Saturday, October 31, 2009

TGNA Tutup Konvensyen Pakatan Rakyat Di Ipoh...

Ini adalah suatu perkembangan yang positif setelah kepala kita berserabut dengan isu kemelut PAS minggu lalu. Mari kita pandang ke depan dan lihat apa yang ingin disampaikan oleh Nizar.

Pakatan comes together in Perak
By Clara Chooi

IPOH, Oct 31 – After months of having its viability as an alternative government questioned, the Pakatan Rakyat (PR) alliance finally moved to clean up house today by hosting its first convention in one of the states that had caused its formation in the first place – Perak.

With troubles currently brewing within the inner workings of the alliance, through its three component parties of PAS, DAP and PKR, the convention has come at an appropriate time.

Its launch at the Syuen Hotel here this morning saw some 600 delegates from PKR, DAP and PAS congregating under one roof to refute doubts of their unity and to draw out a single, unified strategy that would convince voters of their viability as an alternative government to the Barisan Nasional (BN).

The convention is the first such event where top leaders and grassroots members of each component party were given an avenue to thrash out their differences.

Ousted Perak Mentri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, in his opening address at the convention, was quick to remind the delegates of the chronology of events that had caused the PR to exist.

He reiterated tales of the exciting moments on the late night of March 8, 2008, when the shocking results of the election reached all Opposition assemblymen.

That night, he said, the results had caused jubilation not only because the BN had lost its grasp on many of the state seats in Perak, but because it had caused the three Opposition parties – DAP, PAS and PKR – to pool their strength together to work as one.

“It was late night on March 8 when we rushed to Ipoh and sat down together to discuss a combination government. Never in our dreams did we imagine it would happen,” he said in his speech.

Nizar added that it was then that many realised the very reason why for 52 years, the BN government had never been toppled.

“It was because we were working as individuals – fighting for the same cause to oust the BN government, but doing it on our own, as individual parties and with our individual weaknesses.
“We would never have made it if we have continued struggling that way,” he said.

Through the PR, however, he said, the Opposition had better power, better strength and a bigger voice to represent the people.

“And this was what the people’s power had blessed us with. They gave us the mandate to rule and we took heed, combined our powers and formed the PR,” he said.

In the historic March 8 elections, the Perak BN had garnered 28 seats in the legislative assembly, allowing them to form the government if the PR parties, through DAP’s 18 seats, PKR’s seven seats and PAS’s six, had not decided to form a coalition and combine its numbers to reach a majority of 31 seats.

Nizar said that the formation of PR, despite the glaring differences of beliefs and ideologies in the three parties, was the best solution to weed out corruption in the government and bring justice to the country.

“We were friends before, even before the PR was formed. We fought for similar causes.

“But the BN had been playing a perception game on us all throughout the years, painting the DAP as a chauvinistic Chinese-centric party and PAS as a terrorist group,” he said.

The loose PR alliance tasted its first bitter fruit when the BN successfully toppled the Perak government early this year.

This, claimed Nizar, was the result of the “serpents and poisonous snakes” in the BN, who had conspired together to wrest back power in Perak in an illegal manner.

He recalled the tense moment on Feb 5 this year, when he was before the Sultan of Perak Sultan Azlan Shah in the ruler’s palace, and had just been told to resign and vacate the government’s seat.

“I was alone there, in front of Tuanku. I was not ready to go but I was asked to resign. He had not agreed to my request to dissolve the state assembly and call for elections.

“As I stood there, the faces of Perakians came to my mind. It gave me the strength to tell Tuanku that ‘no, I would not resign’. As I walked out of the palace that day, towards the media, I raised a thumbs-up sign and smiled. It was not easy,” he said.

“It has made us stronger. In fact, the PR alliance in Perak is the strongest and the most unified. This is why we will continue with the PR. With our strengths, we will continue.

“If the Nov 5 court decision (on his appeal on his case against current Mentri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir) rules in my favour, I promise you, I will on the very same morning, go to the Sultan and seek for a dissolution,” he said.

Later, Penang Chief Minister Lim Guan Eng, who presented the convention’s first paper, said the basic premise of the PR alliance was the supremacy of the people.

“This is why I always prefer to use the term unity of Malaysians instead of unity of the races. The concept of racial unity seems to show that racial differences are more important than our values as true Malaysians,” he said.

He added that corruption in the BN government was clearly shown in the recent Auditor-General’s Report which revealed the astounding RM1.14bil loss in the electrified double-tracking project from Rawang to Ipoh, the purchase of a single laptop for RM42,320 and a nine-inch computer monitor for RM8,500 as well as a RM7.1bil loss that was possibly due the government’s Syarikat Prasarana Negara Bhd’s failure to fulfil its bond commitments.

“Besides the loss of funds, corruption has also caused the collapse of buildings like stadiums and the mosque in Terengganu,” he said.

Lim said that the BN and Umno’s divide and rule concept had served their personal coffers for many years and succeeded in blacking out the truth to the people.

“This is why for 51 years of their rule, the Malays are still poor and in fact, at least 90 per cent of the hardcore poor are Malays,” he said.

Lim also underlined examples of how the PR government in Penang, in its 18-month rule, had showed a sterling performance as proven in the A-G’s report.

“The report praised our administration and showed how a people-centric government had managed to save RM36mil and increase the state’s assets by 21.1 per cent or RM178mil,” he said.
In a press conference later, Lim said the convention was a starting point for all PR parties to come up with a new plan and a new front that would benefit the people.

“What we want is for the people to have ownership in their own states, in the place that they live,” he said.

The one-day convention will see the presentation of another paper by Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim on the state’s economy and debates on the Perak PR’s manifesto, to be presented by Perak DAP secretary Nga Kor Ming. It will conclude later with the tabling of resolutions and a final speech by Kelantan Mentri Besar Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Resolusi Konvensyen Pakatan Rakyat Perak.

Friday, October 30, 2009

Link Baru...Dango Mamamat..

Di antara blogger Perak yang paling teman minat ialah Dango Mamamat .

Entah macam mana sampai 5 minit lepas teman tak link kan blog dia dengan bolg teman walaupun teman kerap membaca tulisan bro ni.

Satu lagi yang teman suka pasal bro ni ialah bahasa yang dia gunakan. Pure betul...

Tulisannya banyak tertumpu kepada PR Perak dan MB Dpulau...Jangan lepaskan peluang yob. Mesti baca..

Kalau teman Exco Agama...

Di sebalik tabir mesyuarat PAS
Jimadie Shah Othman Oct 30, 09 12:25pm

Tindakan mengheret PAS Selangor ke depan jawatankuasa disiplinnya belum dapat meredakan konflik dalaman apabila komen-komen negatif berhubung perjalanan mesyuarat khas parti itu mula tersebar.LAGI

Macam2 teori orang yang tak ada dalam meeting boleh cakap termasuklah teman. Hakikatnya hanya yang ada dalam meeting tu dan Allah sahaja yang tau. Lagipun yang masuk meeting tu amanah dia orang tahap Albanjari...tahap lima puluh bintang... al-banjari online 2009: Isu pita rakaman berakhir !". Orang rumah diapun mungkin tak tau isi pertemuan blogger dengan Dr. Hassan Ali dan Ustaz Nasha tu. Kurang asam kau wak. Temanpun nak juga tau cerita...he he.

Cukuplah pada teman kalu TGNA puas hati. YB Khalid Samadpun redha aje. Apa lagi yang nak dikato. Cuma jangan dua tiga bulan lagi muncul cerita2 yang tak enak didengar sudahlah.

Cuma satu aje yang teman nak komen. Kalu teman jadi Dr. Hassan Ali memang teman pecat diri teman sendiri dari jawatan exco. Buat apa jadi exco kalu tak boleh buat kenyataan sebagai Exco Agama. Walaupun Utusan Malaysia melaporkannya begini... MB: Dr. Hassan Ali tetap boleh buat kenyataan

Gila ke jadi exco agama tapi tak boleh buat kenyataan mengenai pentadbiran agama islam...? Abis tu duduk situ buat apa? Redundant? Cold Storage?? Di bawah ni lagi gila...menghina betul.

Menurut Adzib, sebarang kenyataan media mengenai isu agama itu termasuk mana-mana arahan kepada pegawai agama Islam dan pegawai masjid di Selangor tidak boleh dibuat oleh mana-mana pihak kecuali lima senarai yang telah dinamakan oleh MAIS itu.

Namun, jelas beliau, sekiranya ada pihak selain daripada lima yang dibenarkan yang mahu membuat sebarang kenyataan melibatkan agama Islam negeri ia perlu mendapatkan persetujuan Pengerusi MAIS.

Punya gila otak memikionye...kalau teman mampuih pilah...ko tak bagi aku cakap..aku letak jawatan. Baru ada prinsip....tak payah PAS Pusat payah2 nak buat meeting...siasat tu siasat ni... tak kiralah sapapun yang menitahkannya...Tuanku Sultan ke Khir Toyo ke Wak Khusrin ke...? Nak tunggu buat apa...cha..alif..but lah..

Jadi YB "Yang Berkhidmat" Bukan "Yang Berhormat"...

Menggilap Kekuatan Akal Budi Dan Mara Menuntut Perubahan
post info
By Anwar Ibrahim
16 Comments

Petang di Kaherah, saya bersama bersama Sheikh Taha Jabir, ulama usul al fiqh tersohor asal Irak, Ahmad Kamal Abu al Magd seorang pejuang hak asasi dan intelektual Mesir serta mantan rektor Universiti Islam Antarabangsa, Abdul Hamid Abu Sulayman. Hari sebelumnya saya menemui Mufti Besar Mesir Syeikh Ali Gomaa di Darul Ifta. Perbincangan berkisar kepada persoalan membebaskan umat dari cengkaman kemiskinan, kejumudan dan pemerintahan kuku besi.

Malam semalam, bersama sdr Saifuddin Nasution dan Ustaz Badrol Amin, kami hadir memenuhi jemputan acara yang diaturkan para pelajar. Tidak kurang dari seribu pelajar memenuhi dataran untuk mendengar ucapan, yang kemudiannya disusuli soal jawab.

