanan mental (statistik Kementerian Kesihatan), ramai yang datang ke masjid kerana mencari bekalan hati dan jiwa. Mereka memerlukan banyak pengisian yang boleh meluruskan attachment mereka dengan kehidupan, dengan agama, dengan Tuhan.

Seimbangkan semua ini.

Jangan nanti, ketenangan yang sepatutnya ditemui di rumah Allah Subhanahu wa Taala, hilang oleh perbahasan ilmu dan minda yang penuh sengketa khilaf yang tak berkesudahan, dan akhirnya ketenangan itu dikutip ’sang pencari’ dari majlis ajaran sesat.

MESRA ‘PENCARI’ NON MUSLIM

Cabaran ini amat besar.

Jika disingkap Sirah Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam, apatah lagi di era Makkah, bahagian dakwah baginda kepada non Muslim amat amat besar. Tetapi setelah lebih 50 tahun kaum itu berjiran dengan kita, penerimaan mereka terhadap Islam amat rendah.

Bukan sahaja pada mereka yang memilih untuk memeluk Islam, bahkan juga pada kefahaman mereka tentang Islam itu sendiri.

Pendekatan masjid bukanlah sentiasa menjurus kepada mahu mengIslamkan seseorang yang datang mencari tetapi juga pada peringkat asas iaitu memberikan penerangan yang betul tentang Islam.

Sulit sekali hal ini mahu diselesaikan, andaikata masjid melihat non Muslim dengan pandangan yang kotor, penuh prasangka hingga tiada rasa bertanggungjawab terhadap mereka. Jauh sekali akhlak seperti ini daripada ajaran Nabi.

Keharusan non Muslim masuk ke masjid adalah titik khilaf. Biar pun Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam menerima sejumlah besar mad’u non Muslim baginda di dalam masjid, memberi izin kaum dari Thaif yang Nasrani untuk menumpang tinggal di masjid, meletakkan tawanan perang di dalam masjid, yang kesemua itu bertujuannya adalah untuk mendekatkan Islam dan Masjid dengan alam, titik khilaf fikah itu tidak dapat dinafikan wujudnya ia.

Kewujudkan titik khilaf itu diburukkan pula dengan kegagalan agamawan menyelesaikan keutamaan.

Masjid yang berkeras dengan larangan non Muslim masuk, tidak terlepas daripada kewajipan menyediakan dakwah kepada non Muslim. Jika masjid tidak dibenarkan masuk, WAJIB disediakan sudut, ruang pejabat, kaunter atau apa sahaja wasilah untuk tugas dakwah ini dilaksanakan.

Kecualilah larangan non Muslim masuk itu berpunca daripada masalah sikap, dan bukannya hukum. Lalu besarlah jawapan yang perlu disediakan di hadapan Allah atas tanggungjawab besar yang diabaikan ini.

DUA PENDEKATAN

Bagi non Muslim yang berkunjung ke masjid semata-mata mahu tahu tentang Islam dan berasa aman dengan mengetahuinya, pendekatan harus banyak difokuskan kepada menunjukkan mekanisma persamaan yang ada di dalam Islam dengan agama-agama yang lain.
Ditekankan bagaimana solat membentuk disiplin peribadi.

Bagaimana zakat berfungsi menjana keseimbangan sosial.

Bagaimana tudung berperanan membentuk peribadi yang rendah diri dan berkelakuan dengan batasan.

Hingga terserlah Islam sebagai proses membaikkan manusia dan membaikkan alam.

Akan tetapi, bagi non Muslim yang berkunjung ke masjid kerana sedang mencari kebenaran, sedang ragu-ragu dengan kepercayaannya, sedang berperang fikiran tentang jalan untuknya berhubung dengan Tuhan, maka pendekatan harus banyak difokuskan kepada menunjukkan titik perbezaan di antara Islam dengan kepercayaan yang lain.