Ustaz Badrol menyentuh peranan pelajar untuk menggerakkan Perubahan disamping menghimbau nostalgia. Manakala sdr Saifuddin menukilkan asas kepada pujian yang ditujukan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat melalui Laporan Audit Negara.

Tiba giliran saya, makanya dihuraikan maksud dari anjuran pemikir Islam asal Algeria; almarhum Malek Bennabi. Penulis buku Islam in History and Society itu menggesa umat Islam untuk menggilap perjuangan dalaman atau inner struggle of conscience, untuk memartabatkan diri berhadapan dengan segala mehnah dan ujian.

Jangan kerana tawaran wang, kita sanggup mengkhianati perjuangan. Rupa-rupanya selama bertahun-tahun berjuang, arti Perubahan dan Reformasi tidak benar-benar dihadam. Pekung yang terbongkar sekarang memperlihatkan peribadi sebenar seseorang itu. Selama ini laungan berapi-api hanya untuk mencipta ruang bernafas dan berpencak main wayang. Tatkala rakyat kecewa, kita diulit angan-angan kemewahan buat memenuhi tuntutan nafsu peribadi. Apa tidak sedar kah bahawa terlalu murah nilai pengkhianatan itu.

Di hadapan para pelajar, saya akui bahawa Pakatan Rakyat masih ada kelemahannya. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Sayugia diingatkan, kejayaan 8 Mac tahun lalu juga merupakan ujian terhadap keiltizaman kita membawa Perubahan yang lebih baik buat Rakyat Malaysia. Kepada wakil-wakil Pakatan Rakyat sekalian, termasuklah diri saya, jangan alpa, kita sebenarnya dipilih rakyat untuk menjadi Yang Berkhidmat.

ANWAR IBRAHIM

Teman suka mangkok ni...

Teman suka dia ni bukan sebab dia ni bagus ke amende ke...

Teman suka sebab dia mangkok yang bodoh. Dahlah mangkok... bodoh pulak tu dan kerap pulak berayunnya.

Dia ingat kita boleh percaya alasan-alasan dia nak keluar PKR tu.

Baca kenyataan dia ni...

"Sebagai seorang Muslim yang berpegang teguh kepada prinsip Islam, katanya, moral seseorang pemimpin itu amat penting untuk mendapatkan sokongannya."

Wow...mangkok ni cakap pasal prinsip. He he...

Ponteng kerja, tak buat apa-apa di DUN sendiri, bergomol dengan UMNO/Khir Toyo and the gang itu moral ke???? Brengsek..

Sebab tu bila kawan2 cerita pasal mangkok ni nak masuk UMNO..teman tak rasa terkilan langsung. Pergi mampuihlah hoi..!!

Kes liwat antara punca Badrul keluar
Andrew Ong Oct 29, 09 8:13pm
ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah berkata kes liwat yang membabitkan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah antara sebab beliau keluar PKR.LAGI

Thursday, October 29, 2009

Lahabau....


Cuma nak tanya sikit aje. Yang dedahkan masalah dalaman PAS kepada blogger-blogger UMNO tu sapa yer?


Berikut kenyataan penuh PAS Selangor:PAS Selangor ingin merujuk kepada keputusan mesyuarat khas jawatankuasa kerja PAS pusat pada 28 Oktober 2009 di Pejabat Agung PAS.

Pendirian PAS Selangor adalah seperti berikut:

PAS Selangor mengalu-alukan kesediaan PAS pusat untuk menangani kemelut yang berlaku dalam PAS sebagaimana yang diputuskan dalam mesyuarat khas jawatankuasa kerja PAS pusat pada 28 Oktober 2009.

PAS Selangor juga menyambut baik keputusan untuk menolak EGM (mesyuarat agung khas) dan seterusnya menyelesaikan masalah dalaman melalui siasatan yang dilakukan oleh jawatankuasa disiplin parti.

Seluruh kepimpinan dan ahli PAS negeri Selangor bersedia untuk disiasat dan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada jawatankuasa disiplin parti. Kami menyeru agar siasatan ini dilakukan dengan serta-merta bagi mengembalikan integriti seluruh ahli-ahli PAS di negeri Selangor.

Bagi memulihkan imej parti, PAS Selangor menggesa agar jawatankuasa disiplin parti dapat membuat penyiasatan secara menyeluruh dan membersihkan PAS daripada anasir yang mengganggu-gugat PAS seperti mengambil tindakan yang tegas terhadap ahli-ahli yang mendedahkan rahsia parti kepada umum melalui saluran media dan blog.

Bagi meninggikan prinsip-prinsip al-'adalah yang ditetapkan oleh Islam, PAS Selangor ingin menekankan jawatankuasa disiplin parti hendaklah juga menyiasat orang yang membuat tuduhan dan mengambil tindakan yang tegas kepada mereka sekiranya tuduhan tersebut tidak benar kerana mencetuskan suasana yang tidak stabil dalam parti dan seterusnya merosakkan imej parti.

Merujuk kepada beberapa isu yang dibangkitkan, kami ingin menegaskan bahawa ahli-ahli PAS Selangor di semua peringkat telah menyatakan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada pimpinan PAS negeri sebagaimana yang telah diputuskan melalui mesyuarat khas badan perhubungan PAS negeri Selangor yang bertarikh 27 September 2009.

PAS Selangor menyeru kepada semua ahli-ahli parti agar menghormati jawatankuasa disiplin parti di dalam menjalankan tugasnya dengan tidak membicarakan isu ini sehinggalah proses penyiasatan dan pendakwaan selesai.

PAS Selangor seterusnya menyeru kepada ahli-ahli PAS di Selangor agar bertenang dan membiarkan proses siasatan yang dilakukan oleh jawatankuasa disiplin parti selesai sepenuhnya. Semua ahli-ahli PAS di Selangor mestilah menyatakan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada kepimpinan YB Tuan Guru Presiden.

Mohd Khairuddin Othman
Setiausaha
Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor

Teman ada di Jalan Raja Laut malam tadi...

6 orang kami pergi naik kereta Jepun buatan Cina...Cherry..pukul 10.30 dari surau malam tadi.

Teman dengan major ada tujuan lain tapi Mee Panjang, Shukri, Razak dan Apai ada misi lain...tapi kedua2 misi akan diselesaikan di Bangunan Pas...he he.

Tepat pukul 11 kami tiba. Parking seberang jalan....Mee Panjang dengan Shukri berlari ke arah bangunan tersebut.

Teman dan major lambat sikit nak keluar...maklumlah badan berat. Apai dan Razak dan laju menyusuri Mee Panjang dan Shukri...

Tiba di depan bangunan tu dia orang terpacak tak buat apa2. Ish ish...awat jadi macam tu? Ghupe2nye wartawan dengan jurugambor habis dah naik bangunan tu. Tingkat berapa tak taulah. Tinggallah kita orang dengan para SB.

Pemerhatipun ikut naik sekali....

Tunggu punya tunggu punya tunggu...tak turun2 depa ni...apa ke hei? Dah kena pecat ke Tok Guru opsss..

Mee nampak resah sambil memeluk sesuatu berwarna putih...ada macam tali berjuntai keluar. Teman malas nak ambik tau malas nak tanya. Bukan apa sebelum ni bila teman tanya dia cakap...miker ikut aje. Jangan banyak tanya...

Setelah lebih setengah jam berdiri, major dah mula bersuara dah.

"Oii...minum jom.! Aku lapor!" Itu benda normal kalu jalan dengan major. Kalu keluar Okid Apartment lebih 11 langkah mesti kena minum punya..

Apa lagi...kitapun balunlah roti nan dengan ayam tandoori kat kedai Pakistan tu. Ayam hiduppun banyak kat luar...Yaek ker...

Lebih sejam duduk melantak...bila keluar tengok Mee Panjang masih kat situ. Shukri ada juga gerak ke depan ke belakang...Mee Panjang masih kat situ.

"Nak tunggu ke yob?" Major bertanya. Maklumlah perut dah kenyang.

"Aku selagi TGNA tak tau aku kat sini malam ni aku tak kan balik.!" Hmm...payah mamat ni.

"Oii mai baliklah...TGNA dah balik lalu pintu belakang! Orang Alam Flora pun dah mula sapu sampah ni. Esok aku ada meeting...!" Bising betul major...

"Itulah engkau askar...mengantuk ajer. Macam mana nak perang??" Bising mulut si Mee Panjang...

"Yob..mai kita tunggu dalam kereta. Aku nak tidor..!!" Major, razak dan teman terus menuju ke kereta...

Lama jugaklah melepak kat situ...dengar minah indon kena syabu agaknya dok melalak... nyanyi lagu dangdut. Sekejap ajer...major dah lena duduk dalam sukhoi agaknye... he he

Lebih kurang jam 1.15 pagi nampak ramai wartawan dah turun. Termasuklah pemimpin2 PAS negeri dan Pusat. Paling sempoi aku tengok Ustaz Ghani Rahman Melaka. Ingatkan tunggu merz...ghupe2nye naik kereta sport. Anak dia bawak agaknye. Punyala laju pecut. Ingatkan kereta sport ape warna putih...alahai kereta proton saga baru kena modified. Zuhud betul.

Mee Panjang masih kat situ memeluk "sesuatu" benda putih...dari jauh macam bantal.

"Aii mamat ni nak tido sini ke?"...dalam hati teman.

"Bro...apa jadi kat dalam. Dah habis meeting." Teman menyapa cemeraman TV...

"Dah habis bang. Tak de apa-apa berlaku!" Selamba aje bro tu bagi tau teman. Macam tau ajer apa hal kita lepak kat situ.

"Tak da apa2? PC macam mana? Nik Aziz ada?" Teman semakin ghairah bertanya.

"TGNA dah lama balik bang. Yang ada Hj. Hadi, Tok Pa dan...bila tanya mengelak2 ajer!" Selamba aje budak tu menjawab sambil mengambil gambar bangunan PAS tu...

"Tak ada ke sapa2 yang kena....???" Teman memancing.

"Abang orang PAS kan... tak kan tak boleh agak?" Alamak terkena sebijik...

"Oh ye ok...terima kasih dik...!" Teman belah...

"Mee...TGNA tak da dah balik. Tak da apa2 berlaku!! Jom balik.." Teman menjerit ke arah Mee panjang.

"Haa...TGNA tak da. Tak datang ke dah balik?" Panas ajer bunyi nye...

"Dah balik...!!"

"Ohhh..penatnya...!!" Lemah ajer Mee Panjang melangkah sambil mengeluh, "tak kesampaian misi aku!!"

Dari jauh kedengaran minah indon mabuk tu menyanyikan lagu dangdutnya...

"Ohhh aku dan Syabu...!!" Kuat sekali chorus minah indon mabuk tu...

"Aik...minah Indon nipun minat Mat Sabuuu...he he!" Ada yang buat lawak...

Pukul 2.00 pagi baru sampai rumah. Misi teman dan major tercapai..bukan apa..nak pastikan Mee Panjang balik rumah malam tadi ... kalu ikut dia nak tido situ malam tadi..

Namun berita ini mengubati sedikit sebanyak keresahan teman... Khalid Samad lauds probe on S'gor PAS ... Khalid Samad welcomes investigation into Selangor PAS

Sebelum belah...cuba teka apa benda putih yang dipeluk erat oleh Mee Panjang tu?? He he... Siapa teka tepat boleh naik kereta Cherry tak der aircon!!

Mari berseminar...

"The Secrets To Planning A Money Making Seminar!"

Teman seronok tengok seorang kenalan teman masa dia jadi tokoh penting yang rapat dengan menteri (kalah dah dalam pru12 lalu) tiba2 jadi kaya kerana menganjurkan berbagai seminar dan motivational talk untuk kementerian menteri itu....

Kat atas tu tips untuk menganjurkan seminar dan boleh buat duit ooo...

Buku tu harga dia $17 tapi tu lah...seminar akan on baik punya .. tapi kesannya dia tak gerenti.. he he.

Tulisan2 berikut boleh dijadikan bahan...Leadership and Self-Deception in Political Leadership ......Seminar in Political Theory

Blurrrrrrr

"Yob...parti kau ni peliklah...yang masalah pemimpin tapi nak buat seminar untuk orang bawah."

"Yob...seminar ni sapa yang kendalikan...Hassan Ali ke Donald Trump?"

"Keputusannya...just like any other meeting. Patutnya yg kena pertuduhan kena gantung tugas dulu. Pastu nak seminar lak. Oiwssh cmne ni ke Mr. Presiden?"

Itulah antara berpuluh sms yang teman terima pagi ni...

Adapaun kesemuanye idak ler teman jawab sebab tak taulah teman akan hujung mahupun pangkal nye...

Yang pastinya idak ler teman mengharapkan apa-apa akan berlaku di peringkat kepimpinan kerana begitulah kepimpinan dalam jemaah agaknye...Wallahua'lam.

Bak kata seorang sahabat teman di Bukit Indah...

"Teman kesian TGNA. For time being..teman tawaquf le dulu dari ikut program PAS."

Khalas...

Nak tau banyak baca sini...Keputusan Mesyuarat Malam Tadi Menunjukkan Perlu EGM dalam PAS

Leader don't talk cock...

Pemimpin bukan sahaja kena pandai...pemimpin mestilah bijaksana. Hanipa Maidin menulis tentang kepimpinan UFN...

MERENUNG KEBIJAKSANAAN ALMARHUM USTAZ FADZIL NOOR
Oleh : MOHAMED HANIPA MAIDIN

Sahabat baik saya, Saudara Muhaimin Sulam pada masa ini sedang menulis tesis Phd beliau mengenai mantan Presiden PAS iaitu Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor.

Muhaimin memberitahu saya dalam menyediakan tesisnya beliau telah antara lain menemubual Tun Mahathir bagi mendapatkan pandangannya tentang Almarhum.

Mahathir memberitahu Muhaimin bahawa beliau amat menghormati Almarhum dan mengakui bahawa meskipun Almarhum adalah pemimpin pembangkang namun beliau banyak belajar dari Almarhum.

Seorang lagi pemimpin yang ditemubual oleh Muhaimin adalah Lim Keng Yeik iaitu mantan presiden Gerakan. Lim Keng Yeik juga menghormati kebijaksanaa Almarhum.

Dalam kesempatan ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca tentang dua insiden yang saya pernah lalui bersama dengan Almarhum . Dua insiden itu bagi saya menunjukkan ketelitian dan kebijaksanaa Ustaz Fadzil Mohd Noor.

Insiden pertama adalah apabila saya menjadi penterjemah beliau semasa beliau ditemubual oleh seorang wartawan Austria. Temubual itu berlangsung di Pejabat Harakah di Jalan Pahang. Memandangkan saya secara kebetulan ada di situ Almarhum mengajak saya untuk hadir di temubual itu sekaligus menjadi penterjemah beliau.

Banyak soalan yang diajukan oleh wartawan tersebut kepada Almarhum. Dalam banyak jawapan yang diberikan oleh Ustaz Fadzil, saya amat tertarik dengan jawapan yang beliau berikan kepada satu soalan yang saya kira satu soalan untuk memerangkap beliau.

Wartawan Austria itu bertanya kepada Ustaz Fadzil apakah yang PAS akan lakukan kepada pernigaan judi di Genting Highland jika PAS ditakdirkan memerintah Malaysia ?

Sebelum Ustaz Fadzil menjawab soalan tersebut saya tertanya-tanya bagaimanakah Ustaz Fadzil akan menjawab soalan tersebut. Saya dapat merasakan bahawa wartawan Austria itu mahukan Ustaz Fadzil Noor menjawab bahawa PAS akan menutup pusat judi di Genting Highland kerana judi adalah haram menurut Islam. Saya percaya jika begitulah jawapan Ustaz Fadzil Noor maka itulah yang dimahukan oleh wartawan barat itu bagi menunjukkan bahawa gerakan Islam seperti PAS adalah ekstrim dan jika memerintah maka kononnya hak orang buka Islam akan tergugat.

Saya jenuh memikirkan bagaimanakah Ustaz Fadzil akan menjawab soalan tersebut. Sebelum Ustaz Fadzil ditanya soalan itu saya ada membaca di akhbar the star yang diterbitkan sebelum temubual itu tentang jawapan yang diberikan oleh pemimpin PAS yang lain bahawa PAS akan menutup pusat perjudian itu jika PAS memerintah Malaysia. Saya merasakan meskipun jawapan itu tidak salah dari sudut agama namun menjawab secara sebegitu akan menguatkan persepsi di kalangan orang bukan Islam yang tidak memahami Islam bahawa itulah PAS sebuah parti yang ekstrem.

Mari kita lihat kebijaksanaan Ustaz Fadzil menjawab soalan yang saya nyatakan di atas.

Beliau menjawab lebih kurang begini : “ Bagi kita ( PAS ) ada isu yang lebih besar dari isu yang kamu bangkitkan tersebut. Bagi kita ( PAS ) isu tentang penyalahgunaan kuasa, isu rasuah , isu pencabulan hak asasi dan isu pencabulan sistem demokrasi dalam negara ini adalah isu-isu besar yang rakyat mahukan kita ( PAS ) membuat perubahan jika kita ditakdirkan mengambil alih kuasa dari Barisan Nasional.”

Sebaik sahaja saya mendengar jawapan itu saya berkata dalam hati memang layaklah Ustaz Fadzil menjadi pemimpin saya. Jawapan yang amat bijaksana. Beliau tidak kata beliau tidak akan haramkan judi oleh itu tidak boleh dituduh PAS sudah menggadai prinsip. Cara beliau mengalih ( divert ) persoalan yang dibangkitkan amat menakjubkan.

Dalam satu insiden yang lain saya kebetulan berkesempatan makan tengah hari bersama beliau di kantin Parlimen. Semasa makan tersebut beliau menceritakan kepada saya tentang isu yang berlaku di Parlimen. Beliau memberitahu saya bahawa beliau tidak begitu senang hati dengan cara ahli-ahli Parlimen Umno menyerang pentadbiran Taliban di Afghanistan. Ustaz Fadzil memberitahu cara Umno menyerang Taliban adalah dengan cara yang tidak adil kerana tidak langsung menceritakan aspek positif pemerintah Taliban khususnya kejayaan Taliban menyelesaikan isu dadah di negara itu.

Ustaz Fadzil memberitahu saya pada mulanya beliau ingin bangun dan membela Taliban yang diserang secara tidak adil oleh Umno. Namun beliau menyatakan bahawa beliau berfikir panjang sebelum meneruskan hasratnya itu. Beliau menyatakan bahawa beliau amat khuatir dan bimbang jika beliau bangun membela Taliban yang diserang secara tidak adil oleh Umno, PAS akan dilihat membela Taliban . Apabila PAS dilihat membela Taliban, ujar Ustaz Fadzil, maka rakyat negara ini akan dimomokkan oleh Umno bahawa PAS adalah sama dengan Taliban. Dan ini , dari segi politik, akan menyukarkan PAS untuk menangkis serangan Umno itu dalam keadaan Umno menguasai media massa. Maka beliau mengambil keputusan tidak bangun untuk membela Taliban.

Sekali lagi saya lihat kebijaksanaan Ustaz Fadzil. Beliau amat teliti dan cermat dalam mengambil satu-satu pendirian. Meskipun apa yang beliau ingin buat itu betul ( membela pihak yang diserang secara tidak adil ) namun sebagai pemimpin beliau memikirkan kesan apa yang beliau buat itu. Inilah antara lain kualiti seorang pemimpin – sentiasa memikirkan kesan sesuatu tindakan yang ingin dilakukan.