Bantu mereka untuk membina hujah tentang kebenaran Islam, kebenaran al-Quran, kebenaran Muhammad dan seterusnya.

Mengimbangkan di antara dua pendekatan ini Insya Allah akan berhasil menjana sama ada pertambahan orang yang memeluk Islam, atau pertambahan orang yang memahami Islam tanpa memeluk Islam, yang kedua-duanya adalah baik untuk umat.

PENGURUSAN

Terakhir, segala hasrat untuk menyuntik pembaharuan kepada imej dakwah dan masjid, amat berkait rapat dengan pengurusan masjid yang baik.

Tanpa perlu meleret-leret dalam hal ini, cukuplah sekadar dipisahkan sentimen politik kepartian daripada pengurusan masjid, terbukalah jalan untuk mendapatkan yang terbaik bagi menguruskan rumah Allah ini.

PENGHARGAAN

Setinggi penghargaan saya ucapkan kepada pihak Masjid Darul Ehsan, Subang Jaya, atas kesudian menjemput saya bersumbangsaran. Semoga perkongsian yang serba sederhana ini dapat membuka pintu-pintu kebaikan yang akhirnya bermatlamat membawa seramai mungkin manusia mengecap Islam sebagai rahmat kepada sekalian alam.

Orang macam Rais ni bagus untuk Pakatan Rakyat...!!

Baguih ler tu Rais. Miker ingat orang Penang tu bodoh? Tak da chance lah UBN ni...

Tak baca ke ni? Power still hangs in the balance, poll shows

RM25 million grant for Penang "does not exist"

KUALA LUMPUR (Sept 10, 2009):

The federal government has said there was a “misconception” that it had allocated RM25 million grant to Penang for heritage conservation.

Datuk Seri Dr Rais Yatim
Information, Communications and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim said such an allocation for George Town, after it had been conferred World Heritage Site status by Unesco last year, did not exist.
“There has been a misconception; there is no allocation in that matter,” he said during a press conference yesterday. “I have arranged for the chief minister to get an official letter from the commissioner of heritage.”
Penang Chief Minister Lim Guan Eng had sent Rais a letter on Aug 27, saying the state needed the funds for conservation and research, and for critical plans it is required to submit to Unesco by Feb 1, 2011.
Unesco is expected inspect George Town and Malacca, which share joint heritage listing, to review their status after the deadline.
The Penang government had also submitted its implementation proposal for the money to federal Heritage Commissioner Datuk Prof Zuraina Majid on March 24.
Lim has said Malacca has already been given its RM25 million.Rais said the ministry had carried out some heritage conservation work in Malacca, but had not granted the state any cash.
“It was within the purview of the Heritage Department to spend some money for repairs and certain basic administrative costs,” he added.
He said the ministry would continue with conservation works in both states when the economic situation improves.
“On future projects for Penang... I will explain to the chief minister ... it will be on the same basis,” he said.
“But for now our financial situation is not good, so we cannot allocate this year.“I hope to be following this matter again next year. The Heritage Department will further review the situation,” he said.
He said the ministry had acquired a few properties in Penang, including a Peranakan mansion, and repaired some heritage buildings at Acheen Street and other places.
On Nov 22, 2008, then prime minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi had confirmed a RM50 million allocation from Budget 2009 for George Town and Malacca, to the (then known as) Unity, Culture, Arts and Heritage Ministry.
Lim, who was away as a panelist at the World Economic Forum at Dalian, China, was reportedly furious when informed by his aides after theSun contacted his office for comment.
“If there is no RM50 million as promised, it shows the federal government does not care about the heritage status and does not value Unesco’s recognition,” a preliminary response from his office said.
It noted that Abdullah had promised RM50 million to both Malacca and George Town, especially during the ceremony celebrating the Unesco inscription in KL.
Lim urged the federal government to be responsible, and play its part to preserve, protect and promote heritage in Penang and George Town.

Updated: 07:50PM Thu, 10 Sep 2009