Apa yang Ustaz Fadzil lakukan tersebut, bagi saya, adalah mencontohi apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Bagi kita yang menekuni seerah Rasulullah s.a.w pasti akan tahu bagaimana kisah Rasulullah s.a.w. dan pemimpin Munafiq Abdullah bin Ubay bin Salul . Meskipun diminta oleh para sahabat untuk membunuh Abdullah bin Ubay namun Rasulullah s.a.w enggan melakukan hal tersebut. Rasullullah s.a.w menolak saranan para sahabat tersebut kerana tidak mahu dikatakan orang selepas itu bahawa Muhammad telah membunuh sahabatnya sendiri.

Kita lihat juga peristiwa penaklukan bumi Palestine pada tahun 637 Masihi oleh Syaidina Umar . Semasa Syaidina Umar berada di dalam gereja waktu solat pun tiba. Paderi menyuruh beliau bersembahyang dalam gereja tersebut. Syaidina Umar dengan penuh hikmah menolak pelawaan tersebut . Umar jelaskan pada Paderi tersebut sekiranya beliau sembahyang di situ kaum muslim akan ingin mengingati peristwa bersejarah itu dengan mendirikan masjid di tempat itu ( gereja itu ) dan jika itu berlaku kaum muslim akan memusnahkan gereja itu.

Lihatlah sikap seorang pemimpin. Sentiasa memikirkan kesan apa yang ingin dilakukan. Moga kita dapat mengambil pengajaran dari kisah di atas.

Wednesday, October 28, 2009

Jiwa besar.... look at the big picture...

PAS, look at the big picture

Tohkong-Mosjid Wed Oct 28, 09 11:52:53 am MYT
Honestly PAS, ask yourself, did you pay any attention to the outsiders' critics before TGNA's outburst? Perhaps some of you did, but I believe most of you discard those comments the next minute after you read it.

Some of you may be asking, why, why choose this moment for the outburst? As if there is not enough outsider condemnation of us every day after Bagan Pinang, now we have to deal with our own internal ramblings? But, is this a bad moment, a bad timing for such outburst? NO. Not at all.

This is exactly the perfect time that you will actually pay some attention to what people has to say because your arrogance was greatly shaken after your embarrassing lost in Bagan Pinang. If TGNA's outburst came after Permatang Pasir's victory, you guys would probably have openly asked for his retraction or resignation from party.

Understanding Nik Aziz's outburst

For those of you in PAS who find TGNA's latest outburst disgusting -- please ask yourself this question:

Who feels the most pain when a parent is forced to cane their own son? The parent? Or the son?
As a parent ourselves, we know pretty well that each stroke of rotan that strikes our son's buttock feels like a knife cutting through our heart -- just like the saying, "Hit on your flesh, pain in my heart." Unfortunately, most of the time, we have to accept the fact that our beloved son will not able to understand that the physical pain that he has to endure is way less than the emotional pain we have to suffer for caning him.

But, as a parent, we have to stay strong and do the right thing for our children even though it is painful for us to do so. Punishing or scolding our own child is always for the better good with a hope that our children will learn from their mistakes and excel in their life even when we are no longer around.

We certainly wish that our children will understand our pains and sacrifices later in life; but we really wouldn't mind if they don't, as long as they are on the right path to have an excellent life in the future.

I believe this is what TGNA as the 'parent of PAS' is feeling at the moment. To him, PAS's current leaders are his children, he wants them to be on right path to achieve what he could not over so many years -- for PAS to replace Barisan Nasional as the federal government.

Very likely that TGNA senses that PAS leaders (his children) are not paying attention to what people is grumbling about them on the ground. As he said it himself, "I hate people condemning my party and my president", just like how any parent will feel when they have to listen to teachers complaining away about their children in school.

We, as parents prefer ourselves to be the person punishing our own children rather than seeing our children being punished by others in the society. The same applies to TGNA. In order to wake 'his children' up, TGNA would rather reprimand PAS's leaders himself rather than seeing his party gets a rude awakening by losing the next election terribly.

At his age, I pity him because he was forced to take on the tough role and endures the immense emotional pain as being the bad person; to voice up against his own party top leaders. He knows his children are going to hate him for this outburst, but like what any parent would do -- he would rather sacrifice himself for the sake of saving his children's future.

So PAS, are you hurt now? I hope I am not too cruel to say that I hope that the 'pain' is now painful enough for you to finally accept some realities about the bad perception that you are suffering were due to your own doings.

The wrong message of Islam by PAS

A lot of PAS�s leaders are actually ustaz. Ustaz is a teacher � someone who supposed to be highly respectable, reputable and reliable in the society. But why PAS has yet to be the most respectable, reputable and reliable party that rakyat Malaysia can count on despite having so many teachers around?

Islam aims at making all individuals peace-loving to the ultimate extent. That is why Muslims are enjoined to greet one another by saying �Assalam-o-Alaikum� that is, peace be upon you. According to another saying of the Prophet, the best Islam is to greet everyone you come across, whether or not you are acquainted with the person. (Fathul-Bari 1/103).

In order to preserve the peace established by nature, from disruption, two important injunctions have been laid down by Islam. One at the individual level, stresses the exercise of patience, and the other, at the social level, forbids taking the offensive.

With that clear-cut objective of Islam, Islam supposes to be the religion everyone respect and feel comfortable with, because it brings peace, and peace is everyone's utmost priority in life. With so many ustazs in PAS, why hasn't this message being sent out successfully?

Why hasn't people feel comfortable about the message of Islam PAS is trying to send? Was it because PAS has been harping on the wrong issues thus sending the wrong signals about their version of Islam to us?

Did PAS realize that the message of Islam that we are getting from them were mainly about concerts, beers, interest of certain group of people and holier than thou attitude by imposing morale rights on others? Perhaps that was not the intended message PAS is trying to send, but can you blame us for not receiving the right messages?

Discipline your way of thinking -- think about the big picture

To some PAS leaders, "banning" seems to be the answer for a certain social disease. Is it really so? Lets take a look at an example below:

Assuming that a lot of students in your school are visiting cyber-cafes after school-hours very often. It is an unhealthy habit because it wastes their time and their parents hard-earned money unnecessarily and with the wrong friends' influence, there's a very high chance they will get involved in smoking, drugs, sex and gambling.

As a teacher, what will you do to curb those social ills?

a. Perhaps you think of writing a letter to the local authorities to close down those cyber-cafes. But, how long do you think the idea of banning those legal cyber-cafes will work? Certainly not very long! By banning those legal cyber-cafes without educating your students, soon your students will still find their way to visit those illegal ones which make things even worse in the end.

b. Or you choose to educate them about their responsibilities as a student and a filial child to their parents -- to let them know that they are hurting their parents' pocket and heart by visiting cyber-cafes?

c. Or perhaps you lead the way to keep your students occupied after school hours to let them realize that there are better things to do rather than visiting cyber-cafes?

It is rather obvious, (b) and (c) is the more effective way for curbing social ills rather than the "banning" method in (a). By adopting (b) and (c), at the end of the day, your students will have more self-discipline and maturity to avoid cyber-cafes because they know they can gain so much more doing other things in their free time.

Banning those cyber-cafes will not stop your students from looking for them. The only way to make them stop looking for cyber-cafes is through education (b) and leading by example (c).

Yes, in the end, most likely those cyber-cafes will still exist but it doesn�t matter anymore as your students are being educated to avoid them anyway. And the best prize is (by God's willing), hopefully those cyber-cafes will cease operating because there are not enough customers to maintain their businesses. Isn't this the best solution to this scenario and the best way to teach your students?

Using the analogy above, instead of asking for beers to be banned in convenient stores, PAS should strive for the day the convenient stores stop selling beers on their own due to poor sales because the people realizes that it is a thing they can live better without. Likewise, instead of banning concerts, PAS should strive for the day, they no longer need to worry about its people getting influenced easily by hedonism culture from the West while watching concert, if that's their real concern about Western artist's concerts.

Yes PAS, I know it is rather hard to change the way you think. To change the way you think after so many years takes a lot of discipline on your mind.

But being discipline is not suppose to be an issue for you, because God has trained you to be discipline since young -- on the day you started praying to him. To pray 5 times a day without miss requires the greatest discipline from one's heart. You are well-trained to be the most discipline person, and now you just need to use that discipline to train your thoughts to start looking at the bigger picture ....

There's no denying 'changing the way you think' takes a lot of patience to get it to succeed. But do keep in mind that patience pays in the end according to Islam. The Qur�an says: Surely the patient will be paid their wages in full without measure. (39:10) -- which is why Islam repeatedly enjoins Muslims to tread the path of patience.

PAS, once you are able to change the way you think, you will find that instead of focusing those petty things to show your Islamic credentials -- you will start to aim for the day where all Malaysians feeling comfortable, peaceful, satisfy and safe under your Islamic leadership and caring governing style -- The day where people find every PAS leaders capable of being their model and example for their children to follow -- The day where people find PAS as the reliable protector of all Malaysian, the most trustworthy uncorrupted political party to vote for � which is the highest recognition from the rakyat of your Islamic credentials.

When the day comes, do you think we will have any objection when you say beer or concert is bad for us?
--------------------
Penulis adalah seorang pemuda bukan Muslim yang berayah-angkatkan seorang ustaz.

Sejarah berulang di DUN Perak..

Two sittings, scuffles and a lot of shouting at the Perak assembly
IPOH, Oct 28 — The Perak state assembly proceedings turned farcical again, just as it did on May 7, with both Barisan Nasional and Pakatan Rakyat holding separate proceedings in the same hall amid some minor scuffles. >Read more

Berita terkini dari dalam DUN..

Idham Lim (Cina Islam)

Hey..whats goin on bro?

Pagi2 buta teman dikejutkan oleh satu panggilan talipon...ghupe2nye Sdra. Rafia, Ketua (Protem) Cawangan Pas Bukit Indah.

"Yob tau ke sapa naikkan banner ni?" Sayup2 saja suara sahabat ni..

"Banner apa...kat mana?" Teman terpinga2...

"Banner tulis sokong Tok Guru...kat pagar masjid. Kerja sapa ni? Orang kita ke orang Umno?" Bersungguh2 dia bertanya...

Dalam hati teman...apa ke hei dia tanya teman? Tak ada orang lain ke dia boleh tanya...tanyalah Tok Penghulu ke...JKP ke...YB Wan ke..apasal teman? Sebab teman blogger kot? Blogger kena tau semua...

"Apa dia tulis yob?" Teman bertanya lagi...



"Kami menyokong penuh kepimpinan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat...dari Pengundi PAS Bukit Indah"...Katanya...

"Hmmm...teman tak nampak apa2 masalah ... lain le kalu dia tulis kami menyokong kepimpinan Najib ke Khir Toyo ke..ini kepimpinan Nik Aziz apa masalahnya? Nik Aziz pemimpin teman juga yob." Teman menjawab selamba...

"Idak ler mike ni...kalu yang buat tu Umno senang aje...kita turunkan aje sebab dia nak provoke.. tapi kalu yang buat tu kawan2 kita...tak baguih le...tak ikut adab berjemaah...macam nak melaga2kan pucuk pimpinan. Lagipun isu yang hangat tu bakal diselesaikan malam ni...kita turunkan ajelah yer?" Kesian teman dengor suara sahabat tu..

"Buatlah apa yang patut yob...teman orang bawah ni ngikut ajer...mike yang jadi pemimpin kena decide ler...!!" Lebih kurang gitu jawapan teman...

Cumanye satu aje teman nak khabo...memang adalah discontent di kalangan orang bawah yang tak berapa berkenan dengan apa yang berlaku di peringkat negeri dan nasional...Bukit Indah ni lain macam sikit yob orang dia. Pergi tarbiah haraki tak nak...tapi kalu suruh buat kerja cepat.

Baik jugalah rasa discontent ni diubati segera sebelum menjadi lebih besar. Teman tak fikir banner tu perlakuan orang Umno...kemungkinan kawan2 kita juga yang buat..Wallahu'alam...

Namun banner ini kalu dinilai dari perspektif yang positif menampakkan kesungguhan akar umbi mahukan penyelesaian yang hakiki dalam krisis yang melanda parti. Sanggup keluar duit untuk naikkan banner untuk menyampaikan mesej...mungkin suara2 mereka tidak diendahkan selama ini? Mereka sayang kepada parti tapi pendapat mereka dikesampingkan?? Teman tak tau.

Yang penting semua kepimpinan di segenap peringkat mesti positif dan turun padang. Mungkin ada yang boleh bertanya...

"Hey, whats goin on bro??"

Terkini di DUN Perak..

Kawalan ketat sidang DUN Perak
Oct 28, 09 9:19am
9.50am Semua ADUN Pakatan Rakyat masuk ke bangunan sekretariat kerajaan negeri selepas melalui dua sekatan polis. Polis membiarkan mereka masuk.LAGI

LIVE: Perak State Assembly sitting

Tuesday, October 27, 2009

SPOT ON RPK...

No, Tuanku, you are wrong
Posted by admin
Tuesday, 27 October 2009 19:09

During the time of Prophet Muhammad, mosques were multifunctional ‘community centres’. Mosques were where people congregated and met to discuss current issues, exchange the latest news, and thrashed out what needed to be thrashed out

NO HOLDS BARRED
Raja Petra Kamarudin

Sultan: Mosques not for politics

SHAH ALAM: Sultan Sharafuddin Idris Shah of Selangor has reminded mosque officials not to allow the use of the houses of worship for politics.

He said in discharging their duties, mosque officials should comply with directives issued by the Selangor Islamic Religious Council (Mais), which is the trustee of all mosques in the state.

"Mosques cannot be used as an arena for politics to hurt and cause a rift among Muslims, or as hotels, guest houses or places of accommodation," he said in a press statement issued by his private secretary, Datuk Mohamad Munir Bani here.

He said mosques were places for Muslims to perform their prayers and to carry out religious activities.

The sultan also said speakers who gave talks at mosques or conducted religious classes should have credential letters issued by the authority.

He said action could be taken against those who violated regulations or ignored or questioned the orders of the sultan as the head of Islam in the state.
The sultan also advised Muslims to unite. – Bernama, 17 October 2009
*************************************************
No, Tuanku, mosques are not just houses of prayer. In fact, you don’t need mosques if you wish to pray. You can pray anywhere. God, after all, is closer to you than your jugular, the Muslims believe. So God does not live in a house. God is in no need of a house.

During the time of Prophet Muhammad, mosques were multifunctional ‘community centres’. Mosques were where people congregated and met to discuss current issues, exchange the latest news, and thrashed out what needed to be thrashed out.

I suppose Blogs and the Internet have now taken over the role that mosques used to play 1,500 years ago. Today, people ‘meet’ in cyberspace to exchange ideas, disseminate news, and debate issues. In those days the mosques were what the cyberworld is today.

Whenever there were disagreements and conflicts, people met in mosques to argue their cases. Whenever someone felt an injustice has been done, they met in mosques to seek justice.

Oh, and mosques were certainly places for politics, back in the days of Prophet Muhammad. Wars were planned in mosques. Strategies were laid out in mosques. Armies assembled in mosques before they went to war.

That was the role a mosque played when the idea of mosques was first mooted. It was not just a place to pray to God. Probably only 1% of the time spent in a mosque was for prayer. The other 99% of the time was to sort out whatever problems the community then was facing.

And on that part you said that only ‘registered’ or ‘licenced’ preachers can talk about religion, Tuanku, that too is wrong. It was reported that one day Abu Bakar (or was it Omar?) was patrolling the streets and he saw this young man preaching. He summoned the young man over and asked him to recite the verse, Fatihah. The young man did flawlessly and Abu Bakar (or Omar) told the young man to continue preaching but to confine himself to what he knows and not more than that.

So you see, Tuanku, everyone is a preacher. In fact, it is the duty of every Muslim to teach Muslims and non-Muslims alike about Islam. No one is ‘licenced’ or has the monopoly on Islam. And it is your duty, an obligation, to teach Islam to those who wish to know more about Islam. And it is utter bullshit that the religious department decides on who can and cannot teach Islam or that they control the mosques and decide what can and cannot be done in mosques.

Roslan SMS tak jemput teman.

Hmm...ari tu..sebelum puasa...teman pergi Masjid Fatimah Az-Zahra nak beli cd untuk anak teman. Demer (kengkawan teman kat situ) pulun durian punyalah baik... demer nampak teman...tegor teman...tapi tak pelawapun teman makan durian tu.. meleleh ayor lior teman...

Dr. Hassan Ali sehari dua lepas ni panggil blogger2 PAS datang rumah dia...tapi dia baguih sikitlah...tak jemput terus...tapi wak Albanjari cerita Dr. Hassan jamu makan durian....itu yang teman miss sangat tu...he he...

BONGKAR - Artikel gomo yang dipertikaikan. Bawalah sifat amanah ketika menulis !

Malam ni apa kata kita pekena Musang King...apa macam? Ada sapa2 boleh belanja teman??

Miker semua jangan bimbang..teman tak bawak blogger Umno sama..he he.

Kalu teringin nak berUG...ingatlah Memali...

Pepatah ini (dalam artikel di bawah ini) ...Sibuk Jaga Bilik, Rumah Dibiar Terbakar...amat dalam maksud yang tersirat..!!

Memali, sejarah dan masa depan Pakatan Rakyat

OKT 27 — Saya terharu, menonton filem Al-Fatehah Memali hasil karya Rahmat Haron. Dokumentari beliau memberi kesempatan untuk merenung dengan mendalam dua perkara.
Pertamanya, sejarah Malaysia langsung tidak kurang dari segi peristiwa yang boleh dijadikan hikayat epik. Keduanya, betapa pentingnya kita belajar dari sejarah dalam usaha memahami dan menangani krisis-krisis yang melanda Malaysia pada saat ini.

Semasa penayangan Al-Fatehah Memali, ramai di antara penonton memaklumkan dalam sesi soal jawab bahawa pada waktu peristiwa tersebut, mereka masih muda atau kanak-kanak. Usia saya tidak sampai 5 tahun.

Pengarah filem menceritakan bagaimana sebagai anak muda, beliau mengikuti peristiwa tersebut melalui media arus perdana dan penuh dengan rasa syukur kepada kerajaan yang telah dengan berani menyelamatkan Malaysia dari elemen-elemen sesat dan pengganas.

Filem ini merupakan pengenalan baru untuk saya, yang jahil kepada peristiwa yang di antara paling berdarah di sejarah Malaysia. 14 penduduk kampung kecil di Kedah mati dibunuh pasukan keselamatan Malaysia kerana enggan menyerah diri kepada penahanan dibawah ISA. 4 polis terkorban, dan akhirnya 36 penduduk kampung ditahan di kem Kamunting.

Peristiwa Al-Ma'unah yang melibatkan pihak-pihak yang bersenjata lengkap dan dengan ketara ingin menumbangkan kerajaan Malaysia pun tidak melibatkan pengorbanan nyawa seramai di peristiwa Memali, yang ada akar-umbinya dalam perselisihan di antara Umno dan PAS. Pepatah Inggeris: "Truth is Stranger than Fiction" Jika dibandingkan dengan drama-drama seperti Braveheart, atau filem-filem Hollywood berunsurkan perang atau perjuangan, tidak kurang cerita Memali dari segi dramanya.

Jika dibandingkan pula kepada filem-filem seperti Enemy of the State, JFK, atau The Bourne Ultimatum, tidak kurang juga Malaysia, dari segi drama skandal dan konspirasi politik.

Dalam masa setahun dua sahaja, Malaysia telah melihat kematian kakitangan politik akibat jatuh dari bangunan tinggi, penumbangan kerajaan Perak, kematian pemuda-pemuda kerana dibelasah dalam lokap, penahanan di bawah ISA seorang wartawan yang melaporkan ahli politik yang mengapikan sentimen perkauman, kemunculan tuduhan liwat kedua, kekecohan dalaman hampir semua parti politik, dan sebagainya.

Siapa pula boleh lupakan kes perempuan yang diletup dengan C4 di hutan Shah Alam, berkaitan pembelian kapal selam dan komisen beratusan juta ringgit?

Cuba bayangkan, potensi drama-drama yang berdasarkan realiti di Malaysia.

Walaubagaimanapun, sejarah Malaysia mungkin seharusnya dinilai bukan sahaja seolah beberapa filem yang berbeza, seperti dilakukan oleh majoriti penganalisa, tetapi seandai sebuah novel panjang.

Novel Sejarah Malaysia

Keputusan Bagan Pinang telah merisaukan penyokong-penyokong Pakatan Rakyat dan mendorong reformis kepada Reformis untuk memberi amaran bahawa Pakatan akan lesap sekiranya tidak berubah hala tujunya.

Secara am, saya bersetuju.

Kita harus ingati kecenderungan yang bakal menjadi corak di Negara kita. Setiap 10 tahun, kita dilanda krisis ekonomi dan politik. Setiap 10 tahun, Barisan Nasional kian dekat dengan kekalahan.

Setiap 10 tahun, BN kekal juga.

Tidak tepat, rasanya, jika dikatakan BN kekal kerana formulanya yang mantap atau kekebalan pemimpinnya. Kekekalan BN yang berdekad-dekad adalah berasaskan kegagalan pembangkang untuk benar-benar bersatu.

Ini tidak bermaksud BN tidak pernah mengalamai krisis dalaman sendiri.

Masalah MIC dan MCA serta krisis Umno tahun lepas jelas menampakkan bahawa kelemahan ini tidak terhad kepada pihak pembangkang. Masalah ini melanda semua badan politik di dunia, tetapi Malaysia seandainya mengalaminya dengan lebih parah dari negara lain.

Ajaran Gagasan Rakyat dan Barisan Alternatif

Pakatan Rakyat merupakan percubaan terbaik untuk menyatukan elemen-elemen anti-BN, tetapi ia juga merupakan percubaan ketiga.

"Ibubapa" Pakatan Rakyat dari segi politik adalah Gagasan Rakyat zaman Semangat 46 dan Barisan Alternatif zaman Reformasi. Kedua-duanya akhirnya berpecah dan Malaysia dibiarkan lagi dengan sebuah lanskap politik yang monolitik, seperti kedudukan Amerika selepas Perang Dingin.

Apakah Pakatan Rakyat juga akan turut hancur dan lesap?

Jawapan mesti dicari dalam kegagalan dahulu. Kenapa gabungan-gabungan ini berjaya membara dengan kuat buat seketika, dan seterusnya semakin lemah dan berpecah?

Nampaknya yang pemalar adalah rasa tidak puas hati terhadap BN, yang meningkat ke tahap tertinggi setiap 10 tahun. Soalnya sahaja, adakah pembangkang mampu membina sebuah gabungan yang mantap dan teguh untuk memenang keyakinan rakyat, mengungkap harapan rakyat, dan menterjemahkan rasa tidak puas hati tersebut kepada sebuah penukaran kerajaan?

Rakyat Malaysia berbesar hati, dan selalu sanggup memberi peluang — tetapi biasanya hanya sekali. Sekiranya mana-mana pihak diberi amanah oleh rakyat tetapi masih gagal untuk mengatasi masalah dalaman remeh-temeh (sekurang-kurangnya dalam mata rakyat), sejarah akan berulang lagi, dan pakatan baru bakal lesap seperti yang dahulu.

Sibuk Jaga Bilik, Rumah Dibiar Terbakar

Setiap 10 tahun, parti-parti pihak pembangkang serta pemimpinnya dihadapi dengan soalan yang sama — sanggupkah mereka berkorban kepentingan diri sendiri demi masa depan negara? Atau apakah mereka lebih cenderung memegang kepada bilik kecil masing-masing ketika membiarkan rumah keseluruhannya terus membakar?

Sikap ini wujud bukan pada pemimpin sahaja, tetapi pada tiap diri kita, dan teguran ini ditulis tanpa mengecualikan penulis atau pembaca sendiri dari tanggungjawabnya.

Masa Malaysia untuk perubahan — terutamanya dari perangkap politik perkauman — kian terlepas, dan masa untuk perubahan dalaman parti-parti politik kian sampai.

Pengundi atas pagar di Malaysia tidak lagi fikirkan pembangkang sebagai tiga parti asing, dan kurang berminat kepada dinamik mereka.

Yang dibandingkan sahaja adalah kebolehan mana-mana pihak untuk memerintah dengan telus, cekap dan keprihatinan rakyat yang ikhlas.

Harapan generasi perubahan tidak terikat kepada mana-mana parti PKR, PAS atau DAP, tetapi kepada kemampuan parti-parti ini meninggalkan fikiran sempit dan memberi fokus mereka terhadap entiti Pakatan Rakyat, serta memantapkan tanpa berbelah bagi kerajaan empat negeri yang telah diberi kepada mereka untuk memerintah.

Sekiranya mereka berjaya, maka bermulalah bab baru dalam novel Malaysia. Tanpa perubahan halatuju sekarang, negara tercinta akan terperangkap dalam bab yang sama di mana semuanya berulang-ulang sahaja.

Kalaulah PJ Selangor ambil pakai nasihat TG Haji Hadi kan bagus...

Rasa tidak puas hati dalam pemerintahan Kerajaan Negeri Selangor patutnya selesai secara mesyuarah...dalam mesyuarat exco...Tak payah bising-bising di luar...kan bagus.

Jangan kena kat orang lain ajer kena selesai dalam mesyuarah...kena kat kita lain pulak ceritanya.

Selesai secara musyawarah: Hadi
Oct 26, 09 10:53am
Kemelut dalaman yang sedang dihadapi PAS perlu diselesaikan secara musyawarah dan bukannya menerusi penggunaan media massa dan media baru.LAGI

Monday, October 26, 2009

"Kawe nasionalis kaatak!!" Brahing Kataak...

Katok kataak kataak...mu ingak kawe sajo sekor kataak...Mupun kataak jugok...mu nate kataak..!!" Ibrahim Ali.

'Mengapa saya saja digelar katak?'
Nash Rahman Oct 26, 09 5:36pm

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali mempersoalkan mengapa beliau sahaja yang digelar 'katak' sedangkan menurutnya ramai lagi pemimpin politik yang turut melompat parti.Beliau bagaimanapun mengakui pernah menganggotai banyak parti - Berjasa, Umno, Parti Semangat 46 (S46) dan kini menjadi wakil rakyat Bebas.

"Kalau dibandingkan dengan orang lompat parti, ada setengahnya lima enam tujuh parti.

"Tengok di Sabah berapa ramai... tidak ada pemimpin Sabah yang tidak lompat parti," katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini Jumaat lalu.

Malah, katanya, pemimpin besar negara seperti bekas Perdana Menteri, Tun Hussein Onn juga pernah keluar Umno apabila Datuk Onn Jaafar keluar dari Umno, dan beliau (Hussein) kembali semula ke pangkuan Umno.

"S46 masuk balik Umno. Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada Abim (Angkatan Belia Islam Malaysia) menentang kerajaan, masuk Umno, kemudian keluar (Umno) tubuh (parti) Keadilan, mengapa tidak disebut lompat (katak)?" soalnya.

Katanya, begitu juga dengan pemimpin seperti Marina Yusof, Datuk Asri Muda, Hassan Adli dan ramai lagi.

'Sama saja...'

"Kenapa saya...kalau lompat (digelar) lontong, monyet, kera... tapi orang lain berapa ramai, Datuk Rais Yatim (Umno-S46-Umno) dan Datuk Shabery Cheek (S46-Umno)," katanya.

Rais dan Shabery kini merupakan anggota kabinet dalam pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Sama saja... tapi buruknya Ibrahim Ali... tapi buruk Ibrahim Ali pun tidak ada rekod rasuah dan penyelewangan.

"Saya pegang banyak jawatan juga - pengerusi LKIM, lembaga pengarah KESEDAR, dalam Pernas - adakah orang kaitkan Ibrahim Ali dengan 'ikan kaloi'?... tak ada ... Ibrahim Ali dikaitkan dengan balak?... tak ada...mana (ada)..

"Alhamdullah, kalau dapat pertahan diri 30 tahun jadi pemimpin politik yang tidak dikait dengan rasuah dan penyelewengan kuasa, kira okaylah. Jadi tengoklah kebaikan saya....saya pun berjuang untuk bangsa dan negara juga," katanya.

Ibrahim berkata, antara sumbangan besarnya ialah perjuangan menaikkan taraf Institut Teknologi Mara (ITM) menjadi universiti.

Katanya, orang lupa bahawa pada 1972, diploma ITM hanya diiktiraf sama dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Tunjuk perasaan

"Ringkas cerita, (semasa) saya menjadi setiausaha agung dan kemudiannya presiden Persatuan Siswa ITM pada 1972,buat memorandum desak kerajaan.

"Pada 22 April (1972), berlaku tunjuk perasaan besar. ITM ditutup dan Tun Abdul Razak Hussein masih menjadi perdana menteri, sehinggalah kita buat rundingan penyelesaian sebahagian daripada diploma ITM pada masa itu diiktiraf setaraf dengan ijazah am di universiti-universiti lain.

"Siapa punya kerja... untuk orang Melayu, untuk Islam. Yang berpekik melolong kata kat Ibrahim Ali tu apakah sumbangan mereka?" soalnya lagi.

Namun, kata Ibrahim, perjuangannya tidak berhenti setakat ini sahaja dan selepas dibebaskan dari tahanan ISA, beliau menyertai politik pada tahun 1981.

"(Semasa) menjadi exco Pemuda Umno, saya lantang balik (mendesak) supaya diadakan fakulti perubatan di ITM untuk orang Melayu dan orang Islam, kerana saya tengok inilah gedung ilmu untuk tingkatkan martabat orang Melayu.

"Bila jadi ahli parlimen mulai 1986, setiap kali saya bahaskan perbelanjaan, saya mesti desak ITM dinaikkan (ke taraf) Universiti... saya juga bercakap dalam Majlis Tertinggi (MT) sehingga (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) kata 'kamu ni Ibrahim tak ada kerja lain... ITM universiti, ITM universiti...

"Kemudian bila saya jadi timbalan menteri pada 1997, saya kata, inilah kesempatan paling baik. Saya himpunkan 15,000 bekas siswazah ITM di Stadium Melawati. Waktu itu Datuk Seri Najib (Tun Razak) selaku menteri pelajaran. Saya pengerusi perhimpunan. Saya berucap dan pelajar angkat kain rentang dan bendera mahukan ITM jadi universiti.

"Saya duduk di tengah-tengah, Dr Mahathir (di sebelah kanan). Perdana menteri tanya kat Datuk Seri Najib boleh tak kita isytihar ITM jadi universiti, peninglah saya dengan Ibrahim ini, itulah kata Dr Mahathir. Najib kata tak ada salah... Dr Mahathir orang yang luluskan, yang melaksanakannya Najib dan saya orang ketiga yang mendesak.

"Ini kerja katak, lutung, orang (yang didakwa) tak berprinsip... Tanyalah siswazah ITM. Tanyalah (bekas pengarah ITM), Tan Sri Arsyad Ayub, pergilah tanya...," katanya.

Ibrahim Ali: I am an Islamic nationalist

Bila agak2 kita boleh capai tahap ini...

Michael Bloomberg guna lebih US$250 juta duit dia sendiri untuk memastikan dia jadi Datuk Bandar New York?

Berapa RMbillion wang rakyat digunakan oleh pemimpin2 UBN untuk pertahankan kedudukan dan biz anak beranak dan rakan2...??

Nilai kita berbeza...orang kaya dulu baru berkhidmat..kita "papa kedana".. masuk politik jadi "kaya raya"..

Bloomberg now biggest US political spender
WASHINGTON (Oct 25): New York Mayor Michael Bloomberg has spent more of his own money in pursuit of public office than any other individual in US history, spending US$85 million as of Friday on his latest re-election campaign, the New York Times reported on Saturday.


Kita...yang Islam yang Timur..semua yang muluk2...rasuah...Act now on A-G’s report...Bosses held accountable...Time to reel in the big fish ...Ni cuba baca kisah Israel. Regim paling bangsat di dunia...

On 16 January 2007, a criminal investigation was initiated against Olmert. The investigation focused on suspicions that during his tenure as Finance Minister, Olmert tried to steer the tender for the sale of Bank Leumi in order to help Slovak-born Australian real estate baron Frank Lowy, a close personal associate.[33] Israeli Police who investigated the case eventually concluded that the evidence that was collected was insufficient for indictment and no recommendations to press charges were made.[34]

In April 2007 it was further alleged that, during his office as Minister of Trade, Industry and Labor, Olmert may have been guilty of criminal behavior by taking an active part in an investment center.[35] During a parliamentary inquest in July 2007, Olmert flatly denied these accusations.[36]

In May 2008, it became public that Olmert was the subject of another police investigation. The investigation concerns bribery allegations.[37][38] Olmert said that he took campaign contributions from the Jewish-American businessman Morris Talansky when he was running for Mayor of Jerusalem, leadership of the Likud and candidacy in the Likud list for the Knesset, but resisted calls to resign, and stated: "I never took bribes, I never took a penny for myself. I was elected by you, citizens of Israel, to be the Prime Minister and I don't intend to shirk this responsibility. If Attorney General Meni Mazuz, decides to file an indictment, I will resign from my position, even though the law does not oblige me to do so."[39][40] On 23 May National Fraud Squad investigators interrogated Olmert for an hour in his Jerusalem residence for a second time about corruption allegations. On 27 May Morris Talansky testified in front of court that over the last 15 years he gave Olmert more than $150,000 in cash in envelopes. On 6 September 2008 Israeli police recommended that criminal charges should be brought against Olmert.[41]

On 26 November 2008, Attorney General Meni Mazuz, had informed Olmert that he decided to file an indictment against him in what has come to be known as "Rishontours" affair, pending a hearing before the attorney general. Olmert would speak abroad on behalf of groups such as the Yad Vashem Holocaust memorial, a support group for the IDF or a charity for mentally disabled Israeli children, Rishon Tours then billed each group for the same trip as if they alone were paying and placed the money in special bank account allegedly for Olmert's personal use.[42][43] However, legally, he is presumed innocent until the trial's final verdict is in, and thus may continue to perform his duties as Prime Minister until a new Prime Minister is sworn in.[1]

On 1 March, 2009, Attorney General Meni Mazuz, had informed Olmert's legal representatives, that he decided to file an indictment against him in what has come to be known as "cash envelopes" affair, pending a hearing before the attorney general [44]

Although a frequent target of corruption allegations, Olmert has never yet been convicted of a crime.[45]

On August 30, 2009 an indictment against former prime minister Ehud Olmert was served at the Jerusalem District Court. The indictment includes the following counts: obtaining by fraud under aggravating circumstances, fraud, breach of trust, falsifying corporate documents and tax evasion. The indictment refers to three out of the four corruption-related cases standing against him: 'Rishontours', 'Talansky' (Also known as 'Money envelopes' affair) and the 'Investment Center' [2]. This is the first indictment of someone who has ever held the office of Israeli Prime Minister.[46]

Sampaikah hajat Che Det nak beri keterangan di mahkamah..??

Kecewalah si auta ni kununnye dia tak dapat memberi keterangan di mahkamah pasal kes LINGAM TAPES ... Dia ingat kita ni macam anak bini dia dia boleh auta..piiiraahhhh...

La ni PKR nak menyerahkan saksi yang dikatakan hilang tu sehingga kes kena gugur...PKR to present missing key witness in Lingam’s New Zealand trip ... jangan nanti bagi alasan lain pulak.!!

Why the hell Now Che Det asks Nik Aziz to quit PAS

Mestilah ada sebab yob...

Semalam Fuad Zarkasi, jawa Batu Pahat tu suruh TGNA berhenti...hari ni ada mamat mana dari Kelantan pulak...

Tak pulak dia suruh "orang lain"... berhenti!!

Che Detpun minat nak UG jugak...he he!!

Now Dr M asks Nik Aziz to quit PAS
KUALA LUMPUR, Oct 26 — Former premier Tun Dr Mahathir Mohamad today urged PAS spiritual leader Datuk Seri Nik Abdul Aziz to step down, saying that the Kelantan mentri besar is doing more harm than good to the party by overstaying. >Read more

Marilah sama-sama kita bantu meringankan beban sahabat...

Pembedahan Anak Hj Kamal

Assalamualaikum w.b.t

Adalah dimaklumkan bahawa anak kedua kepada Tn Hj Kamal (ahli qariah MBI) akan menjalani pembedahan tulang belakang pada Hari Selasa 27hb Okt 2009 di HUKM.

Solat hajat dan kutipan derma kilat telah dilakukan di Surau At-Tarbiyyah dan MBI.

Jika ada ahli qariah yang ingin menyumbang bagi meringankan kos rawatan yang mencecah RM30,000 bolehlah menghubungi Bendahari surau tersebut, iaitu Tn Hamzah.

Boleh juga hubungi Saudara Zakaria Zainal, Pembantu Tadbir Masjid Bukit Indah @ 03-4291 1923 untuk urusan yang sama.

Bersama-samalah kita membantu.

Sekian, terima kasih.

Sunday, October 25, 2009

DE FACTO MB...

Nizar says someone other than Zambry runs Perak
By Clara Chooi

IPOH, Oct 25 — Former Perak Mentri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin today accused State Secretary Datuk Dr Abdul Rahman Hashim of being the “de facto mentri besar” by controlling Mentri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir and meddling with state assembly matters.

His statement irked the usually mild-mannered Abdul Rahman and caused the latter to break his silence and leap to his defence.

“I just laugh at his statement. I laugh to all these nonsense from him,” he told The Malaysian Insider over the phone this evening.

Nizar, in a press conference at the Perak Pakatan Rakyat headquarters here earlier, alleged that Abdul Rahman had been the one to convince Zambry and Speaker Datuk R. Ganesan to replace the current sergeant-at-arms of the state assembly with 15 “samsengs from Umno's Pekida”.

He had earlier also claimed that the “samsengs” had targeted five Pakatan Rakyat assemblymen and would attack them if they caused any trouble during the Oct 28 sitting.

“Zambry has no power — he is just the stooge of Abdul Rahman. Abdul Rahman was the one who convinced Zambry and Ganesan to change the sergeant-at-arms to the 15 samsengs.
“Did you know, Abdul Rahman is the de facto mentri besar? He has been ruling the state all this time,” said Nizar.

Ganesan, in denying the accusation, reminded Nizar that he had been carrying out his duties in the same manner as he had done when the PR had ruled Perak last year.

“I did the same thing during his (Nizar's) time. There has been no change in the way I carried out my duties during his time,” he said.

He added that he was “only the government servant in charge of state administration” and would not work outside of his jurisdiction by meddling with matters in the government's legislative body.

“I am discharging my professional duties based on rules and principles and acting within the laws and regulations,” he insisted.

Since the Perak crisis exploded, Abdul Rahman has been PR's target of blame for the hindrances their lawmakers had faced in attempting to enter the State Secretariat to convene their assembly sittings and Rights and Privileges Committee meetings.

Several police reports as well as legal suits had also been filed against the State Secretary, accusing him of infringing the fundamentals of the doctrine of separation of powers.

The chief of the state's executive arm had also been accused of giving orders to the police to stop the assemblymen from entering the state assembly hall, to be present in the hall during the May 7 sitting as well as to forcibly remove former Speaker V. Sivakumar from his chair.

During the press conference earlier, Perak PAS commissioner Abu Bakar Hussain urged the police not to meddle with any affairs during the coming Oct 28 sitting.

“Perak PAS is urging the police not to make a repeat of the state assembly sittings before this on March 3, May 7 and Sept 2.

“It was clear during these sittings that the police had blocked PR assemblymen from holding the session,” he said.

He added that Perak PAS also wanted an assurance from the police that they would ensure the safety of the PR assemblymen against any disturbances from the “samsengs” in the state assembly hall.

Kata kuncinya komunikasi...

Ramai pemimpin PAS yang ada website atau blog sendiri...sekodor ada website atau blog sajalah...

Kalau sekodor ada tapi tak update buat apa? Che Det dan Khir Toyopun kerap update website dan blog masing2. Blog orang lain rajin pulak dia baca...pantang hentam sikit...cepat panah petir sampai...

Ustaz Hasrizal menulis tentang PAS dan alam siber. Memang spot on. Berubahlah Untuk Memimpin Perubahan – II

Suka tak suka telan ajelah. Memang tepatlah apa yang diperkatakan oleh Ustaz kita ni...

Komen2 seperti di bawah ni buat teman senak perut ajer...

"Ana belum baca blog Tok Guru...ana kena check dulu...ana itu ana ini...!" Apa ke heinye yob. Ini bukan zaman batu.

Cobbler kat Ethiopia tupun dah tau kot cerita Tok Guru...pemimpin kita masih duduk dalam gelap....Cheh leceh!!

Gambar2 Sekitar AGM Masjid Bukit Indah Kali Ke 6

Mesyuarat Agong Tahunan Kali Ke 6 Masjid Bukit Indah (MBI) Ampang telah berlangsung pada hari Sabtu yang lalu (24.10.09). Bermula jam 9.25 pagi dan berakhir tepat jam 12.00 tengahari.

Mesyuarat dimulakan dengan agak kontroversi tetapi berakhir dengan harmoni. Pengerusi Mesyuarat yang juga Tuan Nazir masjid telah dapat mengendalikan mesyuarat tersebut dengan baik sekali.

Anak kariah yang hadir telah memberikan kerjasama yang baik dengan menjaga adab bermesyuarat dan rata-rata telah memberikan pandangan, usul dan cadangan yang pastinya, Insya'Allah akan dipertimbangkan dan seterusnya dilaksanakan dengan seberapa segera.

Di bawah ini adalah gambar2 sekitar majlis tersebut...


Tuan Nazir, Alfadhil Ustaz Shukri Harun mendaftar diri.


Barisan Muslimat yang bertugas di meja pendaftaran.



Tim. Nazir, Dato' Mohamed Nazir Meraslam. Ingat quotable quote pada AGM hari tu yang diluahkan oleh YBhg. Dato'....

"Buang keruh ambillah yang jernih. Saya tidak faham kita orang islam ni....cuba tengok orang India...dia orang ada berapa banyak tuhan tapi dia orang bersatu hati...cinapun sama...berapa banyak dia orang punya tok pekong...tapi dia orang bersatu hati. Kita...Tuhan ada satu saja tapi hati tak pernah bersatu. Bukan di Malaysia saja tapi seluruh dunia"

Teman sebebenonye tak tau...nak kata ini satu qotable quote atau ini tazkirah ringkas...wow!!



Ir. Dato' Hj. Ghazali Bin Omar, Ketua Lajnah Kemasyarakatan...


Ir. Tuan Syed Salim, AJK sessi sebelum inipun turut serta. Terima kasih tuan.


Saudara Zainal Rashid yang tidak pernah miss AGM. Syabas bro.


Al-fadhil Ustaz Shukri mempengerusikan mesyuarat.


Barisan AJK tekun mendengar amanat Tuan Nazir.


Setiausaha membentang minit mesyuarat yang lalu.


Hj. Wan Md. Suhaimi, Ketua Lajnah Ekonomi menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh ahli kariah.




Bowling malam ni yob...he he!!

Saudara Basheer, salah seorang ahli kariah membangkitkan beberapa perkara...

"Saya dah berapa kali AGM bangkitkan hal ini. Bila masjid nak sediakan tempat letak motor berbumbung? Ini mungkin kali ke 4.....bla bla... motor saya beli baru sampai dah karat bla bla..."


Saudara Aminuddin, salah seorang AJK lama mahukan barisan AJK baru amnya dan Lajnah Keselamatan khususnya lebih perihatin kepada masalah pelajar lepak dan sebagainya.


Dato' Hj. Zuhir mahukan sesuatu dilakukan untuk memantau kasut2 yang selalu hilang..."Pasang cctv!, Katanya. Duit jangan risau...he he.


Hj. Nasharuddin menyatakan keperhatinan beliau tentang isu-isu kewangan....


Haji ni mahu MBI (Lajnah Ekonomi) mengelola pasar malam....


Puan Sabidah mahu MBI lebih berhemah dalam mengendalikan kanak-kanak yang datang ke masjid...

Saudara Zainal Rashid mencadangkan berbagai perkara...
1. Elaun kuliah kepada ustaz2 dinaikkan kepada RM300.00
2. Menyokong pembangunan fizikal yang dirancang oleh Lajnah Pengurusan dan Pembangunan Masjid
3. MBI mesti peka dengan apa yang berlaku dalam kawasan Taman Bukit Indah
4. MBI (Lajnah ekonomi) mengambil inisiatif untuk membangunkan Pusat Gerai Makanan bagi menambah pendapatan masjid
5. Minta Ir. Dato' Hj. Ghazali (Lajnah Kemasyarakatan) untuk pantau jemaah Tabligh agar tidak menimbulkan fitnah.
6. Sedia bantu menjalankan banci secara sukarela
7. Tahniah Saudara Anas kerana kejayaan menganjurkan kejohanan bowling.
8. Tahniah Lajnah Dakwah dan Tarbiah kerana berjaya mengundang pengkuliah2 yang baik.
9. Keselamatan kena dipertingkatkan.

Puan Nor, wakil muslimat membangkitkan buku laporan tiada indeks/isi kandungan..he he. Siapa punya kerjalah ni??


Hj. Yahya memulakan ucapan....


Antara muslimat yang hadir...


Menjamu selera sebelum bersidang...


Ahhh pedas sambal ni...tapi YB Wan ok jer...


Barisan AJK masjid...
(Belakang kiri - kanan) Hj. Anuar (KL Keselamatan), Sdra. Rosman Ismail (Pen. Setiausaha), Sdra. Halim (Pemeriksa Kira-kira 2), Sdra. Zakaria Zainal (P. Tadbir), Ir. Dato' Hj. Ghazali (KL Kemasyarakatan), Hj. Ghani Sulaiman (KL Sambutan), Tn. Hj. Baharuddin (Bilal 1), Tn. Hj. Yusoff Desa (Siak 2).
(Depan kiri - kanan) Hj. Hussin (Bilal 2), Hj. Wan Md. Suhaimi (KL Ekonomi), Ustaz Mohd. Zaki (Imam 3), Sdra. Izzudin (Bendahari), Sdra. Mohd. Nazari (SU), Ustaz Shukri Harun (Nazir), YBhg. Dato' Mohamed Nazir Meraslam (Tim. Nazir), Ustaz Muhammad Ariff (Imam 1), Ustaz Saime Awang (Imam 2), Sdra. Muhammad Anas (KL Pemuda), Sdra. Abd. Ghani Md. Jani (AJK) dan Puan Rofiah Zainal Abidin (KL Nisa')
** KL tu Ketua Lajnah..

Ini gambar favourite keluarga teman...apa anak jantan teman cakap..??

"Ayah...Hafiz ingat Pak Lah ajer tido masa meeting...meeting kat masjidpun ada orang tido... alamak!!

Teman ambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada barisan AJK terutama kepada saudara Rosman Ismail yang berkerja kuat menyediakan buku laporan serta ketua-ketua lajnah yang menyediakan laporan lajnah masing2.

Talk the talk and walk the walk...

Dalam kita dok sibuk nak menawan Putrajaya selepas PRU akan datang, teman dapat melihat kekalutan kita diduga dengan kemenangan yang sedikit. Betullah sebagaimana yang dikata, dugaan kekayaan lebih mencabar dari dugaan kemiskinan. Dugaan kemenangan lebih hebat dari dugaan kegagalan....

Setakat ni yang agak berjaya menangani dugaan kemenangan atau lebih tepat lagi managing success ialah TGNA dan pasukannya di negeri Kelantan. Sydah lebih 19 tahun. TGHH kecundang di Terengganu hanya satu term. Dr. Hassan Ali kelam-kelibut dengan kekalutannya sendiri. Ustaz Azizan agak tenang di Kedah. Nizar managing well tetapi dikhianati di Perak.

Kenapakah PAS kelam-kelibut.?

Kombinasi banyak perkara tetapi yang paling kritikal dan vital ialah weak leadership or lack of it all together. Tidak hairan ada suara2 yang menyatakan, kami rindu Allahyarham Fadhil Noor. Macam sudah hilang sense of direction. Sedih bila mengenangkan ini semua.

Pentadbiran yang bersifat lackadaisical atau liesure fare betul2 menjadi anti-thesis kepada cabaran dan keperluan akan datang yang lebih mencabar dan global sifatnya.

Teman nak ambil contoh mudah. Sekarang ni kita sudah ada dalam PR. Ini keputusan Muktamar. Semua ahli wajib wala'. Bila teman kata ahli...tak kiralah mereka di peringkat mana. Ahli biasa atau kepimpinan (berbagai peringkat).

OK ambil kisah konsert ni. Tak kiralah sapa. MLTR, Beyonce, Mas Idayu atau apa sekalipun. Patutnya dari sekarang kita telah menetapkan satu garis panduan yang sekata dan dipersetujui bersama apa polisi kita. Mana mungkin apabila kita sudah berkuasa nanti (say 2012), kerajaan (kita..PAS - PKR - DAP) kata lain..kemudian Pemuda PAS buat demo membantah. Tak gila ke namanya tu.

Patutnya sekarang nilah kita dah mula duduk semeja berbincang secara serius...itulah yang teman selalu katakan. Talk the talk and walk the walk yob.

Kalu nak tunggu 2012...bukan saja takut tak jadi...kalu jadipun kelam-kelibut jugak. Bergaduh besar lagi lepas tu kerana rampasan harta ghanimahpun lebih besor agaknye....ghuyub yob!!

Sekodor nak mengingatkan...

Baca ni...PAS EGM: What is in Nik Aziz mind